معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۸/۰۷- ۱۴:۳۲

اخبار اقتصادی یونان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی یونان در هفته اول آبان ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

سازمان آمار اروپا: کاهش بدیهی یونان به نسبت GDP

سازمان آمار اتحادیه اروپا (Eurostat) در آخرین گزارش خود اعلام کرد بدهی یونان در سه ماهه سوم سال 2023 به 166.5 درصد تولید ناخالص داخلی رسید. یونان (166.5 درصد)، ایتالیا (142.4 درصد)، فرانسه (111.9 درصد)، اسپانیا (111.2 درصد) و پرتغال (110.1 درصد) بالاترین نرخ بدهی دولتی به نسبت تولید ناخالص داخلی را دارند. از سوی دیگر کشورهای استونی (18.5 درصد)، بلغارستان (21.5 درصد)، لوکزامبورگ (28.2 درصد)، دانمارک (30.2 درصد) و سوئد (30.7 درصد) کمترین نرخ بدهی را دارند.   (amna.gr)

https://www.amna.gr/home/article/770178/Eurostat-To-dimosio-chreos-tis-Elladas-meiothike-sto-166-5-tou-AEP

 

شرکت نخست وزیر در ضیافت شام هیئت مدیره بانک مرکزی اروپا

آقای میچوتاکیس نخست وزیر یونان طی سخنانی در مراسم ضیافت شام آقای استورناراس رئیس بانک مرکزی یونان بمناسبت برگزاری جلسه هیئت مدیره بانک مرکزی اروپا در آتن، تاکید کرد واکنش جمعی ما به بحران پاندمی‌کووید و بحران انرژی ناشی از جنگ روسیه و اوکراین، بسیار موفق بوده است. وی با اشاره به حمایت های بانک مرکزی اروپا از یونان، از خدمات خانم لاگارد رئیس بانک مرکزی اروپا قدردانی کرد. میچوتاکیس مدعی شد با قدم زنی در آتن امروز، می‌توانید نبض کشوری در حال شکوفایی را درک کنید. وی مدعی شد امروزه یونان سرمایه گذاران بسیاری در تمامی زمینه‌ها را جذب کرده است. به گفته نخست وزیر، امروز یونان دارای بالاترین میزان رشد اقتصادی در میان کشورهای اروپایی می‌باشد درحالیکه اشتغال رو به افزایش، نابرابری‌ها رو به کاهش و شاخص های مالی نیز رو به بهبود است. نامبرده با اشاره به بحران مالی یونان اظهار داشت کشورمان تمامی دهه گذشته را صرف تلاش برای ماندن در حوزه یورو گذراند و در دهه فعلی جهت همگرایی اقتصادی با اروپا تلاش خواهد کرد. خانم لاگارد اعتماد کامل خود به اقتصاد یونان را اعلام کرد. نامبرده دولت یونان را بابت اجرای اصلاحات و کار دشواری که انجام داده تحسین نمود و تاکید کرد احیای اعتماد سرمایه گذاران و موسسات اعتبار سنجی بین المللی نتیجه تلاش های سالهای گذشته است. (in.gr)

https://www.in.gr/2023/10/25/politics/epikairotita/mitsotakis-sto-deipno-tou-ekt-perpatisete-stin-athina-tha-niosete-ton-palmo-mias-xoras-pou-anthei/

 

اهمیت دسترسی یونان به گاز LNG

آقای تئودوروس اسکیلاکاکیس وزیر محیط زیست و انرژی یونان با اشاره به اهمیت دسترسی یونان به گاز LNG اظهار داشت زمان جنگ روسیه و اوکراین، دسترسی به گاز طبیعی مایع برای یونان و اقتصاد کشور نجات بخش بود. به گفته نامبرده دو سال پس از آغاز جنگ، یونان با به بهره برداری رسیدن دومین ترمینال LNG (FSRU آلکساندروپلیس)، فراتر از نیاز داخلی خود گاز تامین کرده و می‌تواند نیاز کشورهای همسایه را نیز پوشش دهد. به گفته آقای اسکیلاکایس فرصت های بیشتری برای واردات LNG موجود است و تمایل برای یافتن نقاط ورودی جدید به منظور کاهش وابستگی به گاز روسیه وجود دارد. وزیر انرژی یونان اضافه کرد در 20 سال گذشته تلاش هایی برای حضور لوله‌های بیشتر از کشورهای آسیای مرکزی انجام گردیده است. آقای اسکیلاکاکیس به پروژه Εuroasia Interconnector مربوط به اتصال شبکه‌های برقی یونان، قبرس و رژیم صهیونیستی، و همچنین تلاش یونان برای توسعه نیروگاه‌های بادی فراساحلی در اژه تا سال 2030 نیز اشاره نمود.

 

شرکت نخست وزیر در اجلاس سران اتحادیه اروپا

آقای میچوتاکیس نخست وزیر یونان جهت شرکت در اجلاس سران اتحادیه اروپا عازم بروکسل شد. تحولات خاورمیانه، مسئله مهاجرت، جنگ اوکراین و چارچوب مالی چند ساله (2027-2021) موسوم به MFF که همان بودجه اتحادیه اروپا است در دستور کار این اجلاس قرار دارند. این اجلاس در پرتوی تحولات فاجعه بار خاورمیانه برگزار می‌شود. به نقل از منابع دولتی، آقای میچوتاکیس از معدود رهبران اروپایی است که در کنفرانس صلح قاهره که با مشارکت رهبران کشورهای عربی برگزار گردید شرکت نمود در حالیکه دوشنبه گذشته از رژیم صهیونیستی نیز دیدار کرد. این منابع افزودند در اجلاس سران اتحادیه اروپا گزارشی در مورد نتایج تماس های نخست وزیر یونان ارائه خواهد شد و آقای میچوتاکیس نقش یونان به عنوان هم صحبت معتبر و منصف نزد تمامی‌کشورهای منطقه را تکرار خواهد کرد. نخست وزیر یونان بار دیگر حق رژیم صهیونیستی جهت دفاع از خود مطابق با حقوق بین المللی و حقوق بین المللی بشردوستانه را تکرار و بر ضرورت تفکیک حماس از مردم فلسطین و حفاظت از غیر نظامیان غزه تاکید خواهد کرد. منابع یونانی افزودند آقای میچوتاکیس تاکید خواهد کرد یونان به عنوان کشور شرق مدیترانه، نسبت به گسترش دامنه بحران و خطراتی که می‌تواند برای ثبات منطقه داشته باشد، نگران است. نخست وزیر تاکید خواهد کرد هیچ مداخله نظامی نمی‌تواند جایگزین راه حل سیاسی پایدار باشد و به همین منظور باید مذاکرات صلح خاورمیانه آغاز شود. نامبرده موضع دیرینه یونان مبنی بر حمایت از راه حل دو کشوری که موضع اتحادیه اروپا نیز می‌باشد و در بیانیه مشترک کشورهای عضو در جلسه شورای اتحادیه اروپا در 15 اکتبر بیان شده است، را تکرار خواهد نمود. نخست وزیر در مورد بودجه اتحادیه اروپا خواستار افزایش آن خواهد شد. به نقل از منابع دولتی آقای میچوتاکیس خواستار افزایش بودجه در زمینه‌های مدیریت مهاجرت و مقابله با بلاهای طبیعی خواهد شد. در مورد مسئله مهاجرت و احتمال افزایش جریان‌های مهاجرتی به اروپا بر اثر بحران خاورمیانه، آقای میچوتاکیس بر اهمیت همکاری راهبردی اتحادیه اروپا با مصر تاکید خواهد کرد.       (کاتی مرینی)

https://www.kathimerini.gr/politics/foreign-policy/562693501/k-mitsotakis-i-ellada-entimos-synomilitis-me-oloys-sti-mesi-anatoli/

 

پیش بینی صندوق بین المللی پول در مورد شاخص های اقتصادی یونان

صندوق بین المللی پول در آخرین گزارش خود رشد اقتصادی یونان در سال 2024 را 2 درصد ارزیابی کرد که با پیش بینی دولت یونان (3 درصد) متفاوت است. این صندوق در گزارش قبلی خود در ماه آوریل رشد اقتصادی 2024 را 1.5 درصد ارزیابی کرده بود. در مورد رشد اقتصادی سال جاری صندوق بین المللی میزان 2.5 درصد در برابر 2.3 درصد ارزیابی دولت را پیش بینی کرده است. صندوق بین المللی پول نرخ تورم در سال جاری را 4.1 درصد (در برابر 4 درصد پیش بینی دولت) و سال آینده را 2.8 درصد (در برابر 2.4 درصد پیش بینی دولت) ارزیابی کرده است. این ارزیابی تفاوت چندانی با گزارش صندوق در آوریل گذشته (به ترتیب 4 و 2.7 درصد) ندارد. صندوق بین المللی پول نرخ بیکاری سال جاری 10.8 درصد و سال 2024 را 9.3 درصد ارزیابی کرده است. دولت یونان نرخ بیکاری برای سالهای 2023 و 2024 را به ترتیب 11.2 و 10.6 درصد ارزیابی کرده است. پیش بینی صندوق در مورد کسری حساب جاری سال جاری بهتر از آوریل گذشته است و آنرا 6.9 درصد تولید ناخالص داخلی ارزیابی می‌کند. در گزارش قبلی 8 درصد پیش بینی شده بود. کسری حساب جاری سال 2024 نیز 6 درصد تولید ناخالص داخلی پیش بینی شده است.  (کاتی مرینی)

https://www.kathimerini.gr/economy/562665058/elliniki-oikonomia-rythmo-anaptyxis-2-vlepei-to-dnt-gia-to-2024/

 

راه اندازی مجدد خط ریلی آتن- تسالونیکی 18 ماه دیگر

وزارت حمل و نقل یونان اعلام کرد که در پی بررسی‌های انجام شده پیرامون خسارات وارده به خطر ریلی آتن- تسالونیکی در سیل ماه گذشته میلادی، ارزیابی می‌شود که این خط پس از 18 ماه مجددا راه اندازی خواهد شد. این وزارتخانه اظهار داشت بودجه برابر با 185 میلیون یورو برای بازسازی خط ریلی آتن تسالونیکی از صندوق بازیابی اروپا اختصاص خواهد یافت.           (کاتی مرینی)

https://www.kathimerini.gr/economy/562678312/se-18-mines-tha-leitoyrgisei-xana-pliros-to-sidirodromiko-diktyo/

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما