معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۷/۲۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۰۷

اخبار اقتصادی ایتالیا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ایتالیا در هفته سوم مهر ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

گزارش کنفدراسیون صنایع ایتالیا درباره افزایش تورم و نرخ بهره

بر اساس گزارش مرکز مطالعات کنفدراسیون صنایع ایتالیا (Csc)، اقتصاد این کشور در سه ماهه سوم سال 2023 نیز ضعیف باقی مانده و انتظارات برای سه ماهه چهارم همچنان بهبود نیافته است. این گزارش نشان می‌دهد در حالی که صنعت ایتالیا با کاهش تولید و فروش مواجه شده، بخش خدمات نیز با رکود مواجه است. افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی اروپا (ECB) و افزایش قیمت انرژی نیز به تشدید این وضعیت کمک کرده است.

طبق برآورد مرکز مطالعات کنفدراسیون صنایع ایتالیا، رشد اقتصادی این کشور در سال 2023 به 1.5 درصد کاهش خواهد یافت. یکی از دلایل اصلی این امر، افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی اروپا است که باعث می‌شود هزینه استقراض خانوارها و شرکت‌ها بیشتر شده و در نتیجه منجر به کاهش سرمایه‌گذاری و مصرف می‌شود. دلیل دیگر، افزایش قیمت انرژی است که می‌تواند فشار بیشتری بر هزینه‌های کسب‌و‌کار و خانوارها وارد کند. مرکز مطالعات کنفدراسیون صنایع ایتالیا به دولت این کشور توصیه کرده است که برای جلوگیری از رکود اقتصادی، اقداماتی را برای کاهش تورم، افزایش نقدینگی و حمایت از تقاضای داخلی و خارجی انجام دهد. این اقدامات می‌تواند شامل کاهش مالیات، افزایش هزینه‌های دولت و ارائه مشوق‌های مالی به شرکت‌ها باشد.

https://www.ilsole24ore.com/art/prezzi-e-tassi-alti-bloccano-l-economia-si-fermano-anche-servizi-soffre-l-industria-AF4SVE3

تاثیر افزایش نرخ بهره بر بازار مسکن و وام‌های مصرفی ایتالیا

براساس اعلام بانک مرکزی ایتالیا (Banca d'Italia)، نرخ بهره وام‌های مسکن در این کشور در ماه آگوست به 4.67 درصد رسید که نسبت به ماه ژوئیه، 0.09 واحد درصد افزایش نشان می‌دهد. این افزایش نرخ بهره ناشی از افزایش نرخ بهرۀ بانک مرکزی اروپا است که در ماه سپتامبر 0.5 درصد افزایش یافت. افزایش نرخ بهرۀ بانک مرکزی اروپا تأثیری مستقیم بر نرخ بهرۀ وام مسکن در ایتالیا داشته به گونه‌ای که بانک‌های ایتالیایی برای جبران افزایش هزینه‌های استقراض خود، نرخ بهره وام‌های مسکن را افزایش دادند. افزایش نرخ بهره وام مسکن و وام‌های مصرفی می‌تواند تأثیر منفی بر تقاضای مسکن و تقاضای کالاهای بادوام داشته باشد، زیرا باعث می‌شود که خانوارها برای خرید کالاها و خدمات، کمتر از قبل وام بگیرند.

https://www.ansa.it/sito/notizie/economia/2023/10/10/bankitalia-ad-agosto-tassi-sui-mutui-salgono-al-467_4ff8ca69-173d-42b7-af11-d04c905543e6.html

طرح دولت ایتالیا برای تقویت کمک‌های مالی به خانواده‌های دارای فرزند

دولت ایتالیا در حال بررسی اختصاص بسته‌ای یک میلیارد یورویی برای حمایت از خانواده‌ها می‌باشد. این طرح به دنبال افزایش کمک‌های مالی به خانواده‌های دارای فرزند و کاهش سن قانونی حمایت از فرزندان است. یکی از گزینه‌های مورد بررسی، افزایش کمک‌های مالی به خانواده‌های دارای سه فرزند یا بیشتر است. این کمک‌ها می‌تواند به صورت افزایش درصد کمک‌های فعلی یا افزایش سقف کمک‌ها باشد. گزینه دیگر، بازگشت به نظام کسر مالیاتی برای خانواده‌ها است. در این طرح، خانواده‌ها می‌توانند مبلغی را به عنوان کسر مالیاتی برای فرزندان خود دریافت کنند. گزینه سوم، آزمایش نظام جدیدی به نام «ضریب خانوادگی» است. در این طرح، مالیات خانواده‌ها بر اساس تعداد فرزندان و برخی عوامل جمعیتی دیگر تعیین می‌شود و به خانواده‌های دارای فرزندان بیشتر، کمک می‌کند تا مالیات کمتری پرداخت کنند. دولت ایتالیا امیدوار است با اجرای این طرح‌ها، بتواند نرخ باروری در این کشور را افزایش دهد.

https://24plus.ilsole24ore.com/art/assegno-unico-piu-ricco-arrivo-pacchetto-famiglia-1-miliardo-AFG4VJBB

توجه به خودروهای هیدروژنی، گامی در جهت توسعه حمل‌و‌نقل بدون افزایش گازهای گلخانه‌ای

به گفته روزنامه اقتصادی ایل سوله، اگرچه در حال حاضر خودروهای با نیروی محرکه الکتریکی و هیبریدی در صحنه حمل‌و‌نقل سبز در کشور ایتالیا غالب هستند، اما این امر مانع از تحقیق و توسعه خودروهای هیدروژنی نمی‌شود و این بخش همچنان توسط برخی سازندگان برای وسایل نقلیه تجاری و سنگین مورد توجه قرار می‌گیرد. هیدروژن، که می‌تواند حمل‌ونقل بدون انتشار گازهای گلخانه‌ای را تضمین کند، در سال 2006 با سری 7 هیدروژنی BMW، که یک خودروی بنزینی-هیدروژنی بود، به شهرت رسید. سپس خودروهای هیدروژنی تا سال 2010 فراموش شدند، تا اینکه توسط برخی برندهای آسیایی مانند هیوندای، کیا، هوندا و تویوتا دوباره مورد توجه قرار گرفتند.

استفاده از سوخت هیدروژنی از یک سو مشابه خودروهای بنزینی یا دیزلی، مزیت بزرگی در امکان پر کردن در زمانی کوتاه را دارد و از سوی دیگر انتشار گازهای گلخانه‌ای در آن بسیار پایین است. اگرچه عنصر هیدروژن در طبیعت فراوان است، اما برای استفاده از آن لازم است آن را از سایر عناصری که به آن متصل شده‌اند جدا کرد. این فرآیند به انرژی زیادی نیاز دارد که اگر از منابع تجدیدپذیر، که البته چندان گسترده نیستند، تأمین نشود، بسیار گران تمام خواهد شد.

https://24plus.ilsole24ore.com/art/idrogeno-l-altra-via-mobilita-sostenibile-ecco-che-punto-siamo-AF6AKwBB

نوسازی و دیجیتالی‌سازی زیرساخت‌های مدیریت ترافیک هوایی ایتالیا

بانک سرمایه‌گذاری اروپا (BEI)، 160 میلیون یورو به شرکت مدیریت ترافیک هوایی ایتالیا (ENAV) وام می‌دهد. این سرمایه‌گذاری برای کمک به مدرن‌سازی و دیجیتالی کردن زیرساخت‌ها و سیستم‌های مدیریت ترافیک هوایی در ایتالیا استفاده می‌شود. این وام بخشی از برنامه سرمایه‌گذاری 2023 تا 2028 شرکت مدیریت ترافیک هوایی ایتالیا است که شامل برنامه مدرن‌سازی رادارها، سیستم‌های ارتباطی، ناوبری و نظارت و همچنین اجرای برج‌های دیجیتالی کنترل از راه دور در برخی از فرودگاه‌های ملی است.

Gelsomina Vigliotti، معاون بانک اروپا گفت: «با حمایت این بانک، شرکت مدیریت ترافیک هوایی ایتالیا به ارائه خدمات ناوبری هوایی پیشرو در ایتالیا ادامه داده و سهم مهمی در ایمنی و کارایی ترافیک هوایی خواهد داشت.» مسئولان ENAV معتقدند قرارداد امضا شده با بانک اروپا، اعتبار بین‌المللی این شرکت را در زمینه ارائه فناوری‌های عملیاتی روز تایید می‌کند و به آنها امکان می‌دهد تا با ارائه ترافیک هوایی ایمن‌تر در ایتالیا، خدمات خود را به نفع شرکت‌های هواپیمایی و مسافران بهبود ببخشند.

https://www.ilsole24ore.com/art/enav-finanziamento-160-milioni-banca-europea-gli-investimenti-AFKjAuBB

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما