معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۹/۰۷- ۰۹:۵۷ - مشاهده: ۲۱۵

اخبار اقتصادی ونزوئلا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی و بازرگانی ونزوئلا در هفته اول آذرماه 1402، مندرج در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

صدور دو مجوز جدید برای رفع تحریم های اعمالی آمریکا علیه ونزوئلا

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا  دو مجور جدید برای رفع تحریم های اعمالی علیه شرکت ملی نفت و شرکت هواپیمایی دولتی کنوایاسا را صادر نمود. برابر مجوز صادره مجوز همکاری چهار شرکت آمریکاییHalliburton، Schlumberger Limitada،  Baker Hughes Holdings LLC , Weatherford International، برای تراکنش های مالی برای  انجام عملیات مشترک ضروری با شرکت ملی نفت ونزوئلا جهت تعمیر و نگهداری محدود و تراکنش ها و فعالیت های لازم برای امنیت یا حفظ دارایی‌ها در ونزوئلا و همچنین مربوط به شرکت در جلسات سهامداران و هیئت مدیره، تراکنش ها و فعالیت های مجاز  برای  پرداخت به اشخاص ثالث را صادر نمود. شرکت هواپیمایی کنوایاسا  نیز از مجوز لازم برای انجام تراکنش های مالی جهت تعمیر و نگهداری عمومی در کشورهای نیمکره غربی برای هواپیماهای مورد نیاز جهت انجام پروازهای غیرتجاری محدود به بازگرداندن مهاجران برخوردار گردید.

https://www.lapatilla.com/2023/11/16/ofac-emitio-licencia-para-operaciones-

هشدار آمریکا به ونزوئلا مبنی بر از سرگیری تحریم ها

دولت آمریکا بار دیگر به ونزوئلا هشدار داد که در صورت عدم پایبندی به توافقات منعقد با اپوزیسیون در باربادوس، اعمال تحریم های لغو شده را از سر می‌گیرد. برایان نیکولز، معاون وزیر خارجه آمریکا در امور نیمکره غربی، در آخرین رسانه ای خویش با خبرگزاری بلومبرگ، چنین ساخت که تمامی‌گزینه‌ها بر روی میز است و در صورتی که ونزوئلا به اقدامات مورد توافق عمل ننماید، آمریکا مجوزهای اعطایی برای رفع تحریم ها را پس خواهد گرفت.  وی با ابراز مراتب خوشبینی نسبت به انجام اقداماتی از سوی دولت ونزوئلا برای ابطال احکام انفصال از خدمت نامزدهای مخالف به ویژه خانم ماریا ماچادور، نامزد واحد احزاب مخالف برای انتخابات آتی ریاست جمهوری، اعلام داشت که اطمینان دارد که دولت ونزوئلا به توافقات عمل نموده و  مسیری را برای فراهم سازی شرکت ماریا  ماچادو در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ هموار خواهد نمود. مقام آمریکایی هشدار داد که در صورتی که نیکلاس مادورو تا پیش از پایان ماه نوامبر سال جاری میلادی راهی مشخص برای برگزاری انتخابات عادلانه  ارائه  ننماید، آمریکا تمامی مجوزهای اعطایی برای لغو تحریم ها را ملغی خواهد نمود.

  https://2001online.com/internacionales/ultimahora-eeuu-advertencia-gobierno

اعلام تأمین سوخت ونزوئلا از سوی شرکت آمریکایی

شرکت آمریکایی شورون در پی لغو برخی از تحریم های نفتی اعمالی بر ونزوئلا، تأمین سوخت برای شرکت ملی نفت ونزوئلا را آغاز نموده است. برابر اعلام خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه، شرکت شورون در چارچوب موافقتنامه منعقده در سال ۲۰۲۲ برای توسعه برخی عملیات از جمله مبادله نفت خام ونزوئلا با رقیق کننده‌ها، تأمین مواد سوختی از جمله نفتا و مواد ترکیبی مورد نیاز برای تولید بنزین در ونزوئلا را آغاز نموده است و بر پایه داده‌های مرتبط به رد یابی نفتکش ها، نخستین نفتکش شورون تحت توافق جدید طی هفته با انتقال بالغ بر ۴۵۰ هزار بشکه بنزین سنگین برای شرکت ملی نفت ونزوئلا در بندر خوزه لنگر انداخت و اقدامات برای ارسال نفتکش دیگری با ظرفیت بالغ بر ۲۴۰ هزار بشکه مخلوط بنزین جهت تحویل آن طی ماه جاری میلادی در حال انجام است.

https://www.reuters.com/business/energy/chevron-shipping-fuels-venezuelas

مخالفت ونزوئلا با هشدار آمریکا برای از سرگیری تحریم ها

هشدار مکرر دولت آمریکا برای از سرگیری اعمال تحریم ها در صورت عدم پایبندی ونزوئلا به توافقات منعقد با اپوزیسیون ، با مخالفت دولت این کشور مواجه گردید. خورخه رودریگز ، رییس مجلس ملی ونزوئلا با مخالفت با اولتیماتوم آمریکا برای تأیید صلاحیت نامزدهای مخالف تا پایان ماه جاری میلادی، تصریح ساخت که ونزوئلا اولتیماتوم هیچ کشوری را نمی‌پذیرد و دولت ونزوئلا به توافقات حاصله در باربادوس عمل نموده است، آمریکا مواردی را مطالبه می نماید که توافقی در خصوص آنها به عمل نیامده است و در صورت ادامه پافشاری بر این موارد، ونزوئلا اقدام به انتشار آرشیوهای ضبط شده جلسات باربادوس خواهد نمود.

https://primicia.com.ve/nacion/jorge-rodriguez-responde-a-eeuu-venezuela

توافق ونزوئلا و روسیه برای از سرگیری همکاری‌های نفتی

ایوان خیل، وزیر امور خارجه ونزوئلا در پی سفر به روسیه از توافق برای از سرگیری همکاری‌های نفتی و گازی این کشور با ونزوئلا خبر داد. وی با اعلام بازگشت شرکت گازپروم به ونزوئلا ، به قصد شرکت نفتی روسنفت برای از سرگیری همکاری نفتی در ونزوئلا و افزایش دوبرابری تولیدش در این کشور در پی رفع تحریم های آمریکا اشاره نمود و اعلام داشت که توافق در خصوص فراهم سازی مشارکت شرکت‌های روسی در قالب شرکت های مشترک به عمل آمده است و  شرکت گازپروم در حال مذاکره با شرکت ملی نفت ونزوئلا برای اجرای پروژه‌های جدید مرتبط به اکتشاف و استخراج گاز می‌باشد.  وزیر امور خارجه ونزوئلا با تضمین استحکام روابط با روسیه به رغم رفع تحریم های اعمالی آمریکا، اعلام داشت که رفع تحریم های آمریکا اثری بر همکاری ونزوئلا با مسکو نخواهد داشت و  روسیه مقصد ممتاز محصولات غذایی ونزوئلا خواهد بود.

https://www.bancaynegocios.com/gazprom-tambien-regresa-rosneft-se-plantea

ادامه مذاکرات ونزوئلا و ترینیداد برای اجرای پروژه گازی

مقامات ونزوئلا و ترینیداد و توباگو بار دیگر پیشرفت های حاصله در ارتباط با اجرای پروژه گازی مشترک را مورد بحث و بررسی قرار دادند. در این راستا استورات ریچارد، وزیر انرژی ترینیداد و توباگو طی سفر به کاراکاس، با خانم دلسی رودریگز، معاون اجرایی رئیس جمهور ونزوئلا و رافائل تیه چئا، وزیر نفت این کشور دیدار و گفت و گو نمود که در این دیدار بر تمایل طرفین برای تقویت همکاری در حوزه انرژی تأکید گردید.

 https://www.vtv.gob.ve/venezuela-trinidad-tobago-proyectos-cooperacion

آمادگی کلمبیا برای خرید گاز از ونزوئلا

شرکت ملی نفت کلمبیا از آمادگی این کشور برای خرید گاز از ونزوئلا خبر داد. در پی سفر اخیر گوستاوو پترو، رئیس جمهور کلمبیا به ونزوئلا، شرکت ملی نفت کلمبیا« Ecopetrol » با استناد به رفع تحریم های اعمالی آمریکا در حوزه نفت و گاز،  اعلام  داشت که مجوز لازم را از دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا برای انجام مذاکرات مرتبط با شرکت ملی نفت ونزوئلا در خصوص نفت و گاز دریافت داشته است و واردات گاز از ونزوئلا در ماه دسامبر سال ۲۰۲۴ آغاز خواهد گردید. برابر بیانیه منتشره، خرید گاز از ونزوئلا بر پایه قرارداد منعقده پیشین در خصوص خرید و فروش و انتقال گاز صورت می‌پذیرد که تا اواخر سال ۲۰۲۷ اعتبار دارد.

https://venezuela-news.com/petrolera-estatal-colombiana-ecopetrol

اعلام افزایش تولید نفت ونزوئلا

وزارت نفت ونزوئلا از افزایش تولید روزانه نفت ونزوئلا در پی رفع تحریم های اعمالی آمریکا خبر داد. برابر اعلام اریک پرز، معاون وزیر نفت ونزوئلا، تولید روزانه نفت این کشور از ۸۵۰ هزار بشکه فراتر رفته است و انتظار می رود که این رقم به بیش از یک میلیون بشکه در روز افزایش یابد تا ونزوئلا بتواند مشارکت خویش در بازار جهانی نفت را بازیابد این در حالیست که پیشرفت های در مذاکرات بین ونزوئلا و ترینیداد و توباگو در راستای اجرای پروژه مشترک تولید گاز حاصل شده است

 https://www.reuters.com/markets/commodities/venezuela-producing

افتتاح نمایشگاه بین المللی گردشگری در ونزوئلا

 برگزاری نمایشگاه بین المللی گردشگری در ونزوئلا با حضور بیش از ۳۲ کشور آغاز گردید.دلسی رودریگز، معاون اجرایی رئیس جمهور طی حضور در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه  در ایالت لارا، اعلام داشت که این نمایشگاه تا روز ۲۷ نوامبر سال جاری میلادی ادامه می یابد و به موازات برگزاری آن نشست وزرای گردشگری کشورهای عضو اتحادیه آلبا برگزار می‌گردد. برابر اعلام علی پادرون، وزیر گردشگری ونزوئلا، میزان بازدید گردشگران خارجی از جاذبه‌های توریستی این کشور طی  ۸ ماهه نخست سال جاری میلادی بیش از ۲۵ درصد رشد یافته است و شمار گردشگران خارجی بازدید کننده تا پایان سال جاری میلادی از یک میلیون نفر فراتر می رود.

https://www.globovision.com/nacional/14153/venezuela-inaugura-feria

کاهش خرید نفت ونزوئلا از سوی چین

پالایشگاه‌های مستقل چین پس از کاهش موقت تحریم های اعمالی آمریکا علیه ونزوئلا خرید نفت از ونزوئلا را کاهش داده اند. برابر گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه، دلیل کندی در خرید نفت ونزوئلا از سوی چین اختلاف در نرخ قیمت نفت عرضه شده از سوی ونزوئلا می‌باشد و پالایشگاه‌های مستقل چین به دلیل حذف تخفیفات پیش از رفع تحریم های آمریکا و از سرگیری تدریجی خرید نفت  ونزوئلا از سوی شرکت های بزرگ نظیر  Vitol، Gunvor و Trafigura ، روند خرید نفت از این کشور را کند ساخته اند.

https://www.reuters.com/markets/commodities/china-slows-venezuela-crude

مخالفت ۱۳۲ کشور با استمرار تحریم های اعمالی علیه ونزوئلا

۱۳۲ کشور در مجمع عمومی سازمان ملل علیه اعمال اقدامات قهری یکجانبه علیه ونزوئلا رای دادند. برابر اعلام ساموئل مونکادا، نماینده ونزوئلا در سازمان ملل متحد، اعلام داشت که ۱۳۲ کشور از ۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل با اعمال اقدامات قهری یکجانبه به عنوان ابزاری برای اعمال فشار سیاسی و اقتصادی بر کشورهای در حال توسعه مخالفت نموده اند علاوه بر این خواستار انجام هماهنگی‌هایی از سوی دبیرکل سازمان ملل برای بررسی اثرات منفی این اقدامات بر جمعیت و توسعه اقتصادی کشورهای هدف تحریم ها شده اند.

https://venezuela-news.com/132-paises-votaron-onu-contra-medidas-coercitivas

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما