معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۸/۱۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۸۹

صنعت گردشگری سریلانکا در ماه سپتامبر 2023

صنعت گردشگری سریلانکا را باید موفق‌ترین بخش خدماتی و اقتصادی این کشور در سال 2023 ارزیابی کرد. هر چند این صنعت نسبت به سال‌های پیش از همه‌گیری کرونا کاهش محسوسی در تعداد گردشگران ورودی و همچنین درآمدهای حاصل از آن را تجربه می‌کند اما در مقایسه با سال‌های 2020 تا 2022 در شرایط بسیار مناسبی قرار دارد.

نگاه کلی

ماه

سال 2022

سال 2023

میزان تغییر

ژانویه

82327

102545

24.5

فوریه

96507

107639

11.5

مارس

106500

125495

17.8

آوریل

62980

105498

67.5

می

30207

83309

175.8

ژوئن

32856

100388

205.5

جولای

47293

143039

202.4

اوت

37760

136405

261.2

سپتامبر

29802

 

 

اکتبر

42026

 

 

نوامبر

59759

 

 

دسامبر

91961

 

 

مجموع

719978

904318

 

همان گونه که قابل‌مشاهده است روند ورود گردشگران در نه ماه ابتدای سال وضعیت بسیار مناسبی به ویژه در مقایسه با سال 2022 را نشان می‌دهد زیرا در این مدت بیش از کل سال گذشته گردشگر وارد این کشور شده است. البته باید در نظر گرفت که این میزان با سال‌های رونق گردشگری این کشور در سال‌های 2018 و 2019 اختلاف قابل توجهی دارد. اما به هر حال ورود این میزان گردشگران در این مدت رشد قابل توجهی نسبت به سال‌های 2020 تا 2022 محسوب می‌شود. لذا با این نسبت و افزایش مداوم آن، سریلانکا می‌تواند امیدوار باشد که هدف‌گذاری ورود 2 میلیون گردشگر در سال جاری محقق شود.

مهم‌ترین بازارهای گردشگری

از منظر منطقه‌ای بیشترین ورود گردشگران از آسیا-پاسیفیک با 52.1 درصد بوده است. بعد از آن اروپا 1.14 درصد، قاره آمریکا با 4.6 درصد، خاورمیانه با 1.5 درصد و آفریقا با 0.6 درصد قرار دارد. از سوی دیگر در بین کشورها نیز مانند چند ماه گذشته هند با ورود بیش از 30 هزار نفر گردشگر اولین بازار گردشگری سریلانکا محسوب می‌شود و بعد از آن چین، انگلیس، آلمان و روسیه در جایگاه‌های بعدی قرار دارند. نکته قابل توجه در این بخش افزایش مداوم و پرشتاب تعداد گردشگران چینی که در چند ماه به دومین بازار گردشگری سریلانکا تبدیل شده است.   

ردیف

کشور

سپتامبر 2023

سهم از کل (درصد)

1

هند

30063

26.8

2

چین

8445

7.5

3

انگلیس

7504

6.7

4

آلمان

7231

6.4

5

روسیه

7163

6.3

6

استرالیا

5969

5.3

7

رژیم صهیونیستی

4162

3.7

8

هلند

3177

2.8

9

فرانسه

2661

2.3

10

کانادا

2426

2.2

همچنین باید اشاره کرد که تا پایان سه ماه سوم سال 2023 نیز هند، روسیه و انگلیس در کنار آلمان و چین در راس بازار گردشگری سریلانکا قرار دارند.

در خصوص گردشگران ایرانی نیز با توجه به ورود  1593 (یک هزار و پانصد و نود و سه) گردشگر ایرانی در ماه سپتامبر به سریلانکا، که مصادف با آخرین بازه سفرهای خارجی در پایان تابستان بوده است تعداد کل گردشگران ورودی کشورمان در نه ماه ابتدایی سال به 8109  نفر رسید که رشد قابل توجهی نسبت به ورود 3543 نفر مدت مشابه سال گذشته داشت. 46 درصد گردشگران ایرانی در ماه مارس و مصادف با تعطیلات سال نو شمسی از سریلانکا دیدن کردند.

چهار شرکت هواپیمایی سریلانکا (32 درصد)، قطر (12 درصد)، امارات (10 درصد) و این‌دیگو (8 درصد)  توانسته‌اند مجموعاً 62 درصد از ظرفیت گردشگری این کشور را به خود اختصاص دهند.

شایان ذکر است صنعت گردشگری سریلانکا فراتر از پیش‌بینی‌های اولیه عمل کرده و همین موضوع مقامات این کشور را امیدوار کرده است که در سال 2023 با ورود حداقل دو میلیون گردشگر بتوانند به هدف درآمدی دو میلیارد دلاری را نیز محقق کنند.  

بر همین اساس روندهای موجود موجب شده است فعالان این صنعت  امیدوار باشند که ورود 2 میلیون نفری سال 2023، مقدمه بازگشت این کشور به شرایط سال 2018 و میزبانی 4 میلیون نفر در سال‌ آتی باشد. از سوی دیگر به نظر فعالان و مدیران این صنعت، آمار موجود زمینه تحقق ورود 5 میلیون نفر گردشگر که برنامه میان‌مدت این کشور محسوب می‌شود را نیز مهیا ‌کرده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما