معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

ظرفیت های اقتصادی استان آستراخان روسیه

استان آستراخان بدلیل موقعیت جغرافیایی و واقع شدن در امتداد رودخانه ولگا – خزر و برخورداری از بنادر دریایی متعدد و همچنین قرار گرفتن در مسیر راهگذر حمل و نقل شمال - جنوب و فعالیت کارخانجات کشتی سازی در این استان از موقعیت ویژه ای برخوردار بوده است.

آشنائی با بنادر کشور کوبا

نوشتار پیش رو گزارش مختصری با عنوان « آشنائی با بنادر کوبا » به همراه " فهرست نام و کد کلیه بنادر " این کشور است که به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

افزایش ترانزیت کانتینری در بندر آکتائو قزاقستان

آمار عملکرد بندر آکتائو در کشور قزاقستان نشان می‌دهد حجم ترانزیت ماهانه کالا در این بندر از زمان آغاز بحران اوکراین به حدود 3 برابر افزایش یافته است. بندر آکتائو در ماه فوریه 2022 که درگیری در اوکراین آغاز شد حدود 1700 کانتینر بیست‌فوتی را جابه‌جا کرد، اما در ماه ژوییه شمار کانتینرهای ترانزیتی به 4500 عدد رسیده است.

نقش بندر اولیا استان آستراخان روسیه در توسعه راهگذر شمال-جنوب

راهگذر حمل‌ونقلی بین‌المللی شمال-جنوب از مهم‌ترین‌ مسیرهای حمل‌ونقل کالا قلمداد می‌شود. این راهگذر تا مرحله کامل بهره‌برداری راهی دراز در پیش دارد. بنادر آستراخان و اولیا در ساحل دریای خزر در روسیه که در مسیر این راهگذر قرار دارند پروژه‌ها و طرح‌های زیربنایی و زیرساختی خود را تهیه یا شروع به اجرای آن‌ها کرده‌اند. بندر اولیا، در 130 کیلومتری ورودی رود ولگا به دریای خزر، از نقاط مهم لجستیکی در کریدور شمال-جنوب به شمار می‌رود.

نگاهی به مسیرهای حمل‌ونقل کالا در فدراسیون روسیه و سهم مصالح ساختمانی از آن

حمل‌و‌نقل و شبکه جابه‌جایی کالا در کشور پهناور روسیه نقش اساسی در توسعه مناطق مختلف این کشور دارد. این شبکه حمل‌ونقلی از دو مسیر شمال-جنوب و شرق-غرب تشکیل شده است. تولید و توزیع مصالح ساختمانی در روسیه به‌شدت به توسعه‌یافتگی زیرساخت‌های این شبکه وابسته است.

گرجستان ، دروازه دریایی کریدور میانه

از نظر جغرافیایی ، کریدور میانه ، که شامل کریدور حمل و نقل آسیای میانه و قفقاز است ، بخشی از مسیر حمل و نقل اروپا و آسیا می‌باشد. به طور بالقوه، کریدور میانه یکی از گزینه‌ها برای انتقال محموله‌های چین به اروپا است. گرجستان به عنوان یکی از شرکت کنندگان مهم در این کریدور ، می‌تواند نقش اساسی در افزایش بهره وری از کریدور میانه ایفا کند. گرجستان کوتاهترین محل اتصال دریایی در آسیای میانه از طریق کریدور میانی بوده ، بنابراین یکی از مهمترین گره‌های این کریدور می‌باشد. با توجه به مزیت های جغرافیایی، گرجستان می‌تواند نه تنها به یک مرکز لجستیک منطقه ای قفقاز تبدیل شود، بلکه یک مسیر مهم حمل و نقل برای آسیای میانه در میان مدت و یک کریدور ترانزیت جایگزین است که چین و اروپا را در طولانی مدت به هم متصل می‌کند. برگردان مقاله " گرجستان ، دروازه دریایی کریدور میانه" برگرفته از سایت گرجی فوربیس Forbes که در ارتباط با موضوع فوق منتشر گردیده برای آگاهی و استفاده علاقمندان به قرار ذیل در پی خواهد آمد .