معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۱/۰۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۰۵

اخبار اقتصادی اروگوئه و پاراگوئه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اروگوئه و پاراگوئه در هفته چهارم دی‌ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

الف) اروگوئه

افزایش صادرات چوب اوکالیپتوس (پورتال خبری امبتیو- اروگوئه)

صادرات چوب گرد از درخت اکالیپتوس در سال 2023 در مقایسه با یک سال قبل رشدی به میزان 77.4 درصد را به ثبت رساند.

به گزارش پورتال کشاورزی Tardáguila Agromercados، در سال میلادی گذشته در مجموع 18 میلیون متر مکعب چوب گرد اکالیپتوس از اروگوئه به مقاصد مختلف صادر شد.

صادرات این محصول به استثنای ویتنام (که کاهش پنج درصدی را به ثبت رساند) در سایر بازارها رشد قابل ملاحظه ای داشت.

مناطق آزاد تجاری اروگوئه (از جمله پونتا پریرا، دوراسنو و فری بنتوس) از جمله اصلی ترین مقاصد صادراتی این محصول بودند. در سال 2023 فروش اکالیپتوس 1178 میلیون دلار محاسبه شد که در مقایسه با سال گذشته 82.5 درصد (از لحاظ ارزشی) رشد داشت.

شایان ذکر است، به غیر از مناطق آزاد تجاری، چین و هند از جمله اصلی ترین خریداران محصول مذکور از اروگوئه هستند.

https://www.ambito.com/uruguay/las-exportaciones-eucaliptus-se-dispararon-un-774-anual-n5921190

توافق اروگوئه و بانک بین آمریکایی توسعه (روزنامه ال پائیس- اروگوئه)

دولت اروگوئه دریافت خط اعتباری از بانک بین آمریکایی توسعه (BID) جهت اجرای پروژه نوسازی و به روز رسانی مجموعه نیروگاه برق-آبی سالتو گرانده را به تصویب رساند.

خط اعتباری مذکور به ارزش 800 میلیون دلار در راستای ارتقای ظرفیت عملیاتی و افزایش سطح تولید، انتقال، امنیت و بهره وری همچنین افزایش عمر متوسط آن نیروگاه دو ملیتی مذکور (میان اروگوئه و آرژانتین) هزینه خواهد شد.

شایان ذکر است، دولت های آرژانتین و اروگوئه در دسامبر 2022 خواستار تخصیص خط اعتباری مذکور از بانک بین آمریکایی توسعه شده بودند و بانک در ژوئن سال 2023 موافقت خود را برای تخصیص این وام اعلام نمود.

عمر پاگانینی وزیر خارجه اروگوئه در اظهاراتی در کمیسیون روابط بین الملل مجلس نمایندگان از اجرای پروژه مذکور طی سه مرحله خبر داد و تاکید کرد که سالتو گرانده اصلی ترین نیروگاه تولید برق با ظرفیت تولید حداکثری 900 مگاوات ساعت (برای طرف اروگوئه ای) است و درصورتی که بطور کامل مورد بهره برداری قرار گیرد می‌تواند عملاً 80 درصد از متوسط تقاضای داخل را پاسخ دهد.

شایان ذکر است، در وب سایت سالتو گرانده خاطرنشان شده است که برق تولیدی این نیروگاه بطور متوسط 7 درصد از نیاز آرژانتین به برق را تأمین می‌کند. این رقم در حال حاضر در ارتباط با اروگوئه 53 درصد است.

https://www.elpais.com.uy/negocios/noticias/poder-ejecutivo-aprobo-financiamiento-de-us-800-millones-del-bid-para-la-represa-de-salto-grande

تقدیر از صادرکنندگان برتر اروگوئه (روزنامه ال پائیس- اروگوئه)

طی مراسمی‌که در محل بانک مرکزی اروگوئه با حضور مقامات عالیرتبه دولتی برگزار شد، از تلاش شرکت های بزرگ صادراتی در کشور در عرصه تجارت اقلام و خدمات تقدیر به عمل آمد.

رئیس جمهور لوئیس لاکاژه پو، بئاتریس آرخیمون معاون رئیس جمهور، آلوارو دلگادو دبیر سابق ریاست جمهوری و شماری از مسئولان بانک مرکزی و اتحادیه صادرکنندگان اروگوئه از جمله مدعوین مراسم بودند.

بیش از پانصد تن از مدیران عامل و نمایندگان شرکت های مختلف تجاری در مراسم شرکت نمودند. سالوادور فررئر (Salvador Ferrer) رئیس بانک مرکزی در سخنرانی خود، فعالیت مشترک اتحادیه صادرکنندگان و موسسه توسعه صادرات و سرمایه گذاری اروگوئه (موسوم به اروگوئه-21) را در راستای توسعه بخش صادراتی کشور حائز اهمیت دانست.

بسیاری از شرکت های صادراتی در دسته بندی‌های مختلف کالایی شایسته دریافت جوایز نفیس شدند که از جمله مهمترین آنها در دسته اقلام تجاری می‌توان به کوناپروله (تعاونی ملی تولید کنندگان شیر)، شرکت کشاورزی کارخیل (Cargill) و شرکت محصولات چوبی اورینتال (Forestal Oriental S.A) و همچنین شرکت گوشتی تاکوئارمبو اشاره کرد که اصلی ترین مقاصد صادراتی آنها کشورهای برزیل، چین و آمریکا بود.

در این مراسم از سفرای چین، برزیل و آمریکا به عنوان سه شریک اصلی تجاری اروگوئه نیز تقدیر بعمل آمد.

https://www.elpais.com.uy/negocios/empresas/reconocimiento-al-esfuerzo-exportador-2023-celebrando-el-exito-de-las-empresas-uruguayas

افزایش گردشگران خارجی (پورتال دولت اروگوئه)

به گزارش وزارت گردشگری اروگوئه (Mintur)، تعداد گردشگران خارجی در اروگوئه در سال میلادی گذشته با افزایش 55.5 درصدی در مقایسه با سال 2022، در مجموع 3 میلیون و 835 هزار و 41 نفر محاسبه شد.

اروگوئه همچنین از بخش گردشگری خارجی 1776 میلیون دلار درآمدزایی داشت که 27.1 درصد بیشتر از سال میلادی گذشته بود.

آمارها همچنین نشان می دهند که در سال میلادی گذشته در مجموع 4 میلیون و 845 هزار و 426 نفر از اروگوئه به خارج از کشور سفر کردند که در مقایسه با یک سال قبل، افزایشی به میزان 103 درصد را به ثبت رساند.

تاباره ویرا وزیر گردشگری اروگوئه در مراسمی‌که برای اعلام آمارهای مذکور برگزار شد، از راه اندازی  پورتال موسوم به "دیده بان گردشگری هوشمند" در اروگوئه خبر داد که تازه ترین آمار و اطلاعات مرتبط با فعالیت های گردشگری به مقاصد مختلف را به نمایش می‌گذارد.

https://www.gub.uy/presidencia/comunicacion/noticias/uruguay-recibio-3800000-turistas-2023

ب) پاراگوئه

تلاش انگلیس برای اکتشاف نفت در پاراگوئه (روزنامه اولتیما اورا- پاراگوئه)

به گزارش وزارت عمران و ارتباطات پاراگوئه، شرکت انگلیسی پرزیدنت انرژی (President Energy) در نظر دارد در سومین تلاش برای اکتشاف نفت در پاراگوئه، به حفر چاهی در 3750 متری اعماق زمین در منطقه چاکو در استان غربی بوکرون اقدام نماید.

شرکت مذکور در سال 2014 دو چاه در منطقه مذکور حفر نموده بود اما اثری از منابع نفت و گاز پیدا نشد. مائوریسیو بخارانو Mauricio Bejarano معاون وزیر معدن و انرژی پاراگوئه در اظهاراتی ابراز امیدواری کرد: شرکت مذکور نتیجه خوبی را از این تلاش بدست آورد و بدین ترتیب آرزوها برای برخورداری از منابع ملی نفت به واقعیت تبدیل شوند و دیگر نیازی به سایر کشورهای جهان نداشته باشیم.

شایان ذکر است، سرمایه گذاری در پروژه جدید اکتشاف نفت از سوی شرکت یاد شده حدود پانزده میلیون دلار تخمین زده شده است.

https://www.ultimahora.com/tras-una-decada-empresa-britanica-perfora-tercer-pozo-para-buscar-petroleo-en-el-chaco

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما