معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۸/۲۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۶۵

ترکیه سومین کشور دارای واحدهای تبدیل گاز مایع به گاز شبکه ( FSRU ) در جهان

ترکیه یکی از معدود کشورهای جهان است که دارای 3 واحد شناور ذخیره سازی و گاز سازی مجدد گاز طبیعی مایع (FSRU) بوده که نقش مهمی در امنیت تامین انرژی کشور ایفا می‌کند. هر کدام از تاسیسات FSRU دارای ظرفیت گاز رسانی 28 میلیون متر مکعب است.

ترکیه از نظر تعداد  واحدهای شناور FSRU در رتبه سوم جهان قرار دارد. برزیل با 6 واحد FSRU  در رتبه اول، اندونزی با 5 واحد در رتبه دوم و ترکیه و آلمان با  3 واحد FSRU در رتبه سوم قرار دارند

ترکیه با سرمایه گذاری در تاسیسات شناور ذخیره سازی و گاز سازی مجدد گاز طبیعی مایع (FSRU)   گام های راهبردی برای افزایش امنیت عرضه گاز طبیعی برداشته است.

شرکت بوتاش BOTAŞ  اولین ترمینال FSRU خود را در سال 2016 میلادی در ازمیر راه اندازی کرد و پس از آن نسبت به راه اندازی دو ترمینال دیگر در دو منطقه جغرافیایی مختلف به نام ترمینال Dörtyol  و ترمینال Saros اقدام کرد.

گاز مایع LNG که از طریق دریایی از کشورهای مختلف به ترکیه وارد می‌شود با انتقال کشتی به کشتی در این ترمینالها تخلیه و ذخیره شده و در صورت لزوم مجدا به حالت گاز درآمده و وارد خطوط انتقال شبکه سراسری انتقال گاز می‌شود. 

این نوع پایانه‌های تبدیل گاز مایع، این امکان را فراهم می سازد که تامین گاز بدون وابستگی به خطوط لوله امکان پذیر شده و انعطاف پذیری در عرضه ایجاد گردد.

اولین کشتی واحد FSRU با پرچم ترکیه در سال 2019 میلادی در کره جنوبی ساخته شد و در 25 ژوئن 2021 میلادی به بهره برداری رسید. این کشتی میتواند 170 هزار متر مکعب LNG معادل تقریباً 110 میلیون متر مکعب گاز طبیعی را ذخیره کرده و ظرفیت گاز سازی حدود 28 میلیون متر مکعب LNG در روز را دارد . در سال 2018 میلادی نیز ترکیه از چنین واحدهایی برای تامین مایحتاج گاز خود استفاده میکرد که متعلق به ترکیه نبود.

از 25 ژوئن 2021 میلادی تاکنون 49 عملیات انتقال LNG از یک کشتی به کشتی دیگر انجام شده و طی این عملیات، معادل 4.4 میلیارد متر مکعب LNG در ترمینال ذخیره و تقریباً 4.3 میلیارد مترمکعب آن مجددا به گاز تبدیل شده است.

حداکثر ظرفیت ذخیره سازی در این نوع ترمینالها  110 میلیون متر مکعب گاز است،.

شرکت بوتاش BOTAŞ  در چارچوب حفظ امنیت تامین انرژی کشور، قراردادهای مختلفی با کشورهای صادرکننده LNG منعقد کرده است. در چارچوب این قراردادها، کشتی‌های حامل LNG از سراسر جهان به ترمینالهای مذکور امده و عملیات انتقال گاز مایع کشتی به کشتی انجام می‌گیرد که تقریبا 48 ساعت طول می‌کشد که پس از آن فرآیند تبدیل گاز مایع به گاز شبکه 4 روز طول می‌کشد.

در فصل زمستان و با افزایش میزان تقاضای داخلی ماهانه 5 الی 6 کشتی حامل گاز مایع وارد پایانه‌های واحدهای FSRU می‌شوند که در تابستان این تعداد به 1 کشتی کاهش می یابد.

جدیدترین تاسیسات FSRU ترکیه در خلیج ساروس واقع در منطقه ادیرنه در غرب ترکیه می‌باشد. این تاسیسات در نزدیکی نقاطی قرار دارد که تولید انرژی و تاسیسات صنعتی مبتنی بر گاز طبیعی ترکیه در آن متمرکز شده است و مصرف گاز مسکونی بالاترین میزان را دارد. این کشتی که در بخش تراکیای غربی در منطقه مرمره واقع شده، پشتیبانی مهم و نقطه ورود جدیدی به سیستم انتقال گاز طبیعی را فراهم می‌کند.

ترمینال Saros FSRU در دسامبر سال 2022 میلادی کار خود را آغاز کرد که به همراه دیگر ترمینالهای موجود نقش مهمی در حفظ تامین امنیت انرژی ترکیه دارد.

ملاحظات :

ترکیه از نظر موقعیت ژئوپلیتیک  در میان کشورهای روسیه ، آذربایجان ، قطر و کشورهای حوزه دریای مدیترانه به عنوان تامین کنندگان گاز  و همچنین کشورهای اروپایی که مصرف کننده گاز می‌باشند قرار گرفته و یکی از بازارهای بزرگ مصرف برای تولید کنندگان گاز در جهان  است.

بیش از یک دهه است که ترکیه بیش از نیمی از گاز مورد نیاز خود را توسط خطوط لوله انتقال گاز از روسیه تامین می‌کند . میزان گاز وارداتی ترکیه از طریق خطوط لوله انتقال گاز در سالهای اخیر کاهش و در مقابل حجم واردات گاز مایع LNG افزایش یافته است .

تجارت گاز مایع در جهان روندی رو به رشد دارد. بر اساس آمارهای اعلام شده، این تجارت در سال 2040 میلادی دو برابر شده و به حجمی معادل 900 میلیارد متر مکعب خواهد رسید .

افزایش تجارت گاز مایع در بازار جهانی فرصتهای جدیدی ایجاد کرده و کشورهایی مانند آمریکا ، قطر و استرالیا به عنوان سه بازیگر اصلی در این بخش، سهم خواهی بیشتری از بازار جهانی را داشته و رقابت تنگاتنگی در یافتن بازارهای جدید با هم دارند.

دستیابی به منابع بزرگ گاز مایع با قیمت مناسب در بازار، در مقایسه با گاز طبیعی خطوط لوله فرصتهای جدیدی را  برای کشورهای وارد کننده گاز ، همچون ترکیه فراهم می‌کند .

ترکیه با شناخت دقیق از ورود جهان به عصر گاز مایع ( LNG ) در بخش انرژی ، اقدام به تبیین زیرساختهای مناسب در ذخیره این حامل انرژی و استفاده از آن کرده است.

ترکیه پنجمین مصرف کننده گاز در اروپا و هفدهمین مصرف کننده در جهان است . این کشور با اعمال سیاستهای جدید در بخش انرژی و ایجاد زیرساختهای لازم در تبدیل شدن به یک بازیگر موثر در حوزه انرژی در منطقه،  گامهای مهمی‌برداشته است .

تمامی اقدامات ترکیه حاکی از آن است که این کشور در نظر دارد تا در منطقه به‌هاب تجارت انرژی تبدیل شود. این کشور در تامین گاز مایع خود از منابع غنی آمریکا استفاده کرده و بخش عمده ای از گاز مایع مورد نیاز خود را از این کشور وارد می‌کند. بازار رو به رشد مصرف این نوع گاز در ترکیه و منابع غنی این حامل سوختی در آمریکا زمینه مناسبی برای تعاملات تجارت بین دو کشور در بخش انرژی فراهم کرده است .     

آمریکا بدنبال بازارهای جدید برای افزایش صادرات LNG است و ترکیه نیز بدنبال افزایش میزان LNG وارداتی از آمریکا با قیمت مناسب نسبت به دیگر کشورهای تامین کننده است. این مورد می‌تواند موجب ایجاد تنوع در تامین نیازمندیهای ترکیه در بخش انرژی شده و از سوی دیگر نیز ترکیه را در تبدیل شدن به‌هاب گاز طبیعی در منطقه یاری نماید .

نگاهی به وضعیت موجود و اهداف آتی ترکیه در بخش انرژی نشان می دهد که تجارت LNG بخش عمده ای از روابط آمریکا و ترکیه را تشکیل خواهد داد.

منبع : http://www.aa.com.tr

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما