معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۰/۳۰- ۱۴:۴۰ - مشاهده: ۲۱۶

اخبار اقتصادی لهستان

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری لهستان در هفتۀ چهارم دی ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

تعداد خودروهای موجود در لهستان، بیشتر از میانگین اتحادیه اروپا

آژانس آمار اتحادیه اروپا (Eurostat) گزارش داده است که در سال 2022، میانگین تعداد خودروهای اتحادیه اروپا به ازای هر هزار نفر، 560 خودرو بود، در حالی که این رقم در لهستان 572 خودرو به ازای هزار نفر شهروند لهستانی بود. در دهه 2012 تا 2022، میانگین تعداد خودروها در اتحادیه اروپا به ازای هر هزار نفر از 490 به 560 خودرو رسیده است که این به معنی 14.3 درصد افزایش است. در مورد لهستان، این تعداد از 492 به 572 خودرو افزایش یافته است. همچنین بیشترین تعداد خودروهای سواری در ایتالیا با 684 مورد و کمترین میزان در لتونی با 414 مورد به ازای هر هزار نفر ثبت شده است. بر اساس داده‌های یورواستات در سال‌های 2012 تا 2022، کشورهای مرکزی و شرقی اتحادیه اروپا رشد بالاتری را تجربه کرده‌اند.

https://tvn24.pl/biznes/moto/liczba-aut-na-1000-mieszkancow-polska-powyzej-sredniej-w-ue-dane-eurostat-st7728331

افزایش تعداد مسافران فرودگاه شوپن ورشو

فرودگاه شوپن ورشو که بزرگترین فرودگاه لهستان است، در یک بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد که سال گذشته به حدود 18.5 میلیون مسافر خدمات‌رسانی کردند، در حالی که این تعداد در سال 2022 حدود 14.4 میلیون مسافر بوده است. بدین ترتیب تعداد مسافران این فرودگاه 28 درصد افزایش یافته است. این گزارش می‌افزاید در سال 2023، فرودگاه شوپن رکورد 2.6 میلیون مسافر پرواز چارتر را ثبت نمود. پنج مقصد برتر در سال 2023 در لهستان درست مانند سال 2022 عبارت است از لندن، پاریس، آنتالیا، آمستردام و فرانکفورت.

https://forsal.pl/artykuly/9404505,ilu-pasazerow-odprawilo-w-2023-r-warszawskie-lotnisko-chopina-niemal.html

افتتاح مدرن‌ترین ایستگاه حمل‌و‌نقل لهستان

ایستگاه حمل‌و‌نقل فوق مدرن لوبلین که از آن به عنوان زیباترین مرکز حمل‌و‌نقل لهستان یاد می‌شود با بودجه‌ای نزدیک به 400 میلیون زلوتی، در زمینی به مساحت دو هکتار بعد از سه سال بازگشایی شد. حدود نیمی از این بودجه را اتحادیه اروپا تامین نموده است. یکی از نوآوری‌ها در ساخت پایانه، طرح «ساختمان در ساختمان» است که با هدف کاهش مصرف انرژی طراحی شده است و بر اساس آن، دیوارها گرما را در تابستان جذب می‌کند و در زمستان آن را آزاد می‌کند. همچنین برق این ایستگاه از طریق پنل‌های خورشیدی نصب شده بر روی سقف‌ تامین می‌شود و گفته می‌شود سنگ‌فرش‌های مورد استفاده دی اکسید کربن موجود در دود اگزوز اتوبوس‌ها را خنثی می‌کنند.

https://www.muratorplus.pl/inwestycje/inwestycje-publiczne/dworzec-metropolitalny-w-lublinie-juz-otwarty-jak-sie-prezentuje-i-co-oferuje-najpiekniejszy-dworzec-w-polsce-aa-1x29-8Vvs-hdFm.html

بیشترین شغل‌های موردنیاز در لهستان در سال 2024

روزنامه جمهوری بر اساس نظرات 2300 کارشناس مرتبط با بازار کار از جمله آژانس‌های کاریابی، دفاتر کار و سازمان‌های کارفرمایی این کشور، گزارشی در مورد بیشترین شغل‌های موردنیاز در لهستان منتشر نموده است. بر مبنای این گزارش، بیشترین نیاز کاری در سال 2024، رانندۀ کامیون است و معلمان مهدکودک و مدارس در رده بعدی قرار دارند. گفته می‌شود دلیل اصلی رغبت کمتر به این شغل، دستمزدها و مزایای کاری پایین آن نسبت به دیگر شغل‌ها است. دولت جدید امیدوار است با افزایش 30 درصدی حقوق معلمان در بودجه سال جاری، افراد بیشتری را به شغل معلمی علاقمند نماید. پرستاران سومین گروه کاری مورد نیاز در لهستان در سال 2024 خواهند بود. لهستان در حال حاضر، یکی از سه کشور اتحادیه اروپا با کمترین تعداد پرستار نسبت به جمعیت خود است و با بازنشستگی فعلی، کمبود آن بیشتر خواهد شد. بیمارستان‌ها علاوه بر کمبود پرستار، با مشکل کمبود متخصص روانشناس و روانپزشک نیز مواجه هستند.

https://www.rp.pl/rynek-pracy/art39659091-najbardziej-deficytowe-zawody-w-polsce-w-2024-roku

معضل جدید دارندگان خودروی بالای 13 سال در لهستان

بر مبنای اعلام رسمی غول انرژی لهستان Orlen، به زودی بنزین 95 با علامت E5 ناپدید می‌شود و بنزینی به نام E10 جایگزین می‌شود. دلیل این امر این است که سوخت جدید دارای محتوای اتانول بالاتر، کیفیت بالاتر و نیز سازگارتر با محیط زیست است. اما E10 برای همه خودروها مناسب نخواهد بود، به خصوص برای خودروهای بالای 13 سال و دارندگان این خوردها مجبور هستند از بنزین E5 bp98 استفاده نمایند که موجب افزایش هزینه سوخت آن‌ها خواهد شد.

https://www.wyborkierowcow.pl/od-2024-r-starsze-auta-musza-jezdzic-na-benzynie-pb98-dlaczego-paliwo-e10-im-szkodzi/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما