معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۹/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۰۲

بازپرداخت مالیات ارزش افزوده گردشگران در امارات

بازپرداخت مالیات بر ارزش افزوده گردشگران که لازم است متناسب با شرایط اقتصادی هر کشور تنظیم گردد، می‌تواند علاوه بر کمک به افزایش صادرات خرده فروشی از طریق گردشگران خارجی، در افزایش تعداد گردشگران ورودی به کشور و تمایل آنان برای خرید و نیز بر مدیریت، حمایت و نظارت بیشتر دولت بر کسب و کارهای خرد موثر باشد. بر اساس گزارش اداره مالیات فدرال امارات (FTA) از زمان اجرای طرح موصوف در این کشور(ژانویه 2018) تاکنون بیش از 15.43 میلیون تراکنش بازپرداخت به گردشگران انجام شده است.

بازپرداخت مالیات گردشگری که به عنوان بازپرداخت مالیات بر ارزش افزوده(VAT) نیز شناخته می‌شود، بازپرداخت مالیات بر ارزش افزوده ای است که هنگام خرید در یک کشور خارجی از گردشگران دریافت می‌شود. همه کشورها بازپرداخت مالیات توریستی را ارائه نمی دهند و قوانین می‌تواند از کشوری به کشور دیگر متفاوت باشد. گردشگران برای واجد شرایط بودن برای بازپرداخت مالیات، اغلب باید معیارهای خاصی مانند حداقل مبالغ خرید و حمل کالا به خارج از کشور را رعایت کنند.

در کشوری مانند انگلستان این بازپرداخت تحت برنامه صادرات خرده فروشی انجام می‌گیرد، همچنین در پایگاه اینترنتی(www.taxfreeworldwide.com) فهرست کشورهایی که مالیات ارزش افزوده گردشگران را در مبادی خروجی کشورشان بازپرداخت می‌کنند وجود دارد.

الف. بازپرداخت مالیات گردشگری در امارات متحده عربی

گردشگران و بازدیدکنندگان می‌توانند بابت خریدهایی که در طول اقامت خود در امارات انجام داده‌اند، مالیات بر ارزش افزوده پرداخت شده را در هنگام خروج دریافت کنند. بازیابی پرداخت از طریق یک سیستم الکترونیکی کاملاً یکپارچه انجام می‌شود که خرده فروشان ثبت شده در " طرح بازپرداخت مالیات برای گردشگران" را با تمام مبادی ورودی و خروجی از امارات متحده عربی متصل می‌کند.

اداره مالیات فدرال امارات (FTA) در ژانویه 2018 مالیات بر ارزش افزوده (VAT) را با میزان 5 درصد معرفی کرد و سازوکار خرید دیجیتالی بدون مالیات را برای گردشگران نیز در سه ماهه آخر سال 2018 راه اندازی کرد.

برای بازپرداخت مالیات بر ارزش افزوده گردشگران، مسافران واجد شرایط می‌توانند پس از تأیید خرید خود در نقطه خروج، درخواست بازپرداخت مالیات بر ارزش افزوده پرداخت شده در خرید خود را داشته باشند. بازپرداخت برچسب‌های معتبر صادراتی را می‌توان ظرف یک سال از تاریخ تأیید صادرات درخواست کرد. گردشگران در مبادی خروجی کشور امارات پس از کسر 4.80 درهم به ازای هر برچسب معاف از مالیات، 85 درصد از کل مبلغ مالیات بر ارزش افزوده پرداختی را دریافت خواهند کرد.

سازوکار Planet مجری سامانه بازپرداخت مالیات بر ارزش افزوده در امارات و اپراتور انحصاری سیستم بازپرداخت مالیات برای گردشگران است که آن را بر اساس قوانین FTA در امارات متحده عربی اجرا می‌کند. اکثر فروشگاه‌های امارات در این طرح ثبت‌نام شده اند و پس از خروج از طریق زمین، دریا یا هوا بازپرداخت انجام می‌شود.

در این بین گردشگران می‌توانند در فروشگاه مورد نظر خود درخواست خرید بدون مالیات کند که با حداقل هزینه خرید 250 درهم(کمتر از 70 دلار) معتبر است.برای این منظور گردشگر باید یک سند مسافرتی معتبر ارائه دهد تا برای استفاده در سیستم پرداخت اسکن شود، فروشنده اطلاعات گردشگر را با استفاده از سیستم Planet ثبت می‌کند و برچسب "معاف از مالیات" را در پشت رسید فروش قرار می دهد، سپس یک فرم دیجیتالی بدون مالیات ایجاد می‌شود و گردشگر باید ظرف 90 روز از تاریخ خرید، تراکنش را در فرودگاه تأیید کند.

همچنین کالاهای زیر شامل بازپرداخت نمی‌شوند؛

- بازپرداخت در مورد هر چیزی که به طور کامل یا جزئی در داخل امارات مصرف کرده است

- کالاهایی که هنگام خروج از کشور در اختیار گردشگر نیست.

و سایر شرایط درخواست بازپرداخت مالیات ارزش افزوده گردشگری نیز عبارتند از:

- گردشگر باید حداقل 18 سال سن داشته باشد

- کالا باید از خرده‌فروشی خریداری شود که در طرح «بازپرداخت مالیات برای گردشگران» شرکت می‌کند.

- گردشگر باید صورت‌حساب مالیاتی، برچسب‌های «بدون مالیات» و کالاهای مربوطه را به صورت فیزیکی ارائه کند.

گردشگران می‌توانند با ارائه صورتحساب های مالیاتی خرید از فروشگاه‌های ثبت شده در طرح، کپی پاسپورت و کپی کارت اعتباری خود، بازپرداخت خود را از طریق دستگاه ویژه ای که در بندر مبدا - فرودگاه، بندر دریایی یا بندر مرزی قرار داده شده است، انجام دهند.

پس از ارائه این اسناد، گردشگران مالیات بر ارزش افزوده خود را به صورت نقدی به درهم امارات پس می‌گیرند یا به صورت الکترونیک به کارت اعتباری آنها واریز می‌شود.

ب. عملکرد امارات در زمینه بازپرداخت مالیات ارزش افزوده گردشگران

سازمان مالیات فدرال امارات(FTA) به نقطه عطف قابل توجهی در برنامه بازپرداخت مالیات توریستی خود دست یافته است، به طوری که تعداد کل تراکنش های الکترونیکی از زمان پیاده سازی این سیستم در اواخر سال 2018 از 15.43 میلیون تراکنش فراتر رفته است.

سازمان مالیات فدرال امارات(FTA) اعلام کرد تنها در 9 ماه اول سال 2023، بیش از 3.44 میلیون تراکنش پردازش شده است که نشان دهنده محبوبیت روزافزون این برنامه در بین گردشگران است. خالد علی البوستانی مدیر کل FTA موفقیت این برنامه را به کارایی و کاربر پسند بودن آن نسبت داد و خاطرنشان کرد: تعداد کیوسک های بازپرداخت مالیات سلف سرویس در دسترس گردشگران از 81 باب در سپتامبر 2022 به 87 مورد افزایش یافته است. علاوه بر این، تعداد مراکز فروش ثبت شده متصل به سیستم دیجیتال به 15880 مرکز فروش رسیده است که گزینه‌های بیشتری را برای گردشگران فراهم می‌کند که بازپرداخت مالیات خود را مطالبه کنند. کیوسک های بازپرداخت مالیات سلف سرویس در دسترس گردشگران روند بازپرداخت مالیات آنها را ساده می‌کند و گردشگران را قادر می سازد کل مراحل را در کمتر از چند دقیقه تکمیل کنند.

البوستانی همچنین بر تعهد FTA برای حمایت از خانه‌های تازه ساخته شهروندان با بازپرداخت مالیات بر ارزش افزوده (VAT) پرداخت شده برای ساخت این خانه‌ها تاکید کرد. در این حوزه نیز از زمان شروع این برنامه در سال 2018، سازمان مالیات فدرال امارات(FTA) بیش از 21947 درخواست بازپرداخت مالیات ارزش افزوده خانه‌های نوساز را تأیید کرده است.

وی تصریح کرد: سامانه الکترونیکی بازپرداخت مالیات بر ارزش افزوده گردشگران از زمان راه‌اندازی تاکنون همواره توسعه و به‌روزرسانی شده است. اخیراً سیستم دیجیتال پیشرفته بازپرداخت مالیات گردشگران راه اندازی شده است که کاملاً بدون کاغذ و دیجیتال با نرخ بهره وری 100 درصد کار می‌کند. امارات اجرای این برنامه را در راستای دستیابی به اهداف توسعه گردشگری خود دنبال نموده است.

البوستانی از موفقیت چشمگیر سیستم الکترونیکی بازپرداخت مالیات بر ارزش افزوده گردشگری (VAT) ابراز خرسندی کرد. این سیستم شاهد افزایش قابل توجهی در تراکنش‌ها بوده است و در مجموع 15.43 میلیون تراکنش از زمان اجرای آن تقریباً پنج سال پیش تا سپتامبر 2023 پردازش شده است. این موضوع نشان دهنده رشد قابل توجهی در مقایسه با 10.63 میلیون تراکنش ثبت شده تا سپتامبر 2022 است. قابل توجه اینکه، تعداد تراکنش های انجام شده بین سپتامبر 2022 و سپتامبر 2023 به حدود 4.81 میلیون تراکنش رسید که این رقم در مدت مشابه سال قبل 3.44 میلیون تراکنش بود. 

شایان ذکر است؛

بازپرداخت مالیات بر ارزش افزوده گردشگران که لازم است متناسب با شرایط اقتصادی هر کشور و تولیدات ملی تنظیم شود، می‌تواند علاوه بر کمک به افزایش صادرات خرده فروشی از طریق گردشگران خارجی، در افزایش تعداد گردشگران ورودی به کشور و تمایل آنان برای خرید نیز موثر باشد.

همچنین شبکه بازپرداخت مالیات گردشگران می‌تواند به مدیریت،حمایت و نظارت بیشتر بر کسب و کارهای خرد و اجرایی نمودن برنامه‌های اقتصادی دولت در بازار خرده فروشی کمک نماید.

منابع؛

https://tax.gov.ae

https://u.ae

https://wam.ae

https://www.globalblue.com

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما