معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۹/۲۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۳

جایگاه حمل و نقل در راهبرد توسعه ازبکستان در سال‌های 2022 الی 2026

راهبرد توسعه ازبکستان جدید که در اواخر سال 2022 با مصوبه رئیس جمهور ازبکستان تایید گردید 7 بخش اولویت دار و 100 هدف معین را برای خود تعریف نموده است.

 سومین بخش اولویتدار راهبرد توسعه ازبکستان جدید در سال‎های 2022 الی 2026 "فراهم نمودن زمینه توسعه اقتصاد ملی و رشد سریع آن است که 16 هدف اصلی (از 21 تا 37) را در بر می‌گیرد. هدف سی و ششم آن یعنی توسعه سیستم حمل و نقل یکپارچه که تمام اشکال حمل و نقلی را به هم پیوند می دهد و فراهم نمودن فرصت رفت و برگشت بر مبنای پروازهای روزمره بین شهرهای بزرگ را هدف گذاری نموده است، موارد زیر را به عنوان اصول بنیادین خود تعریف کرده است:

  • تکمیل سامانه حمل و نقل عمومی در شهر تاشکند و مناطق مختلف کشور همچنین توسعه زیرساخت آن؛
  • افزایش جذابیت تردد از طریق راه‌آهن بین شهرها و حوالی آن؛
  • توسعه تاسیسات زیربنایی مربوط به خدمات حمل و نقل و لجستیک، افزایش سطح برق‌رسانی زیرساختهای مربوط به مسیر ریلی تا سقف 60 درصد و توسعه سریع بخش‌ بزرگراه‌ها؛
  • گسترش مسیرهای سبز و امکانات ترانزیتی برای تجارت خارجی در زمینه حمل و نقل و افزایش میزان بار ترانزیتی تا 16 میلیون تن در سال.

موضوع حمل و نقل جایگاه خاصی در  راهبرد ازبکستان-2030 دارد. در تاریخ 11 سپتامبر سال 2023 فرمان رئیس جمهور ازبکستان در مورد "راهبرد ازبکستان – 2030" تصویب شد. در راهبرد مذکور 5 بخش اولویت دار و 100 هدف به چشم می خورد. مهمترین امتیاز این راهبرد آن است که بر مبنای نتایج تجربی حاصله و بهره بردن از تخصص بین‌المللی و با نظر خواهی از روشنفکران و متخصصان امر تدوین شده است. بخش‌های اولویت دار راهبرد "ازبکستان – 2030" به ترتیب زیر می‌باشد:

  • ایجاد شرایط مساعد برای هر فرد جهت تحقق توانایی خود؛
  • فراهم آوردن رفاه مردم از طریق رشد اقتصادی پایدار؛
  • صرفه‌جویی در مصرف منابع آب و حفاظت از محیط زیست؛
  • تأمین حاکمیت قانون و ایجاد مدیریت دولتی در خدمت مردم؛
  • ادامه مستمر سیاست کشور بر مبنای اصل "کشور امن و صلح دوست".

دومین بخش اولویت دار راهبرد ازبکستان 2030 فراهم آوردن رفاه مردم از طریق رشد و توسعه اقتصادی پایدار می‌باشد.

هدف 53

در هدف 53 که عبارت است از تعمیق ارتباط جمهوری ازبکستان با شبکه حمل و نقل و لجستیک جهانی در بخشهای مختلف و افزایش ظرفیت سیستم حمل و نقل ملی کشور، جزئیات زیر به چشم می خورد:

  • افزایش میزان حمل بار ترانزیتی از طریق قلمرو کشور تا سقف 16 میلیون تن؛
  • کاهش 40 درصد مدت حمل محموله از طریق راه آهن در کریدور شمالی؛
  • افزایش 3 برابری میزان خدمات مسافر و باربری؛
  • ارتقای سهم مسیر ریلی برقی تا 65 درصد؛
  • افزایش 4 برابری تعداد پروازها؛
  • اجرای‌سازی اصول بازار در زمینه‎ حمل و نقل جاده‌ای و هوایی و در حوزه شکل‌گیری تعرفه‌ها جهت ارائه خدمات مسافر و باربری همچنین جذب اپراتورهای خصوصی و خارجی در این زمینه؛
  • احداث 5.5 هزار کیلومتر جاده‌ سیمانی-بتونی از مراکز شهرستان تا دهکده‌ها؛
  • احداث بزرگراه‌ تاشکند – سمرقند و تاشکند – فرغانه با همکاری دولت و بخش خصوصی؛
  • پوشش کامل شهر و شهرستان‌ها توسط حمل و نقل عمومی، افزایش تعداد اتوبوس‎های جدید تا 5 هزار و اتوبوس‎های برقی تا 2 هزار دستگاه؛
  • احداث مسیر ریلی سریع ‎السیر تاشکند – سمرقند، سمرقند – نوایی – بخارا، افزایش 2.5 برابر تعداد حمل مسافر از طریق قطارهای سریع‌السیر؛
  • نوسازی فرودگاه‎های منطقه ای با همکاری دولت و بخش خصوصی؛
  • نوسازی 6 فرودگاه بزرگ ازبکستان با همکاری دولت و بخش خصوصی و افزایش تعداد شرکت‌های هواپیمایی تا 10 شرکت؛
  • اجرای رژیم "آسمان باز" با همکاری راهبردی در همۀ فرودگاه‎های کشور و افزایش پارک هوایی تا 100 پارک.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما