معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۹/۲۱- ۰۸:۳۶ - مشاهده: ۸۱

اخبار اقتصادی قزاقستان-آکتائو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قزاقستان در هفته سوم آذرماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

صادرات گوشت منجمد قزاقستان به ایران

قزاقستان و ایران برای صادرات گوشت منجمد قزاقستانی به توافق رسیدند. پیش از این، تولیدکنندگان تنها می‌توانستند گوشت گاو را با ماندگاری 3 روزه به ایران عرضه کنند. تفاهم نامه مربوطه در 3 دسامبر 2023 در تهران امضا شد. این سند مسیرهای صادراتی جدیدی را برای تأمین گوشت منجمد از دامداران قزاقی باز می‌کند. تا پیش از این، تولیدکنندگان قزاقستانی فقط می‌توانستند گوشت گاو سرد شده را به ایران عرضه کنند که ماندگاری آن تا 3 روز است. در  این توافق الزامات واردات دامپزشکی و بهداشتی برای گوشت گاو بدون استخوان منجمد قزاقستانی، مورد بررسی قرار گرفت. بدین ترتیب طرف ایرانی الزامات دامپزشکی و بهداشتی را برای واردات گوشت گاو بدون استخوان منجمد از قزاقستان تأمین خواهد کرد. همچنین طرف قزاقستانی آمادگی دارد پس از ممیزی و بازرسی مشترک با مشارکت بازرسان اتحادیه اوراسیا، برای ثبت شرکت‌های لبنی ایرانی در لیست کشورهای ثالث دارای حق واردات لبنیات به قلمرو اتحادیه اروپا و قزاقستان، با سازمان دامپزشکی ایران و شرکت‌های لبنی ایران همکاری کند.  به درخواست طرف قزاقستانی برای افزایش ماندگاری گوشت تازه گاو در بسته‌بندی وکیوم از 3 به 16 روز، طرف ایرانی مدارک علمی در مورد ماندگاری را از طرف قزاقستان درخواست کند که سازمان دامپزشکی کشور مدارک ارسالی را در کمیته فنی واردات و صادرات بررسی می‌کند. در آغاز نوامبر 2023، تحلیلگران تخمین زدند که قیمت گوشت و محصولات گوشتی در قزاقستان تقریباً 9 درصد در طول سال افزایش یافته است. در عین حال مصرف گوشت در کشور رو به افزایش است

https://www.zakon.kz/ekonomika-biznes/6416583-kazakhstan-budet-eksportirovat-zamorozhennoe-myaso-v-iran.html

قزاقستان و ایران بر سر ایجاد کمیسیون مشترک همکاری در زمینه حمل و نقل توافق کردند

به گزارش پایگاه خبری وزارت حمل و نقل جمهوری قزاقستان، طالگات لاستایف معاون وزیر حمل و نقل با علی اکبر جوکار سفیر جمهوری اسلامی ایران در قزاقستان دیدار و گفتگو کرد. طرفین توافق کردند که کمیسیون مشترک همکاری‌های حمل و نقل را به منظور تقویت بیشتر همکاری‌ها در زمینه حمل و نقل بین دو کشور تشکیل دهند. در چارچوب این کمیسیون، افزایش ظرفیت حمل و نقل کریدور شمال-جنوب پیشنهاد شد. طرفین همچنین از اجرای طرح‌های مشترک در چارچوب نوزدهمین نشست کمیسیون بین دولتی همکاری‌های تجاری، اقتصادی، علمی، فنی و فرهنگی قزاقستان و ایران که آذرماه سال جاری در تهران برگزار شد، قدردانی کردند. شایان ذکر است که در سه ماهه اول سال آینده برنامه‌ریزی شده است تا نقشه راه توسعه همزمان پتانسیل مسیر شرقی کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب برای سال‌های 2025-2023 با عبور از خاک قزاقستان امضا شود.

https://el.kz/ru/kazahstan-i-iran-dogovorilis-sozdat-sovmestnuyu-komissiyu-po-sotrudnichestvu-v-sfere-transporta_99147/

 

اعلام آمادگی سرمایه‌گذاران چینی به ساخت یک هاب کانتینری در بنادر آکتائو و کوریک

طالگات لاستایف معاون وزیر حمل و نقل جمهوری قزاقستان با نمایندگان شرکت‌های بزرگ چینی در زمینه زیرساخت‌های حمل و نقل دیدار کرد. در این دیدار، موضوع مشارکت گروه راه‌آهن چین (China Railways Group) و شرکت صنایع کشتی‌سازی چین در اجرای پروژه‌های ریلی، بازسازی بزرگراه‌ها و زیرساخت‌های ‌بندری مورد بحث و بررسی قرار گرفت. نمایندگان گروه راه‌آهن چین، علاقه‌مند به مشارکت در پروژه‌های مدرن‌سازی خطوط راه‌آهن فعلی و ساختن خطوط راه آهن جدید هستند و شرکت صنعت کشتی‌سازی چین علاقه‌مند به ساخت یک هاب کانتینری در بنادر آکتائو و کوریک می‌باشد.

https://mangystaumedia.kz/ru/region/investori_iz_kitaya_zainteresovani_v_stroitelystve_konteynernogo_haba_v_portah_aktau_i_kurik

 

قرار است سالانه 18 میلیون تن فرآورده‌های نفتی در قزاقستان تولید شود

دولت جمهوری قزاقستان طرح جامع توسعه پروژ‌ه‌های بزرگ نفت و گاز و پتروشیمی را برای سال‌های 2023-تا 2027 تصویب کرده است. طرح مذکور، توسط علیخان اسماعیلوف نخست وزیر قزاقستان امضا شد. این طرح با هدف اجرای 20 پروژه مهم در صنعت نفت و گاز، فرآوری نفت و گاز و همچنین پتروشیمی، با حجم سرمایه گذاری پیش بینی شده 37.3 میلیارد دلار می‌باشد. این سند به ویژه اجرای پروژه‌های بزرگ نفت و گاز در میادین تنگیز، کاراچاگانک و کاشاگان را با هدف افزایش تولید نفت به میزان 105.5 میلیون تن و تولید گاز به میزان  82.1 میلیارد متر مکعب تا سال 2027پیش بینی کرده است. همچنین برای تامین فرآورده‌های نفتی بازار داخلی، اجرای سه طرح پیش بینی شده است. برنامه ریزی شده است که تا سال 2029 ظرفیت تولید در پالایشگاه شیمکنت از 6 به 12 میلیون تن افزایش یابد. در نتیجه این کشور 18 میلیون تن فرآورده نفتی در سال تولید خواهد کرد.

https://azh.kz/ru/news/view/96400

 

یکی از اهالی استان مانگیستائو به دلیل حمل ماهیان خاویاری به مدت سه سال به زندان افتاد

فردی که ماهیان خاویاری را از شکارچیان غیرمجاز خریداری کرده بود، توسط پلیس دستگیر و به حبس محکوم گردید. متهم در شهریور سال جاری از یکی از فروشندگان ساکن روستای اومیرزک، 8 عدد ماهی خاویاری به وزن 19 کیلوگرم خریداری نمود و آنها را در ماشین خود جاسازی کرد. وی در بین راه توسط پلیس متوقف و دستگیر شد. برای این فرد پرونده قضایی تشکیل گردید. بنابراین این فرد به علت ارتکاب جرم موضوع بند 5 بخش 2 ماده 339 قانون مجازات اسلامی (صادرت غیرقانونی گونه‌های گیاهی یا جانوری نادر و در خطر انقراض و اجزاء یا مشتقات آنها) مجرم شناخته شد و به سه سال حبس محکوم گردید.

https://www.inaktau.kz/news/3701108/zitel-mangistau-otpravilsa-v-turmu-na-tri-goda-iz-za-perevozki-osetra

 

اختصاص بودجه مخصوص به صندوق حمایت از زبان قزاقی

خبرگزاری مانگیستائو مدیا به نقل از راوان کنزهانولی رئیس صندوق موقوفات قزاقستان اعلام نمود که تفاوت صندوق وقف با صندوق عادی در این است که وجوه سپرده شده خرج نمی‌شود بلکه این وجوهات، مدیریت شده و سرمایه‌گذاری می‌گردند. همچنین عواید حاصل از این سرمایه‌گذاری‌ها، برای دستیابی به اهداف سازمان ذینفع مصرف می‌شود. کنزهانولی خاطرنشان کرد: وجوهات وقفی برای حمایت از فعالیت‌های بلندمدت مؤسسات آموزشی و عمومی از جمله گسترش رسانه‌ها و محصولات چاپی قزاقی، بهبود روش‌های تدریس، سوادآموزی و بکارگیری گسترده راه حل‌های مدرن برای تقویت و گسترش زبان قزاقستانی استفاده می‌شود.

https://mangystaumedia.kz/ru/region/tokaev_videlil_7_mln_tenge_iz_sobstvennih_sredstv_v_fond_podderzhki_kazahskogo_yazika

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما