معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۱/۰۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۷

اخبار اقتصادی ویتنام

گزیده اخبار اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های ویتنام در هفته چهارم دی‌ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

42 درصد تسهیلات اعطایی و 50 درصد سپرده‌ها در اختیار 4 بانک بزرگ ویتنام

بر اساس آخرین اطلاعات بانک مرکزی ویتنام، در سال 2023، چهار بانک بزرگ تجاری این کشور شامل Vietcombank، BIDV، Agribank و  Vietinbank در مجموع 41.9 درصد کل اعتبارات اعطایی و حدود 50 درصد کل سپرده‌های شبکه بانکی این کشور را در اختیار داشته‌اند. در این گزارش اشاره شده است در پایان دسامبر 2023 رشد تسهیلات اعتباری در شبکه بانکی برای سال 2023 برابر با 13.71 درصد گزارش شده است که نسبت به رقم 14.18 درصد سال 2022، اندکی کاهش نشان می‌دهد.

در سال 2023، رشد تسهیلات در سه ماهه نخست اندک بود و حتی در ماه جولای نسبت به سه ماهه اول سال کاهش یافت. تا پایان ماه سپتامبر، این نرخ 7 درصد گزارش شده است. در نتیجه تلاش‌ها و اقدامات بانک مرکزی ویتنام، نرخ رشد تسهیلات در سه ماه سوم سال گذشته به شدت افزایش یافت و در سه ماهه چهارم به شدت رو به افزایش گذاشت. نقش اصلی در تحقیق این هدف بر عهده چهار بانک بزرگ دولتی ذکر شده در بالا بوده که همیشه بیشترین میزان سرمایه، سپرده، اعتبارات و سودآوری را در شبکه بانکی ویتنام در اخیتار داشته‌اند. این چهار بانک بزرگ ویتنام در سال گذشته در مجموع 684.8 تریلیون دونگ معادل 30 میلیارد دلار پول در قابل اعتبارات به اقتصاد ویتنام تزریق نموده‌اند که این میزان، برابر با 41.9 درصد کل اعتبارات اعطای سیستم بانکی ویتنام در سال گذشته می‌باشد. بیشترین تسهیلات اعتباری نیز توسط بانک BIDV و به میزان 255.8 تریلیون دونگ معادل 10.4 میلیارد دلار گزارش شده است. در سال گذشته، سرمایه این چهار بانک بزرگ ویتنام نیز 13 درصد معادل 778.9 تریلیون دلار برابر با 32 میلیارد دلار افزایش یافت.

https://e.vnexpress.net/news/business/economy/big-4-banks-represent-41-9-of-total-credit-50-of-total-deposits-4700634.html

تحمل وضعیت نامطلوب اقتصاد در سال 2023 توسط بیشتر کسب و کارها در ویتنام

بر اساس بررسی‌های صورت گرفته، نزدیک به 70 درصد کسب و کارها به وضعیت اقتصادی در سا ل2023 را شرایط «منفی» و «خیلی منفی» اقتصادی ارزیابی نموده‌اند و این علیرغم اقدامات و ابتکارات دولت برای جلوگیری از وضعیت رکود اقتصادی بوده است. بر اساس تحقیق و بررسی صورت گرفته در ماه دسامبر از 2700 کسب و کار در ویتنام، بیشترین نگاه منفی به وضعیت اقتصادی در کسب و کارها در شهر هوشی‌مین به عنوان  مرکز تجارت و کسب و کار این کشور بوده است. نزدیک به 73 درصد کسب و کارها، برنامه کاهش و توقف فعالیت خود را در سال گذاشته پیگیری کرده‌اند. همچنین در این برررسی گزارش شده است نزدیک به 60 درصد کسب و کارهایی که به فعالیت خود ادامه خواهند داد، میزان نیروی کار خود را تعدیل خواهند نمود. بیش از 15 درصد به تعدیل نیروی کار 50 درصدی خود اشاره نموده‌اند. بیش از 60 درصد از فعالان اقتصادی مورد بررسی، پیش‌بینی کاهش درآمد خود را داشته و از عمده‌ترین مشکلات خود، کاهش سفارشات، جریان نقدینگی، موانع رقابتی و دسترسی به تسهیلات بانکی عنوان کرده‌اند. کمیته توسعه کسب و کارهای بخش خصوصی این شهر اعلام داشته است سیاست‌های حمایتی دولت در تحریک بخش تقاضای اقتصاد از جمله کاهش مالیات بر ارزش افزوده از 10 درصد به 8 درصد از اواسط سال گذشته و مشوق‌ها بر مالیات درآمد شرکتی و اجاره زمین موثر بوده است. همچنین دولت در سال گذشته از بانک مرکزی، درخواست نمود نرخ بهره و دسترسی به تسهیلات بانکی را برای کسب و کارها تسهیل نماید. کمیته مزبور از دولت انتظار دارد در سال جاری، سیاست تشویقی بیشتری را دنبال نماید.

https://e.vnexpress.net/news/data-speaks/most-businesses-battle-to-endure-through-2023-survey-4700992.html

ثبت درآمد 7 میلیارد دلاری بزرگترین شرکت مخابراتی ویتنام

درآمد بزرگترین شرکت مخابراتی ویتنام به نام Viettel در سال 2023 برابر با 172.5 تریلیون دونگ معادل 7.04 میلیارد دلار ثبت گردیده است که نسبت به سال قبل از آن 5.4 درصد افزایش یافته است. این شرکت سود خود را برای سال گذشته منتشر ننموده است، لیکن سود قبل از مالیات شرکت در سال 2022 برابر با 43.5 تریلیون دونگ معادل 1.77 میلیارد دلار گزارش شده که بالاترین میزان در 5 سال قبل از آن بوده است. این شرکت مخابراتی اعلام نموده است 56 درصد از سهم بازار موبایل این کشور با نزدیک به 500 ایستگاه 5G در سراسر کشور را در اختیار دارد. سال گذشته این شرکت موفق به ساخت چیپ 5G DFE گردید که پیچیده‌ترین قطعه در اکوسیستم اینترنت 5G می‌باشد و از این رو، پیشرفت بزرگی در صنعت نیمه‌هادی ویتنام برداشته است. همچنین سهم این شرکت معظم مخابراتی در بازار فیبر- خانه و بازار تلویزیون چندرسانه‌ایی در ویتنام به ترتیب 43 درصد و 31 درصد می‌باشد. علاوه بر آن، درآمدهای خارجی این شرکت در سال گذشته 20 درصد افزایش داشته است. شرکت Viettel به عنوان شرکت پیشرو مخابراتی در شش کشور هائیتی، کامبوج، لائوس، میانمار، تیمور شرقی و بروندی بوده است. این شرکت رشد درآمدی 7.2 درصدی را برای سال جاری هدفگذاری نموده است.

https://e.vnexpress.net/news/business/companies/viettel-revenues-top-7b-4700291.html

وعده نخست‌وزیر ویتنام برای حمایت از شرکت‌های فعال در حوزه هوش مصنوعی و نیمه‌هادی‌ها

نخست‌وزیر ویتنام از سرمایه‌گذاران جهانی درخواست نموده است نسبت به سرمایه گذاری در حوزه‌های هوش مصنوعی، صنعت خودرو و صنایع نیمه‌هادی ویتنام سرمایه‌گذاری نمایند، چرا که این صنایع از حمایت‌های تضمین شده دولت این کشور برخوردار هستند. وی این اظهارات را در نشستی با مدیران اجرایی شرکتهای چندملیتی همانند گوگل، صنایع سنگین میستوبیشی و غیره در حاشیه اجلاس جهانی داووس بیان داشته است. نخست وزیر ویتنام در این نشست اظهار داشته است در استراتژی توسعه اقتصادی و اجتماعی ویتنام برای دوره 2021 الی 2030، دولت این کشور منابع مورد نیاز برای توسعه سریع و پایدار علوم، تکنولوژی، خلاقیت و نوآوری، و تحول دیجیتال را تعیین و مشخص نموده است. در این برنامه بر سه زمینه هوش مصنوعی، صنایع نیمه‌هادی و صنعت خودرو تمرکز و توجه بیشتری صورت گرفته است. ویتنام استراتژی هوش مصنوعی خود را که شامل ساخت مراکز ملی داده‌ها می‌باشد، تهیه و ارائه نموده است. همچنین به صنایع نیمه‌هادی به عنوان یک محور جدید توسعه نگریسته و برای سرمایه‌گذاری در سه بخش طراحی، ساخت و بسته‌بندی برنامه‌ریزی نموده است. از اولویت‌های صنایع خودروی این کشور نیز توسعه خودروهای برقی، استفاده از مواد پاک، آلاینده‌ها با کربن اندک و انتقال سبز ذکر شده است.

https://e.vnexpress.net/news/business/economy/pm-promises-government-support-for-ai-semiconductor-companies-coming-to-vietnam-4701812.html

برنامه شرکت هیوسون کره‌جنوبی برای سرمایه‌گذاری و طرح توسعه 2 میلیارد دلاری در ویتنام

معاون رئیس هیات مدیره شرکت تولیدی ماشین‌آلات صنعتی هیوسون (Hyosung) کره جنوبی در دیدار با نخست‌وزیر ویتنام در اجلاس داووس در سوئیس اعلام داشته شرکت متبوع وی در نظر دارد در سال جاری میلادی، طرح توسعه سرمایه‌گذاری خود در ویتنام به میزان 2 میلیارد دلار را اجرایی نماید. این مقام شرکت کره‌ایی همچنین اعلام نموده است سرمایه‌گذاری شرکت متبوی وی، از جمله سرمایه‌گذار‌ی‌های سودآور کره‌جنوبی در ویتنام می‌باشد. وی رهبری موثر دولت مرکزی و حمایت مقامات محلی و تلاش و سخت‌کوشی نیروی کار ویتنام را از نقاط قوت فعالیت در این کشور ذکر کرده است. شرکت هیوسون تا کنون 3.5 میلیارد دلار در ساخت کارخانجات خود در 4 استان‌هانوی، هوشی‌مین، دونگ نای و باریا-ووم‌تائو سرمایه‌گذاری نموده که موجب اشتغالزایی 9000 نفر گردیده است. نخست‌وزیر ویتنام در این دیدار متعهد شده است کشورش از همه اقدامات ممکن برای ایجاد محیط اقتصادی موثر و امن برای سرمایه‌گذاران خارجی حمایت خواهد کرد.

https://e.vnexpress.net/news/business/companies/south-korea-s-hyosung-eyes-2b-expansion-in-vietnam-4702355.html

درخواست ویتنام از برترین بانک شمال اروپا برای حمایت از بازسازی ساختار بانکی این کشور

فام‌ مین ‌چین، نخست‌وزیر ویتنام در حاشیه اجلاس داووس در سوئیس، در ملاقات با رئیس بانک  Skandinaviska Enskilda Banken (SEB Bank) متعلق به گروه SEB از این بانک سوئدی به عنوان بزرگترین بانک در شمال اروپا درخواست نموده است تا در بازسازی بانکهای ضعیف این کشور همکاری نماید. نخست‌وزیر ویتنام ضمن دعوت از بزرگترین بانک شمال اروپا جهت ورود و حضور در ویتنام و تلاش جهت تحقیق و توسعه در زمینه سیاستگذاری بانکی به ویژه در خصوص بانکهای با عملکرد ضعیف این کشور، اعلام نموده از هر سازمان و موسسه مالی جهانی دارای تجربه در این زمینه استقبال خواهد نمود. رئیس گروه SEB نیز اعلام نموده است گروه متبوع وی مایل به همکاری و سرمایه‌گذاری در ویتنام بوده و در همین راستا به زودی در کنفرانسی در زمینه امور مالی در هانوی شرکت خواهد نمود. نخست‌وزیر ویتنام پیش از این از بانک ژاپنی Mizuho به منظور کمک و حمایت در بازسازی ساختار 5 بانک این کشور که عملکرد ضعیفی داشته‌اند، درخواست کمک و حمایت نموده است. پنج بانک ویتنامی دارای عملکرد ضعیف (underperforming) شامل CBBank، Ocean Bank، GPBank،  DongABank و SCB می‌باشند. در ویتنام نزدیک به 30 بانک تجاری، خدمات بانکی و مالی ارائه می‌دهند.

https://e.vnexpress.net/news/business/economy/vietnam-seeks-support-from-northern-europe-s-top-bank-in-banking-restructuring-4702377.html

تامین‌کننده قطعات شرکت اپل در پی سرمایه‌گذاری 280 میلیون دلاری در ویتنام

شرکت چینی Goertek به عنوان تامین‌کننده قطعات شرکت آمریکایی اپل در نظر دارد به منظور سرمایه‌گذاری در طرح توسعه خود از طریق ایجاد شرکت وابسته، مبلغ 280 میلیون دلار در ویتنام سرمایه‌گذاری نماید. این شرکت همچنین اخیرا اعلام نموده است طرح توسعه جدید که در شمال ویتنام احداث خواهد نمود به منظور تولید هدفون، ساعت‌های هوشمند و سایر محصولات مکملی برای شرکت اپل فعالیت خواهد کرد. این شرکت ابراز امیدواری نموده است از منابع محلی در ویتنام به منظور افزایش رقابت‌پذیری خود استفاده نماید. شرکت مزبور از طریق دو شرکت وابسته Goertk Vina  و Goertek Technology Vina نزدیک به 10 سال قبل به بازار ویتنام وارد و در این کشور سرمایه‌گذاری نموده است. در سال 2022 شرکت Goertek Technology Vina درآمد 2.5 میلیارد دلاری و سود خالص 191 میلیون دلاری را ثبت نموده است.

https://e.vnexpress.net/news/business/companies/apple-supplier-goertek-to-set-up-280m-vietnam-subsidiary-4702400.html

کارمندان ادارات 80 درصد خریدکنندگان آنلاین در ویتنام را تشکیل می‌دهند

بر اساس تحقیق صورت گرفته توسه موسسه تحقیق بازار Nielson Vietnam، نزدیک به 79 درصد خریدکنندگان از پلتفرم‌های خرید آنلاین، کارمندان و خانم‌ها می‌باشند. این تحقیق که در 4 شهر بزرگ ویتنام شامل، هانوی، هوشی‌مین و دانانگ و های‌فونگ در سال 2023 صورت گرفته است بیانگر آن است که بیشتر این افراد جوانان با میانگین سنی 31 سال، 58 درصد آنها خانم‌ها، 83 درصد آنها دارای تحصیلات دانشگاهی و 12 درصد آنها افراد دارای مشاغل شخصی (Freelancers) می‌باشند. نزدیک به 68 درصد آنها دارای درآمد 15 میلیون دونگ معادل 600 دلار در ماه می‌باشند. بازار خرده فروشی تجارت الکترونیک در ویتنام در خلال سالهای 2018 تا 2023 بصورت متوسط 16 الی 25 درصد رشد داشته و برآورد می‌شود در سال گذشته به 20.5 میلیارد دلار رسیده باشد.

https://e.vnexpress.net/news/business/economy/nearly-80-of-online-shoppers-are-office-clerks-4701462.html

کاهش قیمت مسکن شهری در سراسر ویتنام

بر اساس اعلام وزارت ساخت و ساز ویتنام، قیمت مسکن شهری در این کشور در سال گذشته میلادی بین 10 تا 14 درصد کاهش یافته است. بر اساس گزارش موسسه اقتصاد ساخت و ساز و ابسته به وزارت ساخت و ساز ویتنام متوسط قیمت مسکن در 4 شهر بزرگ ویتنام بصورت متوسط بین 11 الی 13 درصد کاهش داشته است. این وزارتخانه اعلام نموده است در شش ماه دوم سال گذشته، تعداد معاملات در بخش آپارتمان و مسکن ویلایی نسبت به شش ماه اول سال 17 درصد کاهش داشته است، هرچند میزان معاملات زمین 28 درصد افزایش نشان می‌دهد. وزارت ساخت و ساز ویتنام اعلام نموده است در سال جاری نسبت به بررسی مراحل اداری ساخت مسکن به منظور حذف موانع قانونی تاخیر در اجرای پروژه‌های مسکونی اقدام خواهد نمود.

https://e.vnexpress.net/news/property/townhouse-prices-fall-across-vietnam-4700766.html

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما