معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۸/۲۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۶۲

اخبار اقتصادی کلمبیا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کلمبیا در هفته سوم آبان‌ماه 1402_ بخش دوم مندرج در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

بررسی تراز تجاری 7 ماهه کشور

تراز تجاری کلمبیا، از ژانویه تا ژوئیه 2023  معادل 8055.2 میلیون دلار کسری داشته است. براساس گزارش نهائی سازمان ملی آمار و اطلاعات، در این مدت صادرات کشور 28،710.9 میلیون دلار و واردات 36،766.1 میلیون دلار بوده است. در پنج سال گذشته کسری تجاری همواره جود داشته است و شکاف بین خرید و فروش خارج از کشور 17.3 درصد افزایش یافته است که این رفتار با میانگین رشد صادرات و واردات نسبت مستقیم دارد.

بین ژانویه و ژوئیه 2023، صادرات کلمبیا به 28710.9 میلیون دلار (ارزش FOB) رسید که نشان دهنده تغییر منفی 16.9 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل است که در مجموع به 34553.6 میلیون دلار (FOB) رسیده بود. این نکته حائز اهمیت است که کاهش صادرات پدیده ای است که از دسامبر 2022 رخ داده و از جمله دلایل آن تورم بالای جهانی، کاهش تقاضا از سوی مصرف کنندگان و کاهش صادرات نفت ، زغال سنگ و مشتقات آن است.

در 5 سال گذشته، سالی که کلمبیا بهترین عملکرد را در فروش خارج از کشور داشت، سال 2022 بود که مجموعاً 57115.2 میلیون دلار گزارش شد. بطور متوسط، صادرات کلمبیا در 5 سال گذشته میانگین رشد 16.7% را نشان داد.

هنگام تجزیه و تحلیل رفتار بر اساس نوع کالا، بیشترین صادرات از ژانویه تا ژوئیه 2023 مربوط به استخراج کالاهای مربوط به گروه انرژی ( نفت، زغال سنگ و ...) با 50.7 درصد از کل فروش یعنی 14566.3 میلیون دلار و 49.3 درصد باقی‌مانده را کالاهای انرژی غیرمعدنی (NME) تشکیل می‌دهند که به معنای 14144.5 میلیون دلار است.

در میان محصولات NME، طلا (از جمله طلای پلاتین) در سایر اشکال خام برای مصارف غیرپولی با 1,837.6 میلیون دلار آمریکا که 6.4 درصد از کل صادرات کلمبیا را تشکیل می دهد، در رتبه اول در این دسته قرار دارد. پس از آن قهوه‌های بو داده نشده و بدون کافئین با 5.7% از کل صادرات کشور. گل ها و جوانه‌ها(بریده شده برای دسته گل یا تزئین) با 2.3% از صادرات کل؛ فرونیکل با 1.5% و درها، پنجره‌ها و چهارچوب و آستانه، آلومینیومی‌با 1.5% در رده‌های بعدی قرار داشته اند.

واردات کلمبیا، بین ژانویه تا ژوئیه 2023 معادل 36766.1 میلیون دلار گزارش شده است یعنی 19.0% کمتر از واردات ثبت شده در مدت مشابه سال 2022 زمانی که خریدهای خارج از کشور بالغ بر 45.397.1 میلیون دلار بود. اگرچه رفتار امسال کاهشی است اما بین سال‌های 2019 تا 2022، واردات کلمبیا به طور متوسط رشد 16.5% را ثبت کرد.

براساس نوع محصولات، بیشترین کالاهای وارداتی کلمبیا در هفت ماهه اول سال 2023 کالاهای صنعتی غیرمعدنی با 90.4 درصد از کل واردات در رتبه اول قرار داشته است که 33222.9 میلیون دلار را شامل می‌شود. و 9.6 درصد باقیمانده را کالاهای معدنی تشکیل می دهد، یعنی 3.5 میلیون دلار.

در میان محصولات NME، هواپیماها و قطعات و ابزار مربوطه با وزن خالی بیش از 15000 کیلوگرم با 1376.6 میلیون دلار آمریکا که 3.7 درصد از کل خریدهای خارج از کشور را تشکیل می دهد، در رده اول بوده است. پس از آن ذرت زرد سخت، با 2.7%؛ گوشی‌های هوشمندبا 2.6% و داروهای مصرفی انسانی با 2.1% و تفاله و سایر بقایای جامد حاصل از استخراج روغن سویا، چه آسیاب شده یا به صورت گلوله با 1.6% در رده‌های بعدی قرار داشته اند.

منبع:

https://blog.legis.com.co/comercio-exterior/la-balanza-comercial-de-colombia-en-el-2023

تورم کلمبیا اگرچه کاهشی است اما همچنان جزو بالاترین نرخ ها در آمریکای لاتین

براساس آمارهای رسمی نرخ تورم کشور از ماه آوریل روند کاهشی بسیار کندی را آغاز کرده است. هدف بانک مرکزی رسیدن به تورم 3 درصد است که همچنان بسیار دور از دسترس می‌باشد.  لذا کلمبیا همچنان یکی از بالاترین نرخ های تورم در منطقه آمریکای لاتین را دارد.

براساس گزارش اداره ملی آمار اداری (DANE)، تغییرات سالانه این شاخص در ماه اکتبر 10.48 درصد بوده که گروه مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها با 41 درصد عامل اصلی نرخ تورم بالای کشور بوده اند. در واقع تنها افزایش قیمت بنزین، گازوئیل در سال جاری به میزان 65 درصد نقش اصلی در این رقم تورم ایفا کرده اند.

پس از آن حمل و نقل با سهم 2.18 درصدی قرار دارد. باید به خاطر داشت که دولت به تدریج قیمت بنزین را از 9500 پزو ( حدود 2.5 یورو در هر گالن) افزایش داده و در حال حاضر بالای 15500 پزو است. دلیل افزایش تعرفه‌های حمل و نقل نیز افزایش نرخ حامل های سوختی است. دولت حذف کلیه سوبسیدها بر حامل های انرژی را دنبال می‌کند.

در جایگاه سوم نرخ تورم فعلی کشور، مواد غذایی و نوشیدنی‌های غیرالکلی قرار دارند. در این بین تورم در بخش رستوران‌ها از 8 ماهه اول سالجاری 14.67 درصد گزارش شده است.

از دید تحلیل گران اقتصادی، داده‌های منتشره از سوی سازمان آمار، مثبت و  خوشحال کننده است چون نشان می دهد، اقتصاد مسیر خود را به درستی طی می‌کند و روند تورم اگرچه کند اما کاهشی است.

منبع:

https://www.elespectador.com/economia/los-alimentos-que-mas-estan-impulsando-la-inflacion-en-colombia/

مقایسه وضعیت تورم در کلمبیا با سایر کشورهای منطقه و دلایل آن

کارولینا سوتو، رئیس سابق بانک مرکزی اطمینان می دهد که تورم کشور به تدریج کاهش خواهد یافت، اما اشاره می‌کند که افزایش قیمت بنزین و حامل های سوخت با هدف به صفر رساندن سوبسیدها در این بخش، افزایش قیمت مواد غذایی (به دلیل پدیده خشکسالی ال نینو و افزایش مالیات ها در مورد کالاهای فوق فرآوری شده) و برخی تصمیمات دیگر مالی دولت باعث می‌شود که از سقوط سریعتر نرخ تورم جلوگیری می‌کند.

لوئیس فرناندو مخیا، مدیر موسسه تحقیقات اقتصادی و اجتماعی کشور[1]، توضیح می‌دهد که  نقطه اوج تورم کلمبیا در مارس سال جاری بود در حالی که در سایر کشورهای آمریکای لاتین این اوج در سال 2022 بود و بعد از آن روند کاهشی آغاز شد. در بقیه کشورهای آمریکای لاتین، به جز آرژانتین و ونزوئلا، در برزیل، شیلی، مکزیک، پرو و غیره تورم زیر 6 درصد است.

از نظر مخیا تاخیر در کاهش تورم به این دلیل است که بانک مرکزی کمی دیرتر از سایر بانک‌های مرکزی منطقه، نرخ‌های بهره را افزایش داد: در کلمبیا تعدیل نرخ بهره در پایان سال 2021 آغاز شد؛ در کشورهای دیگر بسیار قبل از آن انجام شده بود لذا در کلمبیا محرک‌های پولی که در زمان همه‌گیری داده می‌شد، دوام بیشتری داشت.

یکی دیگر از عناصر کلیدی از نظر رئیس مرکز تحقیقات اقتصادی کشور، سیاست های مالی است. هزینه‌های پس از همه گیری 5 درصد تولید ناخالص داخلی بوده و به طور دائم افزایش یافته است. کلمبیا مانند بقیه کشورهای آمریکای لاتین هزینه‌های خود را کاهش نداد. در واقع امسال و سال آینده کسری بودجه بالای 4 درصد ادامه خواهد داشت. این هزینه اضافی محرکی برای افزایش تقاضا است و فشار بیشتری بر قیمت ها ایجاد می‌کند.

سوارز خاطرنشان می‌کند که کلمبیا شوک های دیگری را نیز تجربه کرده که در سایر کشورهای منطقه رخ نداده است، مانند کاهش ارزش پول در نیمه دوم سال 2022. افزایش ارزش دلار در برابر پزو از جمله بر قیمت محصولات وارداتی تأثیر گذاشت. به ویژه افزایش قیمت کودها و نهاده‌های کشاورزی باعث افزایش قیمت مواد غذایی شد. او می‌گوید: «اگرچه این اثرات دیگر وجود ندارد اما به این معنی بود که ما بعداً به اوج تورم رسیدیم.

سوارز می‌گوید خوشبختانه درسایر کشورهای منطقه روند کاهشی تورم ادامه یافته و انتظار می‌رود تا پایان سال جاری و آینده در کشور اتفاق بیفتد. صندوق بین‌المللی پول تخمین می‌زند که تورم عمومی در منطقه، به استثنای آرژانتین و ونزوئلا (که ارقام بسیار بالاتر از میانگین ثبت می‌کنند) در سال 2023 حدود 5 درصد و سال 2024 به 3.6 درصد خواهد رسید. میانگین سال 2022 در کل منطقه برابر 7.8 درصد بود.

در ماه دسامبر، آخرین جلسه سال هیئت مدیره بانک مرکزی برای تصمیم گیری در مورد نرخ بهره برگزار می‌شود. علیرغم درخواست اتحادیه‌ها و حتی دولت برای کاهش نرخ‌ها، بانک مرکزی که مستقل است تصمیم گرفته است تا نرخ‌ها را در سقف 13.25 درصد نگه دارد.

منبع:

https://www.elespectador.com/economia/inflacion-como-esta-colombia-frente-a-otros-paises-de-america-latina-noticias-hoy/

آمریکای لاتین در مسیر تحقق «گرسنگی صفر» نیست.

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد(فائو) گزارشی منطقه‌ای را برای آمریکای لاتین و کارائیب منتشر کرد که چشم‌اندازی از امنیت غذایی و تغذیه را نشان می‌دهد. این در رابطه با تحقق دومین هدف توسعه پایدار (SDG) مبنی گرسنگی صفر است.

گزارش فائو تاکید می‌کند که گرسنگی بر 6.5 درصد (43.2 میلیون نفر) از جمعیت منطقه در سال 2022 تأثیر گذاشته است. شیوع ناامنی غذایی متوسط یا شدید بیشتر از برآورد جهانی بود.

در سطح جهانی، شیوع گرسنگی بین سال‌های 2021 تا 2022 نسبتاً ثابت باقی ماند و 9.2 درصد از جمعیت جهان در سال 2022 تحت تأثیر قرار گرفت. در آمریکای لاتین و کارائیب، شیوع از 7 درصد در سال 2021 به 6.5 درصد در سال 2022 کاهش یافت اما همچنان 0.9 درصد بالاتر از سطح 2019 یعنی قبل از همه گیری کووید-19 است.

بر اساس گزارش فائو و اداره ملی آمار اداری (DANE) در سال 2022 قریب 28.1 درصد از خانوارهای کلمبیا مشکلاتی در دسترسی به غذا داشتند و این خانواده‌ها را به ناامنی غذایی متوسط یا شدید سوق داد.

آمریکای لاتین و دریای کارائیب با یک مشکل پیچیده سوء تغذیه روبرو هستند که هم سوءتغذیه - کوتاهی رشد، هدر رفتن دوران کودکی و کمبود ویتامین و مواد معدنی - و هم اضافه وزن و چاقی را در بر می‌گیرد. این منطقه بین سال های 2000 تا 2022 افزایشی در شیوع اضافه وزن در پسران و دختران زیر 5 سال داشته است.

در سال 2022، شیوع کوتاه قدی در پسران و دختران زیر 5 سال در منطقه 11.5% بوده است. در حالی که کاهش قابل توجهی از سال 2000 حاصل شده است، کاهش در سال های اخیر کند شده است. در واقع، بین سال های 2000 تا 2012، شیوع حدود 5 درصد کاهش یافت، در حالی که بین سال های 2012 تا 2022 این کاهش تنها 1.2 درصد بود.

علاوه بر این، فائو دریافت که متوسط هزینه یک رژیم غذایی سالم در سراسر جهان در سال 2021 برابر با 3.66 دلار برای هرنفر در روز بود. درحالی که در آمریکای لاتین و دریای کارائیب این هزینه در سال 2021 به 4.08 دلار برای هرنفر در روز رسیده است. این موضوع نشان‌دهنده این است که قیمت مواد غذائی در آمریکای لاتین حدود 12% بالاتر از متوسط قیمت جهانی است. در کلمبیا این قیمت حدود 4.13 دلار است که حتی از متوسط آمریکای لاتین هم بالاترست.

براساس گزارش فائو ، بین سال‌های 2020 تا 2021، هزینه یک رژیم غذایی سالم به میزان 5.3 درصد در منطقه آمریکای لاتین افزایش یافت، افزایشی که می‌توان آن را با افزایش تورم مواد غذایی ناشی از قرنطینه، اختلال در زنجیره تامین جهانی و کمبود منابع انسانی توضیح داد.

همین گزارش تصریح می‌کند که در سال 2021، بیش از 133.4 میلیون نفر در منطقه (22.7٪) توانایی پرداخت یک رژیم غذایی سالم را نداشتند. این نشان دهنده افزایش 11.5 میلیون نفری نسبت به سال 2020 است.

منبع:

https://www.elespectador.com/economia/macroeconomia/america-latina-no-esta-en-camino-de-alcanzar-el-hambre-cero-fao/

پاورقی:

[1] Fedesarollo

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما