معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۶/۳۱- ۱۴:۴۸ - مشاهده: ۵۷

اخبار اقتصادی استونی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی استونی در هفته چهارم شهریور 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

تورم استونی کمتر از میانگین منطقه یورو در ماه اوت

در ماه اوت، تورم در منطقه یورو به 5.2 درصد و در اتحادیه اروپا به 5.9 درصد کاهش یافت. مجارستان با 14.2 درصد بالاترین نرخ تورم در اتحادیه اروپا در ماه اوت را داشت، جمهوری چک با 10.1 درصد در رتبه دوم و اسلواکی با 9.6 درصد در رتبه سوم قرار گرفتند. در میان کشورهای اتحادیه اروپا، کمترین نرخ تورم در دانمارک با 2.3 درصد و در بلژیک و اسپانیا با 2.4 درصد بود. در ماه اوت، نرخ تورم استونی 4.3 درصد بود که کمتر از میانگین منطقه یورو و اتحادیه اروپا بود. تورم سالانه در 15 کشور عضو کاهش یافته و در 11 کشور افزایش یافت و در یک کشور ثابت ماند. بالاترین رشد ماهانه شاخص قیمت با 2.5 درصد در بلژیک بود و پس از آن لوکزامبورگ با 1.9 درصد و فرانسه با 1.1 درصد قرار گرفتند. کاهش قیمت ماهانه در فنلاند، دانمارک و لتونی نیز به ترتیب 1.1، 0.8 و 0.5 درصد بوده است.

https://news.err.ee/1609104989/estonian-inflation-below-eurozone-average-in-august

رشد سریع شبکه شارژ خودروهای برقی در بالتیک

شبکه ایستگاه‌های شارژ عمومی وسایل نقلیه الکتریکی در بالتیک در حال رشد است و حداقل در حال حاضر، این گسترش در لتونی سریع‌تر از بقیۀ کشورها است. شبکه شارژ لتونی به ازای هر چهار خودروی برقی تقریبا یک ایستگاه دارد. استونی به ازای هر 20 خودرو یک ایستگاه دارد و لیتوانی به ازای هر ده خودرو یک ایستگاه دارد. این ارزیابی توسط Ansis Valdovskis، رئیس شبکه شارژ وسایل نقلیه الکتریکی Latvenergo انجام شده است. شبکه ایستگاه شارژ در لتونی 2.38 ایستگاه برای هر 10 وسیله نقلیه الکتریکی ثبت شده ارائه می‌دهد، در حالی که در استونی 0.57 و در لیتوانی 0.93 است. انجمن خودروسازان اروپا (ACEA) که پیشرفت قابل توجهی در محبوبیت خودروهای الکتریکی در اروپا نشان می‌دهد، گزارش می‌دهد که در ژوئن 2023، خودروهای برقی 15.1 درصد از بازار خودروهای اروپایی را به خود اختصاص داده‌اند، در حالی که این میزان برای خودروهای دیزلی 13.4 درصد است. این به معنای لحظه‌ای تاریخی برای اتحادیه اروپا است، زیرا خودروهای برقی در این بلوک از خودروهای دیزلی پیشی می‌گیرند. خودروهای بنزینی نیز 36.3 درصد از کل بازار اروپا را در ماه ژوئن به خود اختصاص دادند، در حالی که خودروهای هیبریدی 24.3 درصد بودند.

https://news.err.ee/1609103039/electric-charging-network-growing-at-lightning-pace-in-the-baltics

افزایش استفاده تجاری از فناوری هوش مصنوعی

آژانس دولتی آمار استونی می‌گوید استفاده از هوش مصنوعی (AI) توسط مشاغل استونی در حال رشد است. از سه ماهه اول سال 2023، حدود 5 درصد از شرکت‌ها حداقل از یک فناوری هوش مصنوعی استفاده کرده‌اند که 2 درصد بیشتر از سال 2021 است که برای اولین بار توسط آمار استونی مورد بررسی قرار گرفت. آمار استونی می‌گوید استفاده از هوش مصنوعی در بین شرکت‌های بزرگ رایج‌تر است و بیش از یک پنجم آنها از چنین فناوری‌هایی استفاده می‌کنند.

از نظر فعالیت اقتصادی، استفاده از فناوری‌های هوش مصنوعی در میان شرکت‌های فعال در فعالیت‌های مالی و بیمه (28 درصد از کل)، فناوری اطلاعات و ارتباطات (با 21 درصد) و انرژی (14درصد) بالاترین میزان است. همچنین 3 درصد از شرکت‌های تولیدی از فناوری هوش مصنوعی استفاده می‌کنند که در میان شرکت‌های الکترونیکی به 12 درصد افزایش یافته است. هوش مصنوعی عمدتا در بازاریابی یا فروش، امنیت سایبری، رویه‌های مدیریت کسب‌ وکار، بهبود گردش کار تولید، حسابداری، حسابرسی و مدیریت مالی و در فعالیت‌های تحقیق و توسعه یا نوآوری استفاده می‌شود.

https://news.err.ee/1609101443/statistics-business-use-of-ai-tech-is-on-the-rise

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما