معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

تولید محصولات کشاورزی به ویژه برنج در استان آستراخان

کشاورزی یکی از اهداف راهبردی استان آستراخان می‌باشد و تولید محصولات دامی و نباتی جایگاه بالایی را در این استان به خود اختصاص داده است.

کاشت برنج در استان آستراخان روسیه

آب و هوای معتدل، گرم و مرطوب همراه با فراوانی آب از مهمترین پدیدهای طبیعی مورد نیاز برای برنجکاری می‌باشد. در حال حاضر برنج در استان آستراخان کشت می‌شود اما فرایند آماده سازی این محصول (تبدل شلتوک به دانه برنج ) در خارج از استان انجام می‌پذیرد.

نقش اروگوئه در تامین جهانی برنج

کشور اروگوئه با تولید سالانه حدود یک و نیم میلیون تن و سرانه مصرف بین 11 تا 12 کیلوگرم (که تنها 5% از میزان کل تولید برنج این کشور است) در رتبه بین هفتمین و هشتمین صادرکنندگان برنج جهان قرار دارد. در فصل کشاورزی سال 23-2022، حدود 147 هزار هکتار زمین در اروگوئه مورد کاشت برنج قرار گرفت و بازدهی آن 9400 کیلوگرم در هر هکتار بود که این رقم یکی از بالاترین ارقام تولید در هر هکتار در سطح جهانی محسوب می‌شود.

وضعیت کشت برنج در فیلیپین

برنج قوت غالب مردم فیلیپین و مهم‌ترین محصول غذایی است که در این کشور تولید می‌شود. بنابراین دولت فیلیپین به منظور تامین غذای مردم خود همواره تلاش در تنظیم عرضه و تقاضای برنج داشته و دارد.در این گزارش نگاهی به وضعیت کشت برنج در این کشور و امکانات و ظرفیت های آن شده است.

تولید برنج اروگوئه در فصل برداشت 21-2020

اروگوئه در سال جاری میلادی موفق شده است 70 درصد از محصول برنج برداشتی سال 2021-2020 را به فروش برساند. سطح زیر کشت برنج در مقایسه با سال گذشته به میزان 15 درصد افزایش یافته و به 163,800 هکتار بالغ گردیده است.