معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۸/۲۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۶

اخبار اقتصادی پاکستان – اسلام آباد

اهم اخبار و تحولات اقتصادی پاکستان در هفته سوم آبان ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

صندوق بین المللی پول خواستار ارائه گزارش جدیدی در مورد زیان شرکت های دولتی شد

صندوق بین المللی پول (IMF) خواستار ارائه گزارش جدیدی در مورد زیان شرکت های دولتی شده است. منابع می‌گویند که صندوق بین المللی پول از وزارت دارایی خواسته است تا گزارش به روز شده تا سه ماهه اول سال مالی جاری را ارائه کند. وزارت دارایی به دنبال زمان از صندوق بین المللی پول برای ارائه گزارش تا دسامبر 2023 است. این هیئت از پذیرش گزارش داده‌های قدیمی در مورد زیان شرکت های دولتی خودداری کرده است. ماموریت صندوق بین المللی پول از تیم واحد نظارت مرکزی خواسته است تا اولین گزارش ارزیابی خود را ارائه کند. منابع می‌گویند که به صندوق بین المللی پول گفته شده است که در حال بررسی داده‌های جدید شرکت های دولتی است و به زودی گزارش داده‌های جدید را تکمیل خواهد کرد.

https://jang.com.pk/news/1286410

بانک خیبر، شرکت صرافی با سرمایه اولیه یک میلیارد روپیه راه اندازی می‌کند

بانک خیبر (BOK) اعلام کرد که یک شرکت صرافی با مالکیت کامل با سرمایه اولیه پرداخت شده تا 1 میلیارد روپیه راه اندازی خواهد کرد. مسئولان بانک خیبر اعلام کردند هیئت مدیره این بانک در جلسه خود در 3 نوامبر 2023 تأسیس یک شرکت بورسی را تأیید کرده است. با این حال، تصمیم هیئت مدیره منوط به تایید توسط بانک مرکزی پاکستان (SBP) و تکمیل سایر الزامات انطباق مقرراتی است. بانک مرکزی پاکستان (SBP) اخیراً اصلاحات ساختاری با هدف مهار فعالیت های غیرقانونی در بازار زیرزمینی را اعمال کرده است. علاوه بر این، بانک مرکزی پاکستان (SBP) حداقل سرمایه مورد نیاز برای شرکت های صرافی را از 200 میلیون روپیه به 500 میلیون روپیه افزایش داده است، با این شرط که سرمایه باید با زیان‌های قبلی بدون محدودیت باشد.

https://profit.pakistantoday.com.pk/2023/11/05/bank-of-khyber-to-set-up-exchange-company-with-rs1bn-initial-capital-2/

مسعود خان: پاکستان درهای جدیدی را برای سرمایه گذاری خارجی در زمینه‌های مختلف باز می‌کند

سفیر اسلام آباد در ایالات متحده با تاکید بر فضای مناسب سرمایه گذاری و فرصت های تجاری موجود در پاکستان، گفت که کشورش درهای جدیدی را برای سرمایه گذاری خارجی در حوزه فناوری اطلاعات، انرژی، کشاورزی، معدن و تولید دفاعی باز کرده است. سفیر پاکستان در سخنرانی خود در کنفرانس دو روزه "تاب آوری و اصلاحات در پاکستان" که توسط اندیشکده مرکز آسیای جنوبی برگزار شد، گفت که استارت آپ های فناوری در پاکستان رشد چشمگیری داشتند. وی گفت: مجموع گردش مالی استارت‌آپ‌های فناوری در سال مالی گذشته 3 میلیارد دلار بود، در حالی که تجارت الکترونیک در پاکستان حدود 6 میلیارد دلار درآمد داشت. این تازه آغاز راه است. پاکستان از انقلاب فناوری که در جنوب شرق آسیا، خاورمیانه و شمال آفریقا به راه افتاده است عقب نیست. این شکاف اکنون در حال کاهش است. پاکستان در حال جبران است."

https://www.thenews.com.pk/latest/1125520-pakistan-opens-new-doors-for-foreign-investment-in-diverse-fields-masood-khan

هیئت شورای مبلمان پاکستان (PFC) برای بررسی فرصت های سرمایه گذاری به عربستان سعودی سفر می‌کند

هیئت بلندپایه شورای مبلمان پاکستان (PFC) به زودی از عربستان سعودی بازدید خواهد کرد تا زمینه‌های بیشتری از سرمایه گذاری متقابل را برای ارتقای بیشتر تجارت دوجانبه بین دو کشور شناسایی کند. مدیر عامل (PFC)، در گفتگو با هیئتی از بخش مبلمان به سرپرستی رئیس انجمن واردکنندگان پاکستان، شعبه لاهور گفت که این هیئت به نمایندگی از مشاغل مختلف پیشرو در صنعت مبلمان پاکستان، قصد دارد راه‌های سرمایه گذاری، سرمایه گذاری‌های مشترک و فرصت های همکاری برای ارتقای تجارت دوجانبه بین دو کشور مسلمان را بررسی کند. او گفت که (PFC) نقشی اساسی در رشد و توسعه بخش مبلمان پاکستان دارد. این هیئت با تعهد به تقویت روابط اقتصادی و تقویت مشارکت ها، مشتاق تعامل با مشاغل و کارآفرینان عربستان سعودی برای کشف چشم اندازهای سودمند متقابل در صنعت مبلمان است.

https://dailytimes.com.pk/1146051/pfc-delegation-to-visit-saudi-arabia-to-explore-investment-opportunities/

 مجموع ذخایر خارجی نقدینگی پاکستان به 12.57 میلیارد دلار آمریکا می رسد

مجموع ذخایر خارجی نقدینگی پاکستان به 12,576.6 میلیارد و پانصد و هفتاد و شش میلیون دلار آمریکا رسید در حالی که بانک مرکزی 7,507.8 میلیون دلار ذخایر دارد. بانک دولتی پاکستان در بیانیه ای اعلام کرد که ذخایر SBP طی هفته منتهی به 27 اکتبر 2023 با 14 میلیون دلار افزایش به 7,507.8 میلیون دلار آمریکا رسیده است. در همین حال، خالص ذخایر ارزی نگهداری شده توسط بانک های تجاری به 5,068.8 میلیون دلار رسید. مجموع ذخایر نقدی خارجی کشور در هفته قبل منتهی به 20 اکتبر 2023، 12,655.6 میلیون دلار آمریکا بود. در این میان ذخایر ارزی بانک مرکزی 7,494.2 میلیون دلار و ذخایر ارزی خالص بانک های تجاری 5,161.4 میلیون دلار بوده است.

https://thefinancialdaily.com/pakistans-total-liquid-foreign-reserves-reach-at-12-57bn-us-dollars/

صادرات به خاورمیانه بیش از 21 درصد افزایش یافت

به طور مشابه، عمده صادرات بخش پاکستان به امارات متحده عربی شامل غلات، پوشاک ، گوشت و خوراکی و غیره است. صادرات پاکستان به کشور کویت طی ماه‌های ژوئیه تا سپتامبر سال مالی 24 با 4.2 درصد افزایش به 27.26 میلیون دلار از 26.14 میلیون دلار نسبت به ماه‌های مشابه سال گذشته رسید. در سال مالی 23، صادرات 13.1 درصد افزایش یافت و از 420.40 میلیون دلار در سال مالی قبل به 503.40 میلیون دلار رسید. از میان هفت ایالت امارات متحده عربی، بخش عمده صادرات به مقصد دبی به مبلغ 381.66 میلیون دلار در ژوئیه تا سپتامبر سال مالی 24 در مقابل 331.99 میلیون دلار در ماه مشابه سال گذشته بوده که نشان دهنده افزایش 14.36 درصدی است.

https://www.dawn.com/news/1787100/exports-to-middle-east-jump-over-21pc

صادرات به چین افزایش یافت

بر اساس گزارش بانک دولتی پاکستان (SBP)، صادرات کالا و خدمات پاکستان به چین در سه ماه اول سال مالی 2023-24 در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 26.42 درصد افزایش یافته است. طی ژوئیه تا سپتامبر 2023-24، صادرات به چین به 633.374 میلیون دلار رسید که از 501.000 میلیون دلار در مدت مشابه سال 2022-2023، رشد قابل توجهی را نشان می دهد. علاوه بر این، صادرات سالانه به چین افزایش چشمگیر 68.57 درصدی را تجربه کرد که از 167.923 میلیون دلار در سپتامبر 2022 به 283.077 میلیون دلار در سپتامبر 2023 رسید. در مقایسه ماه به ماه، صادرات به چین در سپتامبر 42.29 درصد افزایش یافت. در سال 2023 نسبت به آگوست 2023. در مقابل، واردات از چین طی ژوئیه تا سپتامبر 2023-2024 به میزان 2744.241 میلیون دلار ثبت شد که نسبت به سال قبل از آن 15.11 درصد کاهش داشت.

https://tribune.com.pk/story/2445148/exports-to-china-soar

حمایت پاکستان برای تقویت مقررات در تعیین قیمت گاز

دولت فدرال در پاکستان به بخش نفت دستور داده است تا یک سند سیاستی برای اصلاح فرمان OGRA 2002 آماده کند. این اصلاحیه به تنظیم کننده OGRA اجازه می دهد تا پس از مشورت با همه سهامداران و ارائه یک مکانیسم استیناف، قیمت گاز را در آینده تعیین و اطلاع دهد. برای بررسی قیمت این اقدام پس از جلسه کمیته هماهنگی اقتصادی (ECC) در 23 اکتبر 2023 انجام شد که توسط کابینه فدرال تصویب شد. علاوه بر این، ECC اجازه داد درآمد جمع‌آوری‌شده از هزینه‌های ثابت به‌عنوان درآمد «غیر عملیاتی» برای شرکت‌های Sui در نظر گرفته شود تا خسارات اجتماعی-اقتصادی، از جمله زیان‌های بلوچستان را جبران کند.

https://www.brecorder.com/news/40272045/govt-determined-to-give-ogra-more-teeth

واردات اوره از قوانین سازمان تنظیم مقررات تدارکات عمومی (PPRA) مستثنی شده است

سازمان تنظیم مقررات تدارکات عمومی (PPRA) در پاکستان برای تهیه 200000 متریک تن اوره از خارج از کشور معافیت اعطا کرده است. این معافیت شامل قوانین مربوط به برنامه ریزی تدارکات، زمان پاسخگویی، ارزیابی پیشنهادات و اعطای قرارداد می‌شود. این تصمیم در پاسخ به درخواست وزارت صنایع و تولید (MOI&P) برای تسهیل واردات کود اوره برای فصل ربیع 24-2023 پس از تصویب هیئت وزیران اتخاذ شد. پیش از این، سازمان تنظیم مقررات تدارکات عمومی‌برای واردات 300000 تن کود اوره از طریق شرکت بازرگانی پاکستان (TCP) معافیت هایی اعطا کرده بود.

https://www.brecorder.com/news/40272051/import-of-urea-exempted-from-ppra-rules

بانک دولتی پاکستان و صندوق پول عرب تفاهم نامه ای را برای افزایش حواله امضا کردند

بانک دولتی پاکستان و صندوق پول عرب تفاهم نامه ای را با هدف افزایش وجوه ارسالی امضا کردند. این تفاهم نامه که توسط رئیس بانک دولتی جمیل احمد و مدیر کل صندوق پول عرب عبدالرحمن بن عبدالله در ابوظبی امضا شد، چارچوبی را برای همکاری بین سیستم پرداخت منطقه ای عربی بونا و سیستم پرداخت سریع پاکستان ایجاد می‌کند. این همکاری به دنبال افزایش و تسهیل جریان حواله بین دو منطقه است.

https://urdu.geo.tv/latest/345922-

پاکستان سومین دریافت کننده بزرگ مالی چین

بر اساس گزارشی که توسط AidData آزمایشگاه تحقیقاتی توسعه بین‌المللی مستقر در ایالات متحده منتشر شد، پاکستان سومین دریافت‌کننده بزرگ مالی توسعه چین در سرتاسر جهان با سبد 70.3 میلیارد دلاری است. از سال 2012، چین بزرگترین تامین کننده مالی توسعه خارجی پاکستان بوده است. داده‌ها نشان می دهد که 82 درصد از پروژه‌های تعهد شده تا سال 2021 تکمیل شده و 13 درصد دیگر در دست اجرا باقی مانده است. بر اساس این گزارش، پاکستان با مجموع 161 وام به ارزش 68.9 میلیارد دلار، سومین سبد بزرگ وام چین در سطح کشور در سراسر جهان، پس از روسیه و ونزوئلا را تشکیل می‌دهد.

https://www.dawn.com/news/1787102/pakistan-third-top-recipient-of-chinese-finance-study

پاکستان به وام 600 میلیون دلاری چین چشم دوخته است

پاکستان به دنبال وام 600 میلیون دلاری از دو بانک چینی، بانک صنعتی و بازرگانی چین (ICBC) و بانک چین، برای پر کردن شکاف مالی است. مذاکرات در مرحله پیشرفته است و انتظار می رود تا ماه آینده وام دریافت شود. پاکستان در سال‌های اخیر برای تامین مالی اضطراری به چین روی آورده است، زیرا این کشور با رتبه‌بندی ضعیف اعتباری، خطرات بالای پایداری بدهی و وضعیت ضعیف اقتصاد کلان دست و پنجه نرم می‌کند. تکمیل موفقیت آمیز مذاکرات جاری صندوق بین المللی پول می‌تواند به طور بالقوه رتبه اعتباری پاکستان را بهبود بخشد و فرصت هایی را برای استقراض از بانک های خارجی غیر چینی باز کند.

https://tribune.com.pk/story/2445322/pakistan-eyes-600m-chinese-loans

اقداماتی برای تقویت اقتصاد آبی در حال انجام است

به گفته معظم گورکی، رئیس اتاق بازرگانی و صنعت مشترک پاکستان و چین (PCJCCI)، ثبات دریایی و صلح منطقه‌ای برای شکوفایی اقتصاد آبی حیاتی است. وی بر اهمیت صلح جهانی و تلاش های پاکستان برای ترویج اقتصاد آبی پایدار با حفظ اکوسیستم اقیانوس ها تاکید کرد. فانگ یولونگ، معاون ارشد PCJCCI، اهمیت پاکستان را به عنوان یک مسیر کلیدی برای تجارت و کشف ذخایر نفت و گاز در منطقه دلتای سند معرفی کرد. این همکاری بین پاکستان و چین با ابتکار کمربند و جاده و کریدور اقتصادی چین و پاکستان (CPEC) تقویت شده است.

https://tribune.com.pk/story/2445318/steps-underway-to-boost-blue-economy

 قیمت میلگرد فولادی تا 5000 روپیه در هر تن افزایش یافت

صنعت تولید فولاد بلند قیمت میلگرد را تا 5000 روپیه در هر تن افزایش داده است . تحولی که احتمالاً سرعت فعالیت‌های ساختمانی را که به دلیل تورم بالا تحت فشار قرار گرفته‌اند، کند می‌کند. کاهش ارزش روپیه و کمبود مواد اولیه وارداتی نیز به افزایش قیمت میلگرد کمک کرده است. این وضعیت برای صنایع وابسته به مواد اولیه وارداتی مانند تولیدکنندگان میلگرد نگران کننده است، زیرا بنابر گزارش ها بانک ها به دلیل اندک بودن ذخایر ارزی تمایلی به تامین مالی واردات ندارند. صنعت ساخت و ساز در حال حاضر با کاهش تقاضا برای سیمان و فولاد رو به کاهش است. کارشناسان پیش بینی می‌کنند که ساخت و ساز و صنایع وابسته نقش مهمی در پیشبرد فعالیت های صنعتی و ایجاد اشتغال دارند.

https://tribune.com.pk/story/2445334/steel-rebar-prices-raised-up-to-rs5000-per-ton

 وزیر برنامه ریزی پیشرفت پروژه‌های CPEC را بررسی می‌کند

محمد سامی سعید، وزیر برنامه‌ریزی موقت، پیشرفت پروژه‌های کریدور اقتصادی پاکستان پاکستان (CPEC) را بررسی کرده و به سهامداران دستور داده است تا در اجرای آنها تسریع کنند. این بررسی در دبیرخانه CPEC پس از سومین مجمع موفقیت‌آمیز یک کمربند و جاده (BRI) در پکن انجام شد که بر بخش‌های مختلف از جمله تحقیقات و نوآوری، ارتباطات، علم و فناوری، صنعت، کشاورزی، انرژی و گردشگری متمرکز بود. مرحله دوم CPEC در حال انجام است و وزیر بر اهمیت حوزه‌هایی مانند کشاورزی، علم و فناوری و فناوری اطلاعات در توسعه بیشتر CPEC و چشم انداز اقتصادی پاکستان تاکید کرد. همکاری با چین در ایجاد مناطق ویژه اقتصادی و افزایش سرمایه گذاری موجب ارتقای صنعتی شدن و ایجاد فرصت های شغلی شده است.

https://dailytimes.com.pk/1146624/planning-minster-reviews-progress-on-cpec-projects/

 

پاکستان در میان 10 صادرکننده غلات به چین است

در سال 2022، پاکستان در میان 10 صادرکننده برتر غلات و محصولات آن به چین با محموله‌هایی به ارزش 456 میلیون دلار قرار گرفت که نشان دهنده رشد 14.12 درصدی سالانه است. گزارش غذای وارداتی چین که در اجلاس واردات مواد غذایی چین منتشر شد، موفقیت پاکستان در بازار چین را نشان می دهد. محمد عمیر، فروشنده کنجد و برنج پاکستانی، با ذکر عواملی مانند حمل و نقل ارزان، قیمت های رقابتی و محصولات با کیفیت بالا، بر اهمیت بازار چین تاکید کرد. صادرات کنجد به تنهایی در سه ماهه اول سال به 56.446 میلیون دلار رسید که نسبت به مدت مشابه در سال 2022 رشد 41 درصدی را تجربه کرد. نمایشگاه بین المللی واردات چین فرصت های ارزشمندی را برای تجارت بین المللی از جمله صادرکنندگان پاکستانی فراهم می‌کند تا از بازار گسترده چین بهره ببرند.

https://tribune.com.pk/story/2445508/pakistan-among-top-10-grain-exporters-to-china

 صادرات به کشورهای منطقه در سه ماهه اول 3 درصد افزایش یافت

در سه ماهه اول سال مالی 2023-24، صادرات پاکستان به هفت کشور منطقه 3 درصد افزایش یافت و در مجموع به 981.41 میلیون دلار رسید. چین با 26.42 درصد افزایش به 633.37 میلیون دلار پیشتاز بود، در حالی که افغانستان با افزایش جزئی به 128.53 میلیون دلار رسید. با این حال، صادرات به بنگلادش با 38.28 درصد کاهش به 144.51 میلیون دلار رسید و صادرات به سریلانکا با 17.72 درصد کاهش به 72.19 میلیون دلار رسید. صادرات به هند از 0.101 میلیون دلار به 0.044 میلیون دلار کاهش یافت. به طور کلی، این صادرات منطقه ای 13.98 درصد از کل صادرات پاکستان را با 7018.96 میلیون دلار تشکیل می دهد.

https://tribune.com.pk/story/2445519/exports-to-regional-countries-up-by-3-in-q1

حراج 252 میلیارد روپیه اوراق قرضه با بازدهی پایین

دولت پاکستان اوراق قرضه سرمایه گذاری پاکستان (PIB) را به ارزش 252 میلیارد روپیه با موفقیت به حراج گذاشت. این حراج شامل اوراق 3، 5 و 10 ساله بود. اوراق قرضه سرمایه گذاری سه ساله پاکستان به ارزش 139 میلیارد روپیه با کاهش بازدهی 17.39 درصدی فروخته شد. علاوه بر این، اوراق قرضه سرمایه گذاری 5 ساله پاکستان به ارزش 46 میلیارد روپیه با کاهش بازدهی 15.95 درصدی به حراج گذاشته شد. دولت همچنین اوراق قرضه سرمایه گذاری 10 ساله پاکستان به ارزش 66 میلیارد روپیه را با کاهش بازدهی 15.1 درصدی را نیز فروخت، اما هنوز پیشنهادی برای اوراق 15، 20 و 30 ساله دریافت نشده است.

https://urdu.geo.tv/latest/346401-

وزیر دارایی: از صندوق بین المللی پول برای افزایش بازه زمانی یا حجم معامله درخواست نخواهیم کرد

وزیر دارایی موقت پاکستان احتمال تمدید یا افزایش برنامه 3 میلیارد دلاری توافقنامه آماده به کار صندوق بین المللی پول را رد کرد. مذاکرات در حال انجام در سطح کارکنان بین پاکستان و صندوق بین المللی پول قرار است تا 15 نوامبر به پایان برسد و وزیر دارایی پیشنهاد کند که گزینه‌هایی برای پر کردن شکاف مالی خارجی پس از فرآیند بررسی موفقیت آمیز بررسی شود. علیرغم فشارهای مالی خارجی، وزیر بر رویکرد متمرکز بر تکمیل برنامه جاری بدون تعدیل در بازه زمانی یا حجم آن نیز تاکید کرد.

https://urdu.geo.tv/latest/346395-

نخست وزیر کاکر: سازمان همکاری اقتصادی (اکو) باید از پتانسیل تجاری استفاده نشده، بهره برداری کند

انوارالحق کاکر نخست وزیر موقت، از کشورهای سازمان همکاری اقتصادی خواست تا در شانزدهمین اجلاس سران در تاشکند، سهم تجارت جهانی 2 درصدی خود را افزایش دهند. وی با تاکید بر چشم انداز 2025 سازمان همکاری اقتصادی، خواستار تلاش جمعی، اصلاحات تسریع شده و پروژه‌های ارتباطی برای سود اقتصادی شد. کاکر از رویکردها درباره کریدورها، کاهش موانع تجاری و ارتقای وضعیت نقاط مرزی حمایت کرد. پاکستان قصد دارد تجارت را از طریق شورای تسهیل سرمایه گذاری ویژه با تمرکز بر کشاورزی، دفاع، فناوری اطلاعات، انرژی و معدن تسهیل کند. او بر نقش افغانستان در ارتباط منطقه ای تاکید کرد و به عدم تحمل و اسلام هراسی پرداخت.

https://www.dawn.com/news/1788014/eco-must-exploit-untapped-trade-potential-pm-kakar

 به علت سیستم ترجیحات عمومی (GSP+) صادرات به اروپا کاهش یافته است

صادرات پاکستان به کشورهای اروپایی در سه ماهه اول سال مالی جاری 12.13 درصد کاهش یافت و به 1.929 میلیارد دلار در مقایسه با 2.212 میلیارد دلار در مدت مشابه سال گذشته رسید. این کاهش به دلیل کاهش تقاضا در اروپای غربی و شمالی علیرغم طرح سیستم تعمیم ترجیحات پلاس (GSP+) است. اروپای غربی از جمله آلمان، هلند، فرانسه، ایتالیا و بلژیک شاهد کاهش قابل توجه 28.36 درصدی صادرات بوده است. با این حال، صادرات به جنوب اروپا، به ویژه اسپانیا و ایتالیا، 1.62 درصد افزایش داشت. بریتانیا، مقصد اصلی صادرات پاکستان قبل از برگزیت، کاهش 0.22 درصدی در صادرات را تجربه کرد که مجموعاً 518.803 میلیون دلار در سه ماهه اول سال مالی 24 بود. آلمان در حال حاضر به برترین مقصد صادراتی تحت سیستم تعمیم ترجیحات پلاس (GSP+) تبدیل شده است.

https://www.dawn.com/news/1788013/exports-to-europe-fall-despite-gsp

 قیمت شمش های فولادی با کاهش ارزش روپیه افزایش می یابد

نوسانات نرخ مبادله روپیه-دلار، تولیدکنندگان فولاد در پاکستان را بر آن داشته است تا قیمت شمش فولاد را پس از کاهش قبلی افزایش دهند. علیرغم کاهش قیمت جهانی قراضه آهن و فولاد، افزایش ارزش دلار منجر به افزایش قیمت ها بین 25 تا 30 دلار در هر تن در دو هفته گذشته شده است. در حال حاضر قیمت شمش فولادی بین 265000 تا 268000 روپیه در نوسان است. صنعت فولاد با چالش‌هایی همچون کاهش تقاضا، رکود فعالیت‌های ساخت‌وساز و کارخانه‌های زیر ظرفیت مواجه است که منجر به بحران در این بخش شده است.

https://www.dawn.com/news/1788009/prices-of-steel-bars-go-up-as-rupee-loses-value

مالیات، واردات خودروهای فرسوده باعث افزایش قیمت خودرو می‌شود

علی اصغر جمالی، مدیر عامل شرکت ایندوس موتور (IMC)، مالیات بالا، تورم، واردات خودروهای فرسوده و بی ثباتی ارز را از عوامل افزایش قیمت خودروهای تولید داخل در پاکستان عنوان کرد. وی خواستار اتخاذ سیاست جامع واردات برای حمایت از صنعت خودروی داخلی و رفع چالش های ناشی از واردات سنگین خودروهای فرسوده شد. جمالی از دولت خواست مالیات ها را بازنگری، موافقت نامه‌های تجارت آزاد را امضا و بازارها را برای صادرات خودرو باز کند. با وجود چالش‌ها، او با تاکید بر مزایای زیست‌محیطی و اقتصادی خودروهای الکتریکی هیبریدی، از راه‌اندازی اولین شاسی بلند هیبریدی C در پاکستان خبر داد. جمالی از سیاست بومی‌سازی دولت و سرمایه‌گذاری 100 میلیون دلاری تویوتا در تولید خودروهای هیبریدی در پاکستان قدردانی کرد.

https://tribune.com.pk/story/2445503/taxes-used-car-imports-driving-up-car-prices

تضمین دولت به صندوق بین المللی پول در خصوص گام های فوری در کاهش هدف مالیاتی

دولت موقت اطمینان داده است که در صورت کوتاهی هدف مالیاتی، اقدامات اضافی فورا انجام خواهد شد. مذاکراتی بین صندوق بین المللی پول و مقامات هیئت فدرال درآمد انجام شده است. به گفته این منابع، در جریان مذاکرات بر سر برنامه وصول مالیات در 8 ماه آینده سال مالی جاری، FBR جزئیات کامل مالیات بر فروش، مالیات بر درآمد، گمرک و مالیات غیر مستقیم از هر بخش را ارائه کرده است. منابع می‌گویند که امکان توافق بر سر روش وصول مالیات در پرونده‌ها وجود دارد، FBR همچنین قصد دارد خرده فروشان را از ژانویه وارد شبکه مالیاتی کند. به گفته منابع، FBR به صندوق بین المللی پول در مورد دستیابی به هدف مالیاتی برای سال مالی جاری اطمینان داده است.

https://jang.com.pk/news/1287811

پاکستانی‌های خارج از کشور در ماه اکتبر 2.5 میلیارد دلار ارسال کردند

پاکستانی‌های خارج از کشور در ماه اکتبر دو و نیم میلیارد دلار به پاکستان ارسال کردند. بانک دولتی جزئیات حواله‌های ارسالی در ماه اکتبر را منتشر کرده است. بر اساس گزارش بانک دولتی پاکستان، حواله‌های ارسالی در اکتبر امسال 11.5 درصد بیشتر از ماه سپتامبر بوده است. بر اساس گزارش بانک دولتی، در 4 ماهه نخست سال مالی جاری، 8 میلیارد و 800 میلیون دلار حواله به پاکستان وارد شده است.

https://jang.com.pk/news/1287796

پاکستان راه‌های جدید همکاری را بررسی می‌کند

نوزده غرفه‌دار پاکستانی در ششمین نمایشگاه بین‌المللی واردات چین (CIIE) که از 5 تا 10 نوامبر در شانگهای برگزار می‌شود، شرکت می‌کنند. این نمایشگاه که از سال 2018 هر ساله برگزار می‌شود، یک پلت فرم اصلی برای ارتقای تجارت و همکاری بین المللی است. حسین حیدر سرکنسول پاکستان در شانگهای در مصاحبه با شبکه اقتصادی چین تاکید کرد: مشارکت فعال پاکستان در این رویداد تعهد این کشور به تقویت روابط اقتصادی با چین، دومین مقصد صادراتی پاکستان، و کشف راه‌های جدید همکاری را نشان می دهد. یکی از نکات کلیدی مشارکت پاکستان در ششمین نمایشگاه بین‌المللی واردات چین (CIIE) تمرکز این کشور بر ارتقای طیف متنوعی از محصولات صادراتی است؛ از چرم و ابزار جراحی گرفته تا کالاهای کشاورزی و صنایع دستی صادرات پاکستان به چین در ماه سپتامبر نسبت به ماه مشابه سال قبل 100.5 درصد افزایش یافت.

https://tribune.com.pk/story/2445689/pakistan-explores-new-avenues-of-collaboration

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما