معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۹/۳۰- ۱۴:۵۸

اخبار اقتصادی پرو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی و تجاری پرو در آذرماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

کمک های مالی شهروندان پرویی خارج از کشور به خانواده‌های خود معادل ۱.۶ درصد تولید ناخالص داخلی است

انتقال غیر تجاری پول یا تادیه پول توسط شهروندان پرویی خارج از کشور به خانواده‌های خود در داخل تا پایان سال ۲۰۲۳ به ۴ میلیارد و ۲۴۱ میلیون دلار خواهد رسید که معادل ۱.۶ درصد از تولید ناخالص داخلی کشور به حساب می آید. طبق یک مطالعه بانک توسعه قاره امریکا (BID)بدین ترتیب پرو به چهارمین کشور دریافت کننده کمکهای مالی مهاجران در امریکایی لاتین و نهمین کشور در مجموع امریکای لاتین و کارائیب تبدیل شده است. طبق داده‌های بانک مرکزی پرو تنها در سه ماهه دوم سال جاری میزان تادیه پول به داخل کشور به نسبت مدت مشابه سال گذشته ۱۹.۲ درصد افزایش داشته است. شایان توجه است که در سال ۲۰۲۲ مجموع انتقال پول غیر تجاری به داخل پرو ۳ میلیارد و ۸۶۶ میلیون دلار به ثبت رسید.

به گفته بخش مطالعات اقتصادی اسکوتیبانک افزایش میزان انتقال پول از خارج کشور با مهاجرت کارگران پرویی به خارج نسبت مستقیم دارد. از سال ۲۰۲۱ تاکنون نزدیک به ۴۰۰ هزار پرویی برای یافتن فرصت های شغلی مطلوب تر عمدتا به امریکا مهاجرت کرده اند و بیشتر انتقال غیر تجاری پول که در حدود ۵۶ درصد است از همین کشور و باقی از آرژانتین، شیلی،‌اسپانیا و ایتالیا به سمت پرو صورت می‌گیرد.

منبع: روزنامه لارپوبلیکا، ۲۵ نوامبر ۲۰۲۳

۴۰۰ پروژه مسکن سازی در پرو متوقف مانده است

انجمن شرکت های بخش مسکن پرو (ASEI) روز ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳ اعلام کرد که نزدیک به ۴۰۰ پروژه ساخت مسکن به مجموع ارزش ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار در حال حاضر به سبب مخالفت مقامات محلی متوقف مانده است. این انجمن از شهرداران مناطق مختلف شهرداری به سبب مسدود کردن روند اجرایی پروژه‌های مسکن سازی برخوردار از تمامی مجوزهای قانونی و در عین حال اعطای مجوز به پروژه‌هایی با شرایط مشابه انتقاد کرده است. هانیا پرز دکوئیار، وزیر مسکن،‌ عمران و شهرسازی در نشست سالانه شرکت های خصوصی اعلام کرد که امکان توقف روند ساخت و ساز به خاطر آیین نامه‌های شهرداری وجود ندارد و دولت به دنبال سازوکاری برای حل این مشکل است.

منبع: روزنامه لارپوبلیکا،‌ ۲۵ نوامبر ۲۰۲۳.

هشدار در مورد شمار زیاد جمعیت ماهی‌های جوان در فصل صید جاری

با توجه به شمار زیادی ماهی‌های جوان در جریان فصل کنونی صید، صیادان صنعتی از وزارت تولید درخواست کرده اند تا برای بستن فصل صید موتوماهی پرویی در سال ۲۰۲۳ اقدام کند. صیادان بر این باورند که باید از منابع زیستی دریا محافظت کرد تا در سال ۲۰۲۴ منابع کافی برای صید وجود داشته باشد. حال آن که پدیده ال نینیو فعالیت های صیادی را در پرو با موانعی جدی مواجه ساخته است. از نخستین روزهای فصل صید همواره جمعیت ماهی‌های جوان (کوچک تر از ۱۲ سانتیمتر) بین ۶۰ تا ۶۵ درصد بوده و به گفته دبیر کل سندیکای صیادان منطقه چیمبوته در برخی نقاط حتی به ۷۵ درصد نیز می رسد.

در حال حاضر با گذشت ۳۶ روز از آغاز فصل جدید صید ۹۰۶ هزار تن موتوماهی پرویی صید شده است که ۵۴ درصد از سهمیه کنونی اختصاص داده شده به فصل صید اخیر را شامل می‌شود. افزون بر این کشتی‌های ماهیگیری به طور میانگین تنها موفق به صید روزانه ۶۰ تن ماهی شده اند در حالی که ظرفیت کامل کشتی‌ها بیش از ۲۰۰ تن در روز است.

منبع: روزنامه لارپوبلیکا،‌ ۲۶ نوامبر ۲۰۲۳.

تا ماه ژانویه شرکت خارجی مسئول اجرای فاز ۳ پروژه عظیم آبی چاویموچیک مشخص می‌شود

مدیر عامل شرکت مگا ایریگاسیون، جان کابره را روز ۲۶ نوامبر ۲۰۲۳ اظهار داشت که در ژانویه سال ۲۰۲۴ مشخص می‌شود چه کشوری فاز سوم پروژه چاویموچیک را آغاز خواهد کرد. کشورهای شرکت کننده در مناقصه بین المللی شامل کانادا و هلند خواستار افزایش مهلت کنونی برای ارائه پیشنهادهای فنی و مالی خود شده اند. مهلت قانونی دریافت پیشنهادهای خارجی تا ۲۴ نوامبر بود تا توسط کمیته مناقصات مورد بررسی فنی و مالی قرار گیرد. وی اظهار داشت که این دو کشور از تجربیات ارزنده ای در مدیریت سامانه‌های آبیاری و منابع آبی برخوردارند و با توجه به پیچیدگی‌های فنی و ناهمواری‌های منطقه ویرو که محل اجرای پروژه است، دانش فنی این دو کشور می‌تواند اثربخشی اجرای پروژه را افزایش دهد.

منبع: روزنامه لارپوبلیکا،‌ ۲۶ نوامبر ۲۰۲۳.

نزدیک به ۲ میلیون گردشگری خارجی از پرو در سال جاری بازدید کرده اند

بنا بر آمارهای مؤسسه کومکس پرو در فاصله ماه‌های ژانویه تا اکتبر نزدیک به ۲ میلیون گردشگر خارجی از پرو بازدید کرده اند که ناظر بر رشدی ۲۶.۶ درصدی به نسبت مدت مشابه سال ۲۰۲۲ بوده است. با این وجود این میزان ۴۴.۷ درصد پایین تر از دوران پیش از همه گیری کروناست. بیشترین شمار گردشگران به ترتیب از کشورهای شیلی (۴۹۰ هزار نفر)، امریکا (۳۹۱ هزار نفر)، اکوادور (۱۹۵ هزار نفر)، کلمبیا (۱۱۷ هزار نفر)، برزیل (۱۰۶ هزار نفر)، بولیوی (۱۰۰ هزار نفر)، آرژانتین (۸۱ هزار نفر)، اسپانیا (۸۰ هزار نفر)، مکزیک (۶۰ هزار و ۳۰۰ نفر) و دیگر کشورها ۴۰۸ هزار نفر طی ۹ ماه سال بوده است.

در فاصله ژانویه و سپتامبر میزان ارزآوری گردشگری برای کشور ۲ میلیارد و ۵۷۹ میلیون بوده است که افزایشی ۲۴.۶ درصدی را به نسبت مدت مشابه سال ۲۰۲۲ تجربه کرده اما به نسبت سال ۲۰۱۹ به میزان ۲۸.۳ درصد کاهش را نشان می دهد. مطابق گزارش کومکس پرو، مناطقی که بیشترین بازدیدکننده طی ماه‌های ژاویه و سپتامبر را پذیرا شده اند سان مارتین، ‌لیما، ایکا، کوسکو آرکیپا بوده اند.

منبع: روزنامه لارپوبلیکا، ۲۷ نوامبر ۲۰۲۳.

لایحه پیشنهادی دولت در ایجاد مناطق ویژه اقتصادی برای جذب سرمایه گذاری خارجی

به گفته وزیر اقتصاد پرو،‌آلکس کونتره راس دولت در نظر دارد پیش از پایان سال لایحه ای را در خصوص ایجاد مناطق ویژه اقتصادی با هدف جذب سرمایه گذاری مطرح ترین شرکت های فعال در بخش فناوری جهان همچون هواوی و تسلا به کنگره تسلیم کند. شایان توجه است که در پرو در حال حاضر ۴ منطقه ویژه اقتصادی موسوم به سوفراتاکنا (تاکنا)، زد پایتا (پیورا)، زد ایلو (موکه گوا) و زد ماتارانی (آرکیپا) وجود دارد. وزیر اقتصاد همچنین اظهار داشت که دولت قانون جدید قراردادها و اصلاحیه نظام پرداخت مستمری را به کنگره فرستاده و به زودی پیشنهاد ساده تر کردن نظام مالیاتی و تقویت ایجاد فرصت های شغلی و اشتغال جوانان را نیز به قوه قانونگذار ارائه خواهد داد.

منبع: روزنامه لارپوبلیکا، ۲۸ نوامبر ۲۰۲۳.

جمهوری کنگو در تولید مس به حجم تولید برابر با پرو رسید

 رئیس شرکت کودلکو در مجلس نمایندگان شیلی اعلام کرد که تولید مس جمهوری خلق کنگو به سبب پیشرفت پروژه معدن زیر زمینی کاموئا-کاکولا در کشور افریقایی به حدی بوده است که در میزان تولید با پرو به حد برابر رسیده است. رشد تولیدات معدنی کنگو در سال جاری ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تن متریک و در مجموع ۱۱ درصد بوده که این میزان در پرو و شیلی به ترتیب ۴ و ۲ درصد بوده است. افزون بر این معضلات اجتماعی از دلایل عمده کاهش روند تولید معدنی در پرو بوده است به نحوی که در ۴۸ ساعت گذشته کارگران بزرگترین معدن مس پرو، لاس بامباس در اعتصاب کامل بسر می‌برده اند و فعالیت ها در این پروژه عظیم متوقف شده بود.

به گفته مؤسسه وود مکنزی در سال ۲۰۲۲ تولید مس پرو ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن متریک بوده و شیلی در سال گذشته به عنوان نخستین تولید کننده مس ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تن مس تولید کرده است. نحوه استخراج مس در پرو به شیوه معادن روباز است. این کشور از ۴۶ پروژه عمده معدنی با میزان سرمایه گذاری خارجی ۵۳ میلیارد و ۱۳۰ میلیون دلار برخوردار است که از این تعداد ۲۵ پروژه بر استخراج مس متمرکزند. به گفته وزارت انرژی و معادن پرو این کشور از ظرفیت های لازم برای پیشی گرفتن از شیلی در استخراج و استحصال مس برخوردار است.

منبع: روزنامه لارپوبلیکا، ۳۰ نوامبر ۲۰۲۳.

تولید ناخالص داخلی پرو در سال جاری منفی 0.4 درصد است

طبق داده‌های بخش تحقیقات اقتصادی بانک بیلبائو ویسکایا (BBVA)روند رشد اقتصادی پرو تا پایان سال 2023 منفی 0.4 درصد خواهد بود. این بانک همچنین روند رشدی بین 2.3 تا 2 درصد را برای سال 2024 تا 2025 پیش بینی کرده است. این نهاد مالی بهبود شرایط اقتصادی پرو را پس از اتمام پدیده جوی ال نینیو دانسته و دلیل عمده کاهش رشد اقتصادی سال 2023 را علاوه بر پدیده‌های جوی، افزایش قیمت کودهای شیمیایی، ذکر کرده است. 

منبع: روزنامه لارپوبلیکا، 7 دسامبر 2023

وزارت انرژی و معادن روند مناقصه برای پروژه کلان گازرسانی به منطقه اوآنکاویلکا را آغاز کرد

وزارت انرژی و معادن پرو روز ۹ دسامبر ۲۰۲۳ روند انتخاب شرکت های مجری پروژه گازرسانی انتقال گاز حوزه کامیسئا به منازل منطقه اوآنکاویلکا را آغاز کرد. هدف از اجرای این پروژه کلان توسعه شبکه گازرسانی در منطقه آند با استفاده از منابع مالی صندوق برخورداری اجتماعی در بخش انرژی (فیسه)[1] است. کمیته فنی فیسه بهترین شرکت را برای اجرای این پروژه انتخاب خواهد کرد که مسئولیت گازرسانی به هزار منزل مسکونی در فاز نخست و ۸ هزار واحد مسکونی دیگر در فاز دوم تا سال ۲۰۲۵ را عهده دار خواهد بود. به این ترتیب اوآنکاویلکا به نخستین منطقه برخوردار از گاز در منازل مسکونی و واحدهای تجاری در منطقه کوهستانی مرکزی پرو تبدیل می‌شود و مرحله نخست این پروژه در ماه مارس سال جاری آغاز خواهد شد.

منبع: روزنامه ال کومرسیو، ۹ دسامبر ۲۰۲۳.

وزارت تولید ۳۸ میلیون سُل برای تقویت شرکت های کوچک و متوسط ۱۲ منطقه پرو اختصاص داد

با هدف تقویت کارآفرینی و توان تولیدی شرکت های کوچک و متوسط کشور وزارت تولید پرو افزون بر ۳۸ میلیون سُل (۱۰ میلیون دلار) را به توسعه نوآوری و ظرفیت های فناوری و توسعه ۱۲ منطقه پرو اختصاص داده است. برای این منظور وزارت تولید پرو دو برنامه نوآوری موسوم به اینُواسویو و پرواینُواته در مناطق آمازون، آرکیپا، سان مارتین، مادره د دیوس، تاکنا، پیورا، کوسکو،‌ایکا، اوآنکاویلکا،اوآنوکو، لورتو و لیبرتاد به اجرا در آورده است که در دو مرحله به اجرا می‌گذارد و طی آن تمهیدات زیست محیطی و نوآورانه اقتصادی و تجاری را در اولویت اقدامات خود قرارا خواهد داد.

منبع: روزنامه ال پروانو، ۱۱ دسامبر ۲۰۲۳.

وزیر اقتصاد: سخت ترین فشارها را در مقایسه با سی سال اخیر تحمل کرده ایم

آلکس کونتره راس، وزیر اقتصاد و دارایی پرو روز ۱۱ دسامبر ۲۰۲۳ اعلام کرد که علی رغم چالش های سیاسی و اقتصادی دولت کنونی توانسته است طی یک سال گذشته اقتصاد کشور را بدون برداشت از منابع خزانه کشور توسعه بخشد. وی همچنین بدهی کشور را در بخش اقتصاد کلان کمتر از میزانی که پیش بینی شده بود ذکر کرد و یادآور شد که طی یک سال گذشته با سخت ترین چالش های اقتصادی سی سال اخیر مواجه بوده و توانسته است پاسخی درخور به این معظلات دهد. وزیر اقتصاد تاکید کرد که در دوران مدیریت او رکورد پروژه سرمایه گذاری‌های دولتی – خصوصی شکسته شد و از مرز ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار گذشت.

به گفته آلکس کونتره راس کشور به ویژه دولت های محلی از آمادگی لازم برای مقابله با اثرات منفی پدیده ال نینیو برخوردار نبوده و برای مقابله با خشکسالی اقدام به برداشت از خزانه دولت کرده اند. وی تورم کشور تا پایان سال ۲۰۲۳ را بین ۳.۱ تا ۳.۵ درصد اعلام کرد که به گفته او منطبق با میانگین تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی از سال ۲۰۲۱ بوده است.

منبع: روزنامه‌های ال پروانو و لارپوبلیکا، ۱۱ دسامبر ۲۰۲۳.

صادرات پرو در ماه اکتبر ۵ میلیارد و ۶۴۶ میلیون دلار بوده است

خوان کارلوس ماتیوس، وزیر تجارت خارجی و گردشگری پرو روز ۱۲ دسامبر ۲۰۲۳ اعلام کرد که صادرات این کشور در ماه اکتبر افزون بر ۵ میلیارد و ۶۴۶ میلیون دلار بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۶.۴ درصد افزایش داشته است. این مقام پرویی رشد تقریبا ۱۲ درصدی صادرات مواد معدنی و ۱۷ درصدی محصولات کشاورزی را دلیل اصلی ثبت شاخص های مثبت صادرات در ماه اکتبر عنوان کرد. بدین ترتیب دومین ماه متوالی رشد صادرات برای پرو رقم می خورد که نشانه امیدوارکننده ای برای مثبت بودن شاخص های تجاری و صادرات این کشور در سال ۲۰۲۳ خواهد بود.

در ارتباط با حجم تجاری مبادلات با شرکای تجاری اصلی به گفته وزیر تجارت خارجی پرو حجم مبادلات با چین از ابتدای سال تا ماه اکتبر بالغ بر ۲۹ میلیارد و ۵۵۱ میلیون دلار بوده که ۱.۹ درصد افزایش داشته و عمدتا شامل فلزات سرب، مس و نوعی نرم تن خوراکی به نام سرپاور پرنده[2] می‌شود. مبادلات تجاری با امریکا طی ده ماه سال از ابتدای ژانویه ۷ میلیارد و ۱۷۳ میلیون دلار بوده است و ۳.۵ درصد به نسبت مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است که شامل فلزاتی چون طلا، مس، مولیبدن، نفت کوره و فسفات کلسیم می‌شود. در مجموع صادرات محصولات معدنی شامل سرب، مولیبدن، آنتراسیت، فسفات کلسیم، مس و طلا ۱۱.۷ درصد در فاصله ژانویه تا اکتبر افزایش داشته است.

منبع: روزنامه ال پروانو، ۱۲ دسامبر ۲۰۲۳.

پتروپرو برداشت روزانه از حوزه‌های تالارا را به ۷۲۰۰ بشکه در روز افزایش داده است

پدرو چیرا، رئیس شرکت ملی نفت پرو (پتروپرو) روز ۱۵ دسامبر ۲۰۲۳ اعلام کرد که از برداشت نفت از حوزه‌های شماره ۱، ۴ و Z-69 تالارا واقع در منطقه پیورا را از ۷ هزار بشکه در روز به روزانه ۷۲۰۰ بشکه رسانده است. چیرا در گفتگو با خبرگزاری آندینا عنوان کرد که طی دو ماه گذشته که امتیاز توسعه این سه حوزه نفتی به پتروپرو واگذار شده است مهندسان و متخصصان شرکت نفت پرو با تلاش شبانه روزی توانستند ظرفیت تولیدی این حوزه نفتی را در حدود ۲۰۰ بشکه افزایش دهند که نشان از تعهد این شرکت به تقویت تولید است. وی همچنین تایید کرد که پتروپرو در مناقصه ای که در آینده نزدیک دولت برای واگذاری حوزه‌های دیگر نفتی منطقه پیورا برگزار می‌کند شرکت خواهد کرد تا بتواند میزان نفت مورد نیاز برای پالایشگاه تالارا را تامین کند. برنده این مناقصه امتیاز استخراج نفت این حوزه‌ها را برای مدت ۳۰ سال در اختیار خواهد داشت.

منبع: روزنامه ال پروانو، ۱۵ دسامبر ۲۰۲۳.

وزارت تولید مجوز صید موتوماهی پرویی را در جنوب دریای پرو صادر کرد

وزارت تولید پرو مجوز صید موتوماهی پرویی را با در نظر داشتن شرایط جوی و محیطی و تجمع انواع آبزیان برای مدت ده روز از تاریخ ۲۱ دسامبر ۲۰۲۳ در ناحیه جنوبی دریای پرو صادر کرد. طبق اصلاحیه قانون جدید صید، ماهیگیری صنعتی در پرو از فاصله ۵ مایلی خط ساحلی برای شرکت های صیادی مجاز است. مطابق آیین نامه جدید وزارت تولید، صید موتوماهی برای مصرف انسانی در سال ۲۰۲۳ نباید فراتر از ۱۵۰ هزار تن در تمام سواحل کشور باشد.

وزارت تولید در صیدهای اکتشافی اخیر خود در منطقه شمالی و مرکزی دریای پرو تایید کرده است که بین ۶۵ تا ۷۵ جمعیت ماهی‌های صید شده را ماهی‌های جوان (کمتر از ۱۲ سانتیمتر) تشکیل می دهند و با اشاره به دشواری‌های ایجاد شده در روند صید در جریان پدیده ال نینو هشدار داده است که صید بی رویه این نوع ماهی ممکن است به کاسته شدن از جمعیت موتوماهی پرویی و بحران صید در سال های آتی بینجامد.

منبع: روزنامه لارپوبلیکا، ۱۸ دسامبر ۲۰۲۳.

طرح احداث یک کارخانه پالایش لیتیوم با ظرفیت تولید ۱۰۰ هزار تن در سال

در منطقه پونو با ارتفاع بالای ۴۵۰۰ متر از سطح دریا که عمده فعالیت های اقتصادی به پرورش و دامداری آلپاکا (گونه ای از شتر لاما) اختصاص دارد، طرح احداث بزرگترین کارخانه پالایش لیتیوم امریکای جنوبی و شاید جهان با تولید سالانه ۱۰۰ هزار تن در دست بررسی قرار دارد. اولیسس سولیس، مدیر عامل شرکت ماکوسانی یلوکیک منابع معدن فالچانی واقع در دشت ماکوسانی را بعد از معدنی در کنگو و دو معدن در استرالیا چهارمین ذخیره بزرگ سنگ لیتیوم جهان برمی‌شمارد.

ذخایر کربنات لیتیوم پرو طی اکتشافات اخیر از ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تن به ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تن افزایش یافته که از این میان ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تن جزو ذخایر تایید شده است. سرمایه گذاری ابتدایی برای مجتمع صنعتی ماکوسانی طی ۴ سال ۸۶۸ میلیون دلار خواهد بود و پس از توسعه پروژه ظرفیت تولید آن به ۴۵ هزار تن در سال هشتم خواهد رسید و در سال دوازدهم به ظرفیت تولید ۱۰۰ هزار تن دست خواهد یافت.

منبع: روزنامه لارپوبلیکا،‌ ۲۰ دسامبر ۲۰۲۳.

 پاورقی:

[1] Fondo de Inclusión Social Energético (Fise)

[2] Pota

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما