معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۱/۲۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۵۴

روابط مالزی و آ سه آن در سال 2024

دکتر ظفرول عزیز وزیر سرمایه گذاری،‌تجارت و صنعت مالزی در تاریخ ۱۱ ژانویه ۲۰۲۴ در همایش گفتگوی موقوفه اس. راجاراتنام وضعیت روابط مالزی و آسه آن در سال ۲۰۲۴ به شرح زیر ارائه نمود.

متن این سخنرانی در ۱۶ ژانویه در برخی رسانه‌های مالزی منتشر شده است. دکتر ظفرول در این سخنرانی استراتژی و رویکرد دولت برای آینده صنعت و اقتصاد مالزی را ترسیم کرده است. وی با اشاره به چالشهای پیش رو، خواهان ایفای نقش فعال تر منطقه آسه آن در رویدادها و حل وفصل چالش های بین المللی بویژه تغییرات آب وهوایی شده است. وی در بخشی از سخنرانی خود صنعتی شدن و ارتقای تکنولوژی صنعتی را یک ضرورت حتمی‌برای رشد و پیشرفت اقتصاد مالزی در آینده برشمرد. توجه و نزدیکی به چین را یک رویکرد خردمندانه توصیف کرده است. خواهان باقی ماندن مالزی در رادار سرمایه گذاری قدرتهای جهانی شده است.  خواهان توسعه روابط آسه آن با کشورهایی آسیایی بویژه ژاپن و کره جنوبی با حفظ اصل بی طرفی آسه آن شده است. وی در این مسیر سه چالش و فرصت را برشمرده است. مقاله بشرح زیر است:

مالزی و آسه‌آن با چالش‌ و فرصت‌هایی در سازگاری و انتقال فناوری، بی‌ثباتی ژئوپلیتیکی، رقابت میان اعضای آسه‌آن و نیاز به رشد و شکوفایی اقتصاد خود مواجه هستند. با استراتژی‌های خردمندانه و اقدامات موثر، می‌توانیم با خوش بینی محتاطانه وارد سال ۲۰۲۴ شویم. مصیبت‌های دو سال گذشته (که گاهی اوقات به عنوان یک وضعیت جهانی «بحران دائمی» شناخته می‌شود) سالی چالش‌برانگیز در آینده را نشان می‌دهد. اما با استراتژی‌های خردمندانه و اقدامات موثر، مالزی و آسه آن می‌توانند با خوش بینی محتاطانه به سال۲۰۲۴ نزدیک شوند. اقتصاد جهان با اختلالات زنجیره تامین، تورم بالا، دو جنگ که هیچ نشانه‌ای از پایان آن یافت نمی‌شود، تنش‌های ابرقدرت‌ها و بحران‌های آب و هوایی مستمری که با تلاش‌های جهانی برای انطباق با آن و تضمین یک گذار عادلانه، تحت تاثیر قرار گرفته است. همراه با ادامه رکود اقتصادی چین و ابهامات ناشی از انبوه انتخابات در سراسر جهان، همانطور که صندوق بین‌المللی پول و بسیاری دیگر از نهادهای جهانی پیش‌بینی می‌کنند، می‌توان انتظار رشد اقتصادی کمتر از۳ درصد را داشت.

با این وجود، مالزی با پشتوانه عملکرد اقتصاد کلان ثابت در سال۲۰۲۳، با رشد تولید ناخالص داخلی۴ درصدی، تورم کمتر و شتاب قوی در گردشگری و صادرات محصولات نیمه‌هادی که با افزایش فناوری جهانی تقاضا برای آن رو به افزایش است، وارد سال۲۰۲۴ می‌شود. تا سه ماهه سوم سال ۲۰۲۳، وزارت سرمایه‌گذاری، تجارت و صنعت مالزی تعهدات سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی را به مبلغ ۲۲۵ میلیارد رینگیت (۴۸.۵ میلیارد دلار آمریکا) تصویب کرد که از هدف کل سال ما یعنی ۲۲۰ میلیارد رینگیت فراتر رفت. ثبات سیاسی همچنین به مالزی این امکان را داده است که جهت گیری اقتصادی را از طریق دستور کار «اقتصاد مدنی» روشن کند. زیربنای آن سیاست هایی مانند طرح جامع صنعتی جدید۲۰۳۰(NIMP) ، نقشه راه ملی انتقال انرژی NETR) )، نقشه راه صنعت شیمیاییCIR) ) و چارچوب صنعت ملی (ESG) است. این چارچوب‌ها صرفاً کلمات رایج نیستند، آنها کاتالیزورهای کلیدی برای صنعتی‌سازی مجدد مالزی هستند. NIMP برای دومین جهش صنعتی و اقتصادی مالزی مفید است و ما باید آن را درست انجام دهیم. در واقع، صنعتی شدن مجدد یک ضرورت استراتژیک برای آینده اقتصادی ما است. این مجموعه از سیاست ها همچنین به مالزی روحیه جدید و تمرکز واضحی برای فراگیری و پایداری بخشیده است. تحت پرچم «اقتصاد مدنی»، ما در تلاش هستیم تا با بهبود شبکه‌های ایمنی اجتماعی، حداقل ها را بالا ببریم و همچنین با فعال کردن عوامل رشد، آرزوها را نیز بالا ببریم. ما آرزو داریم مالزی را به یک نیروی اقتصادی تبدیل کنیم. در این مسیر سه چالش و فرصت بیش از همه در ذهن من است:

چالش اول، کشورها باید دائماً در مورد انطباق و انتقال فناوری نقش داشته باشند و هم زیرساخت‌ها و هم سرمایه انسانی را توسعه دهند. مالزی از چند جهت از فناوری استقبال می‌کند. یکی از ابتکارات کلیدی NIMP تغییر ۳۰۰۰ کارخانه هوشمند برای تبدیل صنعت به «تکنولوژی» و ایجاد مشاغل با مهارت بالا است. برای اینکه برای سرمایه گذاران جهانی به عنوان مقصدی برای تولیدات پیشرفته شناخته شویم، باید به سرعت راه اندازی کارخانه هوشمند خود را افزایش دهیم و تعداد شرکت های سطح متوسط را که در زنجیره‌های تامین جهانی ارتقا یافته اند، به حداکثر برسانیم. در همین حال، باید اجماع جهانی، با چارچوب های سیاستی روشن، در مورد حاکمیت هوش مصنوعی و مقابله با پیامدهای آن وجود داشته باشد. هرچه دنیا بیشتر منتظر بماند، اجرای حکمرانی مناسب، از جمله استانداردهای اخلاقی، چالش برانگیزتر خواهد بود.

چالش و فرصت دوم به «رقابت درون آسه آن» و به طور کلی بی ثباتی ژئوپلیتیکی مربوط می‌شود. رقابت و مرکزیت ASEAN، که اغلب به عنوان نقاط قوت پیش بینی می‌شود، در صورتی که شرکای منطقه رویکردی با «مجموع صفر» برای کسب و کار اتخاذ کنند، آن وقت تبدیل به مانع خواهند شد. ما خطر درگیری جدید را نادیده می‌گیریم. دهه‌هایی که آسیای جنوب شرقی از صلح برخوردار بوده است، از طریق کار سخت و مصالحه ایجاد شده است، البته آسیب‌پذیری‌ها همچنان وجود دارد. بدون داشتن یک مکانیسم مهار مناسب درگیری، جنگ می‌تواند به سرعت در این منطقه آغاز شود. «فرصت» در اینجا برای آسه آن است تا به عنوان یک قدرت میانی با نفوذ ظاهر شود تا اطمینان حاصل شود که منطق و بلوغ فکری در آسیا غالب می‌شود. آسه آن در حال قوی‌تر شدن است و کشورهای عضو می‌توانند به طور جمعی در تامین صلح و امنیت منطقه‌ای کمک کنند تا تجارت و سرمایه‌گذاری همچنان به شکوفایی ادامه دهد.

مسیر این نظم، طولانی است، اما باید تلاش های جدی تری برای ایالات متحده و چین، در کنار روسیه، وجود داشته باشد تا به شیوه کاربردی و سازنده با یکدیگر همزیستی کنند، زیرا خیلی چیزها در خطر است. آسه آن باید به تعامل با چین و دیگر شرکای تجاری کلیدی آسه آن بر اساس بی طرفی ایجاد شده این بلوک ادامه دهد. مالزی۵۰ سال پیش مزایای تعامل با چین را پیش بینی کرده بود ( مالزی اولین کشور آسه آن بود که روابط دیپلماتیک با چین برقرار کرد). امروز همه کشورهای آسه آن با چین روابط دیپلماتیک دارند. اما برای پیشبرد چنین روابطی، باید مفهوم« آسه آن پلاس» را ترویج کنیم، جایی که به تعامل و ارتباط قوی با سایر کشورهای آسیایی از جمله ژاپن و کره جنوبی ادامه دهیم.

از بعد داخلی، آسه آن باید به دنبال هماهنگی و تکمیل تلاش های صورت گرفته باشد. به عنوان مثال، هنگامی‌که یک کشور عضو آسه‌آن جریان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی دریافت می‌کند، سایر اعضای آسه‌آن باید اثرات سرریز آن را بررسی کنند ( گرفتن بخشی از زنجیره تامین برای حفظ منافع اقتصادی خود). باید تغییری در طرز فکر وجود داشته باشد: تغییر از بازی حاصل جمع صفر به مکمل بودن یکدیگر، یا تغییر از مسابقه به سمت پایین به مسابقه به بالا.  نابرابری بین اقتصادهای آسه آن، خطوط گسل بیشتری را آشکار می‌کند و منطقه را در مقابل بازی شطرنج قدرت ابرقدرت ها و تأثیرات خارجی آن  ضعیف تر و آسیب پذیرتر می‌کند. رفاه کلید ثبات است و ثبات، جایگاه ما را در جدول بلند بالای نظم جهانیِ همیشه در حال تحول وتکامل، تضمین خواهد کرد.

چالش سوم، نیاز به رشد و شکوفایی اقتصاد ما است، پرداختن به تغییرات اقلیمی‌که خطرات بزرگی را به همراه دارد و به طور فزاینده ای اضطراب وجودی را برمی انگیزد، مهم است. با وجود کاستی‌های COP-28، صنایع برای «پاکسازی» با فشار مواجه خواهند شد و باید برای مقررات سخت‌گیرانه‌تر قریب‌الوقوع در بازارهای کلیدی مجهز شوند. مالزی اجرای چارچوب ESG صنعت ملی را آغاز کرده است تا صنایع را در مورد افشای پایداری بروزتر و سریعتر کند. در غیر این صورت، تولیدکنندگان و صادرکنندگان مالزیایی در معرض خطر ممنوع الورود شدن به بازارهای اصلی حساس به ESG قرار میگیرند. از طرف دیگر، فرصت‌هایی به ارزش ۱۲ تریلیون دلار در بازار جهانی متمرکز بر ESG برای صنایع ما وجود دارد.

در نهایت، یک انتقال عادلانه برای اقدام اقلیمی و پذیرش انرژی‌های تجدیدپذیر مورد نیاز است. برندگان و بازندگانی وجود خواهند داشت، و پیگیری اجرای ESG نباید به قیمت استاندارد زندگی یک شخص یا توسعه یک کشوری تمام شود. باید اقدامات بیشتری انجام شود تا کشورهای با درآمد پایین و متوسط بتوانند در مورد نحوه اداره صندوق ضرر و زیان، نظر بیشتری داشته باشند. این تصمیمات نباید منحصراً توسط نهادهای غربی دیکته شود. باید سایر نهادهای مالی جهانی، به ویژه در مناطقی مانند آسیای جنوب شرقی که بار عمده تغییرات آب و هوایی را متحمل می‌شوند، درگیر آن شوند. این اقدام باید فوراً به فهرست کارهای با اولویت آسه آن اضافه شود. جهان ممکن است در یک بحران دائمی‌باشد، اما اکنون زمان انفعال یا تاریکی نیست. این لحظه ای برای رهبری، براساس درک کامل از آنچه واقعاً در خطر است، می‌باشد.

مالزی درحال بازگشت با قدرت می‌باشد. ما قدرتمندانه دوباره به رادار سرمایه‌گذاران جهانی بازگشته‌ایم و می‌خواهیم این  ماندن را ادامه دهیم و برای آینده قابل پیش‌بینی، در آنجا باشیم. ما درک می‌کنیم که همه روابط دوجانبه و چندجانبه، از جمله با کشورهای آسه آن، نیازمند تمرکز و تلاش است  که در رهبری مالزی وجود دارد و در حال رشد است. در حالی که ما تمام تلاش خود را برای حمایت از ریاست لائوس در سال ۲۰۲۴ انجام خواهیم داد، مالزی استراتژی خود را برای ریاست خود در آسه آن در سال۲۰۲۵ آغاز کرده است. دستور کار ما روشن و هدفمند خواهد بود. دریافت حمایت از کشورهای کلیدی آسیایی مانند چین، ژاپن و کره جنوبی برای پیشرفت منطقه، از جمله این اهداف می‌باشد. سال۲۰۲۴، شاید سال سختی باشد. اما اگر متمرکز بمانیم و همکاری را تقویت کنیم، دلیلی وجود ندارد که نتوانیم در بسیاری از زمینه‌ها خوب باشیم.

منبع:  https://fulcrum.sg/malaysia-and-asean-in-2024-facing-challenges-with-focus-and-strength/  

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما