معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۶/۳۱- ۱۴:۱۷ - مشاهده: ۶۰

اخبار اقتصادی قزاقستان-آکتائو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قزاقستان در هفته چهارم شهریورماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

کارآفرینان استان غرب قزاقستان از افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزود ابراز نگرانی کردند

اتاق کارآفرینان استان به شدت با افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده از 12 به 16 درصد مخالفت کرد. عظمت امرین معاون وزیر اقتصاد ملی گفت که آژانس پیشنهاد می‌کند نرخ مالیات بر ارزش افزوده را از 12 به 16 درصد افزایش دهد. به گفته این مقام مسئول، این امر موجب افزایش درآمدهای بودجه و افزایش رقابت پذیری کالاهای داخلی می‌شود. با این حال، بیشتر جامعه تجاری قزاقستان با آن مخالفت کردند. آنها معتقدند چنین تغییری منجر به افزایش شدید قیمت کالاها، تورم و ناتوانی کسب و کارهای کوچک می‌شود. به گفته مورات جاکیبایف، رئیس شورای اتاق کارآفرینان استان قزاقستان غربی، همزمان با افزایش مالیات بر ارزش افزوده، موضوع افزایش مالیات بر درآمد شرکت ها نیز مورد بحث قرار گرفته است. این رویکرد به طور قابل توجهی وضعیت کسب و کارهای متوسط را بدتر می‌کند و آنها را تحت فشار قرار می دهد. اما بار اصلی بر دوش مصرف کننده نهایی خواهد بود که قیمت کالاها و خدمات برای او افزایش می یابد. حتی افزایش 1 درصدی نیز نتیجه عکس خواهد داشت. ما برای مدت طولانی تلاش کرده‌ایم کسب ‌وکار را از رکود بیرون بکشیم، و اکنون می‌تواند دوباره به رکود بازگردد.

https://mgorod.kz/news/stavku-nds-mogut-podnyat-predprinimateli-zko-byut-trevogu/?nlocation=all_cities

بیش از 25 میلیون تنگه به کارآفرینان در مانگستائو بازگردانده شد

از سال 2022، تعهدات پرداخت برای اثرات جانبی منفی زیست محیطی تغییر کرده است. با این تغییرات، کارآفرینان یا به اصطلاح بهره برداران تسهیلات رده چهارم از پرداخت هزینه زیست محیطی فوق معاف شدند. دفتر دادستانی استان گفت بدون اطلاع از این شرایط، برخی از کارآفرینان به پرداخت ادامه دادند. به عنوان مثال، TETHYS AKTAU II LLP (در رابطه با   ساخت یک هتل چند منظوره و مجتمع توریستی) مبلغ 22.2 میلیون تنگه به بودجه محلی پرداخت کرد، اگرچه دیگر در دسته پرداخت کنندگان این نوع هزینه‌ها قرار نمی‌گیرد. همانطور که مشخص شد 85 مؤدی دیگر نیز مبلغ 50 میلیون و 157 هزار و 49 تنگه را به بودجه محلی واریز کردند. بر اساس قانون نظارتی که از سوی دادسرای تخصصی محیط زیست معرفی شده است، تاکنون مبلغ 25.1 میلیون تنگه به 9 نفر از مودیان بازپرداخت شده و 76 نفر نیز در حال استرداد هستند.

https://mangystaumedia.kz/ru/region/bolee_25_mln_tenge_vernuli_predprinimatelyam_v_mangistau

 

در استان مانگستائو، قیمت مبلمان 4.3٪ افزایش یافت

در طی سال جاری، مبلمان در قزاقستان 19 درصد و در استان مانگیستائو  4.3 درصد افزایش قیمت داشته است. این خبر توسط Energyprom.kz گزارش شده است. قیمت اثاثیه و لوازم خانگی تا پایان مرداد ماه امسال 19.2 درصد افزایش یافته است. کمترین افزایش قیمت سالانه در استان مانگستائو با 4.3 درصد به ثبت رسیده است. افزایش قیمت ها به ساکنان استانهای قزاقستان شرقی (33.1٪)، آکمولا (31.1٪)، کاراگاندا (29.6٪)، آلماتی (26.6٪) و کوستانای (25.9٪) بیشترین ضربه را می زنند. بر اساس نتایج ژانویه تا آگوست سال جاری، تولید مبلمان در قزاقستان به 51.7 میلیارد تنگه رسید که 25.2 درصد بیشتر از نظر ارزش نسبت به سال گذشته است. در زمینه استانی، بیشترین حجم تولید مبلمان در آلماتی با 13.7 میلیارد تنگه ثبت شده است.

https://www.inaktau.kz/news/3662937/v-mangistau-ceny-na-mebel-vyrosli-na-43

دانشگاه‌های بلغارستان و آتیرائو یک برنامه آموزشی مشترک را توسعه دادند

به گزارش خبرنگار آتیرائو پرس، این برنامه متخصصانی را در زمینه میانجی‌گری و مدیریت درگیری‌های بین قومی تربیت خواهد کرد. دانشگاه آتیرائو به نام H. Dosmukhamedov با میانجی‌های حرفه ای انجمن عمومی جمهوری "مرکز میانجیگری بین المللی" و دانشگاه صوفیه بلغارستان همکاری می‌کند. بنابراین، اولین برنامه آموزشی نوآورانه به طور مشترک در دانشکده اقتصاد و حقوق دانشگاه دوسم محمدوف همراه با دانشگاه صوفیه بلغارستان ایجاد و افتتاح شد. این برنامه آموزشی برای آموزش پرسنل در زمینه حل و فصل اختلافات، حل و فصل و مدیریت درگیری‌ها در انواع مختلف به منظور جلوگیری و حل و فصل موقعیت های درگیری بین نمایندگان گروه‌ها و گروه‌های قومی مختلف طراحی شده است. متخصصانی که طبق برنامه آموزشی، آموزش دیده اند، به روش های نوآورانه در حل و فصل اختلافات جایگزین، مشخص کردن رویدادها و اقدامات مربوط به درگیری‌های قومیتی، حل و فصل روابط حقوقی و سایر روابط ناشی از سطوح مختلف، مسائل حقوقی بین افراد و اشخاص حقوقی کمک می‌کنند. ما اطمینان داریم که میانجی‌هایی که توسط گروه رشته‌های حقوق جزا دانشگاه آتیرائو آموزش دیده‌اند، کمک قابل توجهی در ارائه کمک‌های حقوقی و میانجی‌گری به مردم، در توسعه پروژه‌ها و برنامه‌های حمایت از حقوق بشر کمک می‌کند.

https://atpress.kz/ru/news/obrazovanie/bolgarskij-i-atyrauskij-universitety-razrabotali-sovmestnuyu-obrazovatelnuyu-programmu

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما