معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۷/۳۰- ۱۴:۰۶

اخبار اقتصادی پرو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی و تجاری پرو در مهرماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

میانگین رشد اقتصادی پرو در شرایط عادی ۲.۸ درصد است

کشورهای اتحادیه پاسیفیک در همکاری با شورای بازرگانی این اتحادیه (CEAP) نشستی را تحت عنوان اجلاس پایدار رهبران اقتصادی در حاشیه نشست های مجمع عمومی سازمان ملل برگزار کردند. در این نشست دیه گو پریرا، مدیر اجرایی جی پی مورگان در امریکای جنوبی و حوزه آند این مؤسسه مالی در ارتباط چشم انداز رشد اقتصادی امریکای لاتین توضیحاتی را ارائه داد. دیه گو پریرا معتقد است که در شرایط عادی و فارغ از شوک های اقتصادی و اجتماعی و زیست محیطی کنونی که پرو با آن مواجه است میانگین رشد اقتصادی این کشور ۲.۸ درصد خواهد بود. 

وزیر تجارت خارجی پرو، خوان کارلوس متیوس نیز در جریان سفر به نیویورک طی مصاحبه ای مطبوعاتی اعلام کرده بودکه صادرات این کشور در سال جاری ارقامی منفی را به ثبت رسانده اند و تنها صادرات محصولات غیر سنتی در سال ۲۰۲۳ صفر درصد بوده است که به گفته وی روندی رو به رشد در خصوص صادرات این نوع محصولات به حساب می آید. وی رکود اقتصادی کشورهای دیگر و پایین آمدن بهای مواد اولیه را دلیل اصلی کاهش میزان صادرات کشور عنوان کرده است.

منبع: روزنامه ال کومرسیو، ۲۲ سپتامبر ۲۰۲۳. 

رئیس بانک مرکزی پرو: ناآرامی‌های اجتماعی و پدیده ال نینیو موجب کاهش رشد اقتصادی شده است

خولیو ولارده، رئیس بانک مرکزی پرو طی مصاحبه ای اعلام کرد که به دلیل بروز اعتراضات مردمی  و شدت یافتن پدیده جوی ال نینیو تولید ناخالص داخلی پرو برخلاف پیش بینی وزارت اقتصاد در حد ۰.۹ درصد خواهد بود و از این رهگذر بیشترین آسیب را شرکت های کوچک و متوسط متحمل شده اند. به گفته رئیس بانک مرکزی کاهش ۱۸ درصدی سرمایه گذاری در بخش معادن موجب افت ۵.۳ درصدی فعالیت و سرمایه گذاری بخش خصوصی شده است. خولیو ولارده خاطر نشان ساخت که طی سه سال گذشته روند سرمایه گذاری در بخش معدن بطور میانگین ۵.۵ درصد کاهش داشته است و تا سال ۲۰۲۵ هیچ پروژه جدید معدنی در این کشور آغاز نخواهد شد.

منبع: روزنامه ال کومرسیو، ۲۹ سپتامبر ۲۰۲۳.

کنگو در سال ۲۰۲۶ از پرو به عنوان دومین تولیدکننده مس جهان پیشی می‌گیرد

طبق داده‌های اخیر مؤسسه وود مکنزی کشور آفریقایی کنگو در سال ۲۰۲۶ جایگاه پرو را در تولید جهانی مس خواهد گرفت. پرو در سال ۲۰۲۴ به میزان تولید ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تن مس خواهد رسید و سپس کنگو ظرف یک سال در استخراج این محصول از پرو پیشی خواهد گرفت. دلیل عمده این کاهش تولید را می‌توان تعطیلی پروژه‌های استخراج مس بخاطر مسائل زیست محیطی و اجتماعی ذکر کرد. پرو برای حفظ جایگاه دوم جهانی در تولید مس نیازمند فعال سازی مجدد پروژه‌های منطقه کاخامارکا و تیاماریا است. از دیگر امیدهای پرو برای افزایش تولید مس آغاز پروژه جدید ال سافرانال در جنوب کشور در اوایل سال ۲۰۲۵ است.

منبع: روزنامه ال کومرسیو، ۲۹ سپتامبر ۲۰۲۳.

نگرانی امریکا از نفوذ اقتصادی چین در پرو

دولت امریکا نگرانی عمیق خود را از وابستگی اقتصادی و راهبردی پرو به چین به ویژه در بخش زیرساخت های برق و تاسیسات بندری اعلام کرده است. بر اساس داده‌های منتشر شده توسط فاینانشال تایمز یک مقام امریکای که نخواست نامش فاش شود نگرانی عمیق دولت جو بایدن را در مورد وابستگی ۶۰ درصدی سامانه تامین برق پرو به شرکت های چینی و سرمایه گذاری عظیم کشور آسیایی در بندر راهبردی چانکای پرو با هدف تسهیل مبادلات تجاری مستقیم میان دو کشور را ابراز داشته است. در متن این گزارش آمده است که امریکا معتقد است دولت پرو از توانایی کافی در تحلیل مزایا و تهدیدهای ناشی از وابستگی این کشور امریکای جنوبی در بخش های راهبردی به چین برخوردار نیست. در این گزارش همچنین آمده است که این نگرانی واشینگتن به اطلاع دولت پرو رسیده است اما تاکنون پاسخی از سوی مقامات پرویی دریافت نشده است.

در آوریل گذشته شرکت ایتالیایی اِنِل که بخش اعظم برق لیما را تامین می‌کرد عمده سهام خود را به قیمت ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار به شرکت چینی ساوثرن پاور گرید فروخت و دیگر شرکت تامین برق لیما با نام لوس دل سور نیز به تازگی توسط شرکت چینی ثری گورجس کورپوریشن خریداری شده است. سرمایه گذاری عظیم در تاسیسات بندری چانکای نیز توسط شرکت کوسکو شیپینگ هزینه ای بالغ بر ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار در برداشته است که در سه ماه آخر ۲۰۲۴ این پروژه آماده بهره برداری خواهد شد.

منبع: روزنامه لارپوبلیکا، ۳ اکتبر ۲۰۲۳.

وزیر اقتصاد: پرو نخستین کشور منطقه است که به عضویت سازمان همکاری و توسعه اقتصادی در می آید

آلکس کونتره راس، وزیر اقتصاد نزد کمیسیون ویژه پیگیری الحاق پرو به سازمان همکاری و توسعه اقتصادی اعلام کرد که پرو نخستین کشور منطقه امریکای لاتین است که به عنوان سی و نهمین عضو به این سازمان بین المللی تجاری و اقتصادی می‌پیوندند. کشورهای دیگری چون برزیل و آرژانتین طی سال جاری تقاضای پیوستن به سازمان همکاری و توسعه اقتصادی را مطرح کردند که سیر اداری الحاق پرو به این سازمان سریع تر از بقیه پیش رفته است.

وزیر اقتصاد تصریح کرد که از جمله چالش های پیش روی اقتصاد پرو غیر رسمی‌بودن است که باید طی سال های آینده تغییرات اساسی در آن ایجاد شود. در صورت تکمیل جمیع شرایط لازم برای پیوستن به سازمان همکاری و توسعه اقتصادی عضویت رسمی‌پرو در سال ۲۰۲۶ جنبه رسمی‌به خود خواهد گرفت. این سازمان بین المللی خواستار انجام اصلاحات مالیاتی و اقتصادی اساسی طی سه سال آینده از سوی دولت پرو شده است.

منبع: روزنامه لارپوبلیکا، ۳ اکتبر ۲۰۲۳.

سرمایه گذاری چین در پرو از مرز ۱۳ میلیارد دلار گذشت

طبق آمار گمرک پرو در شش ماهه نخست سال جاری، صادرات پرو به چین ۱۱ میلیارد و ۱۳۷ میلیون بوده است که به نسبت مدت مشابه سال ۲۰۲۲ به میزان ۱۰.۷ درصد افزایش داشته است. این میزان افزایش صادرات ناظر بر رشد ۱۲.۹ درصدی بخش معدنی در نخستین ماه‌های سال بوده است که درآمد ۹ میلیارد و ۹۷۵ میلیون دلاری را برای این بخش به ارمغان آورده است. به گفته مقامات وزارت تجارت خارجی و گردشگری در چهار ماه نخست سال صادرات کشور به سبب رشد صادرات محصولات شیلات و فلزاتی چون روی، سرب و مس ۶.۶ درصد افزایش از خود نشان داده است.

۱۳ سال از زمان امضای توافق آزاد تجاری میان پرو و چین می‌گذرد و دو کشور با استفاده از این توافق موفق به افزایش مبادلات تجاری با یکدیگر شده اند به نحوی که میزان سرمایه گذاری‌های چین در بخش های معدنی، سرمایه گذاری و ساخت و ساز پرو از مرز ۱۳ میلیارد دلار عبور کرده است. تراز تجاری دو کشور در سال ۲۰۲۲ نیز روندی رو به رشد در تجارت دوجانبه را به ثبت رساند. صادرات پرو به بازار چین در سال گذشته ۲۰ میلیارد و ۷۹۱ میلیون دلار و واردات از کشور آسیایی نیز ۱۵ میلیارد و ۷۸۲ میلیون دلار بوده است.

منبع: روزنامه لارپوبلیکا، ۹ اکتبر ۲۰۲۳.

پاسخ شرکت مجری پروژه بندر چانکای به نگرانی‌های دولت امریکا از سرمایه گذاری چین در پرو

شرکت چینی کوسکو شیپینگ پورتز که اجرای پروژه احداث بندر عظیم چانکای پرو را برعهده دارد در واکنش به اظهار نگرانی مقامات امریکایی از افزایش سرمایه گذاری شرکت های چینی در حوزه‌های راهبردی اقتصاد پرو بیانیه ای را منتشر کرده است که طی آن هدف از اجرای پروژه چانکای را صرفا تجاری برشمرده است. این شرکت می افزاید که ظرفیت فنی و فناوری تجهیزات این شرکت مورد تایید مقامات ذیصلاح پرو قرار گرفته است. شرکت کوسکو شیپینگ اجرای پروژه چانکای را نه تنها تهدیدی برای حق حاکمیت پرو نمی داند بلکه از آن به مثابه فرصتی برای تقویت توانمندی‌ها و توسعه ظرفیت های اقتصادی، تجاری و اجتماعی پرو یاد می‌کند. این شرکت همچنین یادآور شده است که اجرای پروژه بندر چانکای با مشارکت ۶۰ درصدی شرکت چینی و ۴۰ درصدی شرکت پرویی وٌلکان محقق شده است.

منبع: روزنامه ال کومرسیو، ۱۱ اکتبر ۲۰۲۳.

وزیر تجارت خارجی و گردشگری پرو: جنگ رژیم صهیونیستی و حماس تاثیر مستقیم بر اقتصاد پرو نخواهد داشت

به گفته خوان کارلوس ماتیوس، وزیر تجارت خارجی و گردشگری پرو مناقشه اخیر رژیم صهیونیستی و حماس در خاورمیانه تاثیر مستقیم بر اقتصاد کشورش نداشته و با توجه به ۲۲ توافق تجاری آزاد که پرو با کشورهای مختلف جهان منعقد کرده است می‌تواند کاستی‌های احتمالی ناشی از این تاثیرات این جنگ بر بازار خود را رفع کند.

با این وجود وزیر تجارت خارجی پرو تاثیر مناقشه اخیر خاورمیانه بر بازار انرژی بین المللی و کشورش را از نظر دور نداشت.

تحلیل گران اقتصادی پرو بر این باورند که به مانند اثرات اقتصادی جنگ روسیه و اوکراین، کشیده شدن جنگ رژیم صهیونیستی و حماس به بازار انرژی خاورمیانه علی رغم بعد مسافت می‌تواند افزایش ناگهانی بهای نفت خام و حامل های انرژی در سطح بین المللی را در پی داشته و تاثیرات منفی خود را بر اقتصاد پرو برجای گذارد. 

منبع: روزنامه‌های لارپوبلیکا، ال کومرسیو و لاخستیون، ۱۱ اکتبر ۲۰۲۳.

صادرات مناطق مختلف پرو ۳۴ میلیارد و ۴۳۰ هزار دلار در فاصله ژانویه تا آگوست بوده است

وزارت تجارت خارجی و گردشگری پرو در آخرین گزارش ماهانه خود از تجارت مناطق کشور عنوان کرده است که در ۱۰ منطقه صادرات محصولات مختلف در فاصله ماه‌های ژانویه تا آگوست به نسبت مدت مشابه سال گذشته از رشدی ۱.۵ درصدی برخوردار بوده است. صادرات کل کشور به غیر از لیما، پایتخت و بندر مجاور آن، کایائو ۳۴ میلیارد و ۴۳۰ میلیون دلار به ثبت رسیده که ۸۴ درصد از کل صادرات پرو در ۸ ماه سال را (در حدود ۴۱ میلیارد دلار) شامل می‌شود.

در جنوب کشور منطقه موکه گوا با ۲ میلیارد و ۶۸۴ میلیون دلار از رشد چشمگیر ۱۵۸ درصدی برخوردار بود که دلیل اصلی آن راه اندازی پروژه معدنی کیاوِکو و افزایش ۲۰۰ درصدی صادرات مس بوده است. بعد از این منطقه صادرات آپوریماک به ۲ میلیارد و ۲۶۷ میلیون دلار رسید که به سبب افزایش صادرات مولیبدن و مس ۵۹ درصد رشد را تجربه کرد. صادرات آرکیپا نیز با فروش روی، نقره و سرب، مولیبدن و طلا به ۴ میلیارد و ۲۸۸ میلیون دلار رسید. در شمال پرو صادرات پیورا در فاصله ژانویه تا آگوست ۲۵ درصد افزایش داشت و به ۲ میلیارد و ۲۹۴ میلیون دلار رسید که دلیل آن افزایش فروش نفت کوره  (۹۱۳ درصد)، شیلات (۱۱۳ درصد)،‌ فسفات کلسیم (۴۱ درصد) و پودر ماهی (۶۱ درصد) بوده است. در لالیبرتاد دیگر منطقه مهم شمال نیز صادرات طی ۸ ماه سال ۲ میلیارد و ۷۱۴ میلیون دلار به ثبت رسید که ۵ درصد افزایش داشت. در لالیبرتاد طی این مدت صادرات آنتراسیب که نوعی کربن سخت است ۴۲ درصد افزایش داشت، صادرات شکر و آووکادو نیز هر کدام به ترتیب ۳۴۷ درصد و ۱۰ درصد در این منطقه رشد داشته است.

منبع: روزنامه لارپوبلیکا، ۱۵ اکتبر ۲۰۲۳.

کاهش ۱۴ درصدی تولید نفت پرو در ماه سپتامبر ۲۰۲۳

تولید نفت پرو در ماه سپتامبر گذشته به روزانه ۳۴ هزار و ۳۳۰ بشکه در روز رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۲۲ (۳۹ هزار و ۲۵۷ بشکه) ۱۴ درصد کاهش را نشان می دهد. طبق آمار رسمی‌پتروپرو تولید نفت در ماه نهم سال به نسبت ماه قبل تر (آگوست) که از تولید روزانه ۳۷ هزار و ۶۳۰ بشکه برخوردار بود نیز پایین تر به ثبت رسیده است. حوزه‌های شماره ۹۵ (شرکت پتروتال)، ۱۳۱ (شرکت سپسا)، ۴ (شرکت اوننا)، ۱۰ (شرکت سهامی نفت چین) و حوزه Z-2B (شرکت ساویا) بیشترین افت تولید را طی یک ماه گذشته تجربه کرده اند. همچنین میزان تولید گاز طبیعی یک میلیون و ۶۷۵ هزار و ۸۶ فوت مکعب بوده که نسبت به سپتامبر سال ۲۰۲۳ (یک میلیون و ۲۵۳ هزار و ۹۹ فوت مکعب) رشد چشمگیری داشته است.

منبع: روزنامه لارپوبلیکا، ۱۶ اکتبر ۲۰۲۳

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما