معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۷/۱۶- ۰۶:۰۰

گام اول اتصال شبکه برقی یونان به خارج از این کشور

وزارت محیط زیست و انرژی یونان طی بیانیه ای اعلام کرد که یونان و عربستان سعودی توافق کردند شرکت مشترکی ایجاد نموده تا امکان اجرای پروژه اتصال شبکه‌های برق دو کشور را مورد بررسی قرار دهد. وزارتخانه مذکور تشکیل شرکت با هدف ویژه مورد نظر را نخستین گام جهت انتقال انرژی سبز و ارزان از عربستان سعودی به اروپا ارزیابی کرده است.

 در بیانیه وزارت محیط زیست و انرژی یونان آمده است که اپراتور مستقل انتقال برق یونان (ADMIE) و شرکت برق عربستان سعودی(National Grid S.A- Saudi Electricity Company)، شرکتی به نام Saudi Greek Interconnection ایجاد خواهند کرد که وظیفه آن بررسی پایداری تجاری پروژه اتصال شبکه‌های برقی دو کشور است. طرفین هر کدام 50 درصد از سهام شرکت جدید را در اختیار خواهند داشت.

در حال حاضر حدود 40 درصد برق یونان از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر تولید می‌شود. یونان با همکاری مصر به دنبال ساخت کابل زیر دریایی برای اتصال شبکه‌های برق دو کشور بمنظور انتقال برق تولید شده از منابع انرژی‌های تجدیدپذیر به اروپا است. این کشور با قبرس نیز برای ساخت طولانی‌ترین و عمیق‌ترین کابل برق زیردریایی در جهان، برای اتصال شبکه‌های سه کشور موسوم به پروژه EuroAsia Interconnector با هزینه حدود 900 میلیون دلار به توافق رسیده است. از سوی دیگر عربستان سعودی با توجه به اینکه 365 روز در سال می‌تواند از نور خورشید بهره مند باشد، قصد دارد تا سال 2030، میزان 50 درصد انرژی برق خود را از طریق تاسیسات فتوولتائیک تامین کند. عربستان می‌تواند به مازاد تولید انرژی برق برسد و به همین منظور قصد دارد آنرا به اروپا صادر کند. 

سال گذشته نخست وزیر یونان اظهار داشت یونان مایل است به صادرکننده برق به اروپا تبدیل شود. وی گفت "می خواهیم در انتقال انرژی و هیدروژن از شمال افریقا و خاورمیانه به اروپا نقش داشته باشیم. در حال مذاکره با مصر هستیم تا یک کابل برق 3 گیگاواتی بسازیم که برق ارزان تولید شده از طریق نیروی خورشیدی را از شمال افریقا به اروپا برساند. هدف ما این است که در مرکز یک کریدور جدید قرار بگیریم که نقشه انرژی در اروپا را دوباره ترسیم خواهد کرد".

در همین راستا وزیر انرژی یونان نیز اعلام کرد که این کشور در حال سرمایه گذاری برای تبدیل به‌هاب انرژی سبز و تجدیدپذیر مدیترانه است و در این تلاش خود به تقویت امنیت انرژی اروپا نیز کمک می‌کند. وی طی سخنانی در "چهارمین اجلاس انرژی‌های تجدید پذیر و ذخیره سازی انرژی" اظهار داشت که امروز یونان در رتبه هشتم جهان از نظر سهم انرژی‌های تجدید پذیر در تولید انرژی برق قرار دارد. به گفته وزیر انرژی یونان سهم انرژی‌های تجدید پذیر در تولید برق در این کشور در سال جاری میلادی به 46 درصد می رسد و یونان مصمم است که این میزان را در سال 2030 به 80 درصد برساند.     

https://energypress.gr/news/synantisi-ypen-admie-stin-saoydiki-arabia-koini-etaireia-apo-toys-dyo-diaheiristes-gia-tin

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما