معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۷/۱۷- ۰۸:۰۰

ارتقای دو رتبه ای موقعیت اعتباری یونان توسط مودیز

موسسه اعتبار سنجی مودیز موقعیت اعتباری یونان را دو رتبه ارتقا بخشید و از Ba3 به Ba1 رساند که یک رتبه پیش از درجه سرمایه گذاری است. در گزارش موسسه مودیز آمده است اقتصاد، دارایی عمومی، نهادها و نظام بانکی یونان شاهد تغییرات ساختاری عمیق هستند و ادامه این روند موجب بهبود اساسی شاخص های اعتباری در برابر شوک های احتمالی آینده خواهد شد.

این موسسه اعلام کرد که در پی انتخابات ژوئن گذشته در یونان، این کشور دارای ثبات سیاسی قوی در چهار سال آینده می‌باشد موردی که ادامه اجرای اصلاحات چهار سال اخیر و طراحی اصلاحات ساختاری جدید را تقویت خواهد کرد. مودیز ارزیابی می‌کند که میانگین رشد اقتصادی یونان در دوره 2027-2023 به 2.2 درصد خواهد رسید و سرمایه گذاری و مصرف دو اهرم اصلی رشد اقتصادی خواهند بود.

به گفته مودیز چهار سال آینده صندوق های اروپایی چون صندوق بازیابی موجب تقویت سرمایه گذاری‌های خصوصی و دولتی خواهند شد که تاثیر مستقیمی‌بر رشد اقتصاد یونان خواهد شد. موسسه مذکور ارزیابی می‌کند که روند افزایش سرمایه گذاری مستقیم خارجی، بعلت بهبود چشم انداز اقتصادی کشور و تشدید روند خصوصی سازی ادامه خواهد یافت. مودیز مدعی است که سرمایه گذاری از 13.7 درصد تولید ناخالص داخلی در سال 2017 به 18 درصد تولید ناخالص داخلی در 2027 خواهد رسید.

مودیز در مورد بدهی یونان ارزیابی می‌کند که نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی در سال آینده نزدیک به 150 درصد خواهد رسید. موسسه مذکور از بهبود وضعیت نظام بانکی یونان سخن گفته و اشاره کرده است که میزان وام های غیر قابل وصول نسبت به جمع وام های پرداختی بانک های یونانی از 30 درصد در سال 2020، امروزه به 5 درصد رسیده است.

آقای حایجداکیس وزیر دارایی یونان اظهار داشت ارتقای موقعیت اعتباری یونان توسط مودیز نه تنها پاداش سیاست اقتصادی و مالی دولت که دلیلی بر ادامه سیاست کنونی و پایبندی به ثبات مالی است. وی افزود بر اساس سیاستی که دولت تا کنون دنبال کرده علیرغم وجود مشکلات گوناگون اهداف مالی تعیین شده و دستیابی به مازاد اولیه بودجه محقق خواهند شد. تا پایان سال جاری میلادی دو موسسه دیگر قرار است گزارش خود در مورد موقعیت اعتباری یونان را اعلام نمایند. موسسه استاندارد اند پورز در 20 اکتبر و موسسه فیچ در یک دسامبر گزارش خود را اعلام خواهند کرد. هر دو موسسه مذکور رتبه اعتباری یونان را یک رتبه پیش از درجه سرمایه گذاری تعیین کردند.

https://www.naftemporiki.gr/finance/economy/1514473/moodys-dipli-anavathmisi-tis-elladas-ena-vima-prin-tin-ependytiki-vathmida/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما