معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۶/۳۱- ۱۱:۲۹ - مشاهده: ۱۳۵

اخبار اقتصادی تاجیکستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی تاجیکستان در هفته چهارم شهریورماه 1402مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

ملاقات رئیس جمهور تاجیکستان با رئیس جمهوری اسلامی ایران در نیویورک

 خبرگزاری خاور: امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان در حاشیه مناظره‌های عمومی هفتاد و هشتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، با سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران در تاریخ  19 سپتامبر 2023 دیدار و گفتگو کرد.

رهبران دو کشور از گفتگوهای سازنده سیاسی ابراز رضایت کرده و تداوم موفقیت آمیز روابط در زمینه‌های تجاری و اقتصادی، انرژی، حمل و نقل و ترانزیت، گردشگری، همکاری چند جانبه مناطق و استان‌های دو کشور، افزایش تعداد پرواز برای تسهیل رفت و آمد مردم دو کشور را ضروری ارزیابی کردند. در جریان این دیدار بر اجرای برنامه همکاری‌های اقتصادی و تجاری دو کشور تا سال 2030 و تداوم فعالیت موثر همکاری‌ها در چارچوب کمیسیون مشترک دو کشور برای توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی فیمابین تاکید شد.
https://khovar.tj/2023/09/prezidenti-um-urii-to-ikiston-emomal-ra-mon-bo-prezidenti-um-urii-islomii-eron-mu-taram-sajid-ibro-im-rais-mulo-ot-namudand/



روابط ایران و تاجیکستان در مسیر توسعه همکاریها

آقای حقیقیان سفیر ایران در تاجیکستان در نشستی با جمعی از تجار و فعالان اقتصادی ایرانی مقیم تاجیکستان به اشتراکات تاریخی و فرهنگی و ظرفیت های موجود در دو کشور  در حوزه‌های اقتصادی و تجاری، صدور خدمات فنی و مهندسی و اجرای پروژه‌های زیربنایی اشاره کرد و بر لزوم همفکری و هم افزایی به منظور توسعه همکاری‌ها بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری تاجیکستان تاکید کرد.

علیرضا حقیقیان، سفیر ایران در تاجیکستان همچنین اظهار داشت: روابط دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری تاجیکستان با آغاز به کار دولت سیزدهم در چارچوب سیاست همسایگی از رکود خارج شد و روابط در مسیر توسعه همکاری قرار گرفت. وی تصریح کرد:  آقای رئیسی اولین سفر خارجی خود در کسوت رئیس جمهور را به تاجیکستان انجام داد و طی آن درخواست کشورمان برای عضویت در سازمان همکاری شانگهای مورد پذیرش کشورهای عضو قرار گرفت. در ادامه هم آقای امامعلی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان، پس از ۹ سال سفر پرثمری را به تهران انجام داد.

حقیقیان افزود: طی دو سال گذشته همکاری‌های قابل توجهی در سطوح دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی بین دو کشور انجام شده و هیئت های زیادی هم بین طرفین تبادل شده است. در این مدت چهاردهمین و پانزدهمین کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی در شهرهای دوشنبه و تهران برگزار شد و حجم مبادلات تجاری بین دو کشور بطور قابل توجهی افزایش یافت.

سفیر کشورمان گسترش همکاری‌های اقتصادی و تجاری بین ایران و تاجیکستان را اولویت مهم و فوری برنامه کاری سفارت اعلام کرد و افزود: ظرفیت‌های زیادی برای توسعه همکاری‌ها در حوزه‌های اقتصادی و تجاری، حمل و نقل و ترانزیت، گردشگری سلامت، دارو و تجهیزات پزشکی، فناوری‌های پیشرفته و دانش بنیان و خدمات فنی و مهندسی وجود دارد که بایستی به سرعت آن را شناسایی و عملیاتی کرد.

حقیقیان همچنین از برگزاری شانزدهمین کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور و برگزاری نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران طی ماه‌های آینده در شهر دوشنبه خبر داد.

در ادامه این نشست شرکت کنندگان به تشریح زمینه‌های فعالیت خود در بخشهای مختلف پرداختند و در پایان مقرر شد مشکلات و موانع فراروی همکاری اقتصادی و تجاری دو کشور مورد بررسی قرار گرفته و نسبت به حل آنها اقدامات لازم به عمل آید. 

 

استفاده از تجربه‌های ایران برای کنترل گرد و غبار در تاجیکستان

خانم قیوم زاده معاون اول رئیس کمیته حفاظت محیط زیست جمهوری تاجیکستان که برای شرکت در کنفرانس بین المللی مقابله با گرد و غبار به تهران سفر کرده بود در سخنانی با اشاره بر تفاهمنامه‌های موجود با ایران در خصوص مراقبت از حیات وحش و حیوانات اظهار داشت:  باید از تجربه‌های ایران برای مقابله با گرد و غبار استفاده کنیم.

ایشان افزود: اجلاس بین‌المللی مقابله با توفان‌های ماسه و گرد و غبار در تهران، در  سطح بالایی برگزار و از آن برداشت خوبی داشتیم. در این اجلاس ما نیز تصمیم گرفتیم تا اقداماتی را که کشور‌های دیگر داشتند، اما هنوز در تاجیکستان انجام نشده است در جمهوری تاجیکستان در دستورکار قرار دهیم.

معاون اول رئیس کمیته حفاظت محیط زیست جمهوری تاجیکستان درباره چگونگی همکاری تاجیکستان با ایران در خصوص مقابله با توفان‌های گرد و غبار اظهار کرد: تفاهمنامه‌ای میان سازمان حفاظت محیط زیست ایران و سازمان حفاظت محیط زیست جمهوری تاجیکستان در زمینه حفاظت از حیوانات و حیات وحش وجود دارد. بنابراین باید از تجربه‌های ایران برای کنترل گرد و غبار نیز استفاده کنیم. وی درباره نقش ایران در این اجلاس گفت: شرکت در این رویداد و مذاکرات کشور‌ها در راستای حفظ بهداشت و محیط زیست، یک اقدام بین‌المللی و منطقه‌ای است که این اقدام از جانب ایران صورت گرفته است.

قیوم زاده در پایان تصریح کرد: جمهوری تاجیکستان تلاش می‌کند تا با اقدامات مناسب دریاچه‌ها و یا تالاب هایی که خشک و به کانون‌های گرد و غبار تبدیل شده‌اند همچنین مناطقی که گرد و غبار آن‌ها بر کشور ما و کشور‌های همسایه تاثیر می‌گذارد، کنترل و تصمیمات جدی برای آن‌ها اتخاذ کند.

شرکت رئیس جمهور تاجیکستان در اجلاس اهداف توسعه پایدار در شهر نیویورک

 خبرگزاری خاور: در محل سازمان ملل متحد اجلاس نشست اهداف توسعه پایدار تحت عنوان «پیشنهاد مالی و سرمایه گذاری و ابزارهای اجرایی اهداف توسعه پایدار»  درروز 19 سپتامبر در شهر نیویورک برگزار شد.

دبیرکل سازمان ملل متحد، امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان، رهبران سایر کشورها، کارشناسان بین المللی، نمایندگان ساختارهای سازمان ملل متحد و سایر سازمان‌های بین المللی در این کنفرانس شرکت کردند. امامعلی رحمان در اجلاس اهداف توسعه پایدار سخنرانی و در سخنان خود بر حل مشکلات تامین مالی، حذف عوامل مؤثر بر توسعه کشورها و سایر موضوعات مهم دستور تاکید نمود.

در همایش اعلام شد که جامعه جهانی باید به وضوح در خصوص موضوع تامین مالی برای توسعه یکی از عوامل مهم در فرآیند دستیابی به اهداف توسعه پایدار اقدامات عملی را انجام دهد.

امامعلی رحمان تجدید نظر در ساختار نظام مالی بین المللی در ارتباط با واقعیت کنونی دنیای مدرن را ضروری خواند و افزود که کشورها نیاز به اجرای سیاست‌های پولی مسئولانه و تقویت هماهنگی سیاست‌های کلان اقتصادی جهت ایجاد فضای بین‌المللی مطلوب برای کشورهای در حال توسعه، کمتر توسعه‌یافته برای دستیابی به دستور کار 2030 دارند. رئیس جمهور تاجیکستان با اشاره به اقدامات دولت تاجیکستان اظهار داشت که این کشور در حال اتخاذ تدابیر تکمیلی جهت رفع مشکلات مالی و اقتصادی و استفاده کامل از ظرفیت های موجود به منظور تامین توسعه اقتصادی و تلاش برای گسترش فرصت های تامین مالی بخش اجتماعی است.

رئیس جمهور تاجیکستان تاکید کرد با توجه به خطرات و تهدیدات مدرن، از اقدامات ویژه با هدف توسعه حمایت می‌کنیم. پیامدهای منفی خطرات و تهدیدات مدرن و پیامدهای منفی تغییرات اقلیم مانع جدی برای دستیابی به توسعه پایدار ایجاد می‌کند.

رئیس جمهور  تاجیکستان اتخاذ تدابیر مؤثر را برای کاهش اثرات این عوامل و تحکیم تلاش کشورها در سطح منطقه ای و بین المللی ضروری دانست.

https://khovar.tj/2023/09/suhanronii-prezidenti-um-urii-to-ikiston-emomal-ra-mon-dar-sammiti-adaf-oi-rushdi-ustuvor/

وزیر امور خارجه تاجیکستان در سازمان ملل خواستار اصلاح ساختار تامین مالی بین المللی شد

آقای سراج الدین مهرالدین وزیر امور خارجه تاجیکستان بر تامین منابع مالی پایدار و بلندمدت جهت  سرمایه گذاری‌ها تاکید کرد. ایشان در روز دوشنبه، 21 سپتامبر 2023 در حاشیه هفتاد و هشتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در گفت و گوهای مقامات عالیرتبه سایر کشورها  در مورد تامین مالی توسعه شرکت کرد. وزیر خارجه تاجیکستان در سخنرانی خود از اقدامات این کشور در راستای اهداف مورد نظر دستور کار 2030 برای توسعه پایدار خبر داد و بر اهمیت تقویت فعالیت های سازمان ملل متحد برای حمایت از کشورهای عضو در اجرای برنامه‌های سازمان ملل تا 2030 و تامین مالی اهداف توسعه پایدار تاکید کرد. ایشان بر لزوم سازماندهی مجدد ساختار مالی بین المللی به منظور اطمینان از تامین مالی پایدار و بلند مدت جهت سرمایه‌گذاری لازم تاکید کرد.

 

پیش بینی بهبود وضعیت اقتصادی  تاجیکستان توسط بانک توسعه آسیا

کارشناسان بانک توسعه آسیا در گزارشی پیش بینی‌های قبلی خوددر خصوص وضعیت اقتصادی تاجیکستان برای سال های 2023 و 2024 را اصلاح و اعلام کردند رشد اقتصادی تاجیکستان  طی سال های 2023 به 6.5 درصد و در سال 2024 به 7 درصد خواهد رسید.  

در گزارش قبلی بانک توسعه آسیا درماه می سال جاری، رشد اقتصادی تاجیکستان  در سال 2023 معادل 5.5 درصد و در سال 2024 به میزان 6.5 درصد پیش بینی شده بود.

بازنگری مثبت کارشناسان بانک مذکور بدلیل پیش بینی افزایش تقاضای داخلی به کالا و خدمات که موجب  افزایش انتقال حواله‌ها ، ورود گردشگران و مهاجران از روسیه خواهد شد، بر می‌گردد.  

در گزارش بانک مذکور، با اشاره به برقراری ارتباط بین بخش صنایع و خدمات، انتقال چشمگیر حواله‌های ارزی نیروی کار مهاجر تاجیک که در کشور روسیه فعالیت می‌کنند، رشد اقتصادی تاجیکستان از 7.4 درصد در نیمه اول سال 2022 به 8.3 درصد در نیمه اول سال 2023 افزایش یافته است.

در این گزارش گفته شد که افزایش انتقال حواله‌ها به علت افزایش تعداد مهاجران کاری به رشد غیر انتظار اقتصادی کمک نمود. همچنین حواله‌های ارزی قابل توجه کسری حساب جاری را کاهش داد (از طریق افزایش واردات کالا و خدمات بر صادرات).

نویسندگان گزارش بانک مذکور اعتقاد دارند  کسری تراز تجاری در نیمه اول سال 2023 تقریباً دو برابر نسبت به دوره مشابه سال گذشته افزایش یافته است، زیرا صادرات کالا به اندازه 44،2 درصد تا 0.7 میلیارد دلار کاهش و واردات آن به اندازه 19.1 درصد تا 2.7 میلیارد افزایش یافته است. لکن بدلیل افزایش انتقال حواله‌های ارزی، کسری حساب های جاری با رشد 28.7 درصد نسبت به 12.4 درصد از تولید ناخالص داخلی در نیمه اول سال 2022 به 7.8 درصد در نیمه اول سال 2023 کاهش داد. اقتصاددانان بانک توسعه آسیا پیش بینی می‌کنند  ادامه انتقال قابل توجه حواله‌ها در آینده به کاهش کسری حساب جاری کمک خواهد کرد.

شایان ذکر است که اطلاعات مربوط به انتقال حواله‌های مهاجران به تاجیکستان اعلام نشده، در حالی که این اطلاعات با اطلاعات محرمانگی دولتی هیج ربطی ندارند. پیشتر در گزارش بانک جهانی در خصوص وضعیت اقتصادی تاجیکستان اعلام شد در سال 2022 ورود انتقال حواله‌ها به تاجیکستان  به بیش از 5.2 میلیارد دلار بوده که برای این کشور رکورد جدیدی محسوب می‌شد.

خبرگزاری آسیا پلوس، مورخ 30 شهریور

https://old.asiaplustj.info/ru/news/tajikistan/economic/20230921/abr-uluchshil-prognoz-ekonomiki-tadzhikistana

 

سبقت قزاقستان بر روسیه در صادرات روغن نباتی به تاجیکستان

یادیکار ابراهیم اف، رئیس هیأت مدیره انجمن ملی تولید روغن نباتی قزاقستان در شهر دوشنبه در حاشیه برگزاری پنجمین نشست سران کشورهای آسیای مرکزی، در نمایشگاه Expo Central Asia 2023 اعلام کرد قزاقستان در صادرات روغن نباتی به تاجیکستان در 2022  با پیشی گرفتن از روسیه در ردیف اول قرار گرفت.   قزاقستان در آینده می‌تواند روغن نباتی مورد نیاز کشورهای آسیای مرکزی را تامین کند.

در شهر دوشنبه پایتخت جمهوری تاجیکستان در زمان برگزاری 5 امین اجلای روسای جمهور کشورهای آسیای مرکزی، رئیس هیأت مدیره انجمن روغن نباتی قزاقستان در زمان بازدید سران کشورهای آسیای مرکزی، محصولات روغنی قزاقستان را رونمایی کرد و ضمن معرفی اعلام نمود تولید و صادرات روغن آفتابگردان در  قزاقستان طی 2 دوره، دو برابر افزایش یافته است.

به قول یادیکار ابراهیم اف، چنین جهش با تولید بدلیل استفاده از فناوریهای نوین بوده است. طبق ارزیابی‌های انجمن فوق، ظرف 5 سال آینده قزاقستان می‌تواند کاملاً نیازهای کشورهای آسیای مرکزی را با روغن آفتابگردان براورده سازد. اجرای هدف مذکور، با دستور توکایف، رئیس جمهوری قزاقستان مبنی بر افزایش صادرات محصولات فراوری صورت گرفته است.  

خبرگزاری اوستا، مورخ 30 شهریور

https://avesta.tj/2023/09/21/kazahstan-prevzoshel-rf-po-postavkam-rastitelnyh-masel-v-tadzhikistan/

بانک ملی مجوز نامحدود به سازمان بیمه اتکایی اعطا کرد

بانک ملی تاجیکستان مجوز نامحدود به سازمان بیمه  اتکایی برای فعالیت در این کشور اعطا کرد.

با تصمیم هیئت مدیره بانک ملی تاجیکستان، مجوز فعالیت بیمه در زمینه صدور انواع بیمه نامه به صورت اختیاری اعطا شد.  تصمیم مربوطه هیئت مدیره بانک در تاریخ 30 شهریور به امضا رسیده است. این مجوز بر اساس مواد 6 و 34  قانون تاجیکستان "در مورد فعالیت بیمه" و ماده 8 قانون تاجیکستان "در مورد سیستم صدور مجوز" صادر شده است.

همچنین هیأت مدیره بانک ملی، اداره کنترل بیمه این کشور را مکلف کرده است که سوابق مربوطه را در ثبت نام واحد دولتی شرکت کنندگان حرفه ای بازار بیمه وارد کند . بر اساس گزارش بانک ملی، در حال حاضر 16 سازمان بیمه ای (بیمه اتکایی) در بازار بیمه کشور فعالیت می‌کنند که از این تعداد 1 سازمان بیمه‌ای دولتی (در قالب KVD) ) و 15 سازمان بیمه ای غیردولتی هستند. مجموع دارایی‌های شرکتهای بیمه در نیمه اول سال 2023 بالغ بر 766.8 میلیون سامانی بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته برابر با 191.5 میلیون سامانی، 33.3 درصد افزایش یافته است.

تاجیکستان بستر لازم را برای استفاده از ظرفیت های لجستیکی خود از جمله شش پل در مرز برای ادامه ارسال کمک های بشردوستانه به مردم افغانستان فراهم کرده است

خبرگزاری خاور:  امامعلی رحمان، رئیس جمهور جمهوری تاجیکستان در روز 21 سپتامبر اعلام کرد که این کشور شرایط لازم را برای استفاده از ظرفیت های لجستیکی خود از جمله شش پل در مرز برای ادامه کمک های بشردوستانه به مردم افغانستان ایجاد کرده است.رئیس جمهور تاجیکستان در سخنرانی خود در هفتاد و هشتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در تاریخ 20 سپتامبر در نیویورک افزود: امنیت، ثبات و همکاری‌های منطقه ای در آسیای مرکزی ارتباط مستقیم با وضعیت افغانستان دارد. افغانستان هنوز با وضعیت پیچیده سیاسی، اقتصادی و اجتماعی مواجه است. به گفته دبیرکل سازمان ملل متحد، 97 درصد جمعیت افغانستان در فقر به سر می‌برند. با توجه به وضعیت دشوار آن کشور، تاجیکستان بستر لازم را برای استفاده از ظرفیت های لجستیکی خود از جمله شش پل در مرز برای ادامه کمک های بشردوستانه به مردم افغانستان ایجاد فراهم کرده است.

رئیس جمهور جمهوری تاجیکستان با استفاده از این فرصت بار دیگر از جامعه جهانی دعوت کردند تا میزان کمک های بشردوستانه به مردم رنج دیده افغانستان را افزایش دهند. رئیس جمهور تاجیکستان تاکید کردند: در این راستا، ما آماده همکاری بیشتر با شرکای بین المللی و سایر طرف های ذینفع هستیم.

 

تحقیقات و جمع آوری اطلاعات در خصوص دلایل ذوب سریع یخچال های طبیعی، نیازمند همکاری بین المللی می‌باشد.

خبرگزاری خاور: بر اساس آخرین گزارش سازمان جهانی هواشناسی در زمینه وضعیت آب و هوا و گرم شدن غیرعادی هوا در آسیا  به میزان بالاتر از متوسط جهانی، پیامدهای منفی این روند از جمله خشکسالی، سیل، رانش زمین و آتش سوزی در مناطق مختلف جهان از جمله در تاجیکستان، پدیده بسیار نگران کننده است.

رئیس جمهو جمهوری تاجیکستان در سخنرانی خود در هفتاد و هشتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در تاریخ 20 سپتامبر، با اشاره به اینکه 93 درصد از قلمرو تاجیکستان را کوهها تشکیل می‌کند، این کشور اثرات تغییرات اقلیمی را بیشتر احساس می‌کند و یکی از آسیب پذیرترین کشورهای جهان در این روند محسوب می‌شود. بلایای طبیعی به صورت رانش زمین، سیل، خشکسالی و ریزش بهمن هر ساله در تاجیکستان رخ می دهد که باعث تلفات جانی و خسارات ساختمان‌ها می‌شود.

رئیس جمهور تاجیکستان افزود: کشورش اهمیت زیادی به مفاد اسناد مربوط به کاهش ریسک بلایا می دهد و با هدف بهبود سیستم هشدار اولیه، افزایش سرمایه گذاری و ارائه کمک های مالی به کشورهای در حال توسعه و توسعه نیافته می دهد. تاجیکستان یکی از کشورهای پایلوت در اجرای ابتکار سازمان ملل متحد – “هشدار اولیه برای همه” است. در این مسیر آمادگی خود را برای همکاری با سازمان ملل متحد و ساختارهای تخصصی آن اعلام می‌کنیم.

رئیس جمهور تاجیکستان  یادآور شد بیش از 13 هزار یخچال طبیعی در این کشور به ثبت رسیده است. 60 درصد منابع آبی منطقه در قلمرو تاجیکستان قرار دارد. متاسفانه طی دهه‌های گذشته بیش از هزار یخچال طبیعی در تاجیکستان ذوب شده است که می‌تواند بر امنیت غذایی، دسترسی به آب و حفظ آن تأثیر منفی بگذارد. ذوب سریع یخچال ها یکی از منابع اصلی آب شیرین جهان می‌باشد و به اقدامات خاصی از جمله تحقیق، جمع آوری اطلاعات، پردازش داده‌ها و همکاری عمیق بین المللی نیاز دارد.

رتبه آخر سرعت اینترنت تاجیکستان در میان کشورهای اسیای مرکزی

گزارش اسپوتنیک: تاجیکستان از نظر سرعت اینترنت در میان کشورهای استقلال یافته در رتبه آخر قرار دارد. این کشور با فاصله زیادی از همسایگان منطقه ای خود در رتبه 139 جهان قرار دارد.

سریع ترین سرعت اینترنت جهان در امارات متحده عربی با 210.89 مگابایت بر ثانیه وکندترین در کوبا با 4.34 مگابیت بر ثانیه است.

بر اساس دستورالعمل رئیس جمهور تاجیکستان، شرکت‌های اینترنتی کشورحدود 340 ایستگاه پایه را در سراسر کشور نصب کرده‌اند و کار در این زمینه ادامه دارد. طی شش ماه گذشته شرکت‌های باویلون-موبایل، 95، تالکوم، 39، تی‌تی موبایل 190، و ایندیگو تاجیکستان، 15 ایستگاه پایه جدید نصب و 57 ایستگاه پایه را به روز رسانی کرده‌اند.

برگزاری اولین نشست کارگروه کریدور چند وجهی تاجیکستان-ازبکستان-ترکمنستان-ایران-ترکیه در دوشنبه

با هماهنگی و برنامه ریزی دبیرخانه سازمان همکاری اقتصادی (اکو)، اولین نشست کارگروه گذرگاه چند وجهی تاجیکستان-ازبکستان-ترکمنستان-ایران-ترکیه در تاریخ 21 سپتامبر سال جاری در شهر دوشنبه برگزار  شد. این موضوع در یازدهمین اجلاس وزرای حمل و نقل کشورهای عضو (مورخ 2 فوریه سال 2022) به تصویب رسیده و مقرر شده بود که نشست مشورتی کارگروه آن به منظور تهیه برنامه و اجرای طرح توسعه کریدور تاجیکستان-ازبکستان-ترکمنستان-ایران-ترکیه و دالان حمل و نقل چند وجهی ایجاد شود.

در نشست مذکور مسائل توسعه و پیشبرد گذرگاه بین المللی ترانزیتی به منظور افزایش حمل کالا و تسهیل روند تجارت، بویژه برای کشورهایی که به دریا دسترسی ندارند، بررسی شد. در اولین نشست کارگروه مذکور علاوه بر حضور مدیران  ارشد وزارت نقلیات جمهوری تاجیکستان، مقامات و مدیران راه آهن جمهوری اسلامی ایران، وزارت حمل و نقل و زیرساخت ترکیه، وزارت حمل و نقل جمهوری ازبکستان، مرکز حمل و نقل و لجستیک ترکمنستان»، اکبر خدایی، مدیر حمل و نقل و ارتباطات سازمان اکو شرکت کردند.  

شایان ذکر است که مسیر جدید انتقال کالا از چین به ترکیه از طریق تاجیکستان، ازبکستان، ترکمنستان و ایران در تاریخ 18 اکتبر سال 2022 در دوشنبه، در جریان کنفرانس بین المللی «لجستیک و اولویت های آن در توسعه روابط حمل و نقلی تاجیکستان با کشورهای منطقه» معرفی شده بود. در سال گذشته عظیم ابراهیم، وزیر نقلیات تاجیکستان در خصوص راه اندازی این دالان چند وجهی تاجیکستان-ازبکستان-ترکمنستان-ایران-ترکیه اعلام کرد فعالیت این دالان از نظر هزینه حمل بار و مسیر نسبت به دالان‌های موجود، مؤثرتر است.

بر اساس سخنان نامبرده، اولویت این دالان اتصال تاجیکستان با جمهوری خلق چین از طریق جاده و  احیای جاده بزرگ ابریشم و کمک به همگرایی اقتصادی منطقه ای است..

علاوه بر این، در دهمین اجلاس وزرای حمل و نقل کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای که در تاریخ 28 آوریل سال جاری در شهر دهلی هند برگزار شد و نیز عظیم ابراهیم، وزیر نقلیات جمهوری تاجیکستان نیز این طرح را از دید نیل به اهداف توسعه پایدار مهم ارزیابی کرد.

سایت وزارت نقلیات جمهوری تاجیکستان، مورخ 27 شهریور

https://www.mintrans.tj/news-page/details/428

 

توافقنامه تقویت روابط حمل و نقل زمینی در آسیای مرکزی در دوشنبه به امضا رسید

خبرگزاری خاور: سران کشورهای آسیای مرکزی در پنجمین نشست مشورتی در دوشنبه، پنج سند همکاری امضا کردند که یکی از آنها موافقتنامه تقویت روابط حمل و نقل زمینی در آسیای مرکزی است. هدف از این موافقتنامه تقویت همکاری‌های پایدار در منطقه آسیای مرکزی در زمینه حمل و نقل و لجستیک است.

این سند همچنین به ایجاد فضای مناسب برای توسعه حمل و نقل بین المللی از طریق حمل و نقل جاده ای، ایجاد فضای رقابتی در بازار خدمات حمل و نقل در منطقه آسیای مرکزی، افزایش کارایی و ایجاد کریدورهای بین المللی جدید، از جمله کریدورهای چندوجهی و تسهیل مقررات کمک می‌کند.شایان ذکر است در 13 سپتامبر اولین نشست وزرای حمل و نقل کشورهای آسیای میانه در دوشنبه برگزار شد. در این دیدار موضوعات مهمی در رابطه با توسعه همکاری‌ها در زمینه حمل و نقل و لجستیک مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وزیر حمل و نقل تاجیکستان:مسیر آسیای مرکزی کوتاه ترین راه اتصال چین به اروپااست

وزیر نقلیات (حمل ونقل) تاجیکستان مسیر آسیای مرکزی را کوتاه ترین مسیر اتصال چین به اروپا دانست که می‌تواند به توسعه منطقه نیز  کمک کند. وزیر حمل و نقل تاجیکستان افزود: در سال های آینده حدود 6.3 میلیارد دلار طرح جدید را اجرا خواهیم کرد که به تغییر چشمگیر ساختار و برنامه حمل ونقل بین المللی، کارآمدی یکپارچگی و توسعه اقتصادی کمک می‌کند.

عظیم ابراهیم افزود: احداث مسیر تاجیکستان-ازبکستان-ترکمنستان-ایران-ترکیه-اروپا در حال اجرا است که کوتاه ترین مسیر از مرز چین به اروپا از طریق منطقه آسیای مرکزی خواهد بود این مسیر به   احیای جاده بزرگ ابریشم و یکپارچگی اقتصادی منطقه ای کمک خواهد کرد.

افزایش قابل توجه صادرات برق تاجیکستان در ماه اوت سال جاری

تاجیکستان طی ماه اوت سال جاری بیش از 22.2 میلیون دلار برق صادر نموده  3.2 میلیون و 5.5 میلیون دلار به ترتیب نسبت به ماه‌های جون و جولای سال جاری افزایش یافته است.  

در مجموع طی هشت ماه اول سال جاری تاجیکستان از طریق صادرات برق بیش از 85.1 میلیون دلار درآمد کسب کرده است که به اندازه 3 درصد بیشتر از دوره مشابه سال گذشته می‌باشد.

تاجیکستان در آغاز سال جاری تنها با شرکت های برق کشورهای افغانستان و ازبکستان قرارداد بسته است. افزایش صادرات برق تاجیکستان بدلیل صادرات غیربرنامه‌ریزی شده نیروی برق به کشور قزاقستان می‌باشد.

در تاریخ 25 اوت سال جاری قاسم ژومارت توکایف، رئیس جمهوری قزاقستان در دیدار با امامعلی رحمان، رئیس جمهوری تاجیکستان در شهر آستانه از رئیس جمهوری تاجیکستان برای انتقال آب و برق سپاسگزاری کرد.

شایان ذکر است کشورهای آسیای مرکزی در فصل تابستان جاری به علت گرمای زیاد، با کمبود نیروی برق مواجه شد. همچنین ساکنان استان سغد تاجیکستان نیز در این دوره از کمبود نیروی برق گلایه داشتند.

مقامات محلی و نمایندگان شرکت های برق کاملاً  محدودیت نیروی برق را رد نموده و قطع شدن آن را به امور تعمیراتی ربط دادند. آخر ماه جولای سال جاری وزارت انرژی تاجیکستان، دلیل قطع برق در استان سغد را توقف فعالیت پمپ آب به علت گرمای زیاد اعلام کرد.

وضعیت تامین نیروی برق در منطقه در آغاز ماه اوت سال جاری از طریق واردات از ازبکستان تنظیم شد. به اطلاع وزارت انرژی، از اول اوت در ضلع جنوب غربی شبکه برق تاجیکستان و ازبکستان خط جدید انتقال نیروی برق متصل شد.

خبرگزاری آسیا پلوس، مورخ 27 شهریور

https://old.asiaplustj.info/ru/news/tajikistan/economic/20230918/tadzhikistan-zametno-narastil-v-avguste-eksport-elektrichestva

کشورهای آسیای مرکزی در صدد افزایش سهم تسویه حساب های متقابل با ارزهای ملی می‌باشند.

کشورهای آسیای مرکزی در نظر دارند سهم ارزهای ملی را در تسویه حساب های متقابل افزایش دهند. این مطلب در بیانیه مشترک سران این کشورها پس از پنجمین نشست مشورتی در دوشنبه بیان شد. سراج الدین مهرالدین وزیر امور خارجه تاجیکستان در یک نشست خبری این خبر را اعلام کرد.

روسای جمهوری کشورهای منطقه اعلام کردند که وظیفه اصلی توسعه همکاری‌ها در زمینه تجاری و اقتصادی و ایجاد شرایط مطلوب برای تجارت و سرمایه گذاری است. امکان ایجاد همکاری برای افزایش تدریجی سهم ارزهای ملی در تسویه حساب های متقابل بین کشورهای منطقه مورد توجه قرار خواهد گرفت. وی خاطرنشان کرد: سران کشورها همچنین به تشدید همکاری‌ها در زمینه صنعت و همکاری‌های صنعتی توجه کردند.

 

بازدید روسای جمهوری کشورهای آسیای مرکزی از نمایشگاه EXPO Central Asia 2023

امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان در 14 سپتامبر به همراه سران کشورهای آسیای میانه(رئیس جمهور قزاقستان قاسم ژومارت توکایف، سردار بردی محمداف رئیس جمهور ترکمنستان، شوکت میرضیایف رئیس جمهور ازبکستان و الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان از نمایشگاه تولیدکنندگان کالای کشورهای آسیای میانه در شهر دوشنبه بازدید کردند.

این نمایشگاه در چارچوب پنجمین نشست مشورتی سران کشورهای آسیای میانه و نشست شورای سران کشورهای مؤسسان صندوق بین المللی نجات دریای آرال برگزار شد که هدف از برگزاری آن نمایش محصولات بنگاه‌های تولیدی و تقویت همکاری‌های تجاری بین کشورهای آسیای مرکزی می‌باشد. بیش از 150 شرکت و بنگاه تولیدی در سالن تولیدات صنعتی تاجیکستان به مساحت 2310 متر مربع ، طیف وسیعی از محصولات داخلی را ارائه کردند.  نمایندگان شرکت های نساجی، صنایع سبک، خودروسازی، معدن، مواد معدنی، انرژی، فناوری اطلاعات (IT)، کشاورزی و غیره به ارائه محصولات خود پرداختند.

فلزات غیرآهنی، مواد اولیه آلومینیوم، آلومینیوم و محصولات آلومینیومی، تجهیزات دفاعی نظامی، فناوری‌های نوآورانه، تجهیزات الکتریکی، مصالح ساختمانی به ویژه لوله‌های فایبرگلاس، شمعدان و لوسترها، سنگ های تزئینی، پروفیل ها، انواع کف و سقف، در و پنجره، ساخت و ساز رنگ و دارو از جمله محصولات ارائه شده در این نمایشگاه است که هر کدام از کیفیت بالایی برخوردار بوده و در بازارهای بین المللی قابل رقابت هستند.

تاجیکستان یکی از بزرگترین کشورهای آسیای مرکزی از نظر ذخایر معدنی است. ذخایر سرب، روی، آنتیموان و سایر فلزات خاکی کمیاب در جمهوری کشف شده است. 93 درصد قلمرو جمهوری تاجیکستان کوهستانی است و این کشور با داشتن ذخایر زیادی از مواد اولیه، رتبه اول تولید مصالح ساختمانی را در جهان دارد. بیش از 400 ذخایر و معدن در تاجیکستان کشف شد که 30 نوع ماده اولیه برای تولید مصالح ساختمانی صنعتی مانند گابرو، گرانیت، گرانودیوریت، دیوریت، مرمر، سنگ آهک مرمری، سنگ گچ و ... لوم، ماسه کوارتز.استفاده می‌شود.  

همچنین در این نمایشگاه  انواع ماشین آلات و تجهیزات مورد استفاده در نیروگاه راغون، اتوبوس برقی برند Akiya Ultra  محصول شرکت تاجیکستانی Akiya Avesto ، خودروهای سواری، خودروهای سواری و باری، خودروهای دفاعی نظامی و همچنین ماشین آلات کشاورزی از کشورهای تاجیکستان، ازبکستان و قزاقستان در فضای باز نمایشگاهی به مساحت 6 هزار متر مربع عرضه شد.

در این میدان 42 دستگاه خودرو از جمهوری تاجیکستان، 65 دستگاه از جمهوری ازبکستان و 43 دستگاه از جمهوری قزاقستان عرضه شد.

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما