معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۹/۰۷- ۱۰:۰۷ - مشاهده: ۵۲

اخبار اقتصادی بولیوی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی بولیوی در هفته اول آذرماه 1402، مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

کاهش رتبه ی اعتباری بولیوی توسط موسسه ی استاندارد اند پورز

آژانس بین المللی رتبه بندی ریسک استاندارد اند پورز (S&P) رتبه بولیوی را از B به B- و ازCCC+  به  C، کاهش داد. آژانس مذکور در گزارش خود عواملی مانند محدودیت ذخایر نقدی ارزی، کسری مالی بالا، کاهش صادرات گاز، شفافیت ضعیف در مورد ذخایر بانک مرکزی و اختلاف در پارلمان که باعث کاهش حاشیه‌های مانور دولت می‌شود و ریسک مربوط به بازپرداخت بدهی خارجی را افزایش می دهد را از دلایل کاهش ذخایر مذکور اعلام نموده است. طبق آخرین داده‌های بانک مرکزی بولیوی (BCB)، تا ماه آوریل سال جاری، ذخایر خالص ارزی (RIN) به 3 میلیارد و 158 میلیون دلار رسید که در مقایسه با ماه فوریه 2023 که به 3 میلیارد و 538 میلیون دلار رسیده بود، 380 میلیون دلار کاهش داشت. وزیر اقتصاد بولیوی مارسلو مونته نگرو در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام نمود:«در بخش عمده ی گزارش آژانس بین المللی رتبه بندی ریسک استاندارد اند پورز نشان می دهد که مشکلات سیاسی و بایکوت دولت در پارلمان، باعث کاهش رتبه ی بولیوی شده است. به تاخیر انداختن لوایح مربوط به اخذ وام در پارلمان نیز نشان روش خرابکاری توافق‌شده میان مخالفان دولت است». وی همچنین تاکید نمود که آژانس مذکور عوامل مثبتی مانند تورم پایین یا رشد اقتصادی کشور را در نظر نمی‌گیرد. علاوه بر این، مدیریت رئیس جمهور سابق اوو مورالس را به دلیل عدم انجام سرمایه گذاری‌های لازم به منظور افزایش تولید گاز طبیعی مورد انتقاد قرار داد، عاملی که بر کاهش صادرات تاثیر گذاشته است. اما وی به سایر نکات مشاهده شده از سوی آژآنس رتبه بندی، از جمله پایین بودن ذخایر ارزی و عدم اطلاع رسانی بانک مرکزی از موجودی ارز اشاره ای نکرد.

https://www.la-razon.com/economia/2023/11/23/sp-baja-calificacion-a-bolivia-por-reservas-liquidas-limitadas-y-conflicto-politico-en-la-alp/

نظر کارشناسان در مورد کاهش رتبه ی اعتباری بولیوی توسط موسسه ی استاندارد اند پورز

انریکه ولاسکو رکلینگ محقق و کارشناس اقتصادی در زمینه ی توسعه تولیدی ، در مورد کاهش رتبه ی اعتباری بولیوی توسط موسسه ی استاندارد اند پورز، اظهار داشت که فعالیت های غیررسمی و غیرقانونی، از جمله قاچاق مواد مخدر، قاچاق و پولشویی، می‌تواند درجه خاصی از ثبات اقتصادی را برای کشور فراهم کند. وی افزود:« اگر در مورد اقتصاد رسمی، واقعی و اقتصادی که در آمارهای بین‌المللی ظاهر می‌شود صحبت کنیم، احتمالاً شاخص‌هایی داریم که اندازه‌گیری نمی‌شوند، زیرا در واقع در بولیوی اقتصاد مخفی دیگری وجود دارد که بزرگتر از اقتصاد رسمی است. به عنوان مثال، صادرات طلا  ظاهراً 3 میلیارد دلار، قاچاق بین 3 تا 4 میلیارد دلار و قاچاق مواد مخدر 3 میلیارد و 500 میلیون تا 4 میلیارد دلار درآمد دارد». با این حال، نامبرده هشدار می دهد که اگر تلاش ها به منظور مبارزه با قاچاق مواد مخدر تشدید شود و جریان این وجوه غیرقانونی محدود شود، بحران کمبود دلار می‌تواند افزایش یابد و محدودیت‌های منابع تشدید گردد؛ زیرا اقتصاد رسمی نمی‌تواند به اندازه کافی صادرات کند تا واردات را متعادل کند.

https://erbol.com.bo/nacional/investigador-cree-que-dineros-del-narcotr%C3%A1fico-y-contrabando-dan-cierto-grado-de

افزایش سهمیه ی صادرات گوشت

رمی‌گونزالس وزیر توسعه روستایی و اراضی، اعلام کرد که سهمیه صادرات گوشت در سال 2024، از 25 هزار تن به 37 هزار تن افزایش خواهد یافت. این اعلامیه پس از درخواست های مداوم بخش دامداری به منظور افزایش سهمیه صادرات گوشت گاو منتشر شد. لازم به ذکر است که بولیوی در 6 ماه نخست سال جاری، در حدود 10 هزار تن گوشت گاو به ارزش 52 میلیون دلار صادر نموده است .

https://www.la-razon.com/economia/2023/11/23/el-gobierno-anuncia-que-el-cupo-de-exportacion-de-carne-sera-ampliado-en-2024/

افزایش ارزش حواله‌های ارزی ارسالی اتباع بولیوی از کشورهای دیگر

بر اساس گزارش بانک مرکزی بولیوی، ارزش حواله‌های ارزی ارسالی اتباع بولیویایی از کشورهای آرژانتین، برزیل، شیلی و ایالات متحده از ماه آگوست سال 2022 تا ماه آگوست سال جاری، رشد چشمگیری داشته، و از آرژانتین، اسپانیا، پرو، سوئیس، آلمان و پاراگوئه با افت مواجه شدند. بر اساس گزارشات واصله میزان حواله‌های ارسالی در هشت ماه نخست سال جاری 935 میلیون دلار بوده است.

https://www.la-razon.com/economia/2023/11/27/hasta-agosto-suben-remesas-desde-brasil-chile-eeuu-e-italia/

شرکت های اروپایی علاقمند به تجارت لیتیوم وارد کشور می‌شوند

حداقل 10 شرکت‌های سرمایه‌گذار اروپایی در زمینه ی لیتیوم به منظور ارزیابی فرصت‌های تجاری مختلف در صنعت مذکور وارد بولیوی شدند و از مجتمع صنعتی ذخایر لیتیوم بولیوی در استان پوتوسی بازدید کردند. رائول مایتا معاون اکتشاف و بهره برداری وزارت مشتقات نفتی اظهار داشت:«بازدید مذکور به شرکت های اروپایی امکان می دهد تا درک دقیقی از عملیات و فناوری‌های مورد استفاده در پردازش لیتیوم در بولیوی به دست آورند. حضور شرکت های اروپایی بازتابی از اهمیت فزاینده ای است که بولیوی در پانورامای بین المللی لیتیوم به دست می آورد و پتانسیل خود را برای گسترش آن صنعت نشان می دهد». نمایندگی اتحادیه اروپا با دولت بولیوی، بازدید شرکت هایی از کشورهای مختلف اروپایی از جمله فرانسه، آلمان، سوئد، اسپانیا، هلند، ایرلند و غیره که علاقمند به سرمایه گذاری و مشارکت در زنجیره تولید لیتیوم در کشور هستند را ترتیب داد.

https://www.la-razon.com/economia/2023/11/27/inversionistas-europeos-interesados-en-el-litio-visitan-el-complejo-industrial-de-ylb/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما