معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۶/۲۱- ۱۵:۱۵ - مشاهده: ۵۶

اخبار اقتصادی یونان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی یونان در هفته سوم شهریورماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

آغاز نمایشگاه بین المللی تسالونیکی

هشتاد و هفتمین نمایشگاه بین المللی تسالونیکی با حضور 1500 شرکت و سازمان و انجمن از 18 کشور از 9 تا 17 سپتامبر در شهر دوم یونان برگزار خواهد شد و توجه صحنه سیاسی و اقتصادی کشور را به خود اختصاص خواهد داد. میهمان افتخاری نمایشگاه سال جاری کشور بلغارستان است. در نمایشگاه سال جاری کشورهای کره جنوبی، مولداوی و تایلند برای نخستین بار شرکت می‌کنند. سایر کشورهای کشورهای شرکت کننده عبارتند از: قبرس، بنگلادش، اندونزی، ویتنام، اروگوئه، اوکراین، ارمنستان، ایران، ایتالیا، لهستان، فرانسه، صربستان، هند و نپال. بلغارستان با 60 شرکت از بخش های انرژی، اقتصاد چرخشی، صنایع، نوآوری و فناوری، مواد غذایی، حمل و نقل، گردشگری، بسته بندی، خدمات و غیره در نمایشگاه بین المللی تسالونیکی شرکت نموده و غرفه ای به مساحت 2600 متر مربع در اختیار دارد. از ابتدا علاقه شرکت های بلغاری به نمایشگاه بسیار قوی بوده و در این زمینه جلسات b2b متعددی با شرکت های یونانی انجام شده است. شایان ذکر است که نخست وزیر و تعدادی از اعضای هیئت دولت بلغارستان در نمایشگاه بین المللی تسالونیکی شرکت خواهند کرد که به اتفاق نخست وزیر یونان غرفه این کشور را افتتاح خواهند نمود. به نقل از برگزار کننده نمایشگاه، بیش از هزار جلسه b2b انجام خواهد شد.       

https://www.naftemporiki.gr/finance/economy/1510441/87i-deth-1-500-ekthetes-18-diethneis-symmetoches-timomeni-chora-i-voylgaria-me-60-epicheiriseis/

 دیدار میچوتاکیس با تجار کره جنوبی

آقای میچوتاکیس نخست وزیر یونان عصر روز دوشنبه 4 سپتامبر با هیئتی از مدیران شرکت های کره جنوبی در آتن دیدار کرد. طی این دیدار ظرفیت های همکاری در زمینه‌های مورد علاقه مشترک با تمرکز بر بخش های گذار سبز، کربن زدایی، ترابری دریایی و بهره گیری از فناوری‌های پیشرفته در زمینه دفاع غیر عامل مورد بحث قرار گرفت. طرفین در مورد دیجیتال سازی خدمات دولتی و توسعه بخش گردشگری گفتگو کردند و نخست وزیر بر تبدیل شدن تدریجی یونان به‌هاب انرژی بمنظور تامین بخشی از نیازهای انرژی اروپا تاکید کرد. طی دیدار نخست وزیر با تجار کره جنوبی امکان برقراری پرواز مستقیم بین پایتخت های دو کشور مورد بررسی قرار گرفت. آقای میچوتاکیس به رشد اقتصادی یونان، جذب سرمایه گذاری خارجی و حضور نیروی کاری متخصص در کشور اشاره نمود. طرفین توافق کردند تماس ها بین دو طرف بمنظور تعمیق همکاری‌های تجاری در آینده نزدیک ادامه یابد. شایان ذکر است که امسال کره جنوبی برای نخستین بار در نمایشگاه بین المللی تسالونیکی شرکت می‌کند.

https://www.kathimerini.gr/politics/foreign-policy/562597984/synantisi-mitsotaki-me-koreates-epicheirimaties/

 آمار فرودگاه آتن، هفت ماهه اول 2023

          به نقل از گزارش فرودگاه بین المللی آتن تردد مسافر در هشت ماه اول سال جاری به 18.7 میلیون نفر رسید که در مقایسه با دوره نسبی سال 2022 به میزان 27.3  افزایش یافته است. در سه ماه تابستان (ژوئن، ژوئیه و اوت) تردد مسافر در فرودگاه آتن به رقم 9.5 میلیون نفر رسید که در مقایسه با سال گذشته به میزان 17.2 درصد و سال 2019 به میزان 10.5 درصد افزایش یافت. در هشت ماه اول سال 161.5 هزار پرواز از و به فرودگاه آتن انجام شد که نسبت به سال گذشته 13.3 درصد و سال 2019 به میزان 4.7 درصد افزایش یافت.

https://www.kathimerini.gr/economy/562598605/toyrismos-rekor-epivatikis-kinisis-ston-diethni-aerolimena-athinon/

 برگزاری مجمع سرمایه گذاری در آتن  

مجمع سرمایه گذاری مدیترانه ای امریکا با شرکت شخصیت های برجسته از حوزه‌های اقتصاد و کارآفرینی از کشورهای یونان،  قبرس و امریکا در 27 سپتامبر در آتن و مرکز فرهنگی استاوروس نیارخوس برگزار خواهد شد. سخنران اصلی این اجلاس مایک پومپئو وزیر خارجه اسبق ایالات متحده است. این برای نخستین باری است که اجلاس فوق توسط شرکت امریکایی Joseph Sassoon Group در یونان برگزار می‌گردد. برجسته شدن جایگاه یونان و فرامنطقه به عنوان مقصدی جذاب برای سرمایه گذاری و توسعه بیش از پیش روابط سرمایه گذاری بین یونان، اسرائیل و قبرس در بخش های کلیدی چون انرژی، گردشگری، املاک و فناوری از اهداف برگزاری مجمع مذکور معرفی شده است. توسعه شبکه‌های تجاری در سراسر حوزه مدیترانه و تشویق تجارت، سرمایه گذاری و مبادلات تجاری جدید از اهداف این مجمع می‌باشند.

 به گفته آقای دیوید ساسون رئیس Joseph Sassoon Group "شرکت ما به توانمندی یونان جهت تبدیل شدن به قدرت اقتصادی منطقه ای در جنوب شرقی مدیترانه اعتقاد داریم. به دنبال ایفای نقشی فعال جهت ساختن اکوسیستمی‌بمنظور ایجاد فرصت های همکاری در زمینه‌های نوآوری و سرمایه گذاری هستیم. به امکانات نا محدود تقویت روابط بین یونان، اسرائیل و ایالات متحده باور داریم. مجمع سرمایه گذاری مدیترانه ای امریکا که برای نخستین بار در یونان برگزار می‌شود نقطه عطفی در این تلاش است. این مجمع بستر جدیدی برای تبادل نظر ایجاد کرده و افراد دارای ایده و اراده برای حمایت عملی از یک رابطه اساسی و سازنده بین سه کشور را گرد هم می آورد".    

https://www.naftemporiki.gr/finance/economy/1508817/o-maik-pompeo-stin-ellada-stis-27-septemvrioy/

 

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما