معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۰/۲۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۰۱

ظرفیت های اقتصادی استان آستراخان روسیه

استان آستراخان بدلیل موقعیت جغرافیایی و واقع شدن در امتداد رودخانه ولگا – خزر و برخورداری از بنادر دریایی متعدد و همچنین قرار گرفتن در مسیر راهگذر حمل و نقل شمال - جنوب و فعالیت کارخانجات کشتی سازی در این استان از موقعیت ویژه ای برخوردار بوده است.

اخیرا همایش بین المللی «روسیه» با حضور مقامات و سفرای و نمایندگان کشورهای خارجی  در محل نمایشگاه دستاوردهای اقتصاد ملی مسکو (موسوم به ودنخا) برگزار شد و طی آن استانداران و جمهوری‌های روسیه و مناطق خودمختار که مجموعا فدراسیون روسیه را تشکیل می دهند، توانمندیهای حوزه مسئولیت خود را تشریح و به نمایش گذاشتند.

آقای ایگور بابوشکین استاندار آستراخان بعنوان بالاترین نماینده دولت فدرال روسیه در استان  در این همایش آخرین وضعیت توانمندی‌ها و دستاوردهای استان تحت مدیریت خود را ارائه نمود که در واقع می‌تواند بیانگر خلاصه معرفی شاخص های پیشرفت و جایگاه استان تلقی شود.

اهم موارد مطروحه فهرست وار بشرح ذیل است :

- استان آستراخان نقش منطقه کلیدی کریدور بین المللی حمل و نقل «شمال- جنوب» را ایفاء می نماید. کالاها از روسیه، بلاروس، ایران، عراق و هند، امارات متحده عربی و سایر کشورها از طریق بنادر آستراخان ترانزیت و ارسال می‌گردند.

- در سال 2023 نزدیک به 4 میلیون تن محموله از بنادر دریایی واقع در آستراخان بارگیری و تخلیه گردیده است که نشانه همکاری فعال این استان با همه کشورهای حوزه دریای خزر به ویژه با جمهوری اسلامی ایران است.

 - استان آستراخان به مرکز کشتی سازی خزر تبدیل گردیده است. کارخانجات کشتی سازی استان سفارشات کشورهای حوزه خزر را انجام می دهند.

- ساخت کشتی‌های کانتینربر در منطقه جنوبی روسیه و از جمله ترمینال های جدید بارگیری و تخلیه روغن و غلات؛

- به دستور رئیس جمهوری فدراسیون روسیه، عملیات لایروبی کانال کشتیرانی جهت عبور کشتی‌ها با ظرفیت بالا در حال انجام می‌باشد. این کانال تنها مسیر اتصال آبهای داخلی روسیه به دریای خزر می‌باشد.

- استان آستراخان قدرتمند ترین مرکز سوخت و انرژی روسیه می‌باشد بطوریکه طی سال گذشته  300 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی و 50 میلیون تن نفت از فلات قاره دریای خزر استخراج گردید؛

- ورود استان آستراخان به ده منطقه پیشرو روسیه از لحاظ افزایش ترافیک گردشگری به میزان 30 درصد در سال 2023 ؛

- برنامه ایجاد بیش از 300 مکان (محوطه) گلامپینگ (هتل شیشه ای در طبیعت) در استان آستراخان؛

- جایگاه پنجم استان آستراخان در روسیه از لحاظ پرورش سبزیجات در فضای باز ؛

- همزیستی مسالمت آمیز جامعه با 150 قوم و ملت در صلح و تفاهم درکنار هم ؛

- اعطای لقب «شهر زحمتکش» به دستور رئیس جمهوری فدراسیون روسیه؛

- طبیعت منحصر به فرد (تپه‌های شنی، رودخانه عریض ولگا و آب های آرام دلتا) به عنوان جاذبه‌های اصلی گردشگری استان؛

- ترویج فرهنگ ماهیگیری در آستراخان بعنوان نماد اصلی شهر و یکی از گنجینه‌های ملی روسیه؛

- وجود دریاچه باسکونچک به عنوان مکان اصلی استخراج نمک صنعتی و غذایی در کشور؛

- ایجاد خوشه صنعتی خزر با ادغام منطقه ویژه اقتصادی «لوتوس» و منطقه ویژه اقتصادی بندری استان آستراخان؛

- برقراری ارتباطات دوستانه با همه کشورهای حوزه خزر؛

- تحصیل بیش از 5 هزار دانشجوی خارجی در استان آستراخان که دانشجویان کشورهای حوزه خزر بخش اعظم آن را تشکیل می دهد.

- برگزاری جشنواره‌های بین المللی هنر کلاسیک « فصول خزری» در آستراخان و مشارکت گروههای هنری از کشورهای آذربایجان، ایران، قزاقستان، روسیه و ترکمنستان.

آقای ایگور بابوشکین استاندار آستراخان همچنین در خصوص پروژه جدید ساخت ترمینال دریایی طی دو یا سه سال آینده توضیحاتی ارائه و اظهار داشت: تاکنون در آستراخان هیچگونه ترمینال دریایی یا رودخانه ای برای مسافران و گردشگران کشتی‌های تفریحی وجود ندارد و نظر به ضرورت توسعه خط کشتیرانی گردشگری در منطقه رود ولگا و دریای خزر، احداث این پروژه  از اهمیت ویژه ای برخوردار می‌باشد. به گفته استاندار آستراخان ساخت ترمینال دریایی تصویب گردیده و اقدامات لازم با سرمایه گذاران بالقوه در دست هماهنگی می‌باشد.  پیشنهاد ساخت ترمینال دریایی مربوط به پایان یافتن ساخت کشتی تفریحی کروز « پتر کبیر» در آستراخان می‌باشد. انتظار می رود با بهره برداری از  کشتی کروز در آستراخان و بنادر حوزه دریایی این استان شاهد افزایش  رشد ترافیک گردشگری و ورود کشتی‌های متفاوت به این استان باشیم که تاثیر قابل توجهی بر اقتصاد و گردشگری آستراخان خواهد داشت.

در بخش توسعه کشتیرانی با کشورهای همسایه خزر، مذاکرات برای راه اندازی خط رو- رو بین بنادر استان آستراخان و ترکمن­باشی(ترکمنستان) نیز دنبال شده و در این ارتباط توافق برقراری مجدد خط رو-رو و ایجاد مرکز لجسیک ترکمنستان در منطقه ویژه اقتصادی بندری آستراخان نیز حاصل گردیده است.  موضوع ایجاد خط کشتیرانی بین بنادر استان آستراخان و بندر ترکمنباشی از سال 2014 در دستور کار طرفین قرار دارد.  از سوی دیگر مذاکرات با کشورهای حوزه خزر در خصوص پذیرش جذب سفارشات ساخت کشتی در کارخانجات کشتی سازی آستراخان در حال انجام است.

آقایان ایگور بابوشکین استاندار آستراخان و اولگ شوتکین معاون مدیرعامل شرکت «یونیگرین انرژی» در چارچوب نمایشگاه بین المللی «روسیه» در مسکو توافقنامه همکاری در زمینه ساخت نیروگاه خورشیدی نیز به امضا رسانده اند. شرکت مذکور بزرگترین شرکت خصوصی فعال در زمینه ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر در روسیه می‌باشد. بر طبق این توافق انتظار می رود که تا اواخر سال 2027 نیروگاه‌های خورشیدی با ظرفیت 350 مگاوات در استان آستراخان احداث گردد.  استان آستراخان در زمینه انرژی‌های جایگزین(فسیلی)به دستاوردهای زیادی دست یافته است. هم اکنون  12 نیروگاه خورشیدی به ظرفیت 285 مگاوات و مزرعه بادی به ظرفیت 340.2 مگاوات در این استان احداث گردیده است.

مهمترین مزیت اقتصادی استان آستراخان برپایه ظرفیت های حمل و نقل و بنادر دریانوردی می‌باشد. استان آستراخان اگرچه از لحاظ جایگاه و نقش بنادر حمل و نقلی روسیه در بین 5 بندر مهم و اصلی روسیه سهم ناچیزی دارد اما بلحاظ موقعیت راهبردی خود که در امتداد  رودخانه ولگا به دریای خزر واقع شده و در مسیر کریدور مهم حمل و نقل شمال – جنوب قرار گرفته است، بسیار برای دولت فدرال روسیه واجد اهمیت قلمداد می‌شود. این اهمیت ویژه بخصوص بعداز اعمال تحریم های غرب برضد روسیه و محدودکردن دسترسی مسیرهای زمینی، هوایی و دریایی روسیه به اروپا دوچندان برای روسیه تلقی می‌شود و عملا صادرات و دسترسی روسیه به خلیج فارس ، هند و دریاهای آزاد را از طریق ایران امکان پذیر می نماید.

منبع: https://astravolga.ru/news/igor-babushkin-astrakhanskaya-oblast-stanovitsya-tsentrom-kaspiyskogo-sudostroeniya/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما