معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۸/۲۱- ۱۰:۴۵

اخبار اقتصادی یونان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی یونان در هفته سوم آبان ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

نخست وزیر وعده پرداخت یارانه به قشر ضعیف داد

آقای میچوتاکیس نخست وزیر یونان طی مصاحبه ای با شبکه رادیویی اسکای اعلام کرد با توجه به روند خوب درآمدهای مالیاتی کشور، دولت قصد دارد در ماه دسامبر یارانه همبستگی اجتماعی به صورت هدفمند به اقشار ضعیف و آسیب پذیر پرداخت کند. نخست وزیر بودجه پرداخت یارانه مذکور را 350 میلیون یورو اعلام کرد. میچوتاکیس تصریح کرد وقتی وضعیت اقتصاد خوب باشد می‌توانیم از شهروندان حمایت کنیم. به نقل از گزارش وزارت دارایی مازاد اولیه بودجه در ده ماهه اول سال جاری به 6.084 میلیارد یورو رسیده است. هدف بودجه در ده ماهه اول سال 1.746 میلیارد یورو تعیین شده بود.      (اسکای)

https://www.skai.gr/news/politics/o-kyriakos-mitsotakis-ston-skai-1003-akouste-live

 

نرخ بیکاری ماه سپتامبر

به نقل از گزارش سازمان آمار یونان نرخ بیکاری ماه سپتامبر به 10 درصد رسید. این سازمان نرخ بیکاری سپتامبر 2022 را 12.1 درصد و اوت 2023 را 10.6 درصد اعلام کرده بود. بر اساس آمار اعلام شده توسط سازمان آمار تعداد بیکاران به 467.804 نفر رسید که نسبت به سپتامبر سال گذشته به میزان 18.2 درصد برابر با 104.240 نفر، و نسبت به اوت 2023 به میزان 5 درصد برابر با 24.549 نفر کاهش یافته است. نرخ بیکاری زنان 12.4 درصد و مردان 8 درصد اعلام شده است. نرخ بیکاری گروه سنی 15 تا 24 به میزان 19.4 (از 32.4 درصد در سپتامبر 2022) و گروه سنی 25 تا 74 به 9.4 درصد (از 10.9 درصد در سپتامبر 2022) رسیده است.

آقای گئورگیادیس وزیر کار طی سخنانی با اشاره به گزارش سازمان آمار اظهار داشت دولت تنها یک نفس به هدف تعیین شده خود که رساندن نرخ بیکاری به زیر 10 درصد باشد فاصله دارد. نامبرده اضافه کرد با گام های پایدار به جلو پیش رفته و نتایج زحمات خود را شاهد هستیم.      (اسکای)

https://www.skai.gr/news/greece/georgiadis-eimaste-mia-anasa-apo-ton-stoxo-na-pesei-to-pososto-tis-anergias-kato-tou-10

 

 رئیس بانک مرکزی خواستار بازنگری در مورد معافیت های مالیاتی شد

آقای استورناراس رئیس بانک مرکزی یونان با تاکید بر اینکه "کشور به درآمد نیاز دارد" از دولت و وزارت دارایی خواست تمامی معافیت های مالیاتی را مورد بازنگری قرار دهند. رئیس بانک مرکزی مدعی شد ارزش اقتصاد سیاه در یونان به 40 میلیارد یورو در سال می رسد و افزود باید تمامی معافیت های مالیاتی و اثر بخشی آنها از نظر اجتماعی و اینکه آیا واقعا به اقشار آسیب پذیر مربوط می‌شوند، مورد بازنگری قرار گیرند.       (اسکای)

https://www.skai.gr/news/finance/stournaras-na-epaneksetastoun-oles-oi-foroapallages

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما