معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۷/۲۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۴۵

اخبار اقتصادی تاجیکستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی تاجیکستان در هفته سوم مهرماه 1402مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

امضای تفاهم نامه همکاری هتل داران اردبیل با تاجیکستان

آسیا پلوس: جامعه هتل‌داران استان اردبیل در حاشیه نشست وزرای گردشگری اکو با فدراسیون آژانس‌های گردشگری کشور تاجیکستان تفاهم‌نامه همکاری امضا کرد. جعفر بذری، رئیس جامعه هتل‌داران استان اردبیل، ۱۵ مهرماه، ضمن اعلام این خبر گفت: در حاشیه نشست وزرای گردشگری کشور‌های عضو اکو در اردبیل جامعه هتل‌داران استان با فدراسیون آژانس‌های گردشگری کشور تاجیکستان تفاهمنامه همکاری امضا کرد.  این تفاهم‌نامه همکاری به منظور تسهیل اعزام گردشگران تاجیک به استان اردبیل منعقد شد و می‌تواند در افزایش مراودات دو طرف به ویژه در زمینه ورود گردشگران به استان موثر باشد.

وی تاکید کرد: جامعه هتل‌داران استان در زمینه تسهیل شرایط برای حضور گردشگران در اردبیل و همچنین ارائه خدمات مطلوب به گردشگران بین‌المللی آماده است و در این راستا تفاهمنامه‌های همکاری با نهاد‌های فعال کشور‌های مختلف برقرار می‌شود.

بذری همچنین با اشاره به ظرفیت مراکز اقامتی استان اردبیل، ادامه داد: استان اردبیل از لحاظ تعداد تخت‌های رسمی رتبه سوم را در کشور دارد و با حدود ۲۰ هزار تخت رسمی آماده پذیرایی از مسافران هستیم.

 

روسیه، چین و ایران سرمایه گذاران اصلی در ولایت ختلان تاجیکستان

بنا بر اعلام حکومت ولایت ختلان، از 28 کشور خارجی، روسیه، چین و ایران در این ولایت بیشترین سرمایه‌گذاری را وارد کرده اند. طی نه ماه سال جاری مبلغ 50.1 میلیون دلار سرمایه خارجی به ولایت ختلان وارد شده که 45.6 میلیون دلار آن، سرمایه مستقیم خارجی می‌باشند. در مجموع به این ولایت بیش از 1.5 میلیارد دلار سرمایه خارجی وارد شده است که 1.4 میلیارد دلار آن، سرمایه مستقیم خارجی می‌باشد.

میزان سرمایه گذاری خارجی وارد شده به ولایت ختلان از کشورهای خارجی، از جمله روسیه 40.1 درصد، چین 38.1 درصد، ایران 18.1 درصد می‌باشد.

در ولایت 44 طرح دولتی سرمایه گذاری اجرا شده که مبالغ جلب شده به بیش از 838.3 میلیون دلار می رسد. به منظور جلب سرمایه مستقیم خارجی، همکاری با کارآفرینان داخلی و سرمایه گذاران خارجی تقویت می‌شود.

در سال گذشته برنامه توسعه اقتصادی و اجتماعی ولایت برای سال های 2025-2021 به میزان 46 درصد اجرا شده و قرار است در زمان اجرای برنامه مذکور 140 طرح به مبلغ 3.9 میلیارد سامانی اجرا شود که در حال اجرای 91 طرح دیگرادامه دارد. در 25 شهر و نواحی استان، عملیاتی شدن برنامه‌های توسعه ادامه دارد. در شهر و ناحیه باختر، تیمورملک، مؤمن آباد، واسع، یاوان، همدانی، خراسان و شهر طوس، اجرای برنامه‌ها  ادامه دارد. در سال جاری گردش تجارت خارجی ولایت ختلان به بیش از 365.6 میلیون دلار رسیده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته 10.9 میلون دلار کاهش یافته است.

خبرگزاری اسپوتنیک تاجیکستان، مورخ 19 مهر

https://sputnik.tj/20231011/rusiya-chin-eron-sarmoyaguzori-asli-viloyati-khatlon-1059892091.html

 

تاجیکستان جزء  سه گروه کشور دارای رشد اقتصادی بالا در منطقه اروپا و آسیای مرکزی

آسیا پلوس: براساس گزارش بانک جهانی در خصوص وضعیت اقتصادی کشورهای اروپا و آسیای مرکزی،  افزایش تجارت، انتقال ورود حواله‌های ارزی، بازگشت اتباع بمنظور ادامه حمایت فعالیت های اقتصادی در تعدادی از کشورها، به بهبود و افزایش رشد اقتصادی کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز جنوبی کمک کرده است. .

در گزارش منتشره بانک مذکور، کشورهای دارای رشد اقتصادی بالا در منطقه برای سال دوم متوالی ارمنستان، گرجستان و تاجیکستان هستند. منطقه اروپا و آسیای مرکزی طبق طبقه بندی بانک جهانی شامل 23 کشور، از جمله: کشورهای اروپای مرکزی (بلغارستان، کرواسی، لهستان، رومانی)، کشورهای اروپای شرقی (بلاروس، ملدووا، اوکراین)، روسیه،  کشورهای قفقاز جنوبی (آذربایجان، ارمنستان، گرجستان)،  ترکیه، کشورهای بالکان (آلبانی، بوسنی و هرزگوین، کوزوو، مونته نگرو، مقدونیه شمالی، صربستان)، کشورهای آسیای مرکزی (قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان) دارای رشد اقتصادی در سال جاری میلادی می‌باشند. 

رشد اقتصادی تاجیکستان در سال های 2022-2010 بطور متوسط 7.1 درصد بوده و به نظر کارشناسان بانک  جهانی، رشد اقتصادی این کشور ناشی از مصرف خانوارها و سرمایه گذاری انجام شده در زیرساخت های عمومی‌بوده است. تاجیکستان فاقد بخش خصوصی رقابتی و ایجاد شغل بسیار محدود در مواجهه با رشد سریع جمعیت است. بنا به گزارش مذکور، با توجه به خروج قابل توجه نیروی کار بویژه به روسیه، وضعیت اقتصادی تاجیکستان وابستگی زیادی به درآمدهای ارزی از انتقال حواله‌های ارزی از نیروی کاراین کشور  شده است. انتقال حواله‌ها در سال 2022 به بالاترین رکود و بیش از 50 درصد تولید ناخالص داخلی رسید. 

بنا بر عقیده کارشناسان بانک جهانی، وابستگی زیاد به یک منبع درآمد غیر متنوع، آسیب پذیری را در برابر شوک های خارجی افزایش داده است.

مولفان گزارش بانک جهانی در سال 2023 برای تاجیکستان رشد اقتصادی 6.5 درصدی را پیش بینی می‌کنند که دومین کشور بین کشورهای اروپایی و آسیای مرکزی بعد از ارمنستان (6.6 درصد) می‌باشد.

وزارت توسعه اقتصاد و تجارت جمهوری تاجیکستان پیش بینی کرده رشد تولید ناخالص داخلی کشور در سطح 7.8 درصد باقی بماند. در سال 2022 براساس اعلام وزارت مذکور، رشد اقتصادی تاجیکستان 8.0 درصد بوده است.

خبرگزاری آسیای مرکزی، مورخ 18 مهر

https://old.asiaplustj.info/ru/news/tajikistan/economic/20231010/vb-tadzhikistan-ostaetsya-v-troike-liderov-po-rostu-ekonomiki-v-regione-evropi-i-tsentralnoi-azii

 

کاهش رشد اقتصادی در بخش صنعت و کشاورزی تاجیکستان در ماه اوت سال جاری

براساس گزارش کارشناسان بانک توسعه اوراسیا، رشد بخش صنعت و کشاورزی تاجیکستان در ماه اوت سال جاری پس از رشد در نیمه اول سال جاری کاهش یافته است. در گزارش مذکور، سرعت رشد در بخش صنعت  و کشاورزی در ماه اوت تا 3.8 درصد سالانه و 0.7 درصد سال/سال و 7.9 درصد سال/سال در نیمه دوم سال 2023 کاهش یافته است.

بر اساس پیش بینی کاشناسان بانک مذکور، در تاجیکستان پویایی بالای تقاضا به کالا حفظ شده ولی  در ماه اوت، نرخ خرده فروشی به اندازه 15.5 درصد سال/سال و سرمایه به ترتیب 4.8 درصد سال/سال پس از افزایش به اندازه 10.4 درصد سال/سال و 27،1 سال/سال در نیمه اول سال افزایش یافته است.

براساس گزارش قبلی بانک توسعه اوراسیا، تقاضای داخلی برای کالاهای داخلی موجب افزایش رشد اقتصادی در تاجیکستان در سال 2023 شد؛ بر اساس محاسبات این بانک، طی ماههای ژانویه تا می سال جاری، رشد تولید ناخالص داخلی به 8.3 درصد در شرایط سالانه رسید. بانک ملی تاجیکستان رشد تولید ناخالص داخلی کشور در سال 2023 را 8 درصد و بانک توسعه اوراسیا آن را 7.5 درصد پیش بینی کردند. وزارت صنایع و فناوری‌های نوین تاجیکستان اعلام کرد طبق تصمیم دولت کشور تاجیکستان،  طی سه سال آینده تولید محصولات صنعتی به دو برابر افزایش می یابد. 

خبرگزاری اوستا، مورخ 18 مهر

          https://avesta.tj/2023/10/10/rost-v-promyshlennosti-i-selskom-hozyajstve-tadzhikistana-zamedlilis-po-itogam-avgusta/

 

اجرای 82 پروژه  سرمایه گذاری دولتی به ارزش 49.1 میلیارد سامانی در تاجیکستان

 خبرگزاری خاور: تا اول  سپتامبر سال جاری، 82 پروژه سرمایه گذاری دولتی در جمهوری تاجیکستان در حال اجرا می‌باشد.50 طرح با کمکهای بلا عوض، 4 طرح با تسهیلات بانکی موسسات بین المللی و 28 طرح دیگر نیز در قالب مشارکت وام و کمک بلاعوض اجرا می‌شود. مجموع پروژه‌های اجرا شده 49.1 میلیارد سامانی است.

تاجیکستان پس از استقلال وارد مرحله جدید توسعه شد. در این دوره توسعه بخش های اقتصادی بدون سرمایه‌گذاری غیرممکن بود. دولت تاجیکستان با ارائه فرصت های سرمایه گذاری در عرصه بین المللی، بدنبال همکاری با سازمان‌های مالی بین المللی جهت دریافت منابع مالی برای توسعه اقتصاد ملی و اجرای پروژه‌های سرمایه گذاری در تمامی‌بخش ها و حوزه‌های اقتصادی تلاش نموده است.

اجرای پروژه‌های سرمایه گذاری دولتی با هدف رونق، پیشرفت و احداث طرحهای زیربنایی سیمای شهرها و روستاها و زیرساخت های راه و ترابری را به کلی تغییر داده است.

https://khovar.tj/2023/10/loi-a-oi-davlatii-sarmoyaguzor-dar-to-ikiston-82-loi-a-ba-mabla-i-49-1-mlrd-somon-mavridi-amal-aror-dorad/

 

برگزاری نمایشگاه بین المللی "TajBUILD-2023"

در نمایشگاه بین المللی "TajBUILD-2023" که طی روزهای 22 لغایت 24 شهریور 1402 در شهر دوشنبه برگزار شد، بیش از 80 شرکت ساختمانی از کشورهای روسیه، ازبکستان، قزاقستان، ایران، ترکیه و تاجیکستان حضور داشتند. براساس اعلام اتاق بازرگانی و صنایع جمهوری تاجیکستان، در نمایشگاه فوق مصالح ساختمانی، ماشین آلات، ابزار و لباس ویژه ساختمانی، تجهیزات مهندسی و ارتباطی و معماری به نمایش گذاشته شد.

این نمایشگاه فرصتی برای برقراری روابط تجاری و تبادل تجارب بین نمایندگان داخلی و خارجی بخش ساختمانی  بود که می‌تواند زمینه مشارکت و همکاری  شرکت های داخلی با  همتاهای خارجی آنهارا فراهم نماید. 

خبرگزاری اوستا، مورخ 18 مهر

https://sputnik.tj/20231010/ishtiroki-khoriji-namoishgohi-baynalmilali-tajbuild-1059871347.html

فعال شدن واحد دوم نیروگاه برق- آبی «قیراقم» تاجیکستان

اسپوتنیک: فیض الله عوض اف، مجری طرح بازسازی نیروگاه برق- آبی " قیراقم "گفت: با فعال سازی واحد دوم نیروگاه، حجم تولید برق افزایش می یابد. وی افزود: پیش بینی می‌شود پس از تعمیر و بازسازی این واحد، حجم تولید برق معادل 30 مگاوات باشد. در تابستان امسال اولین واحد نیروگاه برق آبی قیراقم پس از تعمیر با صرفه جویی تولید 29 مگاوات به بهره برداری رسید. پیش از این توربین‌ها تنها 21 مگاوات ساعت برق تولید می‌کردند.  قرار بود تا پایان سال جاری تمامی واحدهای این نیروگاه به بهره برداری برسد، اما به گفته مسئولان، بدلیل شیوع کرونا ، کار بازسازی نیروگاه مذکور تا سال 2025 به تعویق افتاد.

کل هزینه بازسازی این نیروگاه مهم برق - آبی در منطقه سغد 200 میلیون دلار است. عوض اف افزود: تا پایان بازسازی واحدها، ظرفیت تولید آن حفظ خواهد شد. ساخت نیروگاه برق آبی قیراقم در سال 1952 در دوران شوروی سابق آغاز شد و اولین توربین آن با ظرفیت 21 مگاوات در 15 دسامبر 1956 به بهره برداری رسید. این نیروگاه پس از «نارک»، «راغون»، «سربند» یکی از مهمترین منابع تولید برق محسوب می‌شود. پیش بینی می‌شود پس از تعمیر، ظرفیت این نیروگاه از 126 مگاوات به 176 مگاوات افزایش یابد.

افزایش ترانزیتی هوایی از طریق تاجیکستان

مؤسسه دولتی هوانوردی تاجیکستان «تاجیک ایرو نَویگَتسیه» طی نه ماه سال جاری برای عبور 28 هزار هواپیما خدمات ارائه نموده که نسبت به سال قبل بیشتر می‌باشد.

براساس گزارش مؤسسه دولتی مذکور پروازهای ترانزیتی از طریق تاجیکستان طی نه ماه سال جاری نسبت به دوره مشابه سال گذشته به اندازه حدود 11 درصد افزایش یافته  و به 19 هزار پرواز ترانزیتی خدمات ارائه شده است. بهبود پیش بینی‌ها، یکی دیگر از دستاوردهای می‌باشد. مرکز هوانوردی اندازه شناسی درجه صلاحیت شاخص‌های پیش بینی در این دوره بالغ بر 93.4 درصد بوده است.

به منظور راه اندازی خط جدید هوایی بین تاجیکستان و چین رایزنی‌های مشترک هیأت دو کشور در پکن برگزار شد. هماهنگ سازی دیدار آتی ماه دسامبر در دوشنبه پیش بینی شده است.

ریاست آژانس هواپیمایی کشوری تاجیکستان به مؤسسه دولتی هوانوردی دستور داده که توجه ویژه ای به روند مدرن سازی تجهیزات، بهبود سطح ارائه خدمات هوانوردی، آموزش متخصصان این بخش و توسعه همکاری با شرکت های خارجی داشته باشد.

خبرگزاری اسپونیک تاجیکستان، مورخ 18مهر

https://sputnik.tj/20231010/tranziti-havo-tariq-tojikiston-afzoish-1059879208.html

برداشت 52 درصد پنبه تاجیکستان

تا 6 اکتبر2023، در تاجیکستان 222258 تن پنبه برداشت شده که 52 درصد تولید این کشور برآورده می‌شود. بنا به اعلام وزارت کشاورزی جمهوری تاجیکستان ،  میزان پنبه جمع آوری در ولایت  54748 تن، در ولایت ختلان 165792 تن و در سایر نواحی و مناطق وابسته به شهر دوشنبه  1718 تن می‌باشد.

در تمام شهرها و مناطق پنبه‌کار کشور، کمپین 60 روزه برداشت کامل پنبه تشکیل شده است. هر ساله حدود 200 هزار هکتار از اراضی این کشور پنبه کشت می‌شود و  به طور متوسط سالانه 430 هزار تن پنبه خام برداشت می‌شود که یکی از کالاهای اصلی صادراتی تاجیکستان است.

افزایش رشد  1.8 درصدی سالانه تقاضای جهانی به پنبه

کیو دونگیو، مدیر کل سازمان غذا و کشاورزی (فائو)، به مناسبت روز جهانی پنبه در سال 2023 که هر ساله جشن گرفته می‌شود، اعلام کرد با تلاش های جهانی برای پایداری تولید پنبه، نیازمند فناوری‌های جدید،  سرمایه گذاری‌های هدفمند و مدیریت مناسب از طریق رویکرد سیستمی هستیم. نامبرده در روز جهانی پنبه با شعار  «تعادل و پایدار ساختن پنبه برای همه، از مزرعه تا صنعت مد» اظهار داشت پنبه معیشت حدود 32 میلیون کشاورز را تامین می‌کند و بیش از 100 میلیون خانواده در80 کشور در پنج قاره از آن سود می‌برد.

با پیش بینی رشد سالانه 1.8 درصدی تقاضای جهانی پنبه در دهه آینده، نیاز به پایداری تولید این محصول همچنان حیاتی است. در این راستا  باید کارها را به گونه‌ای متفاوت انجام دهیم و تطبیق و تغییر مدل کسب‌وکار و تولید بیشتر با هزینه‌های کمتر را دنبال کنیم.

افزایش تولید محصولات جانبی پنبه مانند روغن خوراکی و خوراک دام بمنظور کمک به کشاورزان و ایجاد درآمد اضافی ترویج شود.  همچنین برای اطمینان از مقرون به صرفه بودن و در دسترس بودن محصول، نیاز به اطمینان از شرایط بازی برابر برای همه شرکت کنندگان در تجارت جهانی پنبه وجود دارد.

براساس گزارش فائو، ذینفعان کشت و تولید پنبه باید در سه حوزه اصلی علم و نوآوری، سرمایه گذاری هدفمند و حکمرانی بهتر. تمرکز کنند. یک رویکرد سیستمی جامع، مبتنی بر تعامل بخش پنبه با عوامل مختلف اجتماعی-اقتصادی و محیطی مورد نیاز است.

پروژه‌های فائو
فائو در چارچوب راهبردی تهیه شده برای دوره 31-2022 از این رویکرد پیروی و ابعاد اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی توسعه را در نظر می‌گیرد. فائو در حال حاضر در چندین پروژه با هدف حمایت از کشورهای تولید کننده پنبه و کشاورزان خرده پا در مناطق مختلف جهان مشارکت دارد. یک پروژه منطقه ای با هدف تقویت تولیدکنندگان کوچک پنبه در هفت کشور آمریکای لاتین، و همچنین پروژه‌های کشوری در آفریقا که از رقابت پذیری و تشدید پایدار تولید پنبه آفریقا حمایت می‌کند، در حال اجرا می‌باشد.

 

تولید محصولات صنعتی در شهر خجند

اسپوتنیک : بنا به اعلام دفتر مطبوعاتی شهردار خجند، در سال جاری به منظور توسعه سریع حوزه صنعت در این شهر تدابیر سودمند اتخاذ شده است. طی 9 ماه اول سال جاری میزان تولید محصولات صنعتی شهر خجند به بیش از  1 میلیارد و 167 میلیون سامانی برآورد شده، که نسبت دوره مشابه سال گذشته 8.2 درصد رشد داشته اشته است.  343.6 میلیون سامانی از این محصولات به خارج صادرشده است که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته 51.2 میلیون سامانی و یا 12.4 درصد افزایش یافته است. این روند برای توسعه ظرفیت صادراتی شهر زمینه پایداری فراهم نموده است.  طی نه ماه سال جاری 49 کارخانه جدید کوچک و متوسط تولید کالا تاسیس شده است.

در حال حاضر تعداد کل کارخانه‌های صنعتی شهر خجند بالغ بر 254 عدد می‌باشد و تنها در کارخانه‌های جدید تاسیس شده 292 نفر مشغول به کار دائم شده اند.

خبرگزاری اسپوتنیک تاجیکستان، مورخ 16مهر

https://sputnik.tj/20231008/istehsoli-mahsuloti-sanoati-khujand-1059845692.html

افزایش 3 برابری اقلام دارویی در تاجیکستان

جمال‌الدین عبدالله‌ زاده وزیرتندرستی تاجیکستان از افزایش 3 برابری اقلام دارویی تولید کالاهای پزشکی خبرداد. وزیر بهداشت و حفاظت اجتماعی تاجیکستان گفت: به منظور افزایش میزان تولید اقلام دارویی در تاجیکستان، از سال 2021  دولت تاجیکستان طی برنامه دولتی واردکنندگان فناوری‌های مدرن و تجهیزات برای بخش داروسازی را از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده و عوارض گمرکی معاف نمود. در تاجیکستان 58 شرکت داروسازی وجود دارد که 560 نوع دارو و لوزام پزشکی تولید می‌کنند.

حجم تولید محصولات پزشکی در پایان سال 2022 میلادی 3 برابر و حجم صادرات مکمل‌های گیاهی فعال بیولوژیکی به مبلغ 63.25 میلیون سامانی افزایش داشته است.

 

کاهش روبل روسی در برابر سامانی

قیمت رسمی روبل روسیه نسبت به ارز سامانی که روزانه توسط بانک ملی تاجیکستان تعیین می‌شود از 110.1 سامانی برای 1000 روبل در روز جمعه گذشته به 109.2 سامانی کاهش یافته است. کاهش قیمت روبل  به درآمد خانوارهای مهاجران کاری تاجیک که در روسیه فعالیت می‌کنند ضربه می زند. در روسیه حدود 1.5 میلیون اتباع تاجیکستان زندگی و فعالیت می‌کنند.

بر اساس آمار رسمی، در تاجیکستان یکی از اعضای 1.3میلیون خانوار در روسیه کار می‌کند. بنا به اعلام بانک جهانی مهاجران نیروی کار تاجیک در سال 2022 معادل5.2 میلیارد دلار به تاجیکستان حواله نموده اند که 49 درصد تولید ناخالص داخلی کشور ر اتشکیل می دهد. حدود 90 درصد این انتقالات به کشور با ارز روبل روسیه وارد می‌شود که از سال 2016 هنگام دریافت با ارز خارجی شروع شد.

شش دلیل تضعیف روبل روسی

بنا به گزارش بانک مرکزی روسیه در جمعه گذشته در نتیجه معاملات در بازار بورس مسکو، ارزش روبل روسیه نسبت به دلار از 99.7 روبل در برابر یک دلار به  100.5 روبل کاهش یافت. کارشناسان مالی روسیه شش عامل کلیدی اقتصادی کاهش قیمت روبل روسیه در برابر دلار را بشرح زیر اعلام کرده اند:

اولاً نرخ نفت به شدت بر ارز ملی تاثیر منفی گذاشت در طول سه ماهه سوم، قیمت هر بشکه نفت  Brent از 90 دلار به 84 دلار کاهش یافته است.

ثانیاً داده‌های تراز پرداخت ها دلیلی برای اطمینان به آینده ارائه نمی دهد: صادرات روسیه در سال 2023 کاهش  و واردات یک دفعه برقرار شد.

عامل سوم تحریمات اقتصادی علیه روسیه: اتحادیه اروپا علاوه بر اعمال 12 بسته تحریم علیه روسیه، اخیراً محدودیت‌هایی جهت تجارت الماس روسیه اعمال نمود. عامل چهارم پایان دوره مالیاتی و عدم تعادل بین عرضه و تقاضا در بازار ارز و پنجمین عامل تضعیف روبل، اقدامات سفته بازان سهام در بازار روسیه بود.

عامل ششم مرتبط با پویایی نرخ دلار در بازار جهانی می‌باشد: ارز آمریکایی نسبت به تمامی ارزها تقویت شده است.  

خبرگزاری آسیا پلوس، مورخ 17 مهر

          https://old.asiaplustj.info/ru/news/tajikistan/economic/20231009/kurs-rublya-k-tadzhikskoi-valyute-upal-do-urovnya-8-letnei-davnosti

 

دلیل افزایش قیمت گاز مایع در شهر خجند

رانندگان در شهر خجند مدعی شدند با افزایش قیمت گاز مایع، در پمپ بنزین‌ها قیمت گازوئیل نیز بالا رفته است. در مرکز ولایت سغد، شهر خجند افزایش قیمت گاز ادامه دارد.  در تابلوهای الکترونیک پمپ بنزین در شهر خجند، قیمیت هر لیتر گاز مایع به 6.70-6.60 سامانی افزایش یافته است . این در حالی است یک روز قبل این قیمت بین 6.20 تا 6.30 سامانی بود.

افزایش قیمت فرآورده‌های سوختی برقیمت بنزین نیز تاثیر داشته بطوری که در آخر ماه اوت و در اول ماه اکتبر هر لیتر بنزین مارک 92 در پمپ بنزین‌های محلی با قیمت 9.80 سامانی فروخته می‌شد، به قیمت 10.40 سامانی و اکنون به 11.30 رسیده است.

قیمت گازوئیل خیلی بالا رفته و از 10.60 سامانی به 10.80 و 11.20 سامانی افزایش یافته است. ریاست خدمات ضد انحصاری تاجیکستان اظهار داشت که بالا رفتن نرخ گاز مایع در تاجیکستان به افزایش نرخ آن در کشورهای تولید کننده مرتبط می‌باشد، زیرا تاجیکستان این محصولات را کاملاً از خارج وارد می‌کند.

شایان ذکر است که بیش از 60 درصد رانندگان تاجیک از گاز مایع استفاده می‌کنند. افزایش قیمت آن حتماً به قیمت کرایه راه در تاکسی‌ها، مسافربرها در شهر و نواحی ولایت سغد، تاثیر خواهند داشت.

خبرگزاری اسپوتنیک تاجیکستان، مورخ 17مهر

https://sputnik.tj/20231009/narkhi-gazi-moe-dar-khujand-bolo-raft-sabab-dar-chist-1059869807.html

 

امضای توافقنامه سرمایه گذاری اجرای طرح «ساخت پارکینگ طبقاتی، ایستگاه شارژ خودروهای برقی و نظام اتوماتیک ثبت تخلفات رانندگی در جمهوری تاجیکستان»

در چارچوب برگزاری همایش بین المللی سرمایه گذاری «دوشنبه-2023»، بین دولت جمهوری تاجیکستان و کنسرسیوم سرمایه گذاران هیئت جمعیت دارای مسئولیت محدود «نِت سالوشِنس» و جمعیت سهامی خاص «دوشنبه سیتی بانک»  توافقنامه سرمایه گذاری به امضاء رسید. توافقنامه مذکور از سوی سعدی قادرزاده، رئیس کمیته دولتی سرمایه گذاری و اداره اموال دولتی جمهوری تاجیکستان و بختار عبدالستاراف، مدیر جمعیت دارای مسئولیت محدود «نِت سالوشِنس» امضاء شد.

هدف از امضای این توافقنامه، اجرای طرح «ایجاد پارکینگ طبقاتی با پرداخت هزینه،  ایستگاه شارژ خودروهای برقی و نظام اتوماتیزه ثبت تخلفات رانندگی در جمهوری تاجیکستان» وعملیاتی شدن «راهبردی توسعه اقتصاد سبز در جمهوری تاجیکستان برای سال های 2037-2023» می‌باشد که میزان سرمایه گذاری آن تا 10 میلیون دلار برآورد می‌شود.

با اجرای طرح مذکور، 100 درصد کارمندان از حساب  شهروندان محلی تامین خواهد شد.

سایت کمیته سرمایه گذاری تاجیکستان، مورخ 19مهر

https://investcom.tj/news/318-imzoi-sozishnomai-sarmojaguzor-dar-borai-amal-kardani-loiai-tashkili-tavaufgooi-muzdnok-nutaoi-bardianda-va-nizomi-avtomatikunonidashudai-baajdgirii-vajronkunii-oidaoi-arakat-dar-ro-dar-umur.html

میزان گردش تجارت تاجیکستان و روسیه در سال 2023

براساس آمار منتشر شده از سوی آژانس آمار تاجیکستان، روابط تجاری روسیه و تاجیکستان طی ماه‌های ژانویه تا اوت 2023 به بیش از 1.1 میلیارد دلار رسیده است که نسبت به دوره مشابه سال گذشته 3.1 درصد رشد داشته است. صادرات محصولات تاجیکستان به روسیه در این دوره زمانی 95.7 میلیون دلار و واردات محصولات از روسیه به تاجیکستان حدود 1 میلیارد دلار می‌باشد. در ماههای اخیر رشد روابط تجاری دو کشور کاهش یافته اما در ماه ژانویه‌های الی جولای سال 2023 حجم روابط تجاری دو کشور به 997.4 میلیون دلار رسید که در مقایسه با فاصله زمانی سال گذشته  9.8 درصد افزایش یافته است.

طی ماه‌های ژانویه الی اوت سال 2023 روسیه بزرگترین شریک تجاری تاجیکستان بوده است. در بین  کشورهای عضو اتحادیه کشورهای متشرک المنافع قزاقستان در مقام دوم قرار دارد که میزان گردش تجاری بین تاجیکستان و قزاقستان 747.6 میلیون دلار بوده و نسبت به دوره مشابه سال گذشته به اندازه 18.1 درصد کمتر می‌باشد. در بین کشورهای مشترک المنافع مناسبات تجاری با بلاورس به صورت چشمگیر به میزان  39.3 درصد افزایش یافته و به 67.7 میلیون دلار رسید.

 گردش تجارت تاجیکستان و چین طی هشت ماه سال جاری  947.5 میلیون دلار بوده که 8.7 درصد بیشتر از دوره مشابه 2022 می‌باشد. در این دوره گردش کالا میان تاجیکستان و آلمان بطور قابل توجهی افزایش یافته و به 127.7 میلیون دلار رسید که دو برابر بیشتر از دوره مشابه سال 2022 می‌باشد. همچنین حجم روابط تجاری با آمریکا در مدت مذکور 162.9 میلیون دلار بوده که  1.8 درصد بیشتر از دوره مشابه در سال گذشته می‌باشد.

خبرگزاری اوستا، مورخ 19مهر

https://avesta.tj/2023/10/11/torgovyj-oborot-tadzhikistana-i-rossii-v-2023-godu-prevysil-1-mlrd/

 

احداث کارخانه تولید ایستگاه‌های شارژ برق از سوی روسیه و تاجیکستان

براساس گزارش نمایندگی تجاری روسیه در تاجیکستان، شرکت «پارس الکترو» و «ملکه طب» در چارچوب سرمایه گذری در دوشنبه، تفاهمنامه احداث کارخانه تولید ایستگاه شارژ اتوبوسها و خودروهای برقی را به امضاء رساندند. به منظور اجرای این طرح تاکنون نمایندگان شرکت «پارس الکترو» و «ملکه طب» با هم ملاقات نمودند. در جریان برگزاری همایش بین المللی سرمایه گذاری دوشنبه-2023 شرکت «پارس الکترو» و «ملکه طب» یک تفاهمنامه همکاری به امضاء رسانده و مقرر شد که در پایتخت تاجیکستان، مراکز احداث ایستگاه‌های شارژ برای خودروها و اتوبوس های برقی احداث کنند.

ملکه مدعلی اوا، رئیس شرکت در ملاقات با ریاست نمایندگی تجاری روسیه در تاجیکستان در مورد توافق مذکور برای احداث ایستگاه‌ها گفت در آینده نزدیک تصمیم دارد برای ایستگاه‌های برقی مرکز ارائه خدمات  احداث نماید. یِوگِنی کورنک اف، رئیس نمایندگی تجاری روسیه در تاجیکستان به منظور حمایت از اجرای این طرح اعلام آمادگی نمود و بر اهمیت احداث مراکز  مذکور نه تنها برای توسعه زیرساخت های شهر، بلکه مناسبات اقتصادی و تجاری بین کشورها تاکید کرد.

خبرگزاری اسپوتنیک تاجیکستان، مورخ 19مهر

https://sputnik.tj/20231011/rusiya-tojikiston-istgohh-barqdihanda-tavlid-1059897336.html

بانک های آسیای مرکزی می خواهند یک سیستم انتقال پول مقرون به صرفه ایجاد کنند

اسپوتنیک:  نشست منطقه ای توسعه سیستم پرداخت بین بانک های ملی کشورهای آسیای مرکزی و آذربایجان در تاریخ 6 اکتبر 2023 در قزاقستان برگزار شد. بانک های مرکزی تاجیکستان، ازبکستان، آذربایجان و قرقیزستان در حال برنامه ریزی برای ایجاد یک سیستم انتقال پول جدید و قابل دسترس بین کشورهای منطقه هستند.

در نشست منطقه ای توسعه سیستم های پرداخت بانک های ملی کشورهای آسیای میانه و آذربایجان در آستانه برگزار شد. در این دیدار طرفین در مورد توسعه بخش پرداخت و روندهای اصلی بحث و تبادل نظر کردند.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما