معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۷/۱۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۲

کمک‌های مالی اتحادیه اروپا به یونان

یونان به منظور رفع خسارات آثار سیل‌های ویرانگر اخیر و آتش‌سوزی‌های مرگبار در اوروس، تا 2.25 میلیارد یورو از بودجه اتحادیه اروپا دریافت خواهد کرد.

میچوتاکیس، نخست‌وزیر یونان جهت درخواست کمک از اتحادیه اروپا برای مقابله با عواقب سیل مخرب اخیر در این کشور، روز سه شنبه 12 سپتامبر به استراسبورگ سفر نمود. وی با خانم متسولا رئیس پارلمان اروپا و خانم فون‌در‌لاین رئیس کمیسیون اروپا دیدار کرد. همچنین نخست‌وزیر یونان طی نامه‌ای به خانم فون‌در‌لاین خواستار کمک‌های مالی و غیرمالی اتحادیه اروپا به یونان شد. در دیدار میچوتاکیس و فون‌در‌لاین، جزئیات کمک‌هایی که کمیسیون اروپا می‌تواند ارائه کند بررسی شد. رئیس پارلمان اروپا و معاون یونانی کمیسیون اروپا اعلام کردند که اتحادیه اروپا همبستگی خود را با یونان نشان داده و به این کشور کمک خواهد کرد. ابزار اصلی کمیسیون اروپا برای حمایت مالی از یونان، صندوق همبستگی اروپا است، اما به گفته جنتیلیونی، کمیسر اقتصادی اروپا، اکثر این منابع مالی از سال 2024 در دسترس خواهد بود. میچوتاکیس خواستار دریافت کمک مالی از سه منبع صندوق همبستگی اروپا، بانک سرمایه‌گذاری اروپا و صندوق بازیابی شده است.

اورسولا فون‌در‌لاین رئیس کمیسیون اروپا نیز اعلام کرد یونان به منظور رفع خسارات آثار سیل‌های ویرانگر اخیر و آتش‌سوزی‌های مرگبار در اوروس، تا 2.25 میلیارد یورو از بودجه اتحادیه اروپا دریافت خواهد کرد. وی تصریح کرد: اروپا در کنار مردم یونان ایستاده است. سرمایه‌گذاری‌های زیادی برای بازسازی لازم است، اما در حال حاضر لزوم حمایت و کمک فوری برای احیای معیشت مردم احساس می‌شود. وی تصریح کرد: ما تمام منابع اتحادیه اروپا را که می‌توان به کار گرفت، بسیج خواهیم کرد تا از یونان حمایت کنیم. در مجموع می‌توان به یونان مجوز داد تا 2.25 میلیارد یورو از کمک‌های اتحادیه اروپا بهره‌مند گردد. وی افزود: خوشبختانه اقتصاد ما در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد و می‌توانیم نیازهای فوری را بدون انحراف از اهداف بودجه تامین کنیم. خانم فون‌در‌لاین رئیس کمیسیون اروپا منابع اروپایی که یونان می‌تواند از آنها استفاده نماید را به شرح زیر معرفی کرد:

1-‌ استفاده از منابع استفاده نشده از صندوق‌های ساختاری و سرمایه‌گذاری اروپا از دوره 2014 تا 2020 که 250 میلیون یورو است و باید تا 31 دسامبر 2023 استفاده شود. استفاده از صندوق‌های ساختاری و سرمایه‌گذاری دوره 2021 تا 2027 نیز باید از بخش‌های دیگر کسر شده و برای مقابله با پیامدهای سیل استفاده شود.

2- صندوق بازیابی اروپا برای بازسازی زیرساخت‌ها که این بودجه نیز به 500 میلیون یورو می‌رسد و باید از بخش‌های دیگر کسر شده و جهت مقابله با پیامدهای مخرب سیل استفاده شود.

3- استفاده از صندوق اجتماعی اروپا.

4- ابزارهای سیاست مشترک کشاورزی اروپا و استفاده از منابع مالی استفاده نشده از توسعه کشاورزی جهت ترمیم زیرساخت‌های کشاورزی.  

5- صندوق همبستگی که بودجه آن حداکثر به 400 میلیون یورو می‌رسد.

خانم متسولا نیز نیز طی دیدار با نخست‌وزیر یونان همبستگی اروپا با یونان را ابراز نمود. وی تاکید کرد یونان نباید در مدیریت این وضعیت تنها مانده و اروپا نیز باید در این کار مشارکت داشته باشد. به نقل از تحلیل‌گران اقتصادی، اگر چه میزان خسارات وارده هنوز محاسبه نشده است، اما ارزیابی می‌شود که حداکثر بودجه‌ای که یونان می‌تواند از اروپا جذب کند، احتمالا به نیمی از هزینه وارده نخواهد رسید و باید از منابع ملی نیز برای مدیریت بحران استفاده شود. اما احیای پیمان ثبات و توسعه و برقراری مجدد سیاست‌های سختگیرانه جهت تحقق مازاد‌های اولیه بودجه، تلاش دولت را با چالش مواجه می‌کند، اگر چه درآمدهای مالیاتی اضافی سال جاری می‌تواند برای تامین برخی از خسارات وارده مورد استفاده قرار گیرد.

میچوتاکیس در این خصوص اظهار داشت هنوز بودجه اروپایی وجود دارد که استفاده نشده است و بخشی از این حمایت‌ها در هفته‌های آینده توسط مردم دریافت خواهد شد. وجوه اروپا از صندوق اجتماعی اروپا و صندوق سیاست مشترک کشاورزی اتحادیه اروپا (CAP) تامین می‌شود. پائولو جنتیلونی کمیسر اقتصادی اتحادیه اروپا نیز اعلام نمود: یونان از صندوق حمایت اضطراری اتحادیه اروپا برای جبران خسارات و بلایای طبیعی کمک دریافت خواهد کرد. وی توضیح داد با وجود چنین صندوق کمکی، کشورهای عضو سه ماه فرصت دارند تا خسارات اقتصادی وارده را تخمین و مبلغ خسارات را ارائه کنند. وی گفت: من مطمئن هستم که کمیسیون اروپا تلاش خواهد کرد از طریق این صندوقِ حمایتِ اضطراری، برای مقابله با این بحران به یونان کمک کند. وی با اشاره به اینکه یونان مجبور بود هم با آتش سوزی‌های ویرانگر و هم با سیل در تابستان مقابله کند، گفت: چنین پدیده‌هایی نشان دهنده بحران شدید آب و هوایی است که اروپا اکنون با آن مواجه است. جنتیلونی در پاسخ به این سوال که آیا کمک‌های مالی اتحادیه اروپا به زودی پرداخت می‌شود، گفت که برخی از بودجه سال جاری تامین (به شیوه ای محدودتر) و کمک‌های مهمتر در سال 2024 در دسترس خواهد بود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما