معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۹/۱۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۸۴

کاشت برنج در استان آستراخان روسیه

آب و هوای معتدل، گرم و مرطوب همراه با فراوانی آب از مهمترین پدیدهای طبیعی مورد نیاز برای برنجکاری می‌باشد. در حال حاضر برنج در استان آستراخان کشت می‌شود اما فرایند آماده سازی این محصول (تبدل شلتوک به دانه برنج ) در خارج از استان انجام می‌پذیرد.

مقامات استان آستراخان سعی می‌کنند که زنجیره کاشت، داشت و برداشت برنج را فقط در استان آستراخان انجام دهند. بدین منظور شرکت با مسئولیت محدود «آ.پ.ک رسور» در سال 2020 در استان آستراخان ثبت گردید. تخصص اصلی فعالیت این شرکت، برنج است.

بر اساس اطلاعات منتشره از وزارت کشاورزی و شیلات استان آستراخان، در سال 2022 حدود 41 هزار تن برنج در استان آستراخان برداشت شد این درحالی است که مجموع کل برداشت برنج در سراسر روسیه در سال گذشته میلادی 923 هزار تن بود که نسبت به سال 2021 حدود 14 درصد کمتر است.

عمده مراکز اصلی تولید برنج در فدراسیون روسیه در نواحی جنوبی این کشور که دارای آب هوایی معتدلتری نسبت به مناطق شمالگان و سردسیر این کشور می‌باشند، واقع گردیده است. استان‌های کراسنودار با برداشت برنج 650 هزار تن،  راستوف با برداشت برنج 78.4 هزار تن، جمهوری داغستان با برداشت برنج 129.8 هزار تن و جمهوری آدیغیه با برداشت برنج49.7 هزار تن و استان استراخان با 41 هزار تن تولید به عنوان مناطق اصلی کشت برنج در فدراسیون روسیه بشمار می روند.

آقای دیمیتری ریلکو مدیرعامل مرکز مطالعات بازار کشاورزی روسیه اعلام داشته قیمت جهانی برنج در حال حاضر در سطح نسبتاً بالایی قرار دارد که چشم انداز بزرگی را برای صادرات برنج روسیه ایجاد می نماید . خشکسالی در هند و ممنوعیت صادرات برنج این کشور به خارج  تأثیر قابل توجهی بر بازار این محصول برجای گذاشته است . ممنوعیت مشابه همچنین در کشور روسیه تا اواخر سال 2023 برقرار گردیده است. اما پس از رفع ممنوعیت، تولیدکنندگان روس مجددا اجازه خواهند داشت برنج را به خارج از کشور صادر نمایند.

در گام نخست برنج به کشورهای آسیای میانه، آفریقای شمالی و ترکیه صادر خواهد شد. در بازار جهانی تقاضا این محصول نسبتاً بالا است، از این رو اجرای این نوع پروژه‌ها بسیار مقرون به  صرفه است. شایان ذکر است که تا اواخر سال 2023 در کشور روسیه ممنوعیت صادرات نشا برنج به استثنای کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا، آبخازیا و اوستیای جنوبی همچنان برقرار می‌باشد.

آقای میخائیل رادچینکو، مدیر اجرایی اتحادیه شرکت های تولید کننده برنج منطقه جنوبی روسیه (شامل استان‌های آستراخان، ولگاگراد ، کالمیکیا ، راستوف ، آدیغیه ، کراسنادار و کریمه ) اظهار داشته که تمایل شرکت روسی رِسورس را نمی‌توان بعنوان اولین تلاش برای احیای پروژه‌های پرورش برنج در استان آستراخان برشمرد بلکه به گفته وی بسیاری از شرکت ها به تولید و کشت برنج در استان آستراخان علاقمندی نشان داده اند اما تاکنون پروژه عملی در این زمینه اجرا نگردیده است. لازم به ذکر است که پرورش برنج در استان آستراخان به سرمایه گذاری کلان و ایجاد زیرساخت های مناسب آبرسانی نیاز دارد. از دیدگاه این مقام مسئول روسی، با هدف افزایش سهم استان آستراخان در تولید بیشتر برنج و بمنظور ایجاد زیرساخت های مناسب، دستکم پنج سال زمان لازم است.

بر اساس اطلاعات اتحادیه شرکت های تولید کننده برنج مناطق جنوبی فدرال، در سال 2023 حدود 1 میلیون و 100هزارتن برنج در روسیه تولید خواهد شد. قبل از اعمال ممنوعیت صادرات برنج، حجم صادرات آن از 160 تا 180 هزار تن برنج در سال بود. آقای میخائیل رادچینکو معتقد است که میزان تولید و امکانات صادراتی برنج پس از ایجاد ظرفیت های جدید در استان آستراخان و اتمام بازسازی تأسیسات هیدرولیک افزایش خواهد یافت.

1- اقلیم آب و هوای آستراخان اگرچه در تابستان گرم و خشک است ولی حاصلخیزی خاک جلگه ای و فراوانی آب در این استان همراه با شروع دیرتر زمان فصل گرما - از ماه‌های خرداد تا اواسط مهر - از  عوامل تاثیر گذار در تولید برنج در استان آستراخان قلمداد می‌شود. این عوامل بعلاوه زمین ارزان و زیاد می‌تواند انگیزه‌های لازم برای سرمایه گذاری و کشت فراسرزمینی محصولات کشاورزی در استان آستراخان را توجیه پذیر نماید.

2- بر اساس اظهارات آقای روسلان پاشایِف وزیر کشاورزی و شیلات استان آستراخان، شرکت روسی «آ.پ.ک رِسورس» (مجتمع کشاورزی رِسورس) در نظر دارد پروژه بزرگی در زمینه آماده نمودن مزارع کشت برنج را در آستراخان اجرا نماید. طبق پیش بینی این مقام مسئول ، میزان سرمایه گذاری  این پروژه 15 میلیارد روبل (برابر با 157 میلیون دلار) می‌باشد که در نتیجه آن، برداشت از 20 تا 22 هزار شالیزار به بهره برداری خواهد رسید و برای 950 نفر فرصت شغلی ایجاد خواهد شد. همچنین دو کارگاه فرآوری غلات به میزان 100 هزار تن تولید خوراک دام و 57 هزار تن برنج (از شلتوک) احداث خواهد شد. مقرر است که این پروژه در مناطق کامیزیاکسکی و چرنویارسکی واقع در حومه استان آستراخان اجرا شود.

 

منبع: https://expertsouth.ru/articles/astrakhanskaya-oblast-khochet-voyti-v-chislo-liderov-v-risovodstve/

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما