معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۰/۱۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۳۵

سیاست های حمایتی اگزیم بانک ترکیه از صادر کنندگان این کشور

نوشتار پیش رو گزارشی اجمالی است تحت عنوان سیاست های حمایتی قابل توجه اگزیم بانک ترکیه از صادرکنندگان این کشور که به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

حمایت اگزیم بانک ترکیه از صادرکنندگان کشور در سال جاری به 41 میلیارد دلار رسید. در سال جاری میلادی تعداد 16 هزار و 800 شرکت صادر کننده و 84 درصد از بنگاههای کوچک اقتصادی از سوی این بانک مورد حمایت قرار گرفتند.

سال 2023 میلادی، سالی بود که در آن فشارهای تورمی در اقتصاد جهانی محسوس بود و شرایط مالی کشورها نسبت به سالهای قبل از آن وارد مرحله سخت تری شد. در این سال سیاستهای پولی انقباضی کشورهای توسعه یافته و فعالیت های اقتصادی آغاز شد.

افزایش ریسک‌های ژئوپلیتیکی و عمیق‌تر شدن بحران‌ها، نوسانات قیمت کالاها و بازتاب‌های بحران اقلیمی از عوامل مهم فشار بر اقتصاد جهانی است. علی رغم بهبود شرایط عرضه جهانی و کاهش فشارهای تورمی عرضه کنندگان، آثار سیاست‌های پولی بر میزان تقاضا به وضوح احساس می‌شود.

بانک‌های مرکزی کشورهای توسعه‌یافته طی سال جاری میلادی موضع محتاطانه‌ای داشتند، اما انتظاراتی مبنی بر کاهش نرخ بهره در سال 2024 مطرح شده و بنظر می رسد در سال آتی نیز تنش‌های ژئوپلیتیکی و بحران املاک و مستغلات همچنان به عنوان عناصر شکننده در اقتصاد کشورها ادامه خواهد داشت.

اقتصاد ترکیه در نیمه اول سال 2023 میلادی تحت تأثیر زلزله و انتخابات سراسری و همچنین کاهش سرعت فعالیت‌های اقتصادی جهانی قرار گرفت و با وجود این عوامل، فعالیت اقتصادی در این کشور به روند قوی خود ادامه داد و حمایت از تقاضای داخلی ادامه دارد.

اگزیم بانک ترکیه برای کاهش آثار منفی تحولات اقتصادی و با اجرای سیاستهای متنوع مالی به حمایت از شرکتهای صادر کننده پرداخته و به اقداماتی نظیر ساده‌سازی مدیریت اقتصادی در سیاستهای کلان، افزایش سهم وام‌های صادراتی و سرمایه گذاری و ترکیب وام های تجاری پرداخته است.

پیش بینی میشود که فشارهای تورمی در کشورهای توسعه یافته در سال 2024 میلادی به کاهش خود ادامه دهد و با ورود تورم به مسیر کاهش دائمی، سیاست کاهش نرخ بهره ادامه یابد. همچنین پیش‌بینی می‌شود تا زمانی که سیاستهای انقباضی ادامه داشته باشد، فعالیت‌های اقتصادی در کشورهای توسعه‌یافته که شرکای مهم صادراتی ترکیه هستند، کند باشد که این وضعیت پتانسیل تاثیرگذاری منفی بر صادرات ترکیه را داراست.

اجرای سیاست اقتصادی بر مبنای رشد با ارزش افزوده بالا و صادرات محور سبب رشد وام های صادراتی و سرمایه گذاری شده و در بخش سپرده‌های بانکی نیز، سهم سپرده‌های لیری در سیستم مالی ارزش یافته و سهم سپرده‌های ارزی کاهش یافته است. این مراحل علاوه بر ایجاد تدریجی ثبات مالی، انتقال پول را تقویت می‌کند.

با توجه به این تحولات، انتظار می‌رود که افزایش تدریجی نرخ بهره در سه ماهه اول سال 2024 میلادی با کنترل انتظارات تورمی‌پایان یابد و روند کاهش تورم در نیمه دوم سال آتی با اثرات تجمعی انقباض پولی آغاز شود. با کاهش انتظارات تورمی‌پس از آغاز روند کاهش تورم، پیش‌بینی می‌شود که بانک مرکزی ترکیه نرخ بهره بانکی را تا پایان سال کاهش دهد.

بخش بانکی ترکیه چشم انداز مثبت از نظر کفایت سرمایه را حفظ کرده است. نسبت کفایت سرمایه این بخش در ماه اکتبر سال جاری 18.4 درصد بوده که این نرخ بالاتر از حداقل نرخ 8 درصدی است که بر اساس معیار بازل BASEL و 12 درصدی هدفگذاری شده در ترکیه است.

ترکیه سیاست رشد اقتصادی صادرات محور با ارزش افزوده بالا را در اولویت قرار داده و بانک مرکزی برای تقویت روند مذکور، محدودیت روزانه ارائه وام به صادر کنندگان را از 1.5میلیارد لیر به 3.5 میلیارد لیر افزایش داده و دسترسی به منابع مالی را برای این بخش آسان تر کرد.

تاکنون 35.4 میلیارد لیر وام با ضمانت شرکت توسعه صادرات ارائه کرده است که با مشارکت مجمع صادرکنندگان ترکیه و اگزیم بانک ترکیه و با هماهنگی وزارت بازرگانی به منظور تسهیل دسترسی صادرکنندگان ایجاد شده است. اگزیم بانک ترکیه با 23 شعبه و 12 دفتر در نقاط مختلف کشور به شرکتهای صادر کننده خدمات میدهد. 

این بانک در سال 2022 میلادی ، 19.6  میلیارد دلار وام نقدی به صادرکنندگان خود ارائه کرده است. اگزیم بانک در 11 ماه نخست سال 2023 میلادی در مجموع 38 میلیارد دلار از صادر کنندگان حمایت مالی نموده و پیش بینی میشود که این میزان تا پایان سال 2023 به 41 میلیارد دلاربرسد.

در سال 2022 میلادی ، 15 هزار و 440 شرکت صادرکننده و 81 درصد از بنگاههای اقتصادی کوچک و متوسط و در سال 2023 تعداد 16 هزار و 800  شرکت صادرکننده و 84 درصد از بنگاههای اقتصادی کوچک و متوسط از سوی اگزیم بانک مورد حمایت قرار گرفتند.

اگزیم بانک برای تامین مالی و کمک به حل مشکلات جانبی در سال 2022 میلادی وجوهی به ارزش 2.2 میلیارد دلار از بازارهای سرمایه و موسسات مالی خارجی دریافت کرد و تا پایان نوامبر 2023 میلادی بالغ بر 4.2 میلیارد دلار را تأمین و در اختیار صادرکنندگان قرار داد.

این بانک، در سال 2024 برنامه‌های تامین مالی جدیدی را برای حمایت از سرمایه گذاری صادرکنندگان در خصوص تحول سبز به مرحله اجراء خواهد گذاشت که بر اساس آن صادر کنندگان کشور تحت تاثیر پرداخت مالیات کربن مرزی قرار نگرفته بلکه در تطابق با ساختار تولیدی سازگارتر با محیط زیست، سهم بازاری خود را افزایش خواهند داد.

منبع :

http://www.trthaber.com

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما