معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۸/۲۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۵۵

اخبار اقتصادی اتریش

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی اتریش در نیمۀ دوم آبان 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

انقباض اقتصاد اتریش

علیرغم اینکه کمیسیون اروپا در اوایل سال جاری، رشد 0.4 درصدی را برای اقتصاد اتریش پیش‌بینی کرده بود، بر اساس گزارش‌های منتشر شده توسط این نهاد در بروکسل، اقتصاد اتریش در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته، 0.5 درصد کوچک‌تر شده است. همچنین این نهاد پیش‌بینی خود از نرخ تورم 7.1 درصدی اتریش را تصحیح کرد و آن را تا 7.7 درصد افزایش داد. با این اوصاف، نرخ تورم در اتریش هم از میانگین حوزه یورو (5.6 درصد) و هم از میانگین کل کشورهای اتحادیه (6.5 درصد) بالاتر است. تنها موضوع مثبت در این گزارش، نرخ بیکاری 5.3 درصدی اتریش است که حدود 1.2 درصد از میانگین حوزه یورو پایین‌تر می‌باشد. لازم به ذکر است کمیسیون اروپا پیش‌بینی کرده که رشد اقتصادی در منطقه یورو تا پایان سال جاری به 0.6 درصد خواهد رسید.

https://www.diepresse.com/17825948/oesterreichs-wirtschaft-schrumpft-heuer-um-05-prozent

انتشار گزارش موسسه پژوهش اقتصادی اتریش

بر اساس گزارش موسسه پژوهش اقتصادی اتریش (WIFO)، ضعف اقتصاد صنعتی در سطح جهان باعث کاهش و کندشدن توسعه اقتصادی در حوزه یورو، از جمله اتریش شده است و تولید ناخالص داخلی این کشور در سه ماهۀ سوم سال جاری میلادی، 0.6 درصد کاهش (رشد منفی) داشته و نسبت به مدت مشابه سال قبل نیز 1.2 درصد کمتر بوده است. همچنین بر اساس این گزارش، تورم اتریش در ماه اکتبر به 5.4 درصد رسیده و شاخص هماهنگ شدۀ قیمت مصرف‌کننده نیز 4.9 درصد بوده است که به میزان 2 درصد از میانگین کشورهای حوزه یورو بالاتر است.

بر اساس این گزارش، مصرف خانوارهای اتریش نیز به طور قابل توجهی کاهش یافته و در سه ماهه سوم امسال نسبت به بازۀ مشابه سال قبل، 1 درصد کاهش داشته است. ارزیابی‌‌های اقتصادی از شرکت‌های اتریش هم همچنان بدبینانه است و ارزش کالاهای تولیدی در سه ماهه سوم امسال، برای سومین فصل متوالی کاهش یافته است، اما با این وجود، تعداد شاغلین در اکتبر نسبت به سال قبل افزایش داشته و نرخ بیکاری نیز کاهش یافته است؛ بر اساس تعریف داخلی اتریش، نرخ بیکاری در اکتبر برابر با 6.3 درصد بوده است، اما بر اساس مدل تعریفی اداره آمار اتحادیه اروپا (Eurostat) نرخ بیکاری در اتریش، 5.5 درصد بوده است.

https://www.ots.at/presseaussendung/OTS_20231110_OTS0024/wifo-oesterreichs-wirtschaft-in-rezession-inflation-geht-zurueck

توصیه صندوق بین‌المللی پول به بانک مرکزی اتحادیه اروپا

بانک مرکزی اتحادیه اروپا بعد از ده بار افزایش پیاپی نرخ بهره پایه، در ماه اکتبر برای نخستین بار بعد از جنگ اوکراین افزایش را متوقف کرده و نرخ بهره را ثابت نگه داشت، اما صندوق بین‌المللی پول (IMF)، با توجه به افزایش شدید دستمزدها به خاطر افزایش نرخ بهره، به این بانک توصیه کرده است که سیاست‌های جاری انقباض پولی را حفظ کرده و از کاهش سریع نرخ بهره خودداری کند. نرخ بهره بانک مرکزی اروپا هم‌اکنون 4.5 درصد است که از زمان آغاز اتحادیه مالی یورو در سال 1999 بی‌سابقه است، اما این صندوق اعلام کرده که سیاست پولی در سال 2024 نیز باید همچنان محدودکننده یا انقباضی باشد. صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی می‌کند که با حفظ سیاست پولی جاری، نرخ تورم که باعث اتخاذ سیاست نرخ بهره بالاتر شد، به مرور کاهش یافته و در سال 2025 مجددا به زیر 2 درصد برسد.

https://kurier.at/wirtschaft/iwf-raet-ab-schnelle-zinssenkungen-in-europa/402660743

احتمال افزایش مجدد نرخ بهره

روبرت هولتسمان، رئیس بانک مرکزی و عضو بانک مرکزی اتحادیه اروپا در واکنش به گمانه‌زنی‌ها در بازار بورس اتریش مبنی بر کاهش سریع نرخ بهره، اعلام کرد چنین اتفاقی نخواهد افتاد و در صورت لزوم، نرخ بهره حتی افزایش هم خواهد یافت. وی گفت کاهش نرخ بهره روزی اتفاق خواهد افتاد،‌ اما آن موقع، هنوز فرا نرسیده است. هولتسمان گفت: بانک مرکزی اتحادیه، تحولات در حوزه تورم را به دقت زیر نظر دارد و در صورت لزوم، آماده افزایش مجدد نرخ بهره است. وی افزود: نرخ تورم بعد از افزایشی شدید با تدابیر بانک مرکزی اتحادیه اروپا به 2.9 درصد رسیده است، در حالی که پاییز سال گذشته بالای ده درصد بود. هدف بانک مرکزی اتحادیه، رسیدن به تورم زیر دو درصد در کشورهای عضو است.

https://www.sn.at/wirtschaft/oesterreich/oenb-chef-holzmann-zinserhoehung-148149448

اتریشی‌ها در رتبۀ سوم درآمد خالص در بین کشورهای اتحادیه

یافته‌های اداره آمار اتحادیه اروپا (Eurostat) در خصوص درآمدهای خالص در کشورهای اتحادیه در سال‌های 2021 و 2022 نشان می‌دهد در اتریش متوسط درآمد خالص در سال 2022 برابر با 25199 یورو بوده است، در حالی که متوسط درآمد خالص در سال قبل از آن 24450 یورو بوده است. سال گذشته در بین کشورهای اتحادیه تنها لوکزامبورگی‌ها با 33214 یورو و هلندی‌ها با 25437 یورو، بیشتر از اتریشی‌ها درآمد خالص داشته‌اند. جالب است که درآمد آلمانی‌ها از 23336 یورو در سال 2021 به 23197 یورو در سال 2022 کاهش یافته است. درآمد خالص در ایتالیا به عنوان دومین شریک تجاری اتریش نیز از 17304 یورو به 18472 یورو افزایش یافته است. در اسپانیا نیز که بعد از جنگ اوکراین در موضوع تورم نسبتا خوب عمل کرده و تورم را برای مدت طولانی پایین نگه داشته است،‌ متوسط درآمد خالص از 16297 یورو در سال 2021 به 17254 یورو در سال 2022 رسیده است.

در بین کشورهای اتحادیه اروپا به طور کلی متوسط درآمد خالص از 18014 یورو در سال 2021 به 18706 یورو در سال 2022 رسیده است. پایین‌ترین درآمد در بین کشورهای اتحادیه اروپا در سال 2022 را کشورهای بلغارستان (با متوسط 9761 یورو)، اسلواکی (با 9826 یورو)، رومانی (با 10033 یورو) و مجارستان (با 10217 یورو) داشته‌اند.

https://www.sn.at/wirtschaft/oesterreich/netto-medianeinkommen-vorjahr-oesterreich-148025326

موقعیت‌های شغلی خالی در اتریش

در سه ماهه سوم امسال بیش از 202 هزار موقعیت شغلی خالی در اتریش وجود داشت که نسبت به زمان مشابه سال گذشته، 5.5 درصد کاهش داشته است. بر اساس اعلام اداره فدرال آمار اتریش این دومین بار بود که تعداد مشاغل خالی در یک فصل نسبت به فصل قبل خود کاهش یافته است، اما باز هم تعداد مشاغل خالی بسیار زیاد است. از میان این مشاغل خالی، 120100 شغل مربوط به حوزه خدمات، 46200 شغل مربوط به حوزه تولید و 36000 شغل در حوزه مشاغل دولتی است.

https://orf.at/stories/3339004

کاهش مصرف برق و گاز در ماه سپتامبر در اتریش

مصرف برق اتریش، در ماه سپتامبر به 4.64 تراوات ساعت رسید که در مقایسه با ماه مشابه سال قبل، کاهش 6.5 درصدی را نشان می‌دهد. در عین حال تولید برق اتریش در سپتامبر امسال، 5.41 تراوات ساعت بوده است که نسبت به سال قبل، 2.2 درصد افزایش یافته است. در این مدت، توربین‌های آبی 6.6 درصد و توربین‌های بادی 7.8 درصد بیشتر برق تولید کردند، در حالی که تولید برق از حرارت 32.2 درصد کاهش یافت. همچنین واردات برق 14.7 درصد کاهش و صادرات آن 18.9 درصد افزایش یافته است. مصرف برق در ماه‌های آپریل تا سپتامبر که ماه‌های گرم هستند، 10 درصد رشد داشته است که دو سوم آن از برق آبی و 13 درصد از گرمایش و 8.4 درصد از توربین‌های آبی تامین شده است.

همچنین در ماه سپتامبر، مصرف گاز اتریش نسبت به ماه مشابه سال قبل با 1.06 تراوات ساعت کاهش (معادل 21.6 درصد)، به 3.86 تراوات ساعت رسید. تولید داخلی گاز نیز با 13.1 درصد کاهش به 0.5 تراوات ساعت رسید. از آن‌جا که گاز وارداتی در ماه سپتامبر 68.4 درصد کمتر از سپتامبر سال قبل بوده و صادرات گاز نیز 71.6 درصد کاهش یافته است، تراز واردات اتریش با 5.5 تراوات ساعت بسیار پایین‌تر از سال گذشته است. همچنین مصرف گاز در ماه‌های آپریل تا سپتامبر 7.3 درصد کاهش یافته است و البته تولید هم در این ماه‌ها 11.4 درصد کمتر شده بود. هم‌اکنون ذخایر گازی اتریش 99.52 درصد پر هستند.

https://www.krone.at/3158207

وضعیت واردات گاز اتریش از روسیه

روزنامه پرسه در گزارشی نوشت که میزان واردات گاز اتریش از روسیه در سال جاری نه تنها کاهش نخواهد یافت، بلکه افزایش می‌یابد. براساس گزارش این روزنامه، امسال اتریش گاز بیشتری از روسیه خریداری کرده تا تامین نیاز داخلی در زمستان جاری را تامین کند؛ سال گذشته میزان واردات گاز اتریش از روسیه 4.8 میلیون مترمکعب بود که امسال به رقم 5.1 میلیون مترمکعب افزایش خواهد یافت.

البته سهم روسیه از واردات گاز اتریش، از ابتدای جنگ اوکراین تاکنون از 80 درصد به کمتر از 40 درصد رسیده است، اما هنوز هم یکی از بالاترین میانگین‌ها در بین کشورهای اروپایی محسوب می‌شود. از سوی دیگر، توافق انتقال گاز بین روسیه و اکراین تنها تا پایان سال 2024 معتبر است و اوکراین اعلام کرده که این توافق را تمدید نخواهد کرد. البته این توافق برای اوکراین آورده مالی بسیار زیادی دارد و وزیر ادغام اوکراین در اتحادیه اروپا نیز چند روز پیش تضمین داد که اتریش با بحران تامین گاز مواجه نخواهد شد، اما در عمل انتقال گاز از روسیه ممکن است در هر زمانی قطع شود و یا حملات بیشتری به زیرساخت‌ها انجام شود.

اتریش دو پروژه مهم برای تامین گاز خود دارد. یکی تولید گاز سبز در داخل اتریش و دیگری دریافت گاز بیشتر از اروپای غربی؛ در خصوص گاز سبز، هدف این است که تا سال 2030 در اتریش 7.5 تراوات ساعت گاز معادل 10 درصد گاز مصرفی، در اتریش تولید شده و جایگزین گاز طبیعی فسیلی شود. در خصوص پروژه دوم نیز اقداماتی از جمله تکمیل خط لولۀ انتقال گاز Gas Connect Austria (GCA) که 40 کیلومتر لوله‌کشی نیاز دارد تا انتقال گاز بیشتر را تضمین کند. بر این اساس باید گاز ورودی از طریق آلمان 30 درصد افزایش یابد.

نکتۀ دیگر این است که استقلال اتریش از واردات گاز از روسیه وابسته به قرارداد شرکت OMV با طرف روسی است، زیرا براساس قراردادی که در سال 2018 به امضای صدراعظم اتریش و رئیس‌جمهور روسیه رسید، طرف اتریشی قرارداد واردات گاز از روسیه را تا سال 2040 به امضا رساند. ولفگانگ لوربانچیچ، رئیس سازمان کنترل انرژی اتریش در این خصوص اعلام کرد که تغییر در منبع دریافت گاز از روسیه منوط به این قرارداد است، زیرا براساس آن اتریش موظف است تمام هزینه‌های واردات را در هر صورت پرداخت کند. لذا بر این اساس برای دولت اتریش مادامی‌که طرف روسی خللی در ارسال گاز به اتریش وارد نکرده، بهترین راه ادامه این قرارداد است.

https://www.diepresse.com/17827841/moskaus-treuer-kunde-oesterreich-kauft-wieder-mehr-gas-aus-russland

https://kurier.at/politik/inland/sehr-wenig-bewegung-bei-alternativen-zum-russengas/402668188

https://www.trend.at/news/abhangigkeit-von-russischem-gas-liegt-an-omv-vertrag

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما