معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۹/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۱۲

اخبار اقتصادی تانزانیا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور تانزانیا در هفته اول آذر ماه 1402، مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

فضای مثبت کسب و کار در تانزانیا علیرغم برخی ناکارآمدی­ها

علیرغم خوش بینی­ فراوان در خصوص فضای مساعد کسب و کار در تانزانیا، اما برخی ناکارآمدی­ها و ضعف­ها مانند کمبود ارزهای خارجی، زیرساخت­های ضعیف، دسترسی محدود صاحبان کسب و کارها به اعتبارات مالی و ...، مانع شکوفایی هرچه بیشتر تجارت فرامرزی این کشور شده است. به عبارتی دیگر، در حالی که رویکرد اقتصادمحور دولت سامیا سولو حسن از سوی بسیاری از کنشگران حوزه اقتصاد مورد تمجید قرار گرفته است اما وجود برخی محدودیت­های تعرفه­ ای و غیرتعرفه ­ای، سبب کاهش توانمندی تانزانیا در تجارت با دیگر کشورها مخصوصاً همسایگانش شده است.

تلاش آژانس انرژی روستایی تانزانیا برای دسترسی تمام روستاها به برق

مطابق با اعلام آژانس انرژی روستایی تانزانیا، تمام 12318 روستای این کشور تا ماه ژوئن سال 2024 به برق دسترسی خواهند داشت. سابقه این اقدام به سه دهه پیش بر می­گردد که دولت وقت مقدمات گسترش پهنای شبکه برق به تمام سرزمین خود را داشت. کار پروژه تقریباً 73 درصد پیشرفت داشته است و دولت وعده داده تا ژوئن سال آینده آن را نهایی خواهد کرد. بانک جهانی بهمراه دولت تانزانیا، تامین کنندگان اصلی این ابرپروژه بوده­ اند که هزینه­ ای معادل 1.58 میلیارد شیلینگ تانزانیا را در پی داشته است (هر 2600 شیلینگ معادل یک دلار). قابل ذکر است که آژانس انرژی روستایی تانزانیا در سال 2005 تاسیس شد و تاکنون موفق شده است که کار برق رسانی به حدود چهل میلیون روستانشین این کشور را به انجام برساند.

حوزه­ های سودآور جهت سرمایه­ گذاری در تانزانیا

در کشور تانزانیا، حوزه­ هایی سودآور برای سرمایه­ گذاری وجود دارد که هم می­تواند پاسخگوی تمایل سرمایه­ گذاران به کسب سود بالا بوده و هم به رشد و توسعه کشور سرعت ببخشد. این حوزه­ ها، اخیراً در گزارش منتشر شده از سوی مرکز سرمایه­ گذاری تانزانیا (Tanzania Investment Center) معرفی شده ­اند که شامل دارو و لوازم پزشکی، گندم، خودرو، تولید روغن پالم، کود شیمیایی، استخراج و تولید مواد خام، گوشی‌های موبایل و تولید ورقه­ های آهنی می­باشد. در این گزارش آمده است که در حوزه دارو و خدمات پزشکی، تانزانیا در سال 2022، اقلامی‌به ارزش 364 میلیون دلار از هند و چین وارد کرده است لکن تانزانیا تلاش دارد با ورود به جمع کشورهای تولیدکننده محصولات پزشکی، نه تنها نسبت به تامین بازار داخلی، بلکه در این بخش به یک بازیگر منطقه ­ای و بین­ المللی مبدل گردد. در حوزه گندم، تولید سالانه کشور هفتاد هزار تن است در حالی­که نیاز سالانه به این محصول، یک میلیون تن می­باشد. بنابراین تانزانیا تلاش دارد با اختصاص چهارصد هزار هکتار زمین به کشت گندم، به یکی از صادرکنندگان گندم در دنیا تبدیل شود. مطابق با این گزارش، دولت متعهد شده است که در پنج سال اول فعالیت سرمایه­ گذاران، نرخ مالیات را از سی درصد به ده درصد کاهش دهد. همچنین، با در پیش گرفتن دیپلماسی اقتصادی از سوی دولت تانزانیا، این کشور در مسیر رشد و توسعه اقتصادی قرار گرفته که نهایتاً منجر به افزایش درآمد آحاد جامعه شده و مصرف­ گرایی قشر عظیمی را در پی خواهد داشت که نیاز به عرضه محصولات کشاورزی و صنعتی پیامد قطعی این فرآیند تلقی می­شود.

تکمیل ظرفیت هتل­های شهر آروشا با توجه به برگزاری چندین کنفرانس بین­ المللی

اقتصاد و صنعت توریسم و هتلداری شهر آروشا که یکی از مناطق زیبا و گردشگری کشور تانزانیا محسوب می­شود، طی چند سال اخیر و با توجه به همه ­گیری کرونا، به شدت آسیب دید اما اخیراً و با توجه به بازگشایی مرزهای هوایی و زمینی کشورها و شروع دوباره سفرهای بین ­المللی در قالب تور گردشگری و یا کنفرانس­های بین ­المللی و ...، اقتصاد این منطقه جان تازه ­ای گرفته است. قابل ذکر است که علاوه بر تمام ظرفیت­های طبیعی و گردشگری، شهر آروشا میزبان نهاد منطقه­ ای شرق آفریقا موسوم به جامعه اقتصادی شرق آفریقاست که در ایام آتی قرار است کنفرانس سران این اتحادیه در آروشا برگزار گردد. حوزه هتلداری در منطقه شمالی کشور تانزانیا به دلیل وجود پارک­های جنگی و مناظر طبیعی جذاب برای گردشگران، و با توجه به سودآوری فراوان، همواره مورد توجه سرمایه­ گذاران قرار دارد.

انتخاب پارک ملی سرنگتی به عنوان برترین پارک آفریقا

بر اساس اعلام سایت Safaribookings.com، پارک ملی سرنگتی در تانزانیا از میان پنجاه پارک بزرگ آفریقا، به عنوان برترین پارک این قاره برگزیده شد. نتایج تحقیق این سایت، بیشتر مبتنی بر تجربه و نظرات مراجعه ­کنندگان به پارک­های آفریقایی و گردشگران می­باشد. نمره کسب شده برای این پارک، 4.87 از پنج بوده است.

علاقمندی شرکت­های فرانسوی برای حضور در بازار تانزانیا

از روز دوشنبه (29 آبان 1402) یک هیات فرانسوی با ترکیب سیزده شرکت فعال در حوزه ساخت و ساز، دارو، خدمات و ... به منظور بررسی زمینه­ های فعالیت و همکاری به کشور تانزانیا سفر کرده ­اند و مطابق با اعلام رسانه ­ها قرار است با مقامات بخش خصوصی و دولتی ملاقات داشته و در خصوص زمینه­ های احتمالی همکاری گفتگو کنند. آقای نبیل هاجلاویی، سفیر فرانسه در دارالسلام، با اعلام رضایت سرمایه ­گذاران و فعالان اقتصادی کشورش از برنامه ­ها و سیاست­های اقتصادی دولت سامیا سولوحو حسن، افزود که در انتخاب هیات اعزامی‌به تانزانیا، تلاش شده است بهترین شرکت­های فرانسوی را برگزینیم. ناگفته نماند که ارزش تجارت فیمابین تانزانیا و فرانسه در سال 2021، کمتر از یکصد میلیون دلار بوده است که از این میان، تانزانیا 17.7 میلیون دلار صادرات به فرانسه و 80.14 میلیون دلار واردات از این کشور داشته است.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما