معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۷/۲۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۴

اخبار اقتصادی بولیوی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی بولیوی در هفته دوم مهرماه 1402، مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

نسبت بدهی خارجی به تولید ناخالص داخلی

زنون مامانی معاون بودجه ی وزارت اقتصاد اعلام نمود که بدهی خارجی در نیمه ی اول سال جاری 29.8 درصد تولید ناخالص داخلی بوده است. وی افزود: « در سال 2020 بدهی خارجی به 33 درصد افزایش یافته بود. با اقدامات اتخاذ شده در دولت لوئیس آرسه بدهی خارجی به 29.8 درصد کاهش یافت». لازم به ذکر است که در سه ماه نخست سال جاری، افزایش تولید ناخالص داخلی 2.3 درصد، میزان تورم 1.16 درصد و میزان عدم اشتغال 3.7 درصد بوده است.

https://eldeber.com.bo/economia/a-julio-la-deuda-externa-llega-al-298-del-pib-el-gobierno-dice-que-es-sostenible_342006

افزایش ریسک بانکی بولیوی توسط آژانس رتبه‌بندی استاندارد اند پورز

آژانس رتبه‌بندی استاندارد اند پورز ریسک بانکی بولیوی را به دلیل پیامدهای بیماری همه‌گیر و وام های مورد نیاز دولت، افزایش داد. بر اساس گزارش مذکور بولیوی با 10 امتیاز به عنوان کشوری با بالاترین ریسک برای بانکداری تبدیل شده است. آرژانتین (9 امتیاز) و پاراگوئه (8 امتیاز) نیز دارای ریسک بالا می‌باشند؛ در حالی که شیلی با سه امتیاز کشوری است که کمترین ریسک را برای صنعت بانکداری دارد. فرانس آپازا معاون بازنشستگی و خدمات مالی وزارت اقتصاد و خانم اوته اسپینوزا رئیس سازمان نظارت بر نظام مالی (ASFI)، گزارش مذکور را محکوم و آن را تکذیب نمودند.

https://eldeber.com.bo/edicion-impresa/bolivia-con-mayor-riesgo-para-la-banca-segun-la-calificadora-standardpoors_341967

انجام مبادلات با یوان

رولاندو اولموس، رئیس بانک مرکزی بولیوی (BCB)، گزارش داد که بین ماه مارس و ژوئن، نهادهای مالی بولیوی مبلغ 40 میلیون دلار از عملیات خود را به یوان انجام داده‌اند. وی اظهار داشت:« دلار در حال از دست دادن قدرت خود است، بنابراین یوان به عنوان یک جایگزین ظاهر می‌شود. مبادلات بین المللی با یوان در نهادهای مالی به خصوص در بانک اونیون افزایش یافته است. » اولموس تاکید نمود که در کوتاه مدت، بانک صنعتی و تجاری چین (ICBC) و بانک چین، بزرگترین بانک در آن کشور آسیایی وارد بولیوی خواهند شد. در تاریخ 29 سپتامبر، رؤسای دو بانک با نمایندگان نظام مالی و غیر مالی بولیوی، در شهر سانتا کروز دیدار نمودند. در ماه ژوئن، وزیر اقتصاد و دارایی عمومی، مارسلو مونته نگرو گفت : به دلیل حجم تجارت بالایی که در حال حاضر به طور مستقیم با چین انجام می‌شود، داشتن یک بانک چینی می‌تواند عملیاتهای بانکی  را بسیار تسهیل کند.

https://www.la-razon.com/economia/2023/10/02/entre-marzo-y-junio-entidades-financieras-realizaron-transacciones-con-yuanes-por-us-40-millones/.

اختصاص رتبه ی سه A به پنج بانک کشور

موسسه اعتبار سنجی مودی (Moody) به پنج بانک، اونیون، مرکانتیل سانتاکروز، بانک ملی بولیوی، بانک اعتباری بولیوی و بانک بیزا رتبه ی سه A اعطا نمودند. این امر در تضاد با گزارش استاندارد اند پورز (S&P) است که در روزهای اخیر ریسک بانکی در بولیوی را افزایش داده است.

https://www.la-razon.com/economia/2023/10/04/cinco-bancos-del-pais-tienen-calificacion-triple-a/

کاهش پیش بینی رشد اقتصادی بولیوی از سوی بانک جهانی

بانک جهانی در گزارش اخیر خود پیش بینی رشد اقتصادی بولیوی را به 1.9 درصد کاهش داد. لازم به ذکر است که این چهارمین پیش بینی بانک جهانی در مورد رشد اقتصادی بولیوی است؛ زیرا در ماه ژانویه رشد تولید ناخالص داخلی بولیوی را 3.1 درصد، در آوریل این رقم را به 2.7 درصد و در ژوئن آن را به 2.5 درصد کاهش داد. وزیر برنامه ریزی برای توسعه اعلام نمود که رشد ناخالص داخلی بولیوی در سه ماه نخست سال جاری به دلیل افزایش تقاضای داخلی 2.3 درصد بوده است.

https://www.la-razon.com/economia/2023/10/05/el-banco-mundial-baja-a-19-la-proyeccion-de-crecimiento-de-bolivia-para-este-ano/

میزان صادرات در هفت ماه نخست سال جاری

بنجامین بلانکو، معاون تجارت خارجی و همگرایی وزارت امور خارجه، گزارش داد که میزان صادرات بولیوی از ابتدای سال جاری تا ماه جولای 2023، در حدود 6 میلیارد و 462  میلیون دلار بوده است. 52 درصد از صادرات مذکور مربوط به بخش تولید، 23 درصد بخش معدن، 20 درصد بخش نفت و گاز و 5 درصد مربوط به بخش کشاورزی بوده است.

https://www.la-razon.com/economia/2023/10/05/el-banco-mundial-baja-a-19-la-proyeccion-de-crecimiento-de-bolivia-para-este-ano/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما