معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۸/۱۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۶

اخبار اقتصادی بنگلادش

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی بنگلادش در هفته اول آبان ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

اقتصاد بنگلادش در مسیر درستی حرکت می‌کند ( یو ان بی)

مصطفی کمال وزیر دارایی بنگلادش گفت: با وجود چالش های مختلف، اقتصاد این کشور در مسیر درستی حرکت می‌کند. وی با اشاره به نظر اخیر بانک جهانی و صندوق بین المللی پول گفت: اقتصاد بنگلادش در مسیر درستی قرار دارد و نرخ رشد این کشور نزدیک به 6 درصد است. گفتنی است که در ابتدای ماه اکتبر، صندوق بین المللی پول رشد اقتصادی بنگلادش را از 6.5 درصد پیش بینی قبلی به 6 درصد کاهش داده است. بانک جهانی برآورد رشد اقتصادی بنگلادش را برای سال مالی 2024-2023 از 6.2 درصد به 5.65 درصد کاهش داده است.

نگرانی از بحران گاز در صنایع  در حال افزایش است ( کالرکانتا)

بحران گاز در بنگلادش افزایش یافته است. پیش از این، مشتریان مسکونی در برخی از مناطق داکا و چیتاگونگ با کمبود گاز مواجه بودند، اما اکنون وسعت آن به تدریج شروع به افزایش کرده و به کارخانه‌های صنعتی نیز سرایت کرده است. در نتیجه تولید صنعتی کاهش یافته و هزینه‌های تولید افزایش یافته است. بخش حمل و نقل نیز از بحران گاز رنج می‌برد. بنگلادش روزانه 4000 میلیون فوت مکعب گاز نیاز دارد. در مقابل، شرکت دولتی واردات و توزیع گاز « پترو بانگلا»، 2691 میلیون فوت مکعب گاز عرضه کرد. ماه گذشته نیز عرضه روزانه گاز کمی‌بیش از 2800 میلیون فوت مکعب بوده است. در حال حاضر به دلیل بحران دلار، واردات گاز طبیعی مایع (LNG) از بازار آزاد قابل افزایش نیست. از سوی دیگر امکان افزایش عرضه گاز داخلی برای رفع کسری نیز ممکن نیست.

دولت در حال خرید گندم از سنگاپور به قیمت 33 تاکا در هر کیلوگرم است ( جاگو نیوز)

دولت بنگلادش تصمیم گرفته است 50 هزار تن گندم از یک شرکت در سنگاپور از طریق مناقصه آزاد بین المللی خریداری کند. هزینه کل خرید این مقدار گندم 1.56 میلیارد تاکا خواهد بود. بر این اساس قیمت گندم به ازای هر کیلوگرم حدود 33 روپیه خواهد بود.

 بنگلادش 1.5 میلیون تن نفت خام از عربستان سعودی و ابوظبی خریداری خواهد کرد ( جاگو نیوز)

دولت بنگلادش قصد دارد 1.5 میلیون تن نفت خام را از عربستان سعودی و ابوظبی خریداری کند. این مقدار سوخت به روش خرید مستقیم (DPM) خریداری می‌شود. کمیته تدارکات شورای وزیران این موضوع را به تصویب رسانده است.

 قرارداد بلندمدت ال ان جی بین بنگلادش و آمریکا به زودی منعقد می‌شود ( پروتوم آلا)

دولت بنگلادش قرار است با شرکت آمریکایی Accelerate Energy Limited برای تامین گاز طبیعی مایع (LNG) به بخش خصوصی، قراردادی منعقد کند. پیش نویس این قرارداد پیشنهادی در کمیته تدارکات عمومی هیئت دولت تصویب شد. بر اساس این قرارداد، شرکت Accelerate Energy Limited ، سالانه ۱ میلیون تا 1.5 میلیون تن LNG به بنگلادش عرضه خواهد کرد. برای این کار قراردادی 15 ساله با آنها منعقد خواهد شد که از سال 2026 تا 2040 به طول خواهد انجامید.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما