معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۹/۰۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۷۴

اخبار اقتصادی ساحل عاج، کامرون و گابن

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشورهای ساحل عاج، کامرون و گابن در هفته اول آذرماه 1402، مندرج در رسانه‌های این کشورها به شرح زیر می‌باشد:

ساحل عاج

افزایش همکاری میان ساحل عاج و ایتالیا در حوزه انرژی

روز پنجشنبه 2 آذر 1402 آقای الحسن واتارا رئیس جمهور ساحل عاج با آقای کولودیو دسکالزی مدیر عامل شرکت نفت و گاز ایتالیای چند میلیتی ینی در کاخ ریاست جمهوری صحبت کرد.

گفته می‌شود  شرکت ینی، پیش تر ذخایر نفت و گاز دریایی به نام "بالین" بزرگترین منبع نفتی کشور را در سواحل ساحل عاج (70 کیلومتری ابیجان) کشف کرده بودند.

در این دیدار آقای دسکالزی بر اهمیت تولید گاز تاکید کرد، وی گفت: " این گاز است که نیروگاه‌ها را راه اندازی می‌کند و انرژی را تامین می نماید"، در ادامه اعلام کرد پس از پایان  مراحل مختلف عملیات، در نهایت نزدیک به دویست هزار بشکه نفت خام و  همراه گاز روزانه تولید خواهد شد، این ابتکار  ساحل عاج را به یکی از کشورهای عمده تولید کننده نفت در آفریقا تبدیل خواهد کرد.

 

همکاری‌های پزشکی ترکیه با ساحل عاج

روز جمعه 26 آبان 1402 طی یک کنفرانس علمی‌که در هتل پولمن  پلاتو برگزار شد، آقای دکتر تایفون‌هانسیلار، رادیوتراپیست ترکیه ای، تکنیک های جدید رادیوتراپی را برای درمان موثرتر در برابر سرطان ارائه کرد.

به گفته دکتر هانسیلار، پزشکان ساحل عاج در رادیوتراپی مهارت های خوبی دارند، اما فاقد تجهیزات مدرن و آموزش تکنیک های جدید هستند. دکتر هانسیلار به پزشکان ساحل ساحل عاج پیشنهاد آموزش این تکنیک‌ های جدید رادیوتراپی از سوی ترکیه را داد  تا بتوانند تجهیزات مدرن‌ تری را داشته باشند.  به گفته وی شرکت امداد پزشکی ترکیه به نام رمد اسیستنس[1] تخصص خود را برای کمک به بهبود مراقبت از سرطان در ساحل عاج ارائه خواهد نمود.

دکتر مختار توره پزشک متخصص دانشگاه ترشویل ابیجان در این کنفرانس علمی تاکید نمود "ما قصد داریم با  شرکت رمد همکاری کنیم تا پزشکان آموزش دیده خود را با فناوری مناسب برای اطمینان از کیفیت مراقبت از سرطان ارائه نماییم." لازم به ذکر است طبق آخرین آمار، در ساحل عاج حدود 17000 مورد جدید ابتلا به سرطان در سال 2020 ثبت شد که نزدیک به 11000 نفراز  آنها منجر به مرگ شده اسست.

 

کاهش میزان برداشت کاکائو

به نقل از سایت های خبری محلی بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط  شورای قهوه و کاکائوی ساحل عاج ، این شورا از کاهش 20 درصدی در برداشت کاکائو برای فصل جاری خبر داده است.

گفتنی است تولیدکنندگان نگران هستند که این فصل به دلیل باران‌های شدید تابستانی به سخت ترین فصل در دهه‌های اخیر تبدیل شود، این درحالی است که قیمت کاکائو در بازار افزایش قابل توجهی یافته است.

 

شرکت رئیس جمهور ساحل عاج در چهارمین اجلاس سرمایه گذاری گروه 20

به گزارش خبری صبح دوشنبه 29 آبان 1402 آقای الحسن واتارا رئیس جمهور ساحل عاج، در برلین (آلمان)، در اجلاس اقتصادی گروه 20 در زمینه سرمایه گذاری شرکت کرد.

جلسه در مورد تقویت سرمایه گذاری خصوصی در قاره آفریقا و همکاری در زمینه تامین انرژی پایدار متمرکز بود. آقای واتارا در یک پانلی با موضوع "ترویج زنجیره‌های ارزش محلی در آفریقا: نقش بخش خصوصی آلمان" از نقش ابتکار "معامله با آفریقا" گروه 20 را در بسیج کردن  سرمایه گذاری‌های خصوصی به ویژه آلمان تمجید کرد، و از روابط مستحکم بین ساحل عاج و آلمان استقبال کرد.

آقای واتارا از  شرکت های آلمانی برای بازدید از  فرصت سرمایه گذاری مناسب موجود در ساحل عاج در زمینه‌های گوناگون به ویژه برق، آب آشامیدنی، زیرساخت ها، انرژی‌های تجدیدپذیر و فرآوری محصولات کشاورزی، و هم به ویژه کاکائو و بادام هندی دعوت بعمل آورد.

 

میزگرد انرژی و اقتصاد دیجیتال در ساحل عاج

به نقل از سایت خبری جامعه اقتصادی و پولی آفریقای غربی با همکاری بانک توسعه آفریقای غربی، در تاریخ 27 و 28 نوامبر 2023 در ابیجان، همایشی از شرکای فنی و مالی برای تامین مالی استراتژی توسعه انرژی قطب ها و برنامه منطقه ای برای توسعه اقتصاد دیجیتال برگزار خواهد شد.

گفتنی است مراسم افتتاحیه میزگرد به ریاست رابرت بوگره مامبه، نخست وزیر ساحل عاج، با موضوع: «دسترسی همگانی به انرژی و فناوری دیجیتال برای توسعه پایدار در جامعه اقتصادی و پولی آفریقای غربی» تشکیل خواهد شد. این میزگرد با هدف بسیج تامین مالی و ایجاد چارچوبی برای گفتگو با هدف نظارت در اجرای پروژه‌ها  برگزار خواهد شد. همچنین ازجمله برنامه‌های  این اجلاس می‌توان به کنفرانس افتتاحیه برای ارائه استراتژی‌های انرژی و اقتصاد دیجیتال در فضا، پانل های سطح بالا و همچنین جلسات تجاری اشاره نمود.

 

کامرون

حضور فعالان اقتصادی اروگوئه در کامرون

به نقل از گزارش خبری روز دوشنبه 29 آبان 1402 آقای لوک ماگلویر امبارگا آتانگانا وزیر بازرگانی کامرون با یک هیئت از فعالان اقتصادی اروگوئه ای  دیدار داشت.

گفته می‌شود هیئت اروگوئه ای  به منظور بررسی فرصت های سرمایه گذاری در این کشور و  انعقاد قراردادهای مشارکت بخش های  دولتی-خصوصی یا خصوصی-خصوصی دو کشور در زمینه‌های کشاورزی، انرژی و سلامت حیوانات. به کامرون سفر نمودند.

آقای آتانگانا در گفتگو با هیئت اروگوئه ای اعلام کرد که کامرون فرصت های سرمایه گذاری چند بخشی را  به سرمایه گذران خارجی ارائه  می دهد.

 

مشکل تاخیر در عملیاتی شدن پروژه برقابی کامرون

به نقل از منابع کامرونی  موعد مقرر برای عملیاتی شدن سد برق آبی "ناشیتگال" در منطقه مرکزی کامرون، و راه اندازی تجاری آن برای سپتامبر 2024 برنامه ریزی شده بود، با  ظرفیت تولید 420 مگاوات، در نهایت ممکن است به تاخیر بیفتد.

گفته می‌شود علت احتمال تاخیر تحویل این پروژه، نقص های فنی بوده است که توسط بازرسان  آژانس تنظیم مقررات برق شناسایی شده است.  در چارچوب پیگیری و نظارتی بر سرمایه‌ گذاری‌ ها در بخش برق، یک تیم بازرسی فنی در روز جمعه 11 آگوست 2023 از سایت سد برق آبی ناشتیگال بازدید کرد تا از انطباق سرمایه‌ گذاری‌ ها با توصیه‌ های قانونی در حال اجرا در بخش برق اطمینان حاصل نمایند.

 

بانک جهانی وام 930 میلیون دلار به دولت کامرون اختصاص خواهد داد

به نقل از وزارت اقتصاد و برنامه ریزی روز دوشنبه 29 آبان 1402 آقای المین عثمان میه وزیر اقتصاد کامرون، با آقای عثمان دیأگانا معاون رئیس نمایندگی بانک جهانی آفریقای غربی و مرکزی ملاقات کرد این دو شخصیت راجع به پروژه‌های توسعه در زمینه انرژی گفتگو نمودند. گفته می‌شود سه قرارداد تامین مالی به مبلغ 930 میلیون دلاری امضا خواهند کرد که به قرار ذیل می‌باشد:

قرارداد نخست: 330 میلیون دلار برای  بهبود اتصال، تاب آوری در شبکه انرژی مناطق شمالی کشور

قرارداد  دوم:  300 میلیون دلار برای تامین بهبودی کیفیت برق در کامرون.

 قرارداد سوم: 300 میلیون دلار برای تامین پروژه‌های در سطح محلی حکومت و ثبات جمعیت.

 

سائوتومه و پرنسیپ

استقبال سائو تومه و پرنسیپ  از امکان بهره مندی از منابع مالی عربستان 

به گزارش خبری آقای کارلوس ویلا نووا، رئیس جمهور سائوتومه و پرنسیپ روز شنبه 27 آبان 1402 پس از پایان اجلاس سران عربستان آفریقا به کشور  بازگشت، وی قبل از مشارکت در اجلاس سران عربستان سعودی و آفریقایی به مراکش سفر کرده بود.

آقای کارلوس ویلا نووا در خصوص اجلاس عربستان و آفریقا گفت: " اجلاس ریاض یک مجمع بسیار مهمی‌بود که در آن تقریبا همه کشورهای آفریقایی در آن حضور داشتند، و طبق بیانیه ریاض منابع مالی قابل توجهی مطابق با مکانیسم های تعریف شده مخصوصا در حوزه‌ های زیرساختی و اجتماعی برای کشورهای آفریقایی فراهم شده است". سائوتومه و پرنسیپ از این مکان تامین مالی از سوی عربستان برای دول آفریقایی استقبال می نماید.

 

راه اندازی پروژه آموزش ماهیگیری و دریانوردی برای جوانان

به نقل از سایت خبری روز دوشنبه 29 آبان 1402 دولت سائوتومه و پرنسیپ پروژه ظرفیت سازی در زمینه آموزش و آموزش حرفه ای دریانوردی را با هدف ایجاد شغل برای جوانان و جلوگیری از حوادث دریایی راه اندازی کرد.

آقای ژوائو پسوا مدیر بخش شیلات، روز دوشنبه طی مراسم به معرفی  پروژه ای در خصوص آموزش دریانوردی و ماهیگیری که توسط اتحادیه اروپا تامین مالی می‌شود،پرداخت.

این پروژه شامل یک مدرسه پرتغالی زبان متمرکز بر آموزش دریانوری و ماهیگیری، و همچنین مشارکت سازمان‌ های غیردولتی فعال سائوتومه در فعالیت‌ های دریایی نظیر صید و تولید تجهیزات صیادی می‌باشد.

آقای ژوائو افزود: "ما شاهد برخی از سوانح دریایی بوده ایم، اما با آموزش بهتر ملوانان جوان ممکن است از این حوادث پیشگیری کنیم. به همین دلیل معتقدیم که این طرحی که با حمایت اتحادیه اروپا تامین مالی می‌شود، به ما کمک خواهد کرد تا بر این وضعیت دشواری که در آن قرار داریم غلبه کنیم."

[1] Remed Assistance 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما