چشم انداز بازار سرگرمی و رسانه جهانی 2027 - 2023
بیست و چهارمین گزارش تجزیه و تحلیل هزینهها و پیشبینیهای رسانهای تبلیغکنندگان و مصرفکنندگان در 5 سال آینده تحت عنوان ‘’چشم انداز بازار سرگرمی و رسانه جهانی 2027 - 2023 ‘’ منتشر شد که اهم نکات آن به شرح ذیل میباشد.
بر اساس این گزارش، مجموع درآمدهای بازار تبلیغات اینترنتی ترکیه در سال 2022 میلادی به 1.6 میلیارد دلار رسید و انتظار میرود این نوع درآمدها تا سال 2027 میلادی با نرخ رشد سالانه 8.6 درصد به 2.3 میلیارد دلار برسد.
کل درآمد صنعت سرگرمی و رسانه جهانی در سال گذشته با 5.4 درصد افزایش، 2.3 تریلیون دلار بود. این در حالیست که در سال 2021 میلادی و پس از پاندمیکرونا این صنعت رشدی 10.6درصدی داشت.
در حالی که تبلیغات اینترنتی در جهان به رشد خود ادامه می دهد، صنعت بازیهای اینترنتی نیز با ظرفیت رشد قوی خود توجهها را به خود جلب کرده و استفاده از هوش مصنوعی و متاورس به عنوان فناوریهای جدید که یکی از مهم ترین نیروی محرک این بخش است فرصتهای جدیدی را در صنعت سرگرمی و رسانه فراهم کرده است.
پیش بینی میشود که نرخ رشد این بخش که پس از پاندمیکرونا به میزان قابل توجهی افزایش یافته بود در 5 سال آینده کاهش یابد و این مورد شرکتها را وادار نماید تا دست به استراتژیهای جدیدی در این بخش بزنند.
در سال 2022 میلادی، 2.4 میلیون دلار از درآمد 5.5 میلیون دلاری این بخش حاصل از بخش دسترسی به اینترنت بود . تقریباً 77 درصد از این درآمد از دسترسی به اینترنت تلفن همراه ایجاد شد.
تبلیغات اینترنتی به دلیل افزایش زمان صرف شده در تجارت الکترونیک و پلتفرم های دیجیتالی، یک کاتالیزور قوی برای رشد این بخش به شمار میرود و انتظار می رود درآمدهای این بخش تا سال 2027 میلادی با رشد سالانه 8.6 درصدی به 2.3 میلیارد دلار برسد.
از سوی دیگر، درآمد بازار تبلیغات تلویزیونی که همچنان در ترکیه مانند جهان اهمیت خود را حفظ کرده است، پس از پاندمیکرونا در سال 2021 میلادی 36 درصد و در سال 2022 میلادی نیز 35 درصد رشد داشت و به 448 میلیون دلار رسید.
بر اساس تحقیقات بعمل آمده رشد درآمد در این بخش به تدریج کند شده و انتظار میرود که این بخش در سال2027 میلادی با رشد سالانه 3.8 درصدی به 539 میلیون دلار برسد.
علاوه بر این، بخش پادکست ( برنامههای صوتی و دیجیتالی اینترنتی ) در ترکیه به توسعه و رونق خود ادامه می دهد. در سال 2021 میلادی تعداد شنوندگان این بخش 9.7 میلیون نفر بود که در سال 2022 میلادی با افزایش 13.8 درصدی به 11 میلیون شنونده رسید که نشان دهنده میزان پویایی این بخش در این کشور است.
بر اساس این گزارش، با افزایش زمان صرف شده در تجارت الکترونیک و پلتفرمهای دیجیتالی، شرکتها در سراسر جهان برای دستیابی به مشتریان در سالهای آینده هزینههای بیشتری را خواهند پرداخت.
این گزارش همچنین نشان می دهد که درآمد جهانی تبلیغات در بین سال های 2022 تا 2027 میلادی از 763.7 میلیارد دلار به 952.6 میلیارد دلار افزایش خواهد یافت و به نرخ رشد سالانه تقریباً 4.5 درصد در سال خواهد رسید.بر اساس این روند، درآمد سالانه تبلیغات در جهان در میان بازار سرگرمی و رسانه بیش از سایر بخشها بوده و به 1 تریلیون دلار خواهد رسید و درآمد ناشی از دسترسی به اینترنت نیز در سال 2026 میلادی با افزایش قابل توجهی روبرو خواهد بود.
گزارش مذکور حاکی از آن است که سهم هزینههای افراد در بخش سرگرمی و رسانه در هزینههای عمومی افراد کاهش مییابد و هزینههای سرانه مصرفکننده که 0.53 درصد از میانگین درآمد شخصی در سال 2023 میلادی خواهد بود در سال 2027 میلادی به 0.45 درصد خواهد رسید.
این گزارش همچنین خاطرنشان میکند که تاثیر محصولات و انواع ادوات سرگرمی و رسانه ای در هزینههای مصرف کننده در حال کاهش بوده و تاثیر تبلیغات در حال افزایش است. این روند از جمله عواملی است که شرایط را برای صاحبان شرکتهای فعال در صنعت سرگرمی و رسانه ای تغییر می دهد که نیاز به ارزیابی مجدد و تغییر همه جانبه خواهد داشت.
درآمد بازار موسیقی، رادیو و پادکست ترکیه در سال 2021 میلادی 79 میلیون دلار و در سال 2022 میلادی 125 میلیون دلار بود که پیش بینی میشود در سال 2027 میلادی با 11.6 درصد رشد سالانه به 217 میلیون دلار برسد.
منبع : http://www.trthaber.com