معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۹/۰۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۰

واکنش اوگاندا به تهدیدات آمریکا به حذف این کشور از قانون رشد و فرصت آفریقا (آگوا)

قانون رشد و فرصت آفریقا (آگوا) یک قانون تجارت ایالات متحده است که در 18 مه 2000 به عنوان قانون عمومی 106 از کنگره 200 به تصویب رسید. قانون آگوا در مناسبت های مختلف تجدید شده است، اخیراً دوره اعتبار آن تا سپتامبر 2025 تمدید شد.

این قانون به طور قابل توجهی دسترسی به بازارِ ایالات متحده را برای کشورهای واجد شرایط آفریقای جنوب صحرا افزایش می دهد. این کار را با تخصیص یک نشانگر برنامه ویژه(D')  به حدود 6800 خط تعرفه در جدول تعرفه‌های ایالات متحده انجام می دهد، که به واردکنندگان کالاها به آمریکا، اجازه می دهد چنین کالاهایی را -که از کشورهای آفریقایی واجد شرایط تأمین می‌شوند- بدون عوارض گمرکی تحت قانون آگوا ترخیص کنند. به دلیل مسائلی که اخیراً در اوگاندا اتفاق افتاده و قوانینی که تصویب شده است و به بهانه برگزاری نشست آگوا در آفریقای جنوبی، برخی مطالب و اظهار نظرات در خصوص آن مطرح شده است.

      در هفته‌های گذشته، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که اوگاندا و سه کشور دیگر از قانون رشد و فرصت آفریقا خارج خواهند شد. رئیس جمهور اوگاندا تصمیم آمریکا برای اخراج این کشورِ شرق آفریقا از یک توافق تجاری بزرگ را کم اهمیت جلوه داد، و عنوان نمود ایالات متحده قبلاً گفته بود که ممکن است در صورت تصویب «قانون جدید سختگیرانه ضد همجنس گرایی» در اوگاندا، چنین اقدامی را انجام دهد. رئیس جمهور یووری موسونی از مردم اوگاندایی خواست «بیش از حد نگران این امر نباشند». وی گفت برخی از این بازیگران در دنیای غرب، مبارزان آزادیخواه آفریقا را دست‌کم می‌گیرند.

       در واقع، این قانون به صورت ابزاری جهت تحمیل خواسته‌ها و منویات ایالات متحده از کشورهای آفریقایی درآمده است. این کشورها در صورت مخالفت با نظرات تحمیلی و دخالت های آنها، مورد تهدیدِ خروج از این قانون یا تحریم قرار می‌گیرند. مسئله مخالفت با همجنسگرایی و ممنوعیت ورود لباس های دست دوم به اوگاندا از جمله مواردی است که براساس آنها، آگوا اوگاندا را مورد تهدید قرار می دهد، که با واکنش دولت اوگاندا و رسانه‌های این کشور مواجه شده است. از دیدگاه آنها آفریقا می‌تواند بدون آگوا توسعه پیدا کند و سبد سرمایه گذاری و تجارت خود را گسترش دهد تا به رفاه پایدار برسد. اما این امر نیازمند آن است که مانند چین، هند و حتی ویتنام  بسیار جدی برخورد کنند. به گفته آنها ایالات متحده نمی‌تواند وانمود کند به رشد و توسعه کشورهای جنوب صحرا در قاره آفریقا علاقه مند است، در حالی که به جای حمایت از فرآوری مواد خام آنها، درصدد تحمیل صادرات کالاهای صنعتیِ نهایی، تخلیه لباس ها، کفش ها و اقلام مستعملی است که خودِ آمریکایی‌ها دور انداخته اند.

     با همه این اوصاف، ایالات متحده که هر روزه هزاران سیاه پوست توسط پلیس فقط به دلیل رنگین بودنِ پوست شان در آن کشور کشته می‌شوند، نمی‌تواند در مورد احترام، حمایت یا ارتقای حقوق بشر سخنرانی‌های خیالی و غیرمجاز برای جهان داشته باشد. آمریکایی که رژیم صهیونیستی را تشویق به کشتن زنان، کودکان و بمباران بیمارستان‌ها می‌کند اصلاً از وجاهت اخلاقی برخوردار نیست. بنابراین برخورداریِ کشورهای آفریقائی و بودنِ در «آگوا» چندان اهمیتی ندارد.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما