معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۰/۲۱- ۱۴:۳۶ - مشاهده: ۱۳۳

اخبار اقتصادی ترکیه - آنکارا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکیه در هفته سوم دی ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

افزایش 49 درصدی میزان حداقل حقوق و دستمزد

کمیته تعیین میزان حداقل حقوق و دستمزد در ترکیه بعد از برگزاری چندین جلسه در نهایت، میزان حداقل حقوق و دستمزد را با توجه به میزان نرخ تورم بالا و گرانی شدیدی در این کشور به میزان 49 درصد افزایش داد. بر این اساس میزان حداقل دستمزد از 11 هزار و 402 لیر به 17 هزار و دو لیر رسید. هرچند برخی از اقشار جامعه از جمله احزاب مخالف، این میزان را بسیار ناچیز قلمداد می‌کنند و معتقدند با توجه به افزایش سرسام آور هزینه‌های اجاره بها، مواد غذایی، پوشاک، ایاب و ذهاب، دارو و درمان، آموزش، قبوض آب، برق، گاز، تلفن و غیره که زندگی را در ترکیه بسیار دشوار کرده و از طرف دیگر با توجه به افزایش روزانه قیمت ها و رسیدن نرخ تورم به 62 درصد رسمی و بیش از 120 درصد غیر رسمی، تعیین 17 هزار لیر بعنوان حداقل حقوق به هیچ عنوان پایه علمی نداشته و قابل پذیرش نمی‌باشد زیرا با این میزان امکان برخوداری از یک زندگی با استاندارهای معمولی و ساده، امکانپذیر نخواهد بود. 

اوزگور اوزل، رهبر حزب جمهوری خلق از احزاب اپوزیسیون در ترکیه در واکنش به افزایش 50 درصدی حداقل دستمزد اظهار داشت: با توجه به گرانی‌های افسار گسیخته و تورم شدید تعیین 17 هزار لیر بعنوان حداقل دستمزد به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست زیرا این میزان حقوق به معنای محکوم کردن افراد به فقر است. وی تاکید نمود با توجه به افزایش روزانه قیمت ها در ترکیه میزان حداقل دستمزد باید هر سه ماه یکبار، مورد بازبینی و افزایش یابد.

از سوی دیگر برخی از شهرداران در ترکیه اقدام به افزایش حقوق کارمندان و پرسنل خود به میزان 120 درصد کرده اند. برخی از کارخانجات نظیر توفاش و بوش نیز پیشنهاد افزایش 35 درصدی حقوق پرسنل خود را مطرح کرده اند که با واکنش و مخالفت کارکنان خود مواجه شده اند. کارگران در خواست افزایش 50 درصدی را نموده اند. کنفدراسیون کارگری میزان مرز گرسنگی را در ترکیه 16 هزار لیر و خط فقر را 47 هزار لیر تعیین کرده است. خط فقر در سال 2023 بالغ بر 20 هزار و 713 لیر نسبت به سال 2022 افزایش داشته است. البته میزان حداقل دستمزد برای بخش خصوصی و کارهای ساده است. در دستگاههای دولتی حداقل حقوق در بدو ورود بدون داشتن تحصیلات عالیه 22 هزار لیر است البته بدون احتساب اضافه کاری، حق ماموریت، بیمه، سرویس، ناهار و سایر تسهیلات؛ که این رقم نیز قرار است برای سال 2024 با افزایش 50 تا 55 درصدی به بیش از 30 هزار لیر برسد.

https://www.sondakika.com/ekonomi.

https://www.dunya.com/ekonomik

https://www.ntv.com/ekonomik

 

کسری تجاری 99.9 میلیار دلاری ترکیه در یازده ماهه سال 2023

سازمان آمار ترکیه گزارش تجارت خارجی این کشور برای ماه نوامبر 2023 را منتشر کرد. بر پایه این گزارش، مجموع صادرات ترکیه در ماه نوامبر سالجاری با 5.2 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل به 22 میلیارد و 999 میلیون دلار و میزان و واردات نیز با 5.7 درصد کاهش به 28 میلیارد و 916 میلیون دلار رسید. بر این اساس، کسری تجارت خارجی ترکیه در ماه نوامبر 2023 با 32.6 درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل از 8 میلیارد و 784 میلیون دلار به 5 میلیارد و 918 میلیون دلار رسید.

بر پایه این گزارش، مجموع صادرات ترکیه در بازه زمانی ژانویه تا نوامبر سالجاری نسبت به مدت مشابه سال قبل با 0.7 درصد افزایش به 232 میلیارد و 810 میلیون دلار و میزان واردات نیز با 0.5 درصد افزایش به 332 میلیارد و 736 میلیون دلار رسید.

کسری تجارت خارجی در بازه زمانی ژانویه تا نوامبر با 0.1 درصد افزایش از 99 میلیارد و 828 میلیون دلار به 99 میلیارد و 926 میلیون دلار افزایش یافت.

https://www.dunya.com/ekonomik

 

افزایش شاخص اعتماد اقتصادی در ترکیه

بنابر اعلام سازمان آمار ترکیه، شاخص اعتماد اقتصادی این کشور در ماه دسامبر 2023 نسبت به ماه قبل با 1.1 درصد افزایش به 96.4 واحد رسید. شاخص اطمینان اقتصادی بیشتر از 100 نشان ‌دهنده خوش‌بینی نسبت به وضعیت عمومی اقتصادی و مقدار زیر 100 نشان‌دهنده بدبینی نسبت به وضعیت عمومی اقتصادی است.

https://www.ntv.com.tr/ntvpara/ekonomik-guven-

 

افزایش میزان ذخایر ارزی ترکیه در  22 دسامبر2023  

مجموع ذخایر بانک مرکزی جمهوری ترکیه در هفته سوم دسامبر2023 به بالاترین حد خود رسید.

 بر اساس اعلام بانک مرکزی ترکیه، میزان ذخایر این بانک با 2 میلیارد و 925 میلیون دلار افزایش نسبت به هفته قبل، به 145 میلیارد و 453 میلیون دلار رسید که از این میزان ذخایر طلا ۴۷ میلیارد و ۸۹۶ میلیون دلار و ذخایر ارزی نیز به 97 میلیارد و 557 میلیون دلار می‌باشد.

https://www.dunya.com/ekonomi/tcmb-rezervleri-tum-zamanlarin-en-yuksek-seviyesinde-haberi-714775

 

خدمات رسانی به 104.3 میلیون مسافر در دو فرودگاه در استانبول طی 11 ماه

بر اساس اعلام وزارت حمل و نقل ترکیه، دو فرودگاه استانبول و صبیحا گوکچن در استانبول طی بازه زمانی ژانویه تا نوامبر 2023 با ۶۹۶ هزار و ۱۹۶ پرواز ورودی و خروجی به ۱۰۴ میلیون و ۳۱۵ هزار و ۸۵۷ مسافر خدمات رسانی کرده اند. فرودگاه استانبول در یازده ماه سالجاری میلادی به ۷۰ میلیون و ۳۹۶ هزار و ۱۶۷ مسافر خدمات رسانی نموده که این تعداد ۱۶ میلیون و ۹۲۶ هزار و ۷۱۲ نفر در خطوط داخلی و ۵۳ میلیون و ۴۶۹ هزار و ۴۵۵ نفر نیز در خطوط خارجی مسافرت کردند.

فرودگاه صبیحا گوکچن واقع در استانبول نیز طی این دوره به 33 میلیون و 919 هزارو 690 مسافر خدمات رسانی نموده است که از این تعداد  ۱۶ میلیون و ۲۴۲ هزار و ۹۲۳ مسافر مربوط به خطوط داخلی و ۱۷ میلیون و ۶۷۶ هزار و ۷۶۷ مسافر نیز مربوط به خطوط خارجی  بوده اند.  

گفتنی است اردوغان رئیس جمهور ترکیه چندی قبل طی مراسمی از پیست دوم فرودگاه صبیحا گوکچن استانبول رونمایی کرد. وی افزود، استقبال خوب مسافران از این فرودگاه، احداث پیست دوم را اجباری کرد. وی افزود، با گشایش این پیست تعداد مسافران این فرودگاه طی دوره‌های آتی تا بیش از دو برابر افزایش  و به 85 میلیون نفر در سال خواهد رسید.

https://www.ntv.com.tr/ntvpara/istanbul-havalimanlarini

 

انتشار بیانیه نشست کمیسیون هماهنگی اقتصادی ترکیه به ریاست معاون رئیس جمهور

نشست کمیسیون هماهنگی اقتصادی ترکیه به ریاست جودت ایلماز، معاون رئیس جمهور با حضور وزرای خزانه داری و دارایی، کار و تامین اجتماعی، انرژی و منابع طبیعی، صنعت و فناوری، کشاورزی و جنگلداری و تجارت برگزار گردید. در بیانیه کتبی که پس از این نشست منتشر شد، به تحولات داخلی و بین المللی از جمله حادثه زلزله 6 فوریه، سیاستهای اقتصادی و نرخ تورم بالا در ترکیه، تنش‌های ژئوپلتیکی، جنگ میان روسیه و اوکراین و تحولات غزه و شرایط مالی جهانی اشاره شده است، در این نشست، تمامی ابعاد ساختار صادرات و واردات کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت و اقدامات تکمیلی برای کاهش وابستگی صادرات به واردات و افزایش تولیدات محصولات پیشرفته با ارزش افزوده بالا انجام شد. در این بیانیه همچنین آمده است: در چنین شرایطی و با توجه به تحولات اقتصادی و شرائط بازارهای مالی در دنیا، برنامه میان‌مدت که شامل اهدافی همچون افزایش تاب‌آوری کشور در برابر ریسک‌ها و نااطمینانی‌های جهانی، افزایش قدرت رقابت‌پذیری و بهره وری، کاهش نرخ تورم، تقویت ساختار تولید با ارزش افزوده بالا و تضمین ثبات دائمی، بهبود کسری حساب جاری با رشد پایدار و بالا می‌باشد، با قاطعیت ادامه خواهد یافت و برنامه‌های تکمیلی نیز منطبق با شرایط و تحولات بازارهای داخلی و بین المللی ارائه خواهد شد.

در این بیانیه همچنین تاکید شده است، مشکلات کنونی و خطرات نوظهور در جهان به وضوح، اهمیت همکاری در مقیاس جهانی را نشان می‌دهد و این همکاری‌های بین‌المللی در سطوح همکاری‌های دوجانبه، منطقه‌ای و جهانی، استفاده مؤثر از منابع بیشتر را تضمین می‌کند. همچنین در دنیای امروز که اثرات تغییرات اقلیمی‌بر بخش کشاورزی و تقاضای جهانی غذا در حال افزایش است، اتخاذ سیاست‌های کشاورزی که امنیت تامین و عرضه مواد غذایی را تقویت و فرآیندهای زمینه را برای افزایش تولیدات مواد غذایی و کشاورزی فراهم می‌کنند، مورد تاکید می‌باشد.

https://www.dunya.com/ekonomi/ihracati

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما