تاثیر بحران دریای سرخ بر واردات کالا در یونان
بحران اخیر در دریای سرخ و وادار شدن شرکت های کشتیرانی به دور زدن افریقا برای انتقال بار خود به اروپا تاخیرات جدی در عرضه کالاهای مصرفی چون یخچال، تلویزیون، رایانه و خودرو از آسیا ایجاد کرده است. این تحول بندر پیرآس را به عنوان یکی از مهمترین بنادر مدیترانه برای انتقال کالاهای آسیایی به اروپا، تحت تاثیر قرار داده است.
ورود کشتیها به بندر پیرآس دو تا چهار هفته تاخیر خواهند داشت چرا که شرکت های بزرگ کشتیرانی خطوط کانتینری مانند CMA CGM، Cosco Container Lines، Evergreen Line و Orient Overseas Container Line تصمیم گرفته سه خط هفتگی خود از آسیا به بندر پیرآس را متوقف کنند.
همزمان سایر شرکت های بزرگ حمل و نقل کانتینری چون A.P. Moller-Maersk، مسیر کشتیهای خود را تغییر دادند. با اخلال جدید در زنجیره تامین پس از مشکلات ناشی از شیوع ویروس کووید 19 در سالهای 2020 و 2021 که به عنوان عامل اصلی تورم در کشورهای غربی معرفی شده است، انتظار می رود موجب موج جدیدی از افزایش قیمت کالا و خدمات شود. نرخ حمل و نقل کانتینری بین آسیا، اروپا و ایالات متحده به دلیل کاهش ظرفیت حمل و نقل در حال افزایش است.
قیمت حمل کانتینر 12 متری از آسیا به شمال اروپا از قیمت 4000 دلار عبور کرده که نسبت به دوره قبل از بروز تنش در منطقه، به میزان 173 درصد افزایش داشته است. قیمت حمل کانتینر از آسیا به مدیترانه نیز به 5175 دلار رسیده است.
انتظار می رود بحران جدید حداقل در سه ماهه اول سال جدید، بندر پیرآس را تحت تاثیر قرار دهد. شایان ذکر است بندر پیرآس یکی از دروازههای اصلی صادرات خودروهای برقی چینی به بازارهای اروپایی است. موقعیت ممتاز بندر در زمینه انتقال کالاهای چینی به اروپا از یک سو و پهلوگیری کشتیهای گردشی غول پیکر موجب افزایش چرخش مالی سازمان بندر پیراس به میزان 13 درصد و افزایش سود قبل از بهره و مالیات به میزان 32.5 درصد و سود خالص به میزان 39.9 درصد در نه ماهه اول سال در مقایسه به دوره نسبی سال 2022 شده است.
https://www.kathimerini.gr/economy/562815010/i-krisi-sto-soyez-plittei-kai-to-li-ani-toy-peiraia/