معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۸/۰۷- ۱۰:۵۰

اخبار اقتصادی اکوادور

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی و تجاری اکوادور در هفته اول آبان‌ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

مناقصه شرکت ملی نفت اکوادور برای خرید روزانه ۴۵ میلیون فوت مکعب گاز طبیعی

در پی تشدید کمبود انرژی برق به دلیل کم‌آبی و کاهش سطح آب نیروگاه‌های برقابی اکوادور، شرکت پترواکوادور در چارچوب درخواست شرکت ملی برق این کشور برای تامین سوخت مورد نیاز نیروگاه‌های حرارتی، از ۲۲ شرکت ثبت شده در فهرست تامین‌کنندگان خود برای شرکت در مناقصه خرید روزانه ۴۵ میلیون فوت مکعب گاز طبیعی به منظور تامین سوخت مورد نیاز نیروگاه ترموگاز ماچالا دعوت رسمی نمود.

طبق برنامه زمانبندی مناقصه، بسته‌های پیشنهادی روز ۲۹ نوامبر باز شده و زمان تحویل نخستین محموله گاز در مخازن ایزوتانک، ۱۳۵ روز از زمان عقد قرارداد خواهد بود.

این درحالی است که برخی شرکتهای علاقمند به شرکت در مناقصه، زمان اجرایی برای تحویل محموله گاز طبیعی را دست کم ۶ تا ۸ ماه برآورد کرده‌اند و به نظر می‌رسد این مناقصه به حل مشکل کمبود انرژی و قطعی برق در حال حاضر، کمکی نکرده و گاز تامینی برای دوره آتی کم‌آبی در سال آینده در اختیار نیروگاه‌های‌ حرارتی قرار خواهد گرفت.

منبع: روزنامه ال اونیورسو

تصمیم در خصوص تعیین حداقل حقوق پایه سال ۲۰۲۴ به دولت دانیل نوبوآ موکول خواهد شد

با توجه به جلو افتادن تاریخ روی کار آمدن دولت دانیل نوبوآ رئیس جمهور منتخب اکوادور به ۲۳ نوامبر ۲۰۲۳، تصمیم‌گیری در خصوص تعیین مبلغ حداقل حقوق پایه که باید تا ۳۰ نوامبر ۲۰۲۳ مشخص شود، به دولت آتی موکول شد.

حداقل حقوق پایه در اکوادور طی دو سال دولت گیرمو لاسو رئیس جمهور کنونی اکوادور در چارچوب وعده وی از ۴۰۰ دلار به ۴۵۰ دلار افزایش یافته و اتحادیه‌های کارگری انتظار داشتند در ادامه این روند حقوق پایه حداقل به ۴۷۵ دلار افزایش یابد.

این در حالی است که دانیل نوبوآ طی کارزار انتخاباتی خود افزایش حقوق پایه به ۵۰۰ دلار را غیرقابل اجرا توصیف و بر لزوم بهینه‌سازی شرایط رقابت‌پذیری کشور با کاهش هزینه‌های تولیدی از جمله هزینه برق و سوخت در جهت کنترل هزینه‌های زندگی به عنوان راه‌حل مناسب تاکید کرده بود.

منبع: رسانه لا پریمیسیاس

ادامه روند افزایشی ریسک کشوری اکوادور بعد از اظهارات رئیس جمهور منتخب این کشور

از زمان اظهارات دانیل نوبوآ، رئیس جمهور منتخب این کشور در ملاقاتش با نمایندگان بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول بمنظور بررسی  امکان نکول بدهی خارجی در صورت عدم کمک مالی نهادهای بین‌المللی،‌ شاخص ریسک کشوری اکوادور روندی افزایشی گرفته و از ۱۸۰۰ به ۲۰۳۰ در روز رسیده که این کشور را در بعد از ونزوئلا با ریسک ۱۸۱۲۵ و آرژانتین با ریسک کشوری ۲۴۹۶ میان سه کشور نخست آمریکای لاتین با بیشترین نرخ ریسک کشوری قرار می‌دهد.

منبع: روزنامه ال اونیورسو

طرح قانونی مجلس نمایندگان آمریکا برای اعطای تعرفه‌های ترجیحی یکجانبه به اکوادور

طرح قانونی اعطای تعرفه‌های ترجیحی یکجانبه آمریکا به اکوادور، توسط دو نماینده این کشور شامل ماریا الویرا سالاسار، رئیس زیرکمیته نیمکره غربی و آدریانو اسپایلات به مجلس نمایندگان آمریکا ارایه شد.

هدف از این طرح قانونی موسم به طرح  IDEA ( قانون نوآوری و توسعه اکوادور ) گنجاندن اکوادور در فهرست مزایای گمرکی آمریکا برای کشورهای حوزه کارائیب می‌باشد که طبق اعلام مقامات اکوادوری، مطابق با آن، ۹۶٪ از کالاهای این کشور آمریکای جنوبی با ارزش صادراتی ۳ میلیارد دلار از جمله ماهی تن و گل رز بدون تعرفه وارد بازار آمریکا خواهد شد.

ایالات متحده آمریکا شریک تجاری اصلی اکوادور به شمار می‌رود و طی سال ۲۰۲۲، صادرات اکوادور به این کشور سه میلیارد و ۲۳۷ میلیون دلار و وارداتش نیز سه میلیارد و ۲۱۰ میلیون دلار بوده است.

منبع: رسانه دیجیتالی پریمیسیاس،

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما