معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۱/۰۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۵۳

اخبار اقتصادی عمان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی و بازرگانی عمان در هفته چهارم دی‌ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

واردات 12 میلیارد ریالی عمان

خبرگزاری عمان – مرکز ملی آمار و اطلاعات عمان اعلام کرد مجموع واردات این کشور تا پایان اکتبر 2023 به رقم 12 میلیارد و 300 میلیون ریال عمانی رسیده است.

مهمترین واردات عمان شامل انواع موتورهای بنزینی به ارزش یک میلیارد و 200 میلیون ریال و گازوئیل به ارزش 581 میلیون ریال عمانی بوده است. دیگر واردات عمان شامل مواد پتروشیمی، اوره آهن و طلای خام بوده است.

این آمار نشان می دهد که امارات متحده عربی و عربستان سعودی به ترتیب با صادرات 3 میلیارد و 300 میلیون ریال و یک میلیارد و 600 میلیون ریال مهمترین کشورهای صادرکننده کالایی به عمان بوده اند.

صادرات 17 میلیارد ریالی عمان

خبرگزاری عمان – مرکز ملی آمار و اطلاعات عمان اعلام کرد حجم کل صادرات این کشور تا پایان اکتبر 2023 به 17 میلیارد و 400 میلیون ریال عمانی رسیده است.

چین با واردات 7 و نیم میلیارد ریالی و کره جنوبی با واردات یک میلیارد ریالی مهمترین کشورهای واردکننده کالا از عمان بوده اند.

صدور مجوز سرمایه گذاری بانک مسقط در بانک های شورای همکاری خلیج فارس

مسقط دیلی – بانک مسقط اعلام کرد این بانک مجوزهای لازم از بانک مرکزی عمان جهت راه اندازی پرتفولیوی سرمایه گذاری راهبردی (اس.آی.پی) و سرمایه گذاری 150 میلیون ریالی در فهرست بانک های کشورهای شورای همکاری خلیج فارس را دریافت کرده است.

براساس این گزارش، بانک مسقط با دریافت این مجوز می‌تواند در فهرست بانک های شورای همکاری خلیج فارس با هدف سودآوری اقدام کند.

این خبر در حالی منتشر شد که بانک مسقط اعلام کرد سود خالص این بانک در سال 2023 نسبت به سال 2022 با افزایش 5 ممیز 8 دهم درصدی به رقم 212 میلیون و 450 هزار ریال عمانی رسیده است.

افزایش 229 درصدی تولید گندم در عمان

خبرگزاری عمان – وزارت کشاورزی، شیلات و منابع آبی عمان اعلام کرد مجموع تولید گندم در سال زراعی 2023-2022 نسبت به سال پیش از آن با افزایش 229 درصدی به 7 هزار و 119 تن رسیده است.

براساس این آمار، استان ظفار با تولید 5 هزار و 940 تنی، 83 درصد از مجموع تولید گندم عمان را به خود اختصاص داده است. پس از ظفار، استان‌های الداخلیه، الظاهر و البریمی در رده‌های بعدی قرار دارند.

تداوم مذاکرات هند و عمان برای امضای توافق تجارت آزاد

مسقط دیلی – هند و عمان مذاکرات در خصوص امضای توافق تجارت آزاد را از سر گرفتند.

براساس گزارش های منتشره، دو طرف در خصوص عمده مفاد توافق تجارت آزاد موسوم به توافق همکاری جامع اقتصادی (سی.ای.پی.ای) به توافق رسیده اند و انتظار می رود این توافق به زودی از سوی دو کشور به امضا برسد.

مبارزه با تجارت پنهان در عمان

عمان آبزرور – وزارت تجارت، صنایع و توسعه سرمایه گذاری از الزام همه شرکت ها و موسسات بازرگانی جهت افتتاح حساب در یکی از بانک های رسمی در سلطنت عمان خبر داده است.

این وزارتخانه اعلام کرده است هدف از الزام همه شرکت ها و موسسات بازرگانی جهت افتتاح حساب در یکی از بانک های رسمی در سلطنت عمان، مبارزه با تجارت پنهان، فساد تجاری، اثرات منفی بر مقررات بازار نیروی کار، فرار مالیاتی و رقابت ناسالم به ویژه میان شرکت های متوسط و کوچک می‌باشد.

افزایش 26 درصدی درآمد هتل ها در عمان

تایمز عمان – مرکز ملی آمار و اطلاعات عمان اعلام کرد مجموع درآمد هتل های 3 تا 5 ستاره تا پایان نوامبر 2023 با افزایش 26 ممیز 6 دهم درصدی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته به رقم 204 میلیون و 180 هزار ریال عمان رسیده است.

این آمار حاکی است، در همین مدت مجموع مهمانان این هتل ها نیز با افزایش 30 ممیز 3 دهم درصدی به حدود یک میلیون و 883 هزار و 993 نفر رسیده است.

تولید سیمان با کربن پایین در عمان

عمان آبزرور – یک شرکت مهندسی اسپانیایی از امضای توافقی با یک شرکت عمانی جهت تولید سیمان با روشی ابتکاری به منظور کاهش اشاعه کربن خبر داده است.

شرکت آی.پی.آی.ای.سی اسپانیا اعلام کرد با این فناوری نوین، میزان اشاعه کربن در روند تولید سیمان تا 40 درصد کاهش می یابد و عمان اولین کشور در منطقه خاورمیانه خواهد بود که با این روش اقدام به تولید سیمان می‌کند.

رونمایی از صندوق آینده عمان

تایمز عمان -  سازمان سرمایه ‌گذاری عمان (جهاز الاستثمار عمانی) از صندوق آینده عمان با سرمایه اولیه یک میلیارد ریال عمان رونمایی کرد.

سازمان سرمایه گذاری عمان اعلام کرد ۹۰ درصد سرمایه صندوق آینده عمان مختص سرمایه‌گذاری‌های نو و ۱۰ درصد آن برای کسب و کارهای کوچک در نظر گرفته شده است.  تسهیلات این صندوق به شرکت‌ های بخش خصوصی، صاحبان کسب و کار، شرکت ‌های کوچک و متوسط و سرمایه‌گذاران خارجی تعلق می ‌گیرد.

همچنین بخش‌ های هدف گذاری شده شامل گردشگری، کشاورزی، معدن، صنعت و تولید، شیلات، انرژی ‌های سبز، فناوری و ارتباطات، بنادر و خدمات لجستیک می‌باشد.

عمان مقرون به صرفه ‌ترین کشور معاف از مالیات در سال 2024 

مسقط دیلی - عمان به عنوان مقرون به صرفه ‌ترین کشور معاف از مالیات برای نقل مکان در سال ۲۰۲۴ اعلام شده است.

در مطالعه اخیر ویلیام راسل، ارائه دهنده بیمه مهاجرت، عمان به دلیل برخورداری از امتیاز جابجایی 7 ممیز 92 صدم از 10 به گزینه ‌ای اصلی برای مهاجران تبدیل شده است. مقرون به صرفه بودن در هزینه ‌های مسکن و آب و برق، این کشور را به مقصدی برای افرادی که به دنبال زندگی مقرون به صرفه و بدون مالیات هستند تبدیل کرده است.

 امتیاز جابجایی مذکور شامل عوامل مختلفی مانند هزینه ‌های پرواز، قیمت اجاره مسکن و قبوض آب و برق می‌باشد. تیم ویلیام راسل مقاصد معاف از مالیات محبوب را بر اساس عواملی نظیر هزینه جابجایی مانند پرواز‌ها، اجاره بها و صورت‌ حساب ‌های آب و برق رتبه ‌بندی کرده است تا مقرون‌ به ‌صرفه ‌ترین کشور‌های جهان بدون مالیات را برای نقل مکان نشان دهد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما