معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۰/۱۰- ۰۷:۵۹ - مشاهده: ۱۰۰

گزارش فصلی موسسه ملی تحقیقات اقتصادی سوئد (4-2023)

بر اساس گزارش موسسه ملی تحقیقات اقتصادی سوئد، ارزش کرون سوئد از سپتامبر افزایش یافته و این روند ادامه خواهد داشت. نرخ تورم قرار است بیشتر کاهش یابد و در نیمه دوم سال 2024 بسیار کمتر از هدف تورمی‌بانک مرکزی خواهد بود. بنابراین، بانک مرکزی یک سری کاهش نرخ بهره را تابستان آینده آغاز خواهد کرد.

موسسه ملی تحقیقات اقتصادی سوئد (KI) در آخرین گزارش از سلسله گزارش‌های فصلی خود (سه ماهه چهارم 2023)، به بررسی وضعیت اقتصادی سوئد پرداخته و آخرین پیش‌بینی خود در این زمینه را ارائه داده است. بر اساس این گزارش، با شروع سال 2024، اقتصاد سوئد با سرعتی آهسته، دوباره رشد خواهد نمود. با این حال، انتظار می‌رود بازار کار ضعیف شده و نرخ بیکاری در سال آینده به 8.5 درصد برسد. همچنین بر مبنای گزارش‌های مختلف، تورم در حال کاهش است و تا نیمه دوم سال 2024 به وضوح کمتر از هدف تورمی‌بانک مرکزی خواهد بود. در نتیجه، بانک مذکور یک سری کاهش نرخ بهره را از تابستان سال آینده آغاز خواهد کرد.

این گزارش می‌افزاید اقتصاد سوئد در حال حاضر در یک وضعیت رکودی است. تورم بالا و افزایش نرخ بهره به ویژه بر خانوارهای حساس به نرخ و همچنین ساخت‌و‌ساز مسکن تأثیر گذاشته است. در سال 2024، دستمزدها سریع‌تر از قیمت‌ها افزایش می‌یابد. این امر در کنار کاهش نرخ بهرۀ مرجع، فضای بیشتری را برای مصرف و سرمایه‌گذاری برای خانوارها و مشاغل فراهم می‌کند.

بر اساس این گزارش، تقاضای ضعیف در کاهش اشتغال مشاهده شده در پاییز گذشته مشهود است و پیش‌بینی می‌شود که بازار کار بیشتر تضعیف شود. نرخ بیکاری به افزایش خود ادامه خواهد داد و تا پایان سال 2024 به 8.5 درصد خواهد رسید. رکود در بازار کار به اندازه رکودهای قبلی شدید نخواهد بود، زیرا شرکت‌ها تا حدی کارکنان خود را حفظ می‌کنند تا بتوانند تقاضا را در شرایط اقتصادی که بهبود می‌یابد برآورده کنند.

بر اساس گزارش موسسه ملی تحقیقات اقتصادی سوئد، نرخ تورم بدون لحاظ تغییرات نرخ بهره (CPIF) از بیش از 10 درصد در سال گذشته به 3.6 درصد در ماه نوامبر کاهش یافته است که عمدتا به دلیل کاهش قیمت انرژی و قیمت‌های بین‌المللی کالا است. ارزش کرون سوئد از سپتامبر افزایش یافته و این روند ادامه خواهد داشت. نرخ تورم قرار است بیشتر کاهش یابد و در نیمه دوم سال 2024 بسیار کمتر از هدف تورمی‌بانک مرکزی خواهد بود. بنابراین، بانک مرکزی یک سری کاهش نرخ بهره را تابستان آینده آغاز خواهد کرد. در سال 2025، به دلیل بهبود وضعیت اقتصادی و سیاست پولی کمتر محدودکننده، تورم دوباره افزایش خواهد یافت. در همین حال، سیاست مالی در سال 2025 در جهت انبساطی حرکت خواهد کرد.

نسخۀ اصلی این گزارش، در فایل پیوست ارائه شده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما