معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۷/۰۷- ۰۷:۴۳ - مشاهده: ۷۷

اخبار اقتصادی قزاقستان-آلماتی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قزاقستان در هفته اول مهرماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

قزاقستان و بلاروس در حال آماده سازی چهار پروژه صنعتی جدید به ارزش بیش از 100 میلیون دلار هستند

تاکنون هشت پروژه به ارزش حدود 180 میلیون دلار اجرا شده است که بر اساس آن برای 1400نفر شغل جدید ایجاد شده است. موضوعات تقویت همکاری‌های تجاری و اقتصادی توسط علیخان اسماعیلوف نخست وزیر قزاقستان و رومن گولوچنکو نخست وزیر بلاروس مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش inbusiness.kz با اشاره به سرویس مطبوعاتی دولت جمهوری قزاقستان، این نشست در آستانه نمایشگاه بین المللی صنعتی "Innoprom. قزاقستان" برگزار شد. علیخان اسمایلوف تاکید کرد که بلاروس یک شریک تجاری و اقتصادی مهم برای قزاقستان است. سال گذشته تجارت دوجانبه 23 درصد رشد کرد و از آستانه یک میلیارد دلار عبور کرد. به گفته نخست وزیر، برای حفظ پویایی رشد مراودات اقتصادی، ادامه همکاری برای گسترش دامنه کالاها و خدمات عرضه شده ضروری است. بدین ترتیب تاکنون هشت پروژه به ارزش حدود 180 میلیون دلار اجرا شده است که بر اساس آن برای 1400 شغل جدید ایجاد شده است. دو پروژه به ارزش 19 میلیون دلار در مرحله اجراست.  همزمان، ادارات جمهوری قزاقستان و جمهوری بلاروس در حال کار بر روی راه اندازی چهار پروژه دیگر به ارزش بیش از 100 میلیون دلار با ایجاد حدود 800 شغل هستند. علیخان اسمایلوف گفت. : قزاقستان علاقمند به توسعه همکاری‌های صنعتی، اجرای پروژه‌های مشترک جدید و توسعه ظرفیت تاسیسات تولیدی موجود است. نخست وزیر بلاروس به نوبه خود خاطرنشان کرد که پروژه‌های همکاری موفق جمهوری قزاقستان و جمهوری بلاروس می‌تواند به عنوان الگویی برای توسعه بیشتر این منطقه باشد. رومن گولوچنکو گفت: « تولید مشترک موجود در حال حاضر به ما اجازه می دهد تا سالانه 10 هزار تراکتور و تا 1000 کمباین در قزاقستان تولید کنیم.

 https://inbusiness.kz/ru/news/kazahstan-i-belarus-gotovyat-chetyre-novyh-promyshlennyh-proekta-na-summu-svyshe-100-mln-dollarov

  قزاقستان و روسیه 40 پروژه به ارزش 16 میلیارد دلار راه اندازی می‌کنند 

به گزارش inbusiness.kz نمایشگاه Innoprom در پایتخت قزاقستان افتتاح شد که در آن میخائیل میشوستین رئیس دولت روسیه، رومن گولوچنکو نخست وزیر جمهوری بلاروس و رئیس کابینه وزیران حضور داشتند.  علیخان اسماعیل‌اف طی سخنرانی گفت: به لطف همکاری‌های صنعتی بین کشورهایمان، تاکنون 30 پروژه مشترک در قزاقستان اجرا شده است. 40 پروژه بزرگ دیگر به ارزش بیش از 16 میلیارد دلار در مرحله اجرا وجود دارد.

  بیش از 300 شرکت از کشورهای EAEU در این نمایشگاه شرکت می‌کنند که  نشان دهنده علاقه جامعه تجاری به تقویت روابط برای توسعه صنعتی و ایجاد نقاط رشد جدید است.

علی خان اسماعیل اف در بخش دیگری از سخنرانی خود گفت: در پایان سال گذشته حجم مبادلات تجاری قزاقستان با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا به رکورد 29.4 میلیارد دلار رسید که افزایش 10.4 درصدی (26.6 میلیارد در سال 2021) را نشان می دهد. من متقاعد شده ام که این روند در سال جاری نیز ادامه خواهد داشت. وی همچنین تاکید کرد که طی پنج سال گذشته تولیدات مشترک دو کشور 2.2 برابر شده است.

https://inbusiness.kz/ru/news/investicionnoe-sotrudnichestvo-kazahstan-i-rossiya-zapuskayut-40-proektov-na-16-mlrd-dollarov-smailov

آلماتی به مرکز جذاب برای گردشگران خارجی تبدیل شده است

با مشارکت دفتر توسعه آلماتی، غرفه‌های منطقه‌ای کنترل گذرنامه در فرودگاه بین‌المللی آلماتی اخیراً به‌روزرسانی شده‌اند، در این غرفه‌ها مهمانان ورودی با احوالپرسی به 9 زبان جهان: قزاقی، روسی، انگلیسی، عربی، چینی، فرانسوی، ایتالیایی، ترکی و کره ای استقبال می‌شوند.

برای راهنمای  راحت، 52 بنر اطلاع رسانی در تقاطع های مرکزی شهر نصب شده است که علاوه بر نقشه، حاوی اطلاعاتی درباره مسیرهای محبوب گردشگری است. به عنوان بخشی از کار برای توسعه پتانسیل گردشگری آلماتی، در سال جاری کارکنان خدمات مرکز حمل و نقل و متخصصان صنعت که به طور مستقیم با گردشگران در تعامل هستند، آموزش زبان انگلیسی و اصول اولیه مهمان نوازی را می‌گذرانند.

 قزاقستان توریسم ، برنامه تحت عنوان (نشان کیفیت) با هدف بهبود کیفیت خدمات گردشگری را در دست اجرا دارد. طبق این برنامه، سه حوزه اصلی، فعالیت های شرکت های گردشگری، محل اقامت و مراکز توزیع غذا سازماندهی می‌شوند. نشان کیفیت به سازمان‌هایی اعطا می‌شود که الزامات برنامه را بر اساس استانداردهای ملی برآورده می‌کنند. مرحله بعدی برای معرفی استاندارد منطقه ای توصیه شده توسط Visit Almaty برنامه ریزی شده است. Visit Almaty یک برند گردشگری است که به طور فعال توسط دفتر گردشگری آلماتی همراه با دپارتمان گردشگری آلماتی تبلیغ می‌شود.

  برای راحتی گردشگران، 10 نقطه اطلاعاتی بازدید از آلماتی در شهر وجود دارد که می‌توان از آنها مشاوره حرفه ای در مورد تورهای جالب، توصیه‌های تفریحی و سایر اطلاعات مفید در مورد آلماتی و اطراف آن، از جمله نقشه، کتاب راهنما، اطلس مسیرهای کوهستانی، تور بروشورهای اپراتور دریافت کرد.

گسترش قابلیت‌های آنلاین نیز برای اداره گردشگری آلماتی برای اطمینان از تعامل مؤثرتر با گردشگران و شرکای خارج از کشور، نقش کلیدی دارد.

مرکز اطلاعات توریستی  شهر آلماتی در سال 2017 ایجاد شد.  طی 5 سال فعالیت، 10 نقطه اطلاع رسانی افتتاح شد که به بیش از 100 هزار گردشگر خدمات رسانی صورت گرفت.

https://www.dknews.kz/ru/v-strane/303385-almaty-stanovitsya-vse-bolee-privlekatelnoy

بررسی دو صنعت کفش و لباس در شهر آلماتی

پروژه رسانه ای "Otandyk Ondiris" با هدف افزایش محبوبیت صنعت داخلی و تقویت پایگاه کالاهای تولید داخل در قزاقستان راه اندازی شد.اولین مرکز با عنوان  Kazlegprom-Almaty، از سال 2011 تولید پوشاک و کفش را آغاز کرده است.  در این کارخانه بیش از 700 نفر مشغول به کار هستند. رئیس این شرکت، اولژاس زیاخانوف، گفت که این شرکت عمدتاً سفارشات دولت را برای تولید کفش و البسه کارکنان انجام میدهد. لباس فرم، لباس مدرسه، لباس کار و کت و شلوار مردانه از تولیدات این کارخانه است. چرم کفش از کارخانه آلماتی خریداری شده و یا از روسیه و بلاروس وارد می‌شود.

زیاخانوف افزود: ما نمی‌توانیم با چین و ازبکستان رقابت کنیم. مواد اولیه نداریم. و واردات پارچه و تولید داخل  و یا واردات محصول آماده با یک قیمت تمام می‌شوند. به عنوان مثال، در ازبکستان مردم با 200-100 دلار در ماه هم راضی به کار می‌شوند. در قزاقستان حداقل به طور متوسط 500 دلار برای حقوق کارگر در ماه لازم است.  وی خاطرنشان کرد که این همان چیزی است که صنعت سبک را از ورود به تولید انبوه باز می دارد. این شرکت در هر شیفت 1.5 هزار جفت کفش و 2000 دست البسه تولید می‌کند.

علاوه بر این، این شرکت دارای یک کارگاه دوخت پوشاک در منطقه اوزیناگش است که بیش از 100 نفر در آن کار می‌کنند. ساخت یک کارخانه بزرگ با ظرفیت شعلی 400-300 نفر در دست برنامه ریزی است. هم اکنون یک قطعه زمین در اوزیناگش وجود دارد و در حال حاضر درخواست تامین مالی پروژه به صندوق توسعه صنایع ارائه شده است.

لازم به ذکر است پایان سال جاری 28 پروژه با هزینه کل 256 میلیارد تنگه در آلماتی اجرا می‌شود. شرکت هایی از چین، روسیه، مالزی، ترکیه، ایران، لهستان و قزاقستان برای راه اندازی تسهیلات جدید سرمایه گذاری می‌کنند. پیش بینی می‌شود بیش از 8 هزار شغل از طریق اجرای این پروژه‌ها ایجاد شود.

 https://lsm.kz/kak-v-almaty-razvivayut-legrom-problemy-i-plany

وضعیت اقتصادی در کشورهای آسیای مرکزی

 DKNews.kz گزارش می دهد: در ماه آگوست، شاخص اعتماد مصرف کننده قزاقستانی به 100.3 واحد رسید که کمی‌کمتر از رقم ماه جولای است، اما از نظر ارزش رسمی مثبت بالاتر است.

  این اطلاعات توسط یک مطالعه کلان اقتصادی در کشورهای آسیای مرکزی که توسط Freedom Finance Global برای دومین ماه متوالی انجام شده است، منتشر شده است. 3600 نفر در نظرسنجی قزاقستان شرکت کردند. کاهش قابل توجه - 4.5 امتیازی در  بخش ارزیابی مطلوب بودن شرایط فعلی برای خریدهای بزرگ نشان داده شد: در ماه اوت، تنها 38.6٪ از پاسخ دهندگان وضعیت را مثبت ارزیابی کردند، در ژوئیه این رقم بالاتر بود و به 40.7٪ رسید. همچنین، قزاقستانی‌ها احتمال تغییرات فعلی و آتی در وضعیت مالی شخصی خود را پایین‌تر ارزیابی کردند، اما این پارامتر همچنان از ارزیابی‌های وضعیت اقتصادی در کل پیشی می‌گیرد.   شایان ذکر است بهترین نتیجه شش ماهه از نظر سطح انتظارات برای وضعیت اقتصادی در آینده است.  در ماه اوت، سهم کسانی که انتظار دارند اقتصاد ظرف پنج سال بدتر شود از 16.9 به 14.8 درصد کاهش یافت. انتظار می رود در ماه اوت، تورم سالانه به کاهش خود ادامه داد و به 13.1 درصد رسید.

علیرغم انتظارات برای تضعیف تنگه در برابر دلار، انتظارات تورمی‌پاسخ دهندگان کاهش یافت وکمترین نتیجه را برای کل دوره مطالعه نشان داد.  تورم ماهانه در ماه اوت 0.7 درصد بود که اندکی بیشتر از سه ماه قبل بود.

نظرسنجی اوت همچنین نشان داد که قزاق ها بیشتر نگران دلار شدند. سهم کسانی که معتقدند در یک سال ارزش پول ایالات متحده افزایش می یابد از 52.2 به 54.7 درصد افزایش یافته است.  سهم پاسخ دهندگانی که انتظار داشتند دلار در ماه جاری افزایش یابد نیز به طور قابل توجهی افزایش یافته است: از 26.6 به 34٪.  با این وجود، انتظارات برای رشد دلار به انتظارات تورمی‌پاسخ دهندگان تبدیل نشد.

 https://www.dknews.kz/ru/ekonomika/302981-ekonomicheskaya-situaciya-v-stranah-centralnoy-azii

مجازات استفاده غیرقانونی از آب در قزاقستان در حال افزایش است

به گزارش پایگاه خبریLS قزاقستان: در صورت برداشت آب بدون مجوز برای استفاده خاص، بازار سیاه آب تشکیل می‌شود. طی 9 ماهه سال 2023، 35 جریمه به ارزش 3.3 میلیون تنگه برای این تخلف ثبت شده است که هفت برابر بیشتر از کل سال گذشته است که در آن شش جریمه مجموعاً 468 هزار تنگه اعمال شد.

در عین حال، این وزارتخانه خاطرنشان کرد که به دلیل اینکه آبگیری غیرقانونی شناسایی شده بدون دستگاه‌های اندازه گیری انجام می‌شود، تعیین خسارت دقیق از بازار سیاه آب غیرممکن است.

این اصلاحات بر عدم اعمال مقررات کنترل و نظارت دولتی برای استفاده غیرقانونی از آب و کارهای غیرقانونی در بدنه‌های آبی و نوارهای حفاظتی آب تأثیر می‌گذارد.

پیش از این، زلفیا سلیمانوا، وزیر سابق محیط زیست گزارش داده بود که بازار سیاه آب در قزاقستان میلیاردها دلار تخمین زده شده است.

 https://lsm.kz/v-kazahstane-v-sem-raz-vyroslo-nakazanie-za-nezakonnoe-ispol-zovanie-vody

رکورد برداشت غلات در استان ژتیسو 

سرویس مطبوعاتی منطقه ژتیسو گزارش می دهد: در سال جاری در استان ژتیسو بیش از 875 هزار تن غلات از جمله ، ذرت و برنج جمع آوری شود.

بر اساس اعلام اداره منطقه ای زراعت، تا امروز 233.3 هزار هکتار غلات، معادل 72 درصد با میانگین محصول دهی 17.6 سانتنر در هکتار، برداشت شده است. این عدد برای ذرت 2.3 هزار هکتار است.  از 80.6 هزار هکتار دانه‌های روغنی، 2.2 هزار هکتار برداشت شده که با احتساب  گلرنگ، سویا، کتان این عدد به 2.4 هزار تن با محصول دهی 10.9 سانتنر در هکتار برداشت شد. حدود 50.4 درصد از کل محصولات سیب زمینی معادل 6.0 هزار هکتار برداشت شده است.  برداشت سبزیجات و خربزه در حال انجام است: از 9.3 هزار هکتار، 7.8 هزار هکتار معادل 83.6 درصد برداشت شده است. در بخش چغندر قند تا به امروز 210 هکتار برداشت شده و 8.2 هزار تن محصول جمع آوری شده است. کمپین برداشت پاییزه در این استان همچنان ادامه دارد، 993 کمباین وارد شده، 380 انبار غله، 81 ایستگاه مکانیزه خرمن کوبی و محل جمع آوری غلات و سایر تجهیزات آماده شده اند. 7.9 هزار تن گازوئیل یارانه ای برای کار میدانی پاییزی اختصاص یافت. در مجموع در سال جاری 23.5 میلیارد تنگه برای یارانه بخش کشاورزی در نظر گرفته شده است که از این میزان 10.3 میلیارد تنگه به تولیدات زراعی اختصاص دارد. کل سطح برداشت محصولات کشاورزی در استان ژتیسو 1.8 هزار هکتار افزایش یافته و به 519 هزار هکتار می رسد. کل میزان برداشت محصول در این استان به عدد 875.3 هزار تن رسید.

 https://www.dknews.kz/ru/v-strane/302866-v-zhetysu-ozhidaetsya-rekordnyy-urozhay-zernovyh

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما