معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۰/۱۴- ۰۷:۳۹ - مشاهده: ۲۲۲

اخبار اقتصادی ساحل عاج، کامرون و گابن

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشورهای ساحل عاج، کامرون و گابن در هفته دوم دی ماه 1402، مندرج در رسانه‌های این کشورها به شرح زیر می‌باشد:

ساحل عاج

افزایش هزینه برق در ساحل عاج

به نقل از منابع خبری محلی حکومت ساحل عاج به دلیل مشکلات مالی، بر افزایش هزینه برق مشترکین تاکید دارد. روز سه شنبه، 26 دسامبر 2023، آقای مامادو سنگافووا کولیبالی، وزیر معدن نفت و انرژی، در مصاحبه مطبوعاتی از افزایش ده درصد هزینه برق از یکم ژانویه 2024 خبر داد. وی در ادامه اعلام کرد: "چندین سال است که شرکت برق با مشکل مالی و بودجه مواجه می‌باشد و با تأثیرات همه‌گیری کووید-19 و بحران اوکراین که بر بخش انرژی در سطح جهانی برجای گذاشته است، روزهای سختی را در خصوص نحوه توزیع انرژی تجربه نموده ایم".

 

ارسال سوخت از ساحل عاج به گینه کوناکری

در پی انفجار و آتش سوزی انبار اصلی سوخت در گینه کوناکری، در شامگاه چهارشنبه 27 دسامبر 2023، تلویزیون ملی ساحل عاج با هدف حمایت از گینه کوناکری از ارسال 50 میلیون لیتر بنزین در ماه به گینه کوناکری خبر داد. لازم به ذکر است، در همین چارچوب آقای موسا سیسه وزیر، اقتصاد گینه روز چهارشنبه 27 دسامبر در ابیجان با وزیر معادن، نفت و انرژی ساحل عاج دیدار و گفتگو نمود. گفتنی است اواخر دسامبر گفتگوهای لازم برای انعقاد قرار داد و اتخاذ ترتیبات امنیتی برای انتقال سوخت برگزار خواهد شد.

 

کامرون

سرمایه گذاری بیش از 44 میلیارد فرانک سیفا در بندر دوآلا

در 21 دسامبر 2023، به گفته آقای پل اوبامبی، مدیر عامل کنگویی گروه لجستکی کامرون، مسئولان  بندر دوآلا با گروه لجستیکی کامرون توافقنامه ای را در رابطه با توسعه یک منطقه لجستیکی در بندر به ارزش 44 میلیارد فرانک سیفا امضاء نموده اند. گفتنی است زمان تکمیل پروژه مزبور سه سال طول خواهد کشید.

 

تمدید برنامه اصلاحات اقتصادی صندوق بین ‌المللی پول در کامرون

پنجشنبه 21 دسامبر 2023، وزیر دارایی کامرون اعلام نمود "برنامه اصلاحات اقتصادی هیات مدیره صندوق بین المللی در خصوص کامرون که قرار بود در ژوئیه 2024 به پایان برسد، به منظور بررسی تاثیرات سایر موضوعات نوظهور از جمله کاهش خطرات مرتبط با تغییرات اقلیمی از سوی صندوق بین المللی پول برای یک سال دیگر تمدید شد" . گفتنی است این تمدید به کامرون اجازه می دهد تا از تامین مالی مازاد بالغ بر 145.4 میلیون دلاری برخوردار گردد.

 

نارضایتی کارآفرینان کامرونی از میزان مالیات پرداختی

بر اساس گزارش خبری وزارت اقتصاد، برنامه ریزی و توسعه منطقه ای کامرون در  بررسی اخیر فضای کسب و کار بخش صنعتی کامرون  مشخص گردیده است که 81 درصد از کارآفرینان، نرخ مالیات دریافتی را بالا ارزیابی نموده اند.  بیش از نیمی از روسای 1000 شرکت که تحت بررسی قرار گرفته اند، بر این باور هستند که روابط خوبی با بخش های گمرک، مالیات کشور ندارند. به طور کلی، این گزارش تاکید می‌کند، روسای بخش های صنعتی معتقدند که میزان مالیات دریافتی از سوی دولت در کامرون بسیار سنگین است.

 

دولت کامرون بهره برداری سنتی  از معادن این کشور را ممنوع اعلام کرد

به نقل از منابع خبری محلی، به منظور حفاظت از محیط زیست و جلوگیری از هرگونه خطر احتمالی رانش زمین، روز چهاشنبه، 22 دسامبر 2023، وزارت معادن، صنعت و توسعه فناوری کامرون در بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد: "کلیه فعالیت های بهره برداری معادن کامرون به شکل سنتی و نیمه سنتی که در عمق 30 متری زمین اجرایی گردد، ممنوع  و غیرقانونی می‌باشد".

 

گابن

تشکیل یک تیم حفاظت برای امنیت منابع نفتی

روز پنجشنبه، 28 دسامبر 2023، سخنگوی دولت گابن از تشکیل یک تیم ویژه برای نظارت دقیق بر بخش لجستیکی نفت کشور خبر داد. گفتنی است هدف از ایجاد این تیم ویژه، بهبود مدیریت تاسیسات ذخایر نفتی و در عین حال انجام اقداماتی برای جلوگیری از قاچاق انرژی در مناطق دریایی می‌باشد.

 

کسب درآمد گمرکی 310  میلیارد سیفایی در دولت انتقالی

به نقل از منابع خبری محلی، با توجه به این مهم که یکی از اولویت های اعلامی دولت انتقالی کسب درآمدهای مالیاتی و گمرکی برای تامین مالی اداره امور کشور هدف گذاری شده بود، در همین راستا،  بر اساس گزارش وزارت اقتصاد، درآمد گمرکی و مالیاتی این کشور طی سه ماه گذشته، نزدیک به 310 میلیارد سیفا برآورد شده است. این میزان درآمد مالیاتی،  رقم قابل توجهی در درآمدهای کوتاه مدت بخش گمرک گابن محسوب می‌گردد.

 

سائوتومه و پرنسیپ

 

روند کاهشی هزینه برق در سائوتومه و پرنسیپ

به نقل از منابع خبری محلی، روز سه شنبه، 26 دسامبر 2023، مدیر شرکت آب و برق سائوتومه و پرنسیپ در مصاحبه خبری از راه اندازی ژنراتورهای جدید توسط یک گروه فنی ترکیه ای برای بازگشت انرژی به حالت عادی و بهبود کیفیت برق در کشور خبر داد. وی همچنین اعلام نمود " تلاش دولت سائوتومه و پرنسیپ با هدف جبران خسارت های وارده بر شهروندان در اثر قطع مکرر برق طی سه ماهه اخیر صورت خواهد پذیرفت ". مدیر شرکت آب و برق همچنین از کاهش 25 درصدی هزینه‌های قبوض برق مشترکان خبر داد.

 

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما