معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۶/۲۱- ۱۱:۳۸ - مشاهده: ۵۳

اخبار اقتصادی قزاقستان-آلماتی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قزاقستان در هفته سوم شهریورماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

قزاقستان نگران وضعیت غلات جدید است

LS گزارش می دهد: وزارت کشاورزی بدتر شدن کیفیت غلات در مناطق شمالی را پیش بینی می‌کند.

همانطور که از سوی وزارت کشاورزی قزاقستان اعلام شده است، طی دو هفته گذشته بارندگی در مناطق اصلی تولید غلات کشور متوقف نشده است. بارش ها در منطقه قزاقستان شمالی، مناطق کوستانای، پاولودار و آکمولا ادامه دارند.

به گزارش اداره هواشناسی کشور قزاقستان بارندگی‌ها تا 26 شهریور ادامه خواهد داشت و در این صورت خطر افت کیفیت غلات، جوانه‌زنی و رطوبت بالا وجود دارد. تا 17 شهریورماه 4.8 میلیون هکتار محصول غلات در کشور برداشت شد که 28 درصد سطح برداشت را شامل می‌شود. 

https://lsm.kz/v-kazahstane-mozhet-uhudshit-sya-kachestvo-zerna

منطقه ترکستان در مسیر توسعه پایدار

 به گزارش پایگاه خبری  DKNewsقزاقستان در منطقه ترکستان، طرحی برای اجرای دستورالعمل های قاسم جومارت توکایف، رئیس جمهور قزاقستان، که در پیام وی با عنوان "مسیر اقتصادی قزاقستان عدالت محور" بیان شده است، تصویب خواهد شد.  این موضوع در جلسه هفتگی این دستگاه به ریاست استاندار ترکستان پدارخان ساتیبالدی مورد توجه ویژه قرار گرفت. در این جلسه گزارش های روسای چندین دستگاه شنیده شد و برنامه‌ها ترسیم شد. دارخان ساتیبالدی گفت: « در سخنرانی فعلی قاسم جومارت توکایف رئیس جمهور کشور، موضوعاتی مطرح و وظایفی تعیین شد که مستقیماً بر توسعه منطقه ترکستان تأثیر میگذارند. در آینده نزدیک برنامه اقدام مشخصی برای اجرای این طرح به تصویب دولت خواهد رسید. معاونین، رؤسای ادارات، بخشها و شهرستانها باید برای صنایع خود برنامه ریزی، کارها را بهبود بخشیده و رفاه مردم را تقویت کنند».

رئیس اداره منطقه ای اقتصاد و برنامه ریزی بودجه، آقای کاییپبک خاطرنشان کرد که پیام رئیس جمهور همه حوزه‌ها را پوشش می دهد. وی افزود: «رئیس جمهور دستور داد تا یک سیاست مالی برای تنظیم مجدد سیاست های کلان اقتصادی ایجاد شود. در عین حال امسال توانستیم رشد اقتصادی 4 درصدی را تضمین کنیم. در سال جاری، افزایش تولید ناخالص منطقه به 3.5 تریلیون تنگه (3.6+درصد) برنامه ریزی شده است.  علاوه بر این، به منظور تضمین رشد اقتصادی پایدار در منطقه، مرحله دوم برنامه توسعه اجتماعی-اقتصادی برای سال‌های 2028-2024 در حال تدوین است.  بر اساس این پیش بینی، حجم تولید ناخالص منطقه برای سال 2028 با افزایش 1.5 برابری به 5.2 تریلیون تنگه خواهد رسید.

در این جلسه رئیس اداره منطقه ای انرژی و مسکن و خدمات عمومی، موزدی بکوف  و رئیس اداره منطقه ای کارآفرینی و صنعت، میرزاخمتوف گفتند: «در استان ترکستان کار برای توسعه منابع انرژی تجدیدپذیر در حال انجام است. 23 پروژه انرژی‌های تجدیدپذیر با ظرفیت 228.6 مگاوات در منطقه ترکستان اجرا شده است.   تا ماه اکتبر، کار ساخت و ساز در شهرک شاولدر، ولسوالی اوتیرار تکمیل خواهد شد و نیروگاه خورشیدی شاولدر با ظرفیت 50 مگاوات به بهره برداری خواهد رسید. تا اول ژانویه 2023، از 833 شهرک (2 میلیون و 119063 نفر جمعیت)، 465 شهرک (55.9٪) یا 1،537،588 ساکن (72.6٪) گاز طبیعی دریافت کردند. در این استان  کار بر روی فراوری عمیق سبزیجات، میوه‌ها و محصولات کشاورزی در حال افزایش است و با توجه به اهمیت توسعه صنعت، اقدامات متعددی برای جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی در حال انجام است. با شرکت ازبکستانی گلوبال نساجی و شرکت چینی پنگ شنگ در مورد فرآوری عمیق پنبه و ایجاد یک خوشه به توافق رسیده شده است. در ناحیه شاردرا، شرکت KazKrahmal در حال ساخت کارخانه ای برای فرآوری عمیق ذرت است و شرک Atmo Capital Turkistan قصد دارد کارخانه ای را برای فرآوری عمیق گوجه فرنگی و خربزه اجرا کند. احداث کارخانه تولید چاشنی، فرآوری محصولات پیاز و سیر در شهرستان ترکستان در حال بررسی است.  شرکت Nurym Group LLP  در ناحیه سیرمسکی کارخانه ای برای تولید خوراک ترکیبی و پردازش عمیق ضایعات دامی احداث می‌کند». لازم به ذکر است که در منطقه ترکستان طی پنج سال گذشته حجم تولیدات صنعتی دو برابر شده و در سال 2022 به 866.6 میلیارد تنگه رسیده است.  در پایان هفت ماهه سال 2023، 519.3 میلیارد تنگه محصول تولید شد که 104.5 درصد از شاخص حجم فیزیکی را به خود اختصاص داده است. همچنین بیش از 350 بنگاه اقتصادی در این استان  فعالیت می‌کنند که 31.7 هزار نفر در آن مشغول به کار هستند.

https://www.dknews.kz/ru/v-strane/301749-turkestanskaya-oblast-na-puti-k-ustoychivomu

عمان به تحولات اقتصادی قزاقستان علاقه مند است

DKNews.kz گزارش داد: ناژمدین محمد اولی سفیر قزاقستان در عمان با حمد الرواحی مدیر بخش آسیای مرکزی وزارت امور خارجه عمان دیدار کرد.

سفیر قزاقستان در این دیدار نکات اصلی سخنرانی قاسم جومارت توکایف رئیس جمهوری قزاقستان را در جمع مردم قزاقستان به دیپلمات عمانی معرفی کرد. علاوه بر این، ناژمدین محمد اولی تأکید کرد که دولت در جهت اصلاحات اقتصادی با هدف بهبود استانداردهای اجتماعی و استانداردهای زندگی جمعیت کشور گام برمی دارد.

در پایان این گفت‌وگو درباره چشم‌انداز روابط قزاقستان و عمان در حوزه‌های سیاسی، تجاری، اقتصادی و سرمایه‌گذاری  و برنامه‌ریزی برای سازماندهی دیدارها در سطوح عالی و عالی بحث و تبادل نظر شد.

 https://www.dknews.kz/ru/ekonomika/301721-oman-interesuetsya-ekonomicheskim-kursom-kazahstana

 

قزاقستان به دنبال سرمایه گذاران علاقه‌مند به خرید شرکت ArcelorMittal Temirtau

رومن اسکلیار معاون نخست وزیر گفت: «هیچکس مذاکره ای انجام نمی دهد. لازم نیست شایعات را باور کنید. شرکت استخراج معادن  ArcelorMittal Temirtau تعهدات معوقه ای برای تعمیرات و سرمایه گذاری تجهیزات دارد». اسکلیار افزود، در عین حال، حوادث غم انگیز مرتبط با مرگ افراد که در این شرکت رخ می دهد، دولت را نگران کرده است». وی تصریح کرد: «کار برای جذب سرمایه گذاران دیگری که بتوانند به نحو احسن کار کنند و سرمایه لازم را جهت تولید در قزاقستان به کشور بیاورند در حال انجام است. برای قزاقستان ، ایمنی شغلی یک اولویت است. اما هیچ مذاکره ای با این شرکت روسی وجود ندارد». وی همچنین در پاسخ به این سوال که با کدام سرمایه گذاران مذاکره می‌شود گفت: «در حال حاضر نمی‌توانم این اطلاعات را فاش کنیم».

نخست وزیر علیخان اسمایلوف اظهار داشت که مالکان شرکت استخراج معادن  ArcelorMittal Temirtau تنها به کسب سود بدون ایجاد سطح ایمنی مناسب برای کارگران توجه دارند.

 https://lsm.kz/mozhete-ne-verit-kakim-to-sluham--roman-sklyar-o-peregovorah-s-severstal-yu

 

 آلماتی در رتبه بندی شهرهای راحت رتبه 177 را به خود اختصاص داد

خبرنگار کازینفورم گزارش می دهد: در رتبه بندی شهرهای جهان که شرایط زندگی راحت در آنها ایجاد شده است، شهر آلماتی در رتبه 177 قرار دارد.

شرکت مشاوره بین المللی مرسر هر ساله رتبه بندی شهرهای قابل زندگی(Quality of living city  ranking) را منتشر می‌کند. در این سند شهر های جهان بر اساس شاخص های کیفیت محیط اجتماعی، زندگی فرهنگی، سطح ثبات سیاسی، سطح تحصیلات، دسترسی به حمل و نقل، جذابیت برای تجارت رتبه بندی می‌شوند.

به طور کلی، آژانس مرسر کیفیت زندگی بیش از 200 شهر از محبوب ترین شهرهای جهان را ارزیابی می‌کند. از شهرهای قزاقستان تنها آلماتی در این رتبه بندی قرار گرفت.

 همچنین در رتبه بندی «واحد اطلاعات اکونومیست» که کیفیت زندگی و خدمات را در 172 شهر جهان ارزیابی می‌کند، آلماتی از 100 امتیاز 65.3 را کسب کرده است. بر اساس این سند، آلماتی در بخش توسعه پایدار 75 امتیاز، مراقبت های بهداشتی - 66.7 ، فرهنگ و محیط زیست - 57.6، آموزش - 66.7، زیرساخت ها - 60.7 امتیاز بدست آورده است.

https://www.inform.kz/ru/177-mesto-zanyal-almaty-v-reytinge-komfortnyh-gorodov_a4111627

 

 قزاقستان و قطر در مورد همکاری‌های آینده گفتگو کردند

DKNews.kz  گزارش داد: رئیس جمهور قزاقستان صاحبان هلدینگ قطری Power International Holding   رامز الخیاط و معتز الخیاط را ملاقات کرد.

قاسم جومارت توکایف در این دیدار تاکید کرد که این هلدینگ بین المللی می‌تواند به نیروی محرکه ای در ایجاد روابط اقتصادی بین قزاقستان و قطر که شریک استراتژیک کشورمان در خاورمیانه است تبدیل شود. طرفین در مورد همکاری در زمینه انرژی و اکتشافات زمین شناسی گفتگو کردند. علاوه بر این، چشم انداز همکاری در بخش های کشاورزی، اجرای پروژه‌های اکتشافی و بهداشت و درمان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.رئیس جمهور تاکید کرد: اقدامات همه جانبه در قزاقستان برای توسعه اقتصاد در حال انجام است و همه شرایط برای جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی فراهم است.

 https://www.dknews.kz/ru/ekonomika/301792-ekonomicheskiy-kurs-kazahstan-i-katar-obsuzhdayut

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما