معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۷/۱۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۷۴

اخبار اقتصادی بنگلادش

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی بنگلادش در هفته دوم مهر ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

قیمت کالاهای مصرفی طی یک سال و نیم سه برابر شده است ( بنگلادش پروتی دن)

در خاتون گنج، یکی از بازارهای عمده فروشی بنگلادش، قیمت کالاهای مصرفی طی یک سال و نیم، دو تا سه برابر افزایش یافته است. تاجران بحران دلار و هزینه‌های حمل و نقل را عامل این امر می دانند. سید صغیر احمد، دبیر کل انجمن تجارت و صنایع خاتون گنج، گفت که درست است به دلیل جنگ روسیه و اوکراین مشکلاتی در تامین مواد غذایی در سراسر جهان وجود دارد. به غیر از این، در حال حاضر بحران شدید دلار در بنگلادش وجود دارد، از طرفی هزینه حمل و نقل افزایش یافته است. وارد کنندگان نمی‌توانند اعتبارنامه (LC ) مورد انتظار را باز کنند. به همین دلیل قیمت کالاهای مصرفی افزایش یافته است.

 درخواست مرغداران از دولت برای واردات جوجه به جای تخم مرغ ( بیجنس استاندارد)

با توجه به افزایش غیرعادی قیمت تخم مرغ در بنگلادش، دولت اجازه واردات تخم مرغ از هند را داده است. صاحبان مرغداری‌ها از این تصمیم دولت ناراضی هستند. به گفته آنها افزایش قیمت جوجه و خوراک طیور بر تخم مرغ تاثیر گذاشته است. اگر دولت جوجه وارد کند و با قیمت مناسب به مرغداری‌ها بفروشد، قیمت تخم مرغ به راحتی به 8 روپیه کاهش می یابد. سومان هولادار، رئیس انجمن طیور بنگلادش گفت که مرغداری‌ها در نتیجه واردات تخم مرغ متضرر می‌شوند. در نتیجه ممکن است بسیاری از مرغداری‌ها تعطیل شوند. اگر چنین اتفاقی بیفتد، قیمت هر عدد تخم مرغ ممکن است از 20 تاکا بیشتر شود.

نرخ دلار به 110 تاکا افزایش یافت ( بیجنس استاندارد)

در بحبوحه نوسانات بازار ارز بنگلادش، بانک‌ها یک بار دیگر نرخ دلار را برای حواله‌ها، درآمدهای صادراتی و تسویه واردات 0.5 افزایش دادند. نرخ دلار برای حواله‌ها و درآمدهای صادراتی 110 تاکا و برای تسویه واردات 110.50 تاکا تعیین شده است.

 سرمایه گذاری از بنگلادش در دبی در حال افزایش است (پروتوم آلا)

بر اساس یک آمار، تعداد شرکت های متعلق به بنگلادشی‌ها در امارات متحده عربی حدود 11 هزار است. روز به روز تعداد شرکت های ثبت شده متعلق به بنگلادشی‌ها در این کشور افزایش می یابد. از ژانویه تا ژوئن سال جاری، نرخ عضویت تجار بنگلادشی در اتاق بازرگانی دبی 47 درصد افزایش یافته است. در مدت شش ماه، هزار و 44 شرکت متعلق به بنگلادشی‌ها عضویت اتاق دبی را گرفتند. در این بین تعداد کل شرکت های متعلق به بنگلادشی‌های عضو اتاق دبی به 10 هزار و 975 رسیده است.

 سریلانکا تمام بدهی‌های خود را به بنگلادش پرداخت کرد ( بیجنس استاندارد)

سریلانکا وام 200 میلیون دلاری را که دو سال پیش بر اساس توافقنامه مبادله ارزی از بنگلادش گرفته بود، به طور کامل بازپرداخت کرده است. یکی از مقامات بانک مرکزی بنگلادش گفت: سریلانکا در آخرین قسط خود حدود 50 میلیون دلار و 4.5 میلیون دلار سود وام را به بنگلادش پرداخت کرده است.

کاهش شدید حواله‌ها و درآمدهای صادراتی ( بیجنس استاندارد)

بر اساس داده‌های روز یکشنبه (اول اکتبر) بانک مرکزی بنگلادش، علیرغم اینکه بیشترین تعداد کارگران در ماه آگوست به خارج از کشور اعزام شده اند، این کشور در ماه سپتامبر کمترین حواله یا درآمد خارج نشینیان را ظرف 41 ماه گذشته دریافت کرده است. حواله‌ها در ماه سپتامبر 1.34 میلیارد دلار بود. از سوی دیگر، بر اساس گزارش دفتر توسعه صادرات بنگلادش (EPB)، درآمد صادرات در ماه سپتامبر 4.31 میلیارد دلار بود که کمترین میزان در پنج ماه گذشته است. این کاهش شدید حواله‌ها و درآمدهای صادراتی، تلاش های دولت برای حفظ ذخایر ارز کشور را دشوارتر کرده است.

 قیمت سیلندر گاز مایع دوباره افزایش یافت ( بیجنس استاندارد)

قیمت گاز مایع (LPG) باردیگر در سطح مصرف کننده افزایش یافته است. قیمت سیلندر 12 کیلوگرمی ال پی جی با افزایش 79 تاکا، 1 هزار و 363 تکا مصوب شد که قبلا قیمت آن 1 هزار و 284 تاکا بود. بر اساس این محاسبه، قیمت گاز مایع به ازای هر کیلوگرم 6.54 تاکا افزایش یافته است.

نرخ تورم افزایش و قدرت خرید کاهش می یابد ( جوگنتار)

دولت بنگلادش رکوردی را در عرضه پول چاپ شده در بازار به ثبت رسانده است. این پول‌هایی که وارد بازار می‌شوند از یک طرف باعث افزایش عرضه پول و از طرف دیگر کاهش ارزش پول می‌شوند. از آنجایی که جریان پول بیشتر از تولید شده است، قیمت کالاها در حال افزایش است و نرخ تورم نیز به طور کلی به فلک کشیده است. در نتیجه دستیابی به اهداف سیاست پولی ناممکن شده است. افزون بر این، دولت بجای افزایش درآمد، هزینه‌های جاری را با چاپ اسکناس انجام می دهد، در نتیجه کل اقتصاد کشور به هم خورده است.

 ذخایر خالص بنگلادش اکنون زیر 18 میلیارد دلار است ( پروتوم آلا)

زاهد حسین، اقتصاددان ارشد سابق دفتر داکا بانک جهانی، در کنفرانس سالانه مجمع بین‌المللی تجارت (IBFB) این اطلاعات را ارائه کرد  که مقدار ارز ورودی و خروجی در بنگلادش و حساب های واقعی آن باهم مطابقت ندارند. وی خاطرنشان کرد: به دلیل کسری تراز پرداخت ها یا عدم تعادل در تراز معاملات، ذخایر ارز در حال کاهش است. به گفته وی، اکنون ذخایر خالص ارز به زیر 18 میلیارد دلار رسیده است.

بنگلادش وارد باشگاه هسته ای می‌شود ( کالرکانتا)

بنگلادش با اولین نیروگاه هسته ای در حال ساخت در منطقه روپ پور وارد عصر استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای می‌شود. این کشور همچنین قرار است سی و سومین عضو باشگاه هسته ای جهان شود. از آنجایی که 90 درصد از کار کلی در اولین واحد نیروگاه دو واحدی تکمیل شده، به عنوان سوخت این نیروگاه اولین محموله اورانیوم از روسیه به محل پروژه منتقل شد.

کاهش ذخایر ارز غیرقابل توقف شده است ( پروتوم آلا)

ذخایر ارزی بانک مرکزی بنگلادش در حال کاهش است. با وجود تلاش‌های مختلف از جمله کنترل واردات، نمی‌توان از کاهش ذخایر جلوگیری کرد. در اوت 2021، ذخایر ارزی بانک بنگلادش بیش از 48 میلیارد دلار بود. این ذخیره اکنون به 20.90 میلیارد دلار کاهش یافته است. به گفته منابع صندوق بین المللی پول، میزان واقعی ذخایر 17 میلیارد دلار است. ذخایر واقعی که اکنون بانک مرکزی بنگلادش دارد، با آن می‌تواند تنها هزینه واردات سه ماه را پوشش دهد، نه هیچ هزینه دیگری را. به طور معمول یک کشور باید ذخایری معادل حداقل سه ماه هزینه واردات داشته باشد. به این ترتیب، بنگلادش اکنون در انتهای آن قرار دارد.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما