معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۹/۲۱- ۰۶:۵۶ - مشاهده: ۵۱

اخبار اقتصادی تانزانیا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور تانزانیا در هفته سوم آذر ماه 1402، مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

حضور مدیران بانک جهانی در زنگبار

تداوم حضور مدیران گروه بانک جهانی در جزیره زنگبار، زمینه لازم برای بررسی تاثیر تامین مالی طرح­های زیرساختی و عمرانی توسط این بانک را فراهم نموده است که به اذعان کارشناسان و متخصصان این حوزه، تاثیری بسیار فراوان در رشد و شکوفایی اقتصاد این جزیره داشته است. مسئولین بانک جهانی در ملاقات­ها و بازدیدها، ضمن اشاره به لزوم استمرار ارائه سرمایه به پروژه ­های در حال تکمیل زنگبار، آینده اقتصادی این جزیره را مثبت تلقی کرده و به مقامات محلی اطمینان دادند که همچنان به همکاری در قالب برنامه ­های دوجانبه پایبند خواهند بود.

www.thecitizen.co.tz/

تاکید رئیس جمهور تانزانیا بر مقابله با بلایای طبیعی

خانم سامیا سولوو حسن، رئیس جمهور تانزانیا با اشاره به پدیده ال نینو که هم اکنون در سطح جهان در حال فعالیت است، به مدیران بخش های مختلف کشور دستور داد برای هر گونه حادثه طبیعی مانند سیل آمادگی کامل داشته باشند. گفتنی است که در سیل اخیر در مناطق شمالی کشور، حدود 80 نفر کشته شدند و خسارت های فراوانی به منازل مسکونی و زمین‌های کشاورزی وارد شد.

www.thecitizen.co.tz/

بازدید دو روزه رئیس گروه بانک جهانی از تانزانیا

روز سه شنبه 14 آذرماه، آجای بانگا، رئیس گروه بانک جهانی وارد کشور تانزانیا شده و تا روز چهارشنبه در این کشور حضور خواهد داشت. بر اساس بیانیه دفتر بانک جهانی، وی در طول سفر خود، با رئیس جمهور تانزانیا خانم سامیا سولوحو حسن، رئیس جمهور زنگبار، آقای حسین موینی، وزیران و مقامات مختلف دولت ملاقات­هایی خواهد داشت. مطابق با برنامه اعلام شده، روز چهارشنبه، رئیس بانک جهانی به همراه رئیس جمهور تانزانیا و زنگبار به طور مشترک ریاست نشست انجمن بین ­المللی توسعه (IDA) در زنگبار را بر عهده خواهند داشت و در ادامه از برخی پروژه­ها و طرح­های مورد حمایت انجمن بین ­المللی توسعه در زنگبار و تانزانیا بازدید خواهد نمود. یکی از این طرح­ها، پروژه پرورش آبزیان است که طی آن بیش از پانزده هزار نفر اشتغال­زایی داشته است. عملیاتی­ سازی پروژه مذکور (پرورش جلبک دریایی)، منجر به تامین وسایل حمل و نقل تولیدات دریایی شده و از سوی دیگر، زمینه آموزش نیروی انسانی فعال در این بخش را فراهم نموده است که نهایتاً منجر به کاهش هزینه ­ها، افزایش تولید، بهبود خدمات ­رسانی و دسترسی راحت­تر به بازارها را فراهم کرده است. خروجی نهایی این قبیل طرح­ها، کسب درآمد بالاتر برای جامعه محلی و افزایش انعطاف­پذیری آنها در برابر چالش تغییرات اقلیمی خواهد بود. انجمن بین­ المللی توسعه (IDA)، صندوق همبستگی جهانی گروه بانک جهانی است که از کشورهای کم درآمد حمایت می­کند و تلاش دارد با راهبرد جهان عاری از فقر، به رفع موانع توسعه و پیشرفت کشورهای واقع در جهان سوم بپردازد. این انجمن، از سال 1960 میلادی تا کنون، مبلغی بالغ بر 533 میلیارد دلار آمریکا به 115 کشور ارائه کرده که پیامد آن، تحول در سطح زندگی و کیفیت حیات میلیون­ها نفر بوده است. تا ماه نوامبر سال جاری، سبد سرمایه­ گذاری انجمن بین­ المللی توسعه در تانزانیا بالغ بر 8.3 میلیارد دلار آمریکا بوده که شامل بیست و سه پروژه در سطح ملی به مبلغ 7.26 میلیارد دلار آمریکا و شش پروژه منطقه ­ای به مبلغ 1.05 میلیارد دلار آمریکا می­باشد. طرح­های در سطح ملی شامل پروژه ­های حمل و نقل، آموزش، آبرسانی، شهرداری، انرژی، حکمرانی مطلوب، دیجیتال، توسعه انسانی و کاهش فقر می­شوند و پروژه­ های منطقه ­ای بر کشاورزی، انرژی، آموزش، رفع فقر و گسترش برابری میان اقشار مختلف جامعه تمرکز داشته است.

https://dailynews.co.tz/world-bank-group-president-to-visit-tanzania

حوزه ­های مورد توجه در "برنامه 2050” تانزانیا

دولت تانزانیا می­بایست تا سال 2024 به جمع بندی نهایی در خصوص “برنامه 2050” دست یابد و آن را در سال 2025 جهت تصویب به پارلمان ارائه دهد. این برنامه قرار است راه دستیابی تانزانیا به رشد و توسعه متوازن را در همه بخش­ها فراهم نماید.

dailynews.co.tz

درخواست شورای ملی هنر تانزانیا برای کمک به سیل زدگان

در حالی که بسیاری از بخش­های امدادی کشور تانزانیا به محل وقوع سیل اخیر در این کشور اعزام شده­ اند، شورای ملی هنرهای تانزانیا نیز همسو با سایر گروه­های جامعه مدنی از هنرمندان درخواست نمود در این وضعیت سخت با ارئه کمک­های مادی و نقدی، به کمک همنوعان خود آمده تا از بار رنج ها و مصایب وارده به خانواده­ های قربانیان سیل اخیر در کشور کاسته شود.

dailynews.co.tz

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما