معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۷/۱۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۳۲

اخبار اقتصادی کشورهای حوزه کارائیب

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های کشورهای واقع در حوزه کارائیب در هفته دوم مهرماه 1402 به شرح ذیل ارائه می‌ گردد:

جمهوری دومینیکن : 

ارائه لایحه بودجه سالیانه جمهوری دومینیکن به پارلمان این کشور

قوه مجریه جمهوری دومینیکن از طریق وزارت دارایی، پیش نویس قانون بودجه عمومی دولت برای سال 2024 را با مبلغی معادل 1,371,992.8 میلیون پزو (18.5 درصد از تولید ناخالص داخلی برنامه ریزی شده برای سال 2024) به کنگره ملی ارائه کرد. مبلغ مزبور شامل ادامه و تکمیل ساخت‌ و سازهای عمومی مهم از جمله برای ترویج توسعه فعالیت‌های تولیدی و کاهش شکاف در زیرساخت‌ها است.

دومینیکن بازار های جدید برای محصولات خود شناسایی کرده است

دولت دومینیکن با کمک مرکز صادرات و سرمایه گذاری و سایر موسسات بیش از 10 بازار نو را شناسایی کرده که مقاصد جدید صادرات محصولات دومینیکن خواهند بود یعنی همان محصولاتی که به‌هائیتی صادر می‌گردید ولی در حال حاضر به دلیل بسته شدن مرز  دیگر به آن کشور صادر نخواهد شد. بازارهای جدید برای فروش محصولات دومینیکن عبارتند از: گویان، پاناما، کلمبیا، پورتوریکو، جامائیکا، ترکز و کایکوس، کوبا، ترینیداد و توباگو و سایر جزایر کارائیب. از جمله محصولات می‌توان به مرغ، تخم مرغ، سبزیجات و سایر محصولات فاسد شدنی اشاره کرد.

https://listindiario.com/economia/20231001/autoridades-identifican-mercados-productos-iban-haiti_775501.html

گمرک دومینیکن خسارات ناشی از بستن مرز با هائیتی را تاکنون محاسبه نکرده است

آقای ادواردو سانز لواتون، مدیرکل گمرک جمهوری دومینیکن اعلام کرد که تاکنون خسارات مالی وارد شده به سیستم گمرکی این کشور پس از بسته شدن مرز دومینیکن و هائیتی در 14 سپتامبر محاسبه نشده است. آقای سانز لواتون گفت که با توجه به اینکه دستور آقای لوئیس ابینادر، رئیس جمهور  دومینیکن "زمان کمی" است که  به اجرا  درآمده لیکن آسیب ها هنوز "احساس نمی‌شوند". رئیس گمرک از تصمیم رئیس جمهور حمایت کرد اما اظهار امیدواری کرد که "هر چه زودتر راه  حلی برای این مشکل پیدا شود .

https://listindiario.com/economia/20231002/aduanas-cuantificado-perdidas-recaudaciones-cierre-frontera-haiti_775512.html

توسعه پروژه کریدور صنعتی لجستیکی سانتو دومینگو در دومینیکن

آقای پاول ایسا کنتراس، وزیر اقتصاد، برنامه‌ریزی و توسعه و آقای زیگموند فروند، مدیر اجرایی اداره کل اتحادیه‌های دولتی -خصوصی دومینیکن (DGAPP) توافقنامه همکاری برای ارتقای طرح  اجرای پروژه‌های مربوط به ابتکار عمل«سانتو دومینگو 2050» (SD2050)) به امضاء رساندند. از جمله اهداف اصلی ابتکار«SD2050» توسعه یک کریدور صنعتی و لجستیکی در طول بزرگراه «سیرکونوالاسیون سانتو دومینگو» است. در این راستا، طرفین ضمن تاکید بر فرصت‌هایی که چنین ابتکاراتی که برای توسعه اجتماعی-اقتصادی ساکنان استان سانتو دومینگو ایجاد می‌کند گفتند که مشارکت بخش خصوصی در اجرای این طرح دولتی ضروری است.

https://listindiario.com/economia/20231004/impulsaran-proyectos-iniciativa-santo-domingo-2050-mediante-alianzas-publico-privadas_775917.html

شرکت مالی بین المللی  75 میلیون دلار به جمهوری دومینیکن اختصاص خواهد داد

خانم الیزابت مارتینز د مارکانو، مدیر منطقه ای شرکت مالی بین المللی برای کلمبیا، مکزیک، آمریکای مرکزی و منطقه کارائیب، به روزنامه «لیستین دیاریو» گفت شرکت مزبور که بازوی مالی بانک جهانی برای بخش خصوصی است مبلغ 75  میلیون دلار به جمهوری دومینیکن اختصاص داده است و تا به امروز با حمایت شرکت مالی بین المللی، 1.27 میلیارد دلار در پروژه‌های جمهوری دومینیکن هزینه شده است. مارتینز د مارکانو گفت که رشد اقتصاد دومینیکن در مقایسه با همتایان خود در منطقه آمریکای لاتین و کارائیب نیز چالش های متعددی را به همراه دارد، به همین دلیل لازم است منابع بیشتری به آموزش، انرژی و مسائل زیست محیطی و اجتماعی تخصیص داده شود.

https://listindiario.com/economia/finanzas/20231004/corporacion-financiera-otorgara-us-75-mm-pais_775906.html

دومینیکن توانایی‌های زنان کارآفرین را تقویت می‌کند

زنان کارآفرین در جمهوری دومینیکن با راه‌اندازی مرکز تجارت بین‌المللی در شهر سانتو دومینگو، نشان دادند که مهارت‌های تجاری خود را تقویت کرده و به بازارهای جدید دسترسی دارند. مرکز مزبور که توسط مرکز صادرات و سرمایه گذاری جمهوری دومینیکن (ProDominicana) سازماندهی شده است آموزش، مشاوره و فرصت های بازار را برای تقویت رقابت شرکت هایی که توسط زنان دومینیکن اداره می‌شوند فراهم می‌کند. بر اساس گزارش بانک جهانی زنان نیمی از کارآفرینان خرد در جمهوری دومینیکن را تشکیل می دهند اما کمتر از 5 درصد از کل شرکت های خرد، کوچک و متوسط در این کشور متعلق به زنان است. هدف از این ابتکار تغییر این وضعیت است. 

https://listindiario.com/economia/20230929/republica-dominicana-tendra-nuevo-centro-impulsar-desarrollo-mujeres-empresarias_775243.html

جامائیکا :

میزان صادرات جامائیکا 36.6 درصد افزایش یافت

موسسه آمار جامائیکا (STATIN) اعلام کرد ارزش کل صادرات جامائیکا در دوره ژانویه تا می 2023 در مقایسه با 644.1 میلیون دلار در دوره مشابه در سال 2022 میزان 36.6 درصد افزایش یافت. این موسسه گفت که درآمد جامائیکا از مجموع صادرات 879.5 میلیون دلار بوده است در حالی که هزینه واردات 3.1 میلیارد دلار بود. افزایش صادرات سوخت های معدنی و مواد خام (بدون احتساب سوخت) به ترتیب 17.8 درصد و 151.5 درصد، سهم اصلی در افزایش ارزش کل صادرات بوده است. افزایش صادرات داخلی برای دوره بررسی سال 2023 به دلیل صادرات بیشتر در حوزه صنعت و معدن بوده است.

https://jamaica.loopnews.com/content/statin-exports-366-january-may#lnc4gdf27baft5vf8uy

وزیر صنعت بر پتانسیل جامائیکا برای سرمایه گذاری تاکید نمود

آقای اوبین هیل، وزیر صنعت، سرمایه گذاری و تجارت جامائیکا در سفر تجاری 2 روزه به انگلیس بر پتانسیل جامائیکا به عنوان یک مکان تجاری و مقصد مناسب برای سرمایه گذاری تاکید نمود. آقای هیل در دیدار با نمایندگان صنایع مختلف، مقامات دولتی و جامعه دیپلماتیک انگلیس ضمن اشاره به شاخص‌های اقتصادی جامائیکا گفت: «شرکت‌ها جامایکایی نمی‌توانند در کشور بمانند و انتظار داشته باشند که بازارهای بین‌المللی خوبی به دست آورند. آنها باید به دنبال بازار بروند. باید با مردم مذاکره کنیم تا بازارهای جدیدی به دست آوریم که بتوانیم محصولات خود را به آن صادر و همچنین سرمایه گذاری در کشورمان را تشویق کنیم.

https://www.prensa-latina.cu/2023/10/03/destacan-potentialidades-de-jamaica-como-destino-de-inversiones/

شرکت سیمان کارائیب 3400 تن از محصول خود را به جزایر TCI صادر می‌کند

شرکت سیمان کارائیب (CCCL) در جامائیکا از صادرات 3400 تن سیمان به جزایر تورکز و کایکوز (TCI) خبر داد. این مقدار در مجموع 2267 کیسه از محصول سیمان کم کربن با استحکام اولیه بالا (HE) این شرکت بوده است که برای کاربردهای صنعتی استفاده می‌شود. یاگو کاسترو، مدیر عامل CCCL، در مورد این توسعه صادرات خود -اظهار داشت که این شرکت در موقعیت بهتری برای تامین منابع کامل بازار جامائیکا قرار دارد و هر ظرفیت اضافی برای صادرات در دسترس خواهد بود. وی افزود که بازارهای دیگر مایل به خرید محصولات سیمان کارائیب هستند و گفت که این شرکت می خواهد گزینه مناسبی برای آنها باشد. تنها تولید کننده سیمان جزیره خوشبین است که بتواند صادرات محصولات سیمانی خود را با تکمیل پروژه توسعه کوره 40 میلیون دلاری خود افزایش دهد. این امر باید منجر به افزایش ظرفیت تولید تا 30 درصد شود. این شرکت گفت که این پروژه با سرعت پیش می رود و مهندسانی از Cemex مستقر در مکزیک برای انجام ارزیابی‌های مختلف دعوت شده اند.

https://jamaica.loopnews.com/content/carib-cement-exports-3400-metric-tonnes-its-product-tci#lnc4o6ck0ehzr5yfnpn9

واردات جامائیکا در سه ماهه اول 38 درصد افزایش و صادرات این کشور 5.5 درصد کاهش یافت

موسسه آمار جامائیکا (STATIN) در گزارش تازه منتشر شده خود اعلام کرد کل واردات جامائیکا 38.7 درصد افزایش یافته و به ارزش 1826.3 میلیون دلار برای دوره سه ماهه از ژانویه تا مارس 2022 رسیده است، در حالی که کل صادرات به ارزش 340.5 میلیون دلار کاهش یافته است. افزایش هزینه کل واردات برای ژانویه تا مارس 2022، در مقایسه با 1316.9 میلیون دلار آمریکا در سال 2021، عمدتاً به دلیل واردات بیشتر سوخت‌ها و روان‌کننده‌ها، مواد خام/کالاهای واسطه‌ای و کالاهای مصرفی بوده است. در همین حال، کل صادرات در مقایسه با دوره مشابه سال 2021 میزان 19.8 میلیون دلار یا 5.5 درصد از ژانویه تا مارس 2022 کاهش یافته است. پنج شریک تجاری اصلی برای دوره ژانویه تا مارس 2022 آمریکا، چین، برزیل، ترینیداد و توباگو و کلمبیا بوده اند. پنج مقصد اصلی برای صادرات جامائیکا نیز آمریکا، کانادا، پورتوریکو، بریتانیا و ترینیداد و توباگو بوده اند. STATIN گفت که صادرات به این کشورها با 18.3 درصد افزایش به 282.2 میلیون دلار آمریکا در مدت زمان یاد شده رسیده است.

https://jamaica.loopnews.com/content/imports-jamaica-38-q1-exports-down

گسترش تجارت بین جامائیکا و چین

آلاندو ترلونگه، وزیر امور خارجه و تجارت خارجی، در جریان برگزاری بزرگداشت 50 سال روابط دیپلماتیک بین جامائیکا و جمهوری خلق چین در کینگستون اعلام کرد که در حالی که چین یکی از شرکای تجاری کلیدی جامائیکا است، فضای بیشتری برای گسترش تجارت با این کشور آسیایی وجود دارد. ترلونگه می‌گوید تجارت دوجانبه بین جامائیکا و چین قابل توجه است و همچنان به رشد خود ادامه می دهد. در واقع بین دو کشور رشد مداوم برنامه‌ها و پروژه‌های بسیار خاص برای حمایت از اهداف و اولویت های ملی دو کشور وجود دارد. وی بیان داشت در سال 2021، چین سومین منبع بزرگ واردات جامائیکا به مبلغ تقریبی 464 میلیون دلار آمریکا بود، در حالی که چین چهاردهمین بازار مقصد صادرات جامائیکا در آن سال با ارزش 14 میلیون دلار بوده است. جامائیکا عمدتا آلومینا و چندین محصول با کیفیت بالا مانند نوشیدنی‌های الکلی رام، غذاهای دریایی و قهوه را به چین صادر می‌کند.

جامائیکا اکنون به دنبال فرصت‌ها و مشارکت‌هایی برای آغاز و رشد سایر صادرات به چین از جمله سنگ آهک با درجه دارویی و دسته‌های دیگر غذاهای دریایی، مانند خرچنگ و صدف، سیگار جامائیکا با کیفیت بالا، گوشت خوک و همچنین شکلات کاکائو می‌باشد .جامائیکا همچنین در حوزه‌های لجستیک، مناطق ویژه اقتصادی و همچنین تولید انرژی‌های تجدیدپذیر بدنبال سرمایه گذاری طرف های چینی است .

https://jamaica.loopnews.com/content/terrelonge-bats-expansion-trade-between-jamaica-and-china#lnc57omvgold08mr0l

58.2 میلیارد دلار به بودجه ملی جامائیکا اضافه شد

بودجه ملی جامائیکا در حال حاضر 1.094 تریلیون دلار جامائیکائی است. این امر به دنبال ارائه سومین برآورد هزینه تکمیلی 58.2 میلیارد دلاری برای سال مالی 2024- 2023 توسط وزیر دارایی و خدمات عمومی، دکتر نایجل کلارک، در مجلس نمایندگان اعلام گردید. دومین برآورد تکمیلی که در ژوئیه تصویب شد 14.5 میلیارد دلار به بودجه اضافه کرد و در سومین تخمین تکمیلی کل هزینه 1.094 تریلیون دلار ارائه شد. وزیر دارایی گفت که مبالغ اضافی از طریق افزایش پیش بینی شده در درآمدها و کمک های بلاعوض به میزان 43.1 میلیارد دلار تامین می‌شود که عمدتاً شامل افزایش درآمدهای مالیاتی 35.8 میلیارد دلاری، درآمدهای غیر مالیاتی 6.1 میلیارد دلاری و کمک های بلاعوض یک میلیارد دلاری است ( کلیه ارقام به دلار جامائیکا می‌باشد).

https://jamaica.loopnews.com/content/582-billion-added-national-budget#lnc5l4p3rukc27m1xj

هائیتی :

شورای وزیران‌هائیتی بودجه 2024-2023 را تصویب کرد

وزارت فرهنگ و ارتباطات هائیتی در اطلاعیه ای اعلام نمود بودجه سال 2024-2023 در هیات وزیران‌هائیتی تصویب شده و طبق الزامات قانونی «که از سال مالی 20201-2020 تاکنون اتفاق نیفتاده است» از 1 اکتبر 2023 اجرایی خواهد شد. بودجه موردنظر بالغ بر 320.64 میلیارد دلار است که 75.3 درصد آن از منابع داخلی تامین می‌شود. طبق اعلام دولت، هزینه سرمایه گذاری عمومی در بودجه سال مالی 2024-2023 بالغ بر 158.41 میلیارد دلار برآورد شده است و به میزان 28.8 درصد توسط خزانه داری عمومی (33.92 میلیارد دلار) و 68.5 درصد از طریق کمک های مالی و وام تأمین می‌شود.

https://haiti.loopnews.com/content/le-conseil-des-ministres-approuve-le-budget-2023-2024#lnc658aubrjgmaphtba

UEH: افتتاح موسسه توسعه پایدار مناطق در دانشگاه دولتی‌هائیتی

رئیس دانشگاه دولتی‌هائیتی (UEH)، فریتز دشومه، مؤسسه توسعه پایدار مناطق UEH را در روز 27 سپتامبر 2023 افتتاح کرد. دو بخش از مؤسسه مذکور نیز متشکل از مرکز ادغام جنسیتی (CIG) و مرکز نوآوری اجتماعی در این مراسم افتتاح شدند. این مؤسسه از دانشگاه دولتی‌هائیتی (UEH) که بر روی موضوعات آموزش،  علوم کشاورزی، دسترسی به آب آشامیدنی، کاهش خطرات و بلایای طبیعی، نوآوری‌های اجتماعی، شمول و توسعه پایدار و غیره کار خواهد کرد، از حمایت بین المللی برخوردار می‌باشد. شرکای دانشگاه UEH که از این پروژه حمایت کردند عبارتند از: El Instituto Nacional de Ciencias Agricolas (کوبا). Universidad Agraria de Habana (کوبا)؛ دانشگاه پینار دل ریو (کوبا)؛ دانشگاه گوئلف در انتاریو (کانادا) و دانشگاه Wilfrid Laurier (کانادا).

https://haiti.loopnews.com/content/ueh-inauguration-de-linstitut-de-developpement-durable-des-regions#lnc6fu087evjvzahcji

آنتیگوا و باربودا :

صندوق بین المللی پول رشد اقتصادی کشور کارائیبی آنتیگوا و باربودا را 5.7 درصد در سال جاری پیش بینی کرده است. صندوق بین‌المللی پول (IMF) اعلام کرد که فعالیت‌های اقتصادی پس از کاهش شدید ثبت شده در طول همه‌گیری ویروس کرونا (COVID-19) به روال عادی خود بازمی‌گردد و رشد اقتصادی آنتیگوا و باربودا در سال جاری 5.7 درصد پیش‌بینی شده است. هیئتی از صندوق بین‌المللی پول، به سرپرستی امینه بوز، دستیار مدیر بخش تحقیقات صندوق بین‌المللی پول، طی سفر دو هفته‌ای و گفتگو با بازیگران و فعالین  اقتصادی آنتیگوا در بیانیه ای اعلام کرد که رشد اقتصادی این کشور کوچک کارائیبی 8.5 درصد پیش بینی شده است.

https://caribbean.loopnews.com/content/imf-predicts-economic-growth-57-cent-antigua-year

پاناما :

کانال پاناما به دلیل خشکسالی حداکثر ترافیک روزانه را به 31 کشتی کاهش می دهد

شرکت مدیریت کانال پاناما اعلام کرد که به دلیل خشکسالی حداکثر تعداد کشتی‌هایی که در این آبراه تردد می‌کنند از 32 کشتی در روز در ماه آگوست به 31 کشتی در روز کاهش می دهد. این در مقایسه با میانگین عادی روزانه 36 تا 38 کشتی  در ماههای گذشته است. بارندگی کافی برای تغذیه سیستم آبخیز رودخانه‌ها و نهرها که دریاچه‌های کانال را پر می‌کنند و موجب سهولت در انجام خدمات رسانی می‌شود در این منطقه وجود نداشته است. ضمنا این حوضه آب شیرین پاناما سیتی را تامین می‌کند که حدود نیمی از جمعیت 4 میلیونی این کشور را در خود جای داده است.

https://caribbean.loopnews.com/content/panama-canal-cuts-max-daily-traffic-31-ships-due-drought#lnc41y4wn154ucas43f

گویان :

شرکت اکسون موبیل از حوزه  نفتی کایتور گویان خارج می‌شود

اکسون موبیل خروج خود را از بلوک کایتور واقع در سواحل کشور گویان را اعلام کرد و انتظار می‌رود که شرکت راتیو انرژی مستقر در رژیم صهیونیستی ، جستجو و تولید نفت در این منطقه را بر عهده بگیرد. اکسون موبیل، غول نفت و گاز ایالات متحده در بیانیه ای گفت پیش بینی می‌شود که Ratio نقش اپراتور را بر عهده بگیرد. ExxonMobil که امیدوار است تولید نفت گویان را تا یک میلیون بشکه در روز افزایش دهد، گفت خروج ما از بلوک Kaieteur هیچ تأثیری بر تعهد ما به جستجوی فرصت‌های اکتشاف و توسعه بیشتر و ایجاد ارزش افزوده برای دولت و مردم گویان ندارد. این شرکت در اشاره آشکار به کشف نفت در مقادیر غیرتجاری در Tanager-1 در بلوک Kaieteur در نوامبر 2020 گفت تلاش های اکتشاف و کشف نفت ما در بلوک Kaieteur، پتانسیل دریایی گویان را برجسته کرده است. اکسون موبیل و شرکای آن، و شرکت ملی نفت فلات قاره چین (CNOOC) در اوایل ماه جاری پیشنهادی برای یک بلوک نفتی در آب های عمیق گویان ارائه کردند.

https://caribbean.loopnews.com/content/exxonmobil-withdraws-kaieteur-block

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما