معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۸/۲۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۲۹

اخبار اقتصادی بنگلادش

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی بنگلادش در هفته سوم آبان ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

پیشنهاد حداقل دستمزد 12500 تاکا برای کارگران پوشاک از طرف مالکان کارخانه‌ها ( شاماکال)

در حالی که کارگران صنعت پوشاک بنگلادش برای افزایش حقوق و دستمزد در خیابان‌ها ریختند، «انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان پوشاک بنگلادش» ( BGMEA ) پس از جلسه امروز حداقل حقوق و دستمزد 12 هزار و 500 تاکا را برای کارگران پیشنهاد کرده است. این در حالی است که کارگران با توجه به افزایش قیمت کالاها و تورم در کشور خواستار تعیین حداقل حقوق 23 هزار تاکا شده اند. منابع آگاه بر این باورند که پیشنهاد صاحبان کارخانه به جای کاهش ناآرامی‌های جاری کارگری، به احتمال زیاد گسترش می یابد.

 میزان ذخایر ارزی به 19 میلیارد دلار کاهش یافت (نیادیگانتا)

ذخایر خالص ارز خارجی بنگلادش دوباره کاهش یافت و به خانه 19 میلیارد دلار رسید. پس از پرداخت 1.17 میلیارد دلار بابت بدهی اتحادیه تسویه حساب آسیایی (ACU)، ذخایر خالص این کشور به 19.58 میلیارد دلار کاهش یافته است. بانکداران می‌گویند که عرضه ارز بر حسب تقاضا افزایش نمی یابد، برعکس هر ماه با کمبود مواجه می‌شود. به همین دلیل هر ماه ذخیره ارزی بیش از 1 میلیارد دلار کاهش پیدا می‌کند. بانکداران کاهش درآمدهای صادراتی و جریان حواله را یکی از دلایل کاهش ذخایر دلاری می دانند.

 موسسه مالی سعود الرازی بانک اسلامی‌بنگلادش را ترک کرد ( جاگو نیوز)

 شرکت عربستانی «الرازی» تمام سهام بانک اسلامی‌بنگلادش را فروخت و این بانک را ترک کرد. پیش از این برخی دیگر از مؤسسات داخلی و خارجی از جمله بانک توسعه اسلامی (IDB) این بانک را ترک کرده اند. پس از تغییر مالکیت بانک اسلامی‌بنگلادش در سال 2017، این بانک با مشکلات و چالش های جدی مواجه شد، در نتیجه بسیاری از شرکت های داخلی و خارجی سهام خود را یکی پس از دیگری می فروشند.

بنگلادش بالاترین بدهی را در میان 46 کشورهای کمتر توسعه یافته دارد ( شیار بیز)

بر اساس آخرین گزارش «کنفرانس تجارت و توسعه ملل متحد» (UNCTAD)، بنگلادش در حال حاضر دارای بالاترین بدهی خارجی دولتی و تضمین شده توسط دولت در میان کشورهای کمتر توسعه یافته (LDC) است. بر اساس این گزارش، بدهی خارجی دولت بنگلادش در پایان سال 2021 به 62 میلیارد و 425 میلیون دلار رسید که در پایان سال 2020 به 54 میلیارد و 787 میلیون دلاربود. یعنی ظرف یک سال، بدهی خارجی دولت بنگلادش 7.638 میلیارد دلار یا به قول دیگر 13.94 درصد افزایش یافت. با توجه به تمایل فزاینده استقراض خارجی در دو بخش دولتی و خصوصی، فشارهای بازپرداخت در حال افزایش است.

قیمت هر دلار در بازار آزاد به 127 تاکا رسیده است ( بانیک بارتا)

به دلیل بی ثباتی در بخش بانکی بنگلادش، قیمت دلار در بازار آزاد به طور غیرعادی افزایش یافته است. در صرافی‌های داکا معاملات به ازای هر دلار 127 تاکا انجام شد. اگرچه یک روز پیش نرخ دلار در بازار آزاد 121 تا 122 تاکا بود. اما ظرف یک روز قیمت دلار تا 5-6 تاکا افزایش یافته است. دو سال پیش قیمت هر دلار در بنگلادش 84 تاکا بود. از ماه فوریه آن سال ارزش دلار با جهش هایی همراه شد و اکنون به بالاترین سطح رسیده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما